Doe eens een voorstel hoe verder.
Dank je..
Lees wat ik schreef.
Bied je niet aan met "ik wil wel stoker worden" en ga dan niet zeuren als ze niet meteen zeggen "goed daar is de vetput, ga je gang".
Ik weet niet hoe het met Finn is gegaan, dus specifiek een tip/verbetering geven kan en zal ik niet.
Niet iedereen heeft (direct) mensen nodig.
Ik werd ooit uitgenodigd om vanuit Medemblik via Tiel naar Duisburg te varen als stoker machinist.
Bemanning: kapitein/eigenaar, mijn maat en ik. (erg weinig dus)
Had al jaren een hijskraan en een heikar gestookt met hout en kolen en een olieboot warm en op druk gehouden, maar nog nooit een schotse ketel op kolen.
Na 3 uur zei mijn maat daar hangt de schep, daar liggen de kolen, veel plezier, ik ga 3 uur naar boven.
Toen hoorde ik dus wel "daar is de vetput, ga je gang".
Tsja dan gebruik je je ervaring, denk je na en doe je je best.
Pas dan ontdek je dat met een stoomvretende kar op bijna vol vermogen, je heel wat water gek moet maken van de hitte.
Pas dan ontdek je dat stoken iets anders is dan kolen op een rooster gooien. (200 kilo per uur)
Pas dan zie dat je in een vuur kan zien waar er opgegooid moet worden, omdat de rest anders teveel afkoelt door gaten in je vuur.
Ook leer je luisteren naar de machine.
Smeren, waterpeil verzorgen is echt wel een serieuze zaak.
Dat soort dingen leer je niet op een dag meevaren met een volledige bemanning.
Dat vergt meerdere jaren en dan is het ook nog wel belangrijk dat je past aan boord tussen de anderen.
Ik ben nu een paar dagen bezig met iemand wegwijs maken op een hijskraantje.
Vuur aan houden lukt goed.
Kraan bedienen lukt goed.
Maar de kneepjes van "het vak" zoals opstarten met koude ketel, peilglazen doorblazen, water injecteren zijn dingen die lastig worden.
Dat hoort wel bij "stoker willen zijn".
Vaak heb je dat jonge gasten (zeker rond de 15 jr) ook nog niet weten wat ze willen en dan zomaar ineens weer opstappen of omdat ze wat anders dan ineens weer belangrijker/leuker vinden.
Of nog erger een vriend/vriendin krijgen, die stoom maar niets vindt.
Ik snap ook wel dat als je nu geen jongeren er bij betrekt je straks zonder zit als je ze "nodig" hebt.
Ik heb daar geen oplossing voor en heb er ook niet mee te maken gelukkig.
Ik weet wel zeker dat ze bij JdS geen bemanningsleden hebben die volgens hun verhalen al 150 jaar machinist moeten zijn en het alleen van hun grote mond moeten hebben en dus helemaal geen "jong gebroed" in hun heilige machinistenwinkeltje dulden, omdat ze anders gigantisch door de mand vallen. (Ja dat heb ik ook meegemaakt als "jongere MET ervaring")