Tips gevraagd m.b.t. throttle- / pitchcurve

Ik heb een CopterX 450SE en heb deze netjes afgesteld volgens het boekje. Ik heb de voorgeschreven curves in m'n zender zitten (deze komen min of meer overeen met wat ik ook op andere plaatsen lees). Verder goed om te weten is dat bij maximale stickuitslag ik ongeveer 10 graden pitch heb en dat ik (omdat ik lang wil vliegen met m'n 1800 mah-pakketjes) een 11T tandwiel heb op de Align 430 motor (3550kv). De gyro is een Logictech 2100, de tailservo is deze: HobbyKing Online R/C Hobby Store : MKS DS480 Digital Servo 1.85kg / .068sec / 10.9g $25.90

Er vallen mij 3 zaken op:
1) hooveren doet ie precies midstick en ik heb een prima stroomverbruik
2) wel vind ik het toerental aan de hoge kant; ik vlieg deze heli ook wel eens indoor - iets meer rust zou toch wel fijn zijn voor de komende wintermaanden. Soms lijkt NORMAL wel een beetje IDLE1; wat mij betreft gaat het meer richting een FP-tje in NORMAL
3) de staart is erg agressief; ik kan als een gek tollen. Tevens: na input draait de heli heel rap naar de gewenste positie en daarna zwabbert ie een klein beetje na

Ik zou graag puntje 1 en 2 willen oplossen; ik denk dat ik dat toch moet zoeken in de curves die nu ingesteld staan. Hebben jullie een richting waar ik moet kijken? Ik kan mij voorstellen dat een en ander wel verband met elkaar heeft, dus ik ben benieuwd naar de reacties.

Probleem 1)
is dat een probleem? als JA, stel dan 0 graden pitch in bij midden stick! (Mechanisch aanpassen)

Probleem2)
Zet je regelaar iets minder open staat zeker nu op 80% op zo (gas curve = rechte lijn) dus zet het op 70%..

De staart krijg je wel rustiger als je ATV terug schroeft in de zender.
Je kunt ook de aansturing op de servo-hevel een gaatje naar binnen zetten,

Verder kun je zoals Heliman al aangeeft, beter de curves met rust laten en mechanisch je hooverpunt afstellen.

Het toerental ligt gewoon vrij hoog bij dit soort helies, bij lage toeren vliegen ze niet fijn, heb je een governerfunctie op je regelaar ?

Bedankt mannen; ik zal de curves met rust laten.
Met puntje 1 ben ik op zich happy. Ik zou de ATV van het gaskanaal wat terug kunnen schroeven (is nu 100%); m'n stick moet dan verder naar voren voor de zelfde hoeveelheid "stroom" en dus heb ik relatief meer bladhoek is mijn redenatie.
Waarschijnlijk zal ik nu wat meer gas moeten geven om te hooveren, maar voor indoor vind ik hooveren met 60% gas niet zo'n punt.

Ik kan overigens op mijn FX-18 de ATV voor elke kant apart instellen. Wat is wijsheid? gewoon beide kanten op 80% zetten om te beginnen? of snapt de regelaar dan de 0-stand niet? of initialiseert hij die elke keer dat ik 'm opstart?

In 5,5 minuut haal ik trouwens zo'n 1300 mah uit m'n lipo als ik alleen maar hoover; dit is dus zo'n 14 amp. Is dat wel zo zuinig eigenlijk voor een T-Rex 450 afgeleide? Misschien dat na de bovenstaande wijzigingen (lees: minder toeren) de zaak een stukje zuiniger is.

De ATV van kanaal 5 (gain) staat nu op 75%, maar ik stel 'm altijd verder af met een schuif die ook op dat kanaal zit.

Hoi,

Bij interrese kom je eens naar lelystad, daar geef ik je een workshop en stellen we alles af. Dan weet je ook hoe alles werkt en leer je zelf afstellen en begrijp je wat je afsteld!

Misschien ook handig.. ;-)

ATV is de uitslag van je stick, deze dus niet verwarren met je servo uitslag.
Deze heeft namelijk niets met je gain te maken, die regel jij met de schuif.

Het toerental zul je toch met je gascurve moeten regelen, de end-points moet je gewoon op 100% laten staan zodat je toch over het volle vermogen blijft beschikken.

Hoi,

Bij interrese kom je eens naar lelystad, daar geef ik je een workshop en stellen we alles af. Dan weet je ook hoe alles werkt en leer je zelf afstellen en begrijp je wat je afsteld!

Misschien ook handig.. ;-)

Bedankt voor het aanbod; voorlopig probeer ik deze puntjes even zo op te lossen. Ik vlieg gemiddeld eens in de 14 dagen indoor en daar is ook een hoop kennis aanwezig; ik probeer daar alleen zo veel mogelijk aan vliegen toe te komen, om tussendoor af en toe wat verbeteringen aan te brengen.

ATV is de uitslag van je stick, deze dus niet verwarren met je servo uitslag.
Deze heeft namelijk niets met je gain te maken, die regel jij met de schuif.

Het toerental zul je toch met je gascurve moeten regelen, de end-points moet je gewoon op 100% laten staan zodat je toch over het volle vermogen blijft beschikken.

Bedankt Rene. Maar begrijp ik goed dat het instellen van die 75% ATV op kanaal 5 zinloos is geweest, omdat de gain alleen met die schuif aangepast wordt?
De handleiding van m'n Telebee gyro in m'n FP-tje stelt dat volgens mij niet zo: http://www.telebee.com.hk/Download/GR301_GR302_Instruction.jpg

Back