Tips gevraagd voor motorisering Graupner Paul Denker

Molybdeensulfidevet? Molykote... Stoppen ze in homokineten (kruiskoppelingen aandrijfassen auto's)... lifetime smering... maar of het stiller wordt?

Kwam via eBay de nog hier even terecht... voor de meelezertjes... hebben ook schuin vertande tandwielen zag ik. Die zijn algemeen gesteld wat minder lawaaierig... mag je hopen... en je zelf een reductiekastje wilt bouwen...

http://www.steba-modellbau.de/

Vast bekend...
 
Laatst bewerkt:
Molybdeensulfidevet? Molykote... Stoppen ze in homokineten (kruiskoppelingen aandrijfassen auto's)... lifetime smering... maar of het stiller wordt?

Kwam via eBay de nog hier even terecht... voor de meelezertjes... hebben ook schuin vertande tandwielen zag ik. Die zijn algemeen gesteld wat minder lawaaierig... mag je hopen... en je zelf een reductiekastje wilt bouwen...

Home

Vast bekend...


Is dat hetzelfde als teflon-vet? Ik ben niet zo thuis in de chemie... ;)
 
neen

Teflon; polytetrafluorethyleen (PTFE) ,een kunststof dus en ik dacht de gladste die er is

moybdeensulfide : een metaalzout dat wegens zijn kristalstructuur heel goede smerende eigenschappen heeft



mvg
 
Ik heb er Molykote in gesmeerd. Had nog ergens een potje staan. Ik heb m'n kastjes zelf gebouwd op basis van Graupner tandwielen. Multispeed boxjes waren het dacht ik. Beetje flimsy kastjes. Dus heb ik zelf uit twee paatjes kuststof (ABS) een kastje gebouwd. Vrij eenvoudig. Uitgaande as is 2x gelagerd in lagerbrons.
Sandwich constructie met afstandsmoeren. Het geheel is weer omwikkelt met ductape. Zo draaien de tandwieltjes in een vetbadje. De tape blijft goed zitten. :D Tandwielen zijn van nylon of acetaalhars? Overigens slijten dit soort wielen minder snel dan metalen...

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus die Graupner tandwielen zijn zo gek nog niet, dan? Ik dacht dat die van Robbe stukken beter waren, aangezien een Navy Compact unit duidelijk minder rauw geluid maakt.
 
Laatst bewerkt:
De Robbe Navy vertanding hebben en kleinere modus, meen 0,5... Het rondsel is van messing, het grote wiel van nylon... die van Graupner zijn grover alles plastic. Ze zijn ook iets smaller dan de Robbe.
Afmetingen?... moet dan in m'n notities duiken, 't is allemaal een beetje weggezakt :D

Ik heb hier nog een stuk of 5 Robbe setjes liggen... zijn alle even lawaaierig. Uit de monoperm pile's komt een licht schurend geluid... de maxi piles klinken als koffie molens met grind in plaats van bonen...
De graupner wieltjes zijn relatief het stilst... maar in m'n bootje giert het nog aardig... als een turbine...

Zal de accuus weer eens laden... vragen of mijn vrouw een filmpje wil draaien hier op de Hoornse Plas
 
Laatst bewerkt:
Waaraan herken je dan een goed setje? Het geluid?

Gewoon alle combinaties proberen. In de tijd dat ik de Paul Denker gebouwd heb was de kwaliteit van de tandwielen niet zo geweldig. Ook stonden de tandwielen te dicht op elkaar. Dat is ook niet echt prettig.

Voor de vertragingen van de reddingsboot waar ik nu mee bezig ben ga ik tandwielen (48 dp) uit de modelracerij gebruiken. Dat zou veel stiller moeten zijn.
 
Gewoon alle combinaties proberen. In de tijd dat ik de Paul Denker gebouwd heb was de kwaliteit van de tandwielen niet zo geweldig. Ook stonden de tandwielen te dicht op elkaar. Dat is ook niet echt prettig.

Voor de vertragingen van de reddingsboot waar ik nu mee bezig ben ga ik tandwielen (48 dp) uit de modelracerij gebruiken. Dat zou veel stiller moeten zijn.


Bij mij staan de tandwielen niet te dicht op elkaar, er is genoeg ruimte tussen de tanden.

Die 48 dp klinkt interessant. Als je een setje vindt dat rond de 2,5 : 1 tot 3:1 zit, en dat zo in zo'n Multispeed kastje zou passen, dan houd ik me zeker aanbevolen. Ik kon tot op heden alleen maar pinions vinden, maar een groot tandwiel dat op een 4 mm as kan vond ik tot op heden nog niet.
 
Vroeger hadden deze jongens lijsten met allerlei typen tandwielen op 'ons' formaat.
Technisch Bureau Koppe BV Aandrijftechniek | Technisch Bureau Koppe
Ik heb een overzicht van dat zaakje toen uitgeprint. Maar 1:4 werd al een aardig tandwiel voor in de scherpe FL8 romp.
Overigens heeft AXI prachtige planetaire, en die lopen heel beschaaft...

Zal vanavond even de accu's opladeren.... kan de key-chain cam op de kajuit... met een TomTom-statiefje... geeft ook weer leuk film-effect :p

O ja, het vet. Autoshop of metaalwarenhandel zoals Lasulec e.d.
Vanavond heb ik er maar eens Vavoline Multi Lithium Grease in gemikt... een greep in het schuurtje... de kastjes... ze werden er zowaar weer stil van (zo lang het duurt)



hèhè... dat is me ook weer gelukt... even niet voluit... anders vliegt het vet je om de oren...
Hmmm... schroefasjes lekken ook een beetje... denk dan de keerringetjes een beetje op zijn...
En een tandwiel heeft een beetje een slinger...af fabriek... da's het gerammel... maar het houd nog steeds

Hmmm eindelijk opgehouden met regenen? Accus vol... dan maar even de plomp in....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lastig editen in Windows Moviemaker... of een beetje schappelijk in te korten... de klere herrie moet eigenlijk ook nog ingekort worden...
Zal proberen nog een beter filmpje te maken met de camera iets hoger...


vanaf de wal gezien...


en zal ik nog een paar oude opnames door Moviemaker malen...
Eerste met gierende Robbe Navy's en lichtere Mabuchi's, Tweede was meen al met de laatste kasten, maar in rustiger vaarwater. En dan laat ik het erbij... want het is een SAR Denkerdraadje en geen SAR FL8 draadje


en met m'n latere zelfbouwkastjes... meen ik...

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Snijdt mooi door de golven, dat bootje! Op zo'n "plasje" zou mijn Paul Denker het ook leuk doen, denk ik. Ik kan nu het geluid niet beoordelen, zit in de woonkamer terwijl mijn vrouw iets op TV kijkt, ze zal het niet waarderen als ik daar doorheen kom zetten. ;-)
 
Zal proberen iets meer orde in Moviemaker te krijgen. Het programma is vrij beperkt. Het knipt m'n filpje in stukjes... het geluid gaat met een schuifje... niet te calibreren... Ja... en de spycam staat bovenop een resonantiekast, boven de motoren... dat dendert wel door in het geluid.

Het model gaat zeker goed door de golven. Er stond aan de kant aardig wat zeegang. Dan is het zaak niet dwars te komen liggen. Het model is ook vlot genoeg om een 'surf' op te pikken...

Ik merk wel dat mijn accu's na 7 jaar... wat best een tijd is... een beetje sap gaan verliezen. Dan denk ik toch weer aan Lipo's of Lifepo? Moet ik wel een lipo-saver hebben tegen diepontlading. Anders gaan ze stuk.
 
Het valt me op dat die Navy Compacts zo'n hoog geluid maken. In een Dusseldorf van een medeclublid, jaren geleden, zaten ze ook, maar dan was het meer een zoemend fluiten, niet zo schel.

Deze week maar eens verder met de Denker, nieuwe regelaar inbouwen, testen met de 45 mm Dynamic schroef, en kijken of meer gewicht een nog beter vaarbeeld geeft. De Vegesack had dit weekend even voorrang.


Edit: de nieuwe regelaar heeft trouwens een BEC, die ik niet ga gebruiken. Is de enige manier om de BEC uit te schakelen de rode draad van het kabeltje naar de ontvanger door te nemen? Of zijn er ook minder destructieve methodes? En de schakelaar die eraan zit, kun je die ook gewoon altijd op "aan" laten staan als je de BEC niet gebruikt? Ik heb al een schakelaar tussen de ontvangeraccu en de ontvanger zitten, en een schakelaar op de regelaar betekent weer een extra handeling, en iets om te vergeten aan de waterkant. Of krijgt de electronica een tik als je de accu aansluit terwijl de schakelaar van de regelaar al op "aan" staat?
 
Laatst bewerkt:
Dat gieren... het zijn oudere kastjes... niet nieuw en zaten in de FL8 toen ik hem in Duitsland op heb gehaald. Draait de zaak op +12 volt dus m'n assen draaien zo een 5.400 toeren in de eerste set-up iets er iets onder.

De regelaar. Je kan zonder problemen de BEC gebruiken. Als je accu's leeg raken merk je dit aan de power en is het tijd om de zaak binnen te halen. Zo snel zakt de spanning niet weg.
Wat zelfs met een los ontvanger pakket is er geen sturen meer aan zonder voortstuwing. Dan wordt het zwemmen of een roeibootje. IK heb het gehad toen ik de aandrijfassen niet goed geborgd had. Losgeslagen... gelukkig stond ik aan lager wal... maar er stond amper wind. En dan maar staren...

Je kan de rode of de zwarte draad loshalen meen ik. Ik trek hem voorzichtig uit het stekkertje door het borglipje met een speld op te tillen, vouw hem dubbel met een krimpkousje of tapie er om. Dan hoef je niks te knippen en behoud de regelaar 'zijn waarde'.
De accu's voeden de regelaar, ook als de rode draad is uitgenomen. De schakelaar blijft functioneel.

Met een los ontvangerakkupakket kan je het oplossen door er twee naast elkaar te plaatsen, bijvoorbeeld twee dezelfde type pal schakelaar. Dan moet er wel gesoldeerd worden aan die van de regelaar.
Vaak worden schakelaars bediend met een slim verstopte 'afstandsbediening'... een antenntje, bolder of ander attribuut aan boord... of anders gewoon op een brug of plaatje onder het dekhuis...

Die stroomstoot hebben we allemaal... je kan een weerstand plaatsen op de stekker die als eerste contact maakt, voor je de stekker volledig dicht clipt. De electronica kan de pieken wel aan. Overigens zitten er in schakelaars ook gen weerstanden. Ook die kunnen dus inbranden. Bij de lage spanningen rond de 7.2v is het niet zo erg. In de F5B wedstrijdzweefklasse wordt gevlogen met 6S Lipo en in enkele gevallen al met 10S... dan worden de vonken wel sterker... maar zolang er geen vermogen wordt getrokken.

In het geval van de Graupner-regelaar die ik heb, moet ik de schakelaar uit hebben staan. Zender aan. Bij aanzetten gaan de motoren direct rond en moet ik de knuppel volle uitslagen geven en op 0 zetten. Dan zijn de paarden weer aan de teugels. Dat is eigenlijk niet prettig. (Gelukkig gaat dat niet zo bij m'n zware brushless reglaars)
Weet niet helemaal zeker of dit ook met de Jeti 2.4Ghz ontvanger te maken heeft (failsave/-safe?). Moet ik echt weer eens uitzoeken. Wellicht heb ik er via een MXP RX-9 Synth er geen last meer van... (Ik vlieg te veel, vaar te weinig).

Verder heb de aandrijfunits even uitgebouwd voor controle op speling en smering. De fotootjes zet ik nog wel in m'n forummapje. Het draait immers al weer sinds 2005!
 
Laatst bewerkt:
Goede tip, het pinnetje uit de connector halen. Ik ben niet zo dol op draden doorknippen.

Ik heb trouwens al een netjes verstopte schakelaar op deze boot zitten, die schakelt de spanning van de ontvanger accu aan en uit. Als die uit staat, kan de boot in principe nergens heen, ook niet als de vaar-accu nog wel aangesloten is.

En ik houd liever wel vast aan die aparte vaaraccu, ten eerste is de Denker toch al aan de lichte kant, en het geeft toch net wat meer zekerheid, en iets meer kans op terug naar de kant kunnen komen als de "juice" bijna op is.
 
Back
Top