tips over het bouwen van een ketel

Jazeker willum, ik geloof in het delen van kennis. Niet iedereen kan alles maar weten he... Ik help wie ik kan , je komt maar langs hoor, ik ben savonds open haha.

Dank voor je aanbod.
hi, hi.
Goed bezig.

Doet me toch weer denken aan heel lang geleden.
Buren vrienden en kennissen liepen bij elkaar naar binnen, voor net die ene bout met moer.
Er was niet veel, geld en spullen.

Groet
Veel plezier
Willum
 
Ik woon in het buitengebied in een landbouw streek, zo gaat dat hier . Ons kent ons en je helpt elkaar, je kan zo overal binnen lopen. Geld hebben we niet, maar spullen. ....

Hier verderop zit een grote loonwerker, voor een kistje bier heb je alle zware machines. Handig als je met draai of freesbank gaat slepen. Snel, simpel en zonder bon haha

Monsterdiesel
 
Ik woon in het buitengebied in een landbouw streek, zo gaat dat hier . Ons kent ons en je helpt elkaar, je kan zo overal binnen lopen. Geld hebben we niet, maar spullen. ....

Hier verderop zit een grote loonwerker, voor een kistje bier heb je alle zware machines. Handig als je met draai of freesbank gaat slepen. Snel, simpel en zonder bon haha

Monsterdiesel


En dat kistje bier?
Is dat ook zonder bon?
Hi, hi
Willum
 
Dus :

DSC_0040.JPG


Leerling monteur / verspaner gezocht.

Samen maken we de dikke grommert weer in orde, kijken of ie wil blaffen ....

Savonds en in het weekend, machines en troep heb ik wel. Je kan hier mee eten.

Motor afsleutelen, kompressor bouwen, lucht erin en proberen.... (denk wel dat ie het doet...)

En als we dat klaar hebben... Pakken we deze :
DSC_0041.JPG


Eenmalige stage / leerplek aangeboden!

Mvg monsterdiesel
 
Die oudere modellen lijken me op den duur ook wat beter voor rug en nek, je kunt wat dichterbij staan doordat ze van onderen open zijn.
(Gisteren heeft de chiropractor weer e.e.a. in mijn onderrug laten knakkeren.)
 
Laatst bewerkt:
Dus :

Bekijk bijlage 292282

Leerling monteur / verspaner gezocht.

Samen maken we de dikke grommert weer in orde, kijken of ie wil blaffen ....

Savonds en in het weekend, machines en troep heb ik wel. Je kan hier mee eten.

Motor afsleutelen, kompressor bouwen, lucht erin en proberen.... (denk wel dat ie het doet...)

En als we dat klaar hebben... Pakken we deze :
Bekijk bijlage 292283

Eenmalige stage / leerplek aangeboden!

Mvg monsterdiesel

Dat is inderdaad een eenmalige stage/leerplek.
Dat is niet het kleinere werk maar het stevige.
Trein had ik nog niet gezien. erg mooi.
En die loopt zo te zien.
Goed bezig.
Willum
 
Wel makkelijk leren... Met grote steeksleutels en een heel dikke doppendoos , gaat niet snel stuk.

Die trein loopt nog niet hoor, het draaiend deel is klaar maar de cylinders niet . Ik heb wel alles erbij nu, het kan allemaal zo gemaakt. Het ontbreekt me aan de tijd, ik kom er gewoon niet toe.

Ook bestaat er veel discussie over de tekeningen van die trein, van....(ik kom zo gauw niet op de naam) -het zijn de tekeningen van die 23023 ssn - Daar zitten behoorlijk wat fouten en vreemde dingen in.

Ik sta gelukkig in contact met dat mannetje van onder stoom / de modelbouwer die over die correcties gaat, al wat ik tegenkom mail ik door en hij heeft dan de updates . Ik schijn nog de eerste set tekeningen te hebben , daar zitten nog weinig of geen correcties in.

Mvg
 
Wel makkelijk leren... Met grote steeksleutels en een heel dikke doppendoos , gaat niet snel stuk.

Die trein loopt nog niet hoor, het draaiend deel is klaar maar de cylinders niet . Ik heb wel alles erbij nu, het kan allemaal zo gemaakt. Het ontbreekt me aan de tijd, ik kom er gewoon niet toe.

Ook bestaat er veel discussie over de tekeningen van die trein, van....(ik kom zo gauw niet op de naam) -het zijn de tekeningen van die 23023 ssn - Daar zitten behoorlijk wat fouten en vreemde dingen in.

Ik sta gelukkig in contact met dat mannetje van onder stoom / de modelbouwer die over die correcties gaat, al wat ik tegenkom mail ik door en hij heeft dan de updates . Ik schijn nog de eerste set tekeningen te hebben , daar zitten nog weinig of geen correcties in.

Mvg

Laat je de tijd niet afnemen door wat dan ook.
Komt onherroepelijk niet meer terug.
Wil je iets doen, wil je wat maken, doe het nu.

Er zijn meerdere dingen waar ik niet toe kom,
daar zijn er meerderen bij die ik vanwege de tijd kan afschrijven.
Zonde...

23023 ssn de naoorlogse moderne stoomtrein.
Zou zomaar kunnen dat ik er een of meerdere hiervan heb zien rijden
vanuit de Limburgse kolenmijnen via mijn geboorte plaats naar het westen van Nederland.
Zeer indrukwekkend.
Zag grote stoomtreinen rangeren bij de Heerlense kolenmijn.
Wat een geweld.

Maar fouten in de tekeningen?
Goed dat je op een ter zaken kundig iemand kunt terug vallen.
Dan komt dat wel goed.
En een verbeterde versie tekeningen is er niet?
Zou iets makkelijker werken.

Succes met de bouw
en veel plezier.
Willum
 
ik zou best op of ergens aan willen sleutelen in mijn vrije tijd , ik ga wel eens met niels mee naar de jan de sterke, maar daar krijg ik de indruk dat ze me niet willen leren stoken of iets dergelijks, terwijl ik het best wil.
kortom , ze hebben geen zin, althans zo komt het op mij over

monsterdiesel , ik zou het graag willen , maar het is helaas te ver weg
 
Laatst bewerkt:
ik zou best op of ergens aan willen sleutelen in mijn vrije tijd , ik ga wel eens met niels mee naar de jan de sterke, maar daar krijg ik de indruk dat ze me niet willen leren stoken of iets dergelijks, terwijl ik het best wil.
kortom , ze hebben geen zin, althans zo komt het op mij over

Finn,

Als jij wil,
je wilt het proberen.
Praat met die mensen,
zeg dan dat je het interesseert vind.
Vraag of je een dag mee kunt lopen.
Kun je kijken of het iets is voor je.
Kun je kijken of jij je daar thuis kan voelen om daar evt. verder mee te draaien.
Stap over die drempel Finn.
Als je dit zou willen doe het nu.
Er ligt altijd een kans, pak deze, misschien komt ze niet meer terug.
Mogelijk lezen de mensen van de Jan de Sterke dit forum.

Succes.
Veel plezier
Willum
 
Altijd welkom finnie, als ik dat ding ooit s aan t lopen heb zijn jullie bij deze uitgenodigd. Ik ga dr niet mee slepen hoor , veel te zwaar.

Opgeven is nooit een optie finn, maar ik snap dat het soms moeilijk is om er tussen te komen.

Mvg monsterdiesel
 
kortom , ze hebben geen zin, althans zo komt het op mij over
Ik heb er vele zien komen en vele zien gaan.
Stoken leer je niet in een dag dat zij aan het werken zijn en jij koffie komt drinken en ze van hun werk komt houden.
De machinisten daar werken heel het jaar aan de boot en zijn (raar he?) dus blij als zij een keer zelf kunnen stoken op een keer dat ze varen.

Heeft niets te maken met geen zin, dat heet anders.
Wat heb je daar zoal gedaan dat je denkt meteen een stoker te kunnen gaan worden?
Staal of hout schrappen, schuren, schilderen?
Koper poetsen?
Buitenkant van de boot soppen in de maanden dat er niet wordt gevaren en wel bladeren aan dek vallen en spinnen webben maken?
Machine met een kwast met gasolie soppen, ontvetten, blanke delen met schuursponsje glimmend maken, in de olie zetten?
Verblijven stofzuigen en eens soppen met andy (of wat voor middel dan ook).
Ben je ook al zwart geworden tijdens kolenbunkeren?
Heb je omdat het van dek niet meer in de bunkers liep de kolen naar voren geduwd in de bunkers?
Verder is het een erg klein bootje met beperkte voorzieningen.

Ik vaar als het kan en mag op een 22 meter bootje, (JdS is 14.5) daar zijn slaapplaatsen voldoende en ook in de machinekamer is het iets meer dan "vuurtje aanhouden" zoals op Jan de Sterke, vooral op reisjes van 10 uur aan 1 stuk. Reisje buitenom naar Zierikzee of Terneuzen.
Soms zijn we dan met 4 man voor beneden 2 op, 2 af en dat wisselt elke 30 minuten: dan is het een feestje.
Zou je maar met 3 zijn en een 4de heeft "zich bewezen" kan die mee: dan leert die het.

Op JdS is weinig plaats.
Ben je op een lokaal feest met rondvaarten, is er helemaal geen plek beneden om met een enkele betalende gast er bij ook nog "scholing" te geven aan iemand die "ook wel stoker wil worden".

Vele jaren terug stapte ik aan boord de Gebroeders Bever (1980?) kon en mocht van alles, kon ook meevaren en ben toen langzaam in het vak stoker machinist gerold. Ik heb echter ook tijdens een kerstweekend in de zeikstromende regen op stellingplanken in een "gratis dok , want kerst en dus leeg" tegen de boot geleund met een 300 bar hogedrukreiniger met heel veel liters, ik heb ook in een doorweekt regenpak onder de romp gelegen om te helpen met elektrodes aangeven een aanduwen van staal bij de lasser. Heb ook weekenden lang met een naaldenbikker in mijn handen gezeten om de machinekamer kap en het dek te ontverven.
Ja, dan blijk je bruikbaar en mag je inderdaad mee om stoker te worden...............

Niet alleen maar op vaardagen meegaan en spelen dus.
 
Harm heeft wel gelijk......

En het oude gezegde blijft van kracht :

Koop een boot en werk je . .....

Daarom heb ik ook alleen de motoren , en dan is het nog heel veel werk.

Mvg monsterdiesel
 
Ik heb er vele zien komen en vele zien gaan.
Stoken leer je niet in een dag dat zij aan het werken zijn en jij koffie komt drinken en ze van hun werk komt houden.
De machinisten daar werken heel het jaar aan de boot en zijn (raar he?) dus blij als zij een keer zelf kunnen stoken op een keer dat ze varen.

Heeft niets te maken met geen zin, dat heet anders.
Wat heb je daar zoal gedaan dat je denkt meteen een stoker te kunnen gaan worden?
Staal of hout schrappen, schuren, schilderen?
Koper poetsen?
Buitenkant van de boot soppen in de maanden dat er niet wordt gevaren en wel bladeren aan dek vallen en spinnen webben maken?
Machine met een kwast met gasolie soppen, ontvetten, blanke delen met schuursponsje glimmend maken, in de olie zetten?
Verblijven stofzuigen en eens soppen met andy (of wat voor middel dan ook).
Ben je ook al zwart geworden tijdens kolenbunkeren?
Heb je omdat het van dek niet meer in de bunkers liep de kolen naar voren geduwd in de bunkers?
Verder is het een erg klein bootje met beperkte voorzieningen.

Ik vaar als het kan en mag op een 22 meter bootje, (JdS is 14.5) daar zijn slaapplaatsen voldoende en ook in de machinekamer is het iets meer dan "vuurtje aanhouden" zoals op Jan de Sterke, vooral op reisjes van 10 uur aan 1 stuk. Reisje buitenom naar Zierikzee of Terneuzen.
Soms zijn we dan met 4 man voor beneden 2 op, 2 af en dat wisselt elke 30 minuten: dan is het een feestje.
Zou je maar met 3 zijn en een 4de heeft "zich bewezen" kan die mee: dan leert die het.

Op JdS is weinig plaats.
Ben je op een lokaal feest met rondvaarten, is er helemaal geen plek beneden om met een enkele betalende gast er bij ook nog "scholing" te geven aan iemand die "ook wel stoker wil worden".

Vele jaren terug stapte ik aan boord de Gebroeders Bever (1980?) kon en mocht van alles, kon ook meevaren en ben toen langzaam in het vak stoker machinist gerold. Ik heb echter ook tijdens een kerstweekend in de zeikstromende regen op stellingplanken in een "gratis dok , want kerst en dus leeg" tegen de boot geleund met een 300 bar hogedrukreiniger met heel veel liters, ik heb ook in een doorweekt regenpak onder de romp gelegen om te helpen met elektrodes aangeven een aanduwen van staal bij de lasser. Heb ook weekenden lang met een naaldenbikker in mijn handen gezeten om de machinekamer kap en het dek te ontverven.
Ja, dan blijk je bruikbaar en mag je inderdaad mee om stoker te worden...............

Niet alleen maar op vaardagen meegaan en spelen dus.

Beste Baggeraar,

Echt een verhaal voor de doordouwers.
De rest haakt hier snel af.
Jij hebt je kans genomen,
maar hebt ook meer dan flink aan moeten pakken.
Heb je dan nu een plaatsje verworven?

Ik wil tegen jonge mannen als Finn zeggen:
lees hier doorheen.
Er is aanwas nodig.
Neem je kans.
Het zou zonde zijn als over jaren deze machines
alleen nog maar stil in een museum staan.
Want er zijn geen kundige mensen meer.
Het moet verder.

Veel plezier.
Groet
Willum
 
Dat is wel vaak hoe het gaat idd. Je hebt enkele musea waar zeer mooie dikke motoren staan met een rood lintje er om heen, "niet aankomen". ....

Ik persoonlijk krijg daar de kriebels van, het is dan dood. Die ouwe karren moet je beleven he, dat kan alleen als ie draait.

Men weet soms geeneens meer hoe je ze start, laat staan het onderhoud en de service aan zo'n machine. Vaak is de kennis verloren gegaan, en dat vind ik toch wel een kwalijke zaak.

Er gaan in de toekomst echt wel weer een paar mooie projecten van start: een paar gasten gaan een stork van 34 ton oplappen, er schijnt een kromhout 4 cylinder gloeikop naar Nederland te komen en er is onlangs een grote collectie grote motoren van eigenaar gewisseld. Dat moet allemaal weer worden opgebouwd he, en weer draaiend maken.

Waar zit jij dan finn, misschien ken ik daar mensen ?

Mvg benjamin
 
Ik heb samen met mijn opa dit motortje opgeknapt , het is een 1 cylinder van yanmar

Ik woon in gorinchem
 

Bijlagen

  • D45C9AC2-5C5A-47F7-9A50-3475E2BC6D21.jpeg
    D45C9AC2-5C5A-47F7-9A50-3475E2BC6D21.jpeg
    58,3 KB · Weergaven: 150
Heb je dan nu een plaatsje verworven?
Hmm, dat kan ik op meerdere manieren interpreteren. . .
Ik heb bewezen dat als ze me echt nodig hebben, ze een beroep op mij kunnen doen en dat ik niet alleen een mooiweer"meevaarder" ben, die gaat voor het makkelijke spelen.


lees hier doorheen.

Moet je vooral doen, dan wordt het nooit wat.
Laat tot je doordringen wat ik schreef.
Probeer je hun kant voor te stellen en niet alleen maar te vinden dat je niet mag meespelen.
Misschien denken ze op JdS wel "o nee niet nog eentje zoals . . ." (uitleg kan je via pb aanvragen)
 
Back
Top