Tips en weetjes

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Ard, 19 mrt 2020.

  1. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    beste zeilvrienden,
    Soms zap ik wat over andere fora en kwam bij Historische Schepen de rubriek "Vaardigheden, tips en weetjes" tegen met voor liefhebbers van dat scheepstype heel veel praktische tips voor het bouwen van een romp maar ook voor tuigage etc.
    Zou zo'n topic in onze rubriek handig zijn, vroeg ik mij af?
    We zien regelmatig dezelfde vragen passeren over het bouwen van een romp, opstelling van winches en schootvoering, gewichten, maken van zeilen, aspecten betreffende het zelf ontwerpen etc.
    Met medewerking van de moderator zijn er misschien wel zulke subrubrieken te maken waar ieder zijn expertise in kan dumpen.
    Zo zag ik, weer bij de historische schepen, een aparte rubriek bouwverslagen etc.
    Ik zie gaarne jullie reacties,
    Ard
     
    Bert V vindt dit leuk.
  2. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ard dat lijkt me super handig
    Een erg goed idee dus!
     
  3. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    ja , prima. Hoe brengen we daar wat structuur in aan ?
     
  4. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    goed plan. nu zit het vaak verspreid. Ik ben overigens ook een draadje begonnen over constructie Marblehead, naar aanleiding van de leuke discussie op jouw bouwverslag van Minki. laten we dat heel specifiek houden en vaardigheden, tips en weetjes voor meer algemene tips etc. Vaak zal het er op neerkomen dat je dingen uit een bouwverslag ook nog in het tips en weetjes draadje plaatst. dat lijkt dubbel, maar is het niet, want daar is het voor iedereen bereikbaar en ook beter terug te vinden denk ik.
     
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    om maar te beginnen; ik heb een jig gebouwd om mijn twee IOM's in aanbouw uit te lijnen. het gaat om het volgende; precieze bepaling lengte met en zonder bumper; uitlijnen waterlijn, bepalen maximale diepgang romp; uitlijnen kielvin en exacte montage finbox; uitlijnen bulb, plaatsen onder de gewenste hoek en monteren; bepalen diepgang kiel met bulb; uitlijnen roer en roerkoning en montage hennegatskoker;
    Dat is aardig gelukt vind ik zelf. Gemaakt van MDF 18 mm dat ik nog had liggen. voor de stabiliteit nog twee vuren liggers er onder. openingen in de bootsteunen om met de laser kiel en roer uit te kunnen lijnen; een verschuifbare achterkant, zodat je de romp op maat kunt maken, aangepast aan de lengte van de bumper. een kruislijn in een gat bij de neus, zodat je de oplegging van de neus exact kunt zien en dus exact op de waterlijn kunt leggen. De steun bij de neus kan met pas strookjes van diverse dikte nauwkeurig omhoog en omlaag. Verder een horizontale lijn op 6 cm van de waterlijn vanwege de maximale rompdiepte en een horizontale lijn op 42 cm voor de maximale totale diepgang. Een beweegbare slede om de bulb mee te positioneren en door het schuiven van de bulb ten opzichte van de slede kun je de hoek van de bulb instellen. Met een opzetstukje op de slede kun je de kielvin positioneren zonder bulb. Dat lijkt me handig voor het inbouwen van de finbox. Tot slot nog een opzetstuk aan de achterkant, waarmee je het roer kunt uitlijnen en de hennengatskoker kunt monteren. Ook kun je hiermee controleren of het roer niet achter de romp uitsteekt (want dat is niet toegestaan).
    Een heel verhaal, maar de foto's maken het een stuk duidelijker.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Ik heb de moderator(s) benaderd of er in dit draadje zgn subdraadjes,- fora, of hoe je zo ook noemen wil, gemaakt kunnen worden zoals ik bij de historische zeilschepen gezien heb.
    Tot nu toe geen reactie. We wachten af...
     
  7. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    mischien handig om de verhaaltjes van een titel of tref woorden te voorzien. Dus niet domweg beginnen met tekst maar bv "Bouw IOM in Balsa" of "gieten van een loodje"
    ??
    Maar dat is voorlopig een oproep aan iedereen die hier wat toevoegd
     
  8. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    IOM layout
    vraag: ik zag bij de M van Joost en de Manta van Dimitri de mooie verzonken sleuf voor de swivel van de fokkeboom. Hoe haal je bij het optuigen of bij een tuigwissel dat touwtje onder die pennetjes door? lijkt mij een heel gepriegel, en met koude vingers wordt dat lastig.
    ik vind het een mooi systeem en wil het in principe ook zo bouwen, maar loop daar een beetje tegen aan.
     
  9. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Hay , dat swiffeltouwtje blijft bij mij op de boot zitten en is een gewaxte? draad die zonder veel moeite (dus ook met koude vingers) te veranderen/verplaatsen is.
    En een lus/dubbeling in de draad waar de "fokkeboom swiffel haak" aan vast komt maakt het makkelijker door steken, voor positie A gewoon er onderdoor schuiven en hij komt van zelf er weer uit (door de rondingen in voor en achterkant vd sleuf) voor positie B/C moet ik of de lus wat buigen zo dat die eerder omhoog wil of een sateh prikker of iets dergelijks gebruiken
    20200320_121730.jpeg 20200320_124136.jpeg
    Het touw dat ik gebruik is van graupner en is wit met een groen accentje en zat op een spoeltje (net als 100m vislijn) ik heb het ergens besteld samen met van die graupner wandspanners voor mijn yamaha rtw maar weet niet meer waar :( het stukje op de foto is nog alles wat ik heb :)
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2020
  10. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Screenshot_20200320-155818_Samsung Internet.jpg
    Ahh door het rtw yamaha draadje op rcgroup toch terug kunnen vinden alleen de leverancier van toen (albatrosmb) heeft het niet meer :(
     
  11. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    thx Dimitri. Ik heb ook wel een idee hoe ik het wil doen. touwtjes heb ik zat, dus dat komt wel goed.
    hoe breed heb je die sleuf gemaakt?
     
  12. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Zo'n 5mm en houdt er rekening mee dat de staafjes iets verder naar voren moeten om de "voorstag"(swiffeldraad) op dezelfde plek op het dek te krijgen
    1584720180939.jpeg
     
  13. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Swivel Touwje in dekgleuf Marblehead Freak Wave
    =======================================
    1 de gleuf is 3.5 mm breed en 12 mm diep

    2 de pennetjes zitten onder het dek in een apart frame dat de krachten doorleidt naar de kiel, zie foto. Dat frame is van carbon gemaakt in een mal.Bij de M's is gebruikelijk dat de dekgleuf aan de voor en achterzijde met een carbon pijpje aan de kiel wordt bevestigd. Omdat in dit geval de tekening zelf gemaakt is (Chris Vaes) kon er een mal gemaakt worden zodat er een goed direct passende brug onder het dek geplaatst kon worden. De brug is feitelijk gemaakt in 2 delen, een PS en SB deel die later aan elkaar zijn gelijmd.
    Alleen aan het dek bevestigen is niet goed, onvoldoende sterkte.

    3 de "swivel" wordt met een haakje aan 1 van de pennetjes bevestigd, zie de andere foto. Het voordeel van een touwje gebruiken zoals in #12 hierboven is dat je de fok nog lager op dekniveau zou kunnen krijgen zodat de spleet zo klein mogenlijk wordt. Dit verhoogt de efficiency van de fok. Nadeel van het touwje is dat je wat moet prutsen om het onder het goede pennetje te krijgen. Bij de M"s gebruiken we ook een swingrig en dan moet je de fok van je conventionel tuig weghalen. Als je dan je conventionel tuig wil gebruiken moet je dus je swiveltouwje weer installeren.

    4 DIOM : Ik zie nog niet hoe je het swiveltouwtje aan de fokkeboom bevestigd, zit het haakje in de gleuf ?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ja, bij jou steekt dat haakje dus nog steeds iets uit, Joost. ik denk dat ik het ook zo ga doen. met dat touwtje is me toch te veel gefriemel. als je dan op een gure winterdag van A naar B tuig moet wisselen sta je te prutsen met je koude stijve vingers
     
  15. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Het swivel touwtje zit zo vast aan de fokkeboom . En idd er zit een versterking naar de kielbalk en 2 dekspantjes 20200321_122500.jpeg 20200215_041640.jpeg
     
  16. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Zullen we in navolging van Joost, en daarmee gehoor gevend aan zijn voorstel, ieder bericht beginnen met benoeming van het onderwerp?
     
  17. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Fok bevestigen aan dek.

    Bij mijn glas IOM Slice, zit de fok vast aan een touwtje met een magneetje.
    Het magneetje zorgt voor de borging in de sleuf.
    Werkt perfect. Is vlgs mij bedacht door Huub Gillissen
    Is een beetje moeilijk op de foto te zien, maar als je hem iets vergroot ins het hoop ik wel zichtbaar,

    6A18280D-E009-41EB-A0CC-2295B821E23E.png
     
  18. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Fok bevestiging aan dek

    Wim zou je dat magneet systeem nog wat nader kunnen uitleggen?
    Zit er een ander magneetje op de hoogte van de A B C afstelling?
    Is dat magneetje heel sterk??
    Ik had het al eerder gezien en heb vaag een idee hoe t werkt Daarom graag wat uitleg van een ervarings deskundige

    Ik had dit filmpje al eens gezien

    En nog een mooi systeem


    Groeten Dimitri
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2020
    Ard vindt dit leuk.
  19. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    het systeem uit het eerste filmpje is het systeem van Huub. dat heeft hij kosteloos ter beschikking gesteld van die jongens uit Croatie. Huub heeft een digitaal ontwerp gemaakt, dat hij op een 3-d printer afdrukt. onderin zit een stalen (geen rvs) fietsspaak en na lang zoeken heeft hij kleine magneetjes gevonden met een gaatje er in. Aan dat magneetje is het touwtje van de fokkenoom bevestigd. dat magneetje laat je in het gat zakken, en wordt naar beneden getrokken door de zwaartekracht en de aantrekkingskracht van die fietsspaak. Je beweegt in voor-achterwaartse richting, en als je op de gewenste positie bent trek je omhoog. het magneetje valt in een van de uitsparingen die in het "plafond" van het systeem zitten en je bent klaar. werkt uitstekend.
     
  20. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Prima uitleg Hay.
    Zal vanmiddag een paar foto’s maken en die op het forum plaatsen.
     

Deel Deze Pagina