tips over het bouwen van een ketel

Ik heb samen met mijn opa dit motortje opgeknapt , het is een 1 cylinder van yanmar

Ik woon in gorinchem

Zie je,
er is hoop,
Jij en nu nog andere onbekende jongeren gaan dit voortzetten.
Jullie worden de oude knarren van de toekomst.

er is hoop,
Alles komt goed.

Groet
Willum
 
Hmm, dat kan ik op meerdere manieren interpreteren. . .
Ik heb bewezen dat als ze me echt nodig hebben, ze een beroep op mij kunnen doen en dat ik niet alleen een mooiweer"meevaarder" ben, die gaat voor het makkelijke spelen.




Moet je vooral doen, dan wordt het nooit wat.
Laat tot je doordringen wat ik schreef.
Probeer je hun kant voor te stellen en niet alleen maar te vinden dat je niet mag meespelen.
Misschien denken ze op JdS wel "o nee niet nog eentje zoals . . ." (uitleg kan je via pb aanvragen)

Beste Baggeraar,
En op welke manier moet er dan wel jongere instroom bijkomen?
Bij veel aan historie gebonden dingen hoor je van de grijze golf die zich er mee bezig houd en ook een keer historie is.
Doe er iets aan, of moet het uitsterven?
Doe eens een voorstel hoe verder.
Dank je..
Veel plezier,
Willum
 
Ik weet het, de hotlo is helaas in de ijzerbak gegaan, eeuwig zonde. Ze waren daar heel ver mee, de douane gaf de doodsteek .

Nee, de blauwe stork die ik op foto heb . Ik ken die lui goed, hij is nu ook van eigenaar gewisseld en nu gaat ie weer draaien. Ik geloof dat ze zelfs al begonnen zijn, krukas geslepen, koppen worden gevlakt, lagers hersteld etc, klusje hoor hee...
 
DSC_0012.JPG
 
Diep respect voor diegenen, welke destijds deze motoren construeerden en bouwden.
Nog dieper respect voor diegenen die deze motoren een 2e leven geven en draaiende maken en houden en hiermee kennis delen en doorgeven.Wordt altijd inwendig emotioneel, als ik deze "eerste" wonders der techniek zie, ruik en voelt.
Het is nog maar zo kort geleden dat men de eerste mijnwaterpomp op overdruk liet lopen.
 
6CDAB5CC-C666-4E99-89B8-03920ADF4736.jpeg
Ik heb nog een voorbeeldje, het is niet heel oud maar heeft bij mij nu wel een 2de leven.
Deze pomp heb ik bij een boer in de oudijzerbak gevonden, hij komt uit 1990
Hij was totaal verroest van binnen en compleet vastgelopen, de motor heb ik helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt, ontroest , en opnieuw bedraad.
Het pomphuis zat helemaal vol met smurrie en aangekoekt vet, de waaier zat ook vol met smurrie en vet, het pomphuis en de waaier hebben een week in het schoonmaakazijn gelegen, daarnaa ben ik er nog 3 uur mee aan het poetsen geweest, maar nu is er resultaat van al deze inspanning, hij loopt weer als een zonnetje en haalt met gemak de 5 bar
Op de foto de pomp zoals hij nu weer draait
 
Doe eens een voorstel hoe verder.
Dank je..
Lees wat ik schreef.
Bied je niet aan met "ik wil wel stoker worden" en ga dan niet zeuren als ze niet meteen zeggen "goed daar is de vetput, ga je gang".
Ik weet niet hoe het met Finn is gegaan, dus specifiek een tip/verbetering geven kan en zal ik niet.

Niet iedereen heeft (direct) mensen nodig.
Ik werd ooit uitgenodigd om vanuit Medemblik via Tiel naar Duisburg te varen als stoker machinist.
Bemanning: kapitein/eigenaar, mijn maat en ik. (erg weinig dus)
Had al jaren een hijskraan en een heikar gestookt met hout en kolen en een olieboot warm en op druk gehouden, maar nog nooit een schotse ketel op kolen.
Na 3 uur zei mijn maat daar hangt de schep, daar liggen de kolen, veel plezier, ik ga 3 uur naar boven.
Toen hoorde ik dus wel "daar is de vetput, ga je gang".
Tsja dan gebruik je je ervaring, denk je na en doe je je best.

Pas dan ontdek je dat met een stoomvretende kar op bijna vol vermogen, je heel wat water gek moet maken van de hitte.
Pas dan ontdek je dat stoken iets anders is dan kolen op een rooster gooien. (200 kilo per uur)
Pas dan zie dat je in een vuur kan zien waar er opgegooid moet worden, omdat de rest anders teveel afkoelt door gaten in je vuur.
Ook leer je luisteren naar de machine.
Smeren, waterpeil verzorgen is echt wel een serieuze zaak.

Dat soort dingen leer je niet op een dag meevaren met een volledige bemanning.
Dat vergt meerdere jaren en dan is het ook nog wel belangrijk dat je past aan boord tussen de anderen.

Ik ben nu een paar dagen bezig met iemand wegwijs maken op een hijskraantje.
Vuur aan houden lukt goed.
Kraan bedienen lukt goed.
Maar de kneepjes van "het vak" zoals opstarten met koude ketel, peilglazen doorblazen, water injecteren zijn dingen die lastig worden.
Dat hoort wel bij "stoker willen zijn".
Vaak heb je dat jonge gasten (zeker rond de 15 jr) ook nog niet weten wat ze willen en dan zomaar ineens weer opstappen of omdat ze wat anders dan ineens weer belangrijker/leuker vinden.
Of nog erger een vriend/vriendin krijgen, die stoom maar niets vindt.

Ik snap ook wel dat als je nu geen jongeren er bij betrekt je straks zonder zit als je ze "nodig" hebt.
Ik heb daar geen oplossing voor en heb er ook niet mee te maken gelukkig.
Ik weet wel zeker dat ze bij JdS geen bemanningsleden hebben die volgens hun verhalen al 150 jaar machinist moeten zijn en het alleen van hun grote mond moeten hebben en dus helemaal geen "jong gebroed" in hun heilige machinistenwinkeltje dulden, omdat ze anders gigantisch door de mand vallen. (Ja dat heb ik ook meegemaakt als "jongere MET ervaring")
 
Laatst bewerkt:
Ze lopen zo mooi....dat zware stampen dat die dingen hebben. En dan maar 90 rpm en alles open .....veel olie en een snufje dieselwalm .....hmmmmm

Monsterdiesel op z'n best....
 
Kippenvel


15 en 16 sept hebben ze weer een weekend dat alle stoom onder druk is en dit gebakkie zal ook wel zo nu en dan gestart worden.
 
Die heb ik pas nog gezien idd, en die loopt echt verschrikkelijk mooi, als een klokkie gaat ie rond . En schoon ook! Hij liep daar zonder de afzuiging er aan, en hij walmt amper.

Die grote staande die daar staat, is van jaffa toch? Dat is nou echt mooi....
 
Lees wat ik schreef.
Bied je niet aan met "ik wil wel stoker worden" en ga dan niet zeuren als ze niet meteen zeggen "goed daar is de vetput, ga je gang".
Ik weet niet hoe het met Finn is gegaan, dus specifiek een tip/verbetering geven kan en zal ik niet.

Niet iedereen heeft (direct) mensen nodig.
Ik werd ooit uitgenodigd om vanuit Medemblik via Tiel naar Duisburg te varen als stoker machinist.
Bemanning: kapitein/eigenaar, mijn maat en ik. (erg weinig dus)
Had al jaren een hijskraan en een heikar gestookt met hout en kolen en een olieboot warm en op druk gehouden, maar nog nooit een schotse ketel op kolen.
Na 3 uur zei mijn maat daar hangt de schep, daar liggen de kolen, veel plezier, ik ga 3 uur naar boven.
Toen hoorde ik dus wel "daar is de vetput, ga je gang".
Tsja dan gebruik je je ervaring, denk je na en doe je je best.

Pas dan ontdek je dat met een stoomvretende kar op bijna vol vermogen, je heel wat water gek moet maken van de hitte.
Pas dan ontdek je dat stoken iets anders is dan kolen op een rooster gooien. (200 kilo per uur)
Pas dan zie dat je in een vuur kan zien waar er opgegooid moet worden, omdat de rest anders teveel afkoelt door gaten in je vuur.
Ook leer je luisteren naar de machine.
Smeren, waterpeil verzorgen is echt wel een serieuze zaak.

Dat soort dingen leer je niet op een dag meevaren met een volledige bemanning.
Dat vergt meerdere jaren en dan is het ook nog wel belangrijk dat je past aan boord tussen de anderen.

Ik ben nu een paar dagen bezig met iemand wegwijs maken op een hijskraantje.
Vuur aan houden lukt goed.
Kraan bedienen lukt goed.
Maar de kneepjes van "het vak" zoals opstarten met koude ketel, peilglazen doorblazen, water injecteren zijn dingen die lastig worden.
Dat hoort wel bij "stoker willen zijn".
Vaak heb je dat jonge gasten (zeker rond de 15 jr) ook nog niet weten wat ze willen en dan zomaar ineens weer opstappen of omdat ze wat anders dan ineens weer belangrijker/leuker vinden.
Of nog erger een vriend/vriendin krijgen, die stoom maar niets vindt.

Ik snap ook wel dat als je nu geen jongeren er bij betrekt je straks zonder zit als je ze "nodig" hebt.
Ik heb daar geen oplossing voor en heb er ook niet mee te maken gelukkig.
Ik weet wel zeker dat ze bij JdS geen bemanningsleden hebben die volgens hun verhalen al 150 jaar machinist moeten zijn en het alleen van hun grote mond moeten hebben en dus helemaal geen "jong gebroed" in hun heilige machinistenwinkeltje dulden, omdat ze anders gigantisch door de mand vallen. (Ja dat heb ik ook meegemaakt als "jongere MET ervaring")

Dank je Baggerman,

Goed verhaal
Ik ga dit verhaal eens parkeren.
Wil dit na een tijd noch eens lezen.

Onder de streep:
Het verhaal over aanwas en aanwas de kans geven hebben we al eens gehad.
Maar we komen er niet uit op dit moment....
Ook hier zal het vraag en aanbod zijn en een goede klik tussen oudgediende en nieuw volk.
Ons kent ons, heilige huisjes, etc. enz. enz.
Dit zelfde thema komen we op later best weer een keer tegen.
Het is van alle tijden, ik ken het vanuit mijn jeugd.

Dank je dat je zoveel moeite hebt genomen voor dit bericht.
Dat waardeer ik Baggerman.

En toch:
Ik blijf volhouden er jongeren en oudere jongeren
zijn die hun kans moeten krijgen en nemen.
Zou zonde zijn als over bijvoorbeeld 25 jaar alles naar de oudijzerboer kan.

Veel plezier
Willum
 
Ik weet nog een beurtvaarder te koop.
Met ketel (niet onder keur) en met machine die er niet helemaal bij hoort, maar na opknappen wellicht geruild kan worden met iemand die wel een bijpassende machine heeft staan als vulling van een ruimte. Dan maakt het niet uit wat er staat, als er maar wat staat......
Dus een uitermate geschikt project om je helemaal op uit te leven.
Dus mocht je je vervelen of een "kudde" jonge jongeren of oudere jongeren weten.?
 
Ik weet nog een beurtvaarder te koop.
Met ketel (niet onder keur) en met machine die er niet helemaal bij hoort, maar na opknappen wellicht geruild kan worden met iemand die wel een bijpassende machine heeft staan als vulling van een ruimte. Dan maakt het niet uit wat er staat, als er maar wat staat......
Dus een uitermate geschikt project om je helemaal op uit te leven.
Dus mocht je je vervelen of een "kudde" jonge jongeren of oudere jongeren weten.?

Beste Baggeraar,
Ik verveel mij absoluut niet.
Ik heb geen uitzendbureau met super gemotiveerde technisch onderlegde vrijwilligers.

Soms komt het voor dat een bestaande vereniging een dergelijk project op zich neemt.
Ik heb dit gezien,
maar dan lost dit de oorspronkelijke vereniging dan ook meestal op.

Komen we toch weer terug:
er zijn gemotiveerde mensen nodig,
mensen die zoiets kunnen en willen doorzetten.
Ze zijn er, zeker weten.
Dit is een oproep aan hun.

Veel plezier
Willum
 
Volgens mij Ron....

Voor zover ik weet zat die hotlo nog in een schip, een sloop schip dat in Brazilië kort gemaakt zou worden . Een aantal liefhebbers kwam de motor op het spoor, en omdat ook dit de laatste Nederlands glorie was werd besloten hem terug te halen. Het plan was zelfs, om hem dan draaiend terug te zetten in de originele hal van stork.

Die jongens waren daar al echt ver mee, zelfs het transport en zo zou wel goed gekomen zijn, en dan was het geregeld.

Wat ik er van begrepen had, is dat de douane hem simpelweg het land niet liet verlaten , omdat hij aan tonnen ijzer dan gewoon daar in de economie moest blijven , en dat dit ook niet met (genoeg ) uitvoer rechten viel op te lossen.

En zo verdween de laatste hotlo in de smeltbak..... Eeuwig zonde , maar je kan niet alles hebben.

Mvg monsterdiesel
 
Heb je daar dan nog voorbeelden van?

Volgens mij kan je op elke school leren vloeken.:hammer:
Wat voor voorbeelden wil je hebben Baggeraar,als je ooit met conventioneel gereedschap hebt leren werken,dan moet jij dat weten!
Vroeger werden ook de stoomketels met kolen gestookt en de stoommachines met de hand geregeld,dat werd ons toen in de praktijk wel bijgebracht,net als het smeden...als je daar nu over gaat praten dan zegt de huidige (normale?) jeugd voortaan "geef mijn portie maar aan fikkie"!
Zelf heb ik 50 jaar een eigen bedrijf gehad in machine en apparatenbouw en toen was het al heel moeilijk om vakbekwame mensen te vinden,alleen
CNC draaiers maar verder konden zij helaas niets,alleen CNC
 
Wat was daarbij het probleem voor/door de douane?
Hier is alles beschreven:

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=1033&start=416


Wat ik er van begrepen had,
Dat schip heeft een nieuwe motor gekregen en was klaar om weer geld te gaan verdienen. douane wilde dat schip niet laten gaan want er stond nog een vuiltje op de kant.
Schip moest en zou varen, dus afstand gedaan van hotlo en ingevoerd in dat land.
En toen liep alles vast.
 
Back
Top