kortom , ze hebben geen zin, althans zo komt het op mij over
Ik heb er vele zien komen en vele zien gaan.
Stoken leer je niet in een dag dat zij aan het werken zijn en jij koffie komt drinken en ze van hun werk komt houden.
De machinisten daar werken heel het jaar aan de boot en zijn (raar he?) dus blij als zij een keer zelf kunnen stoken op een keer dat ze varen.
Heeft niets te maken met geen zin, dat heet anders.
Wat heb je daar zoal gedaan dat je denkt meteen een stoker te kunnen gaan worden?
Staal of hout schrappen, schuren, schilderen?
Koper poetsen?
Buitenkant van de boot soppen in de maanden dat er niet wordt gevaren en wel bladeren aan dek vallen en spinnen webben maken?
Machine met een kwast met gasolie soppen, ontvetten, blanke delen met schuursponsje glimmend maken, in de olie zetten?
Verblijven stofzuigen en eens soppen met andy (of wat voor middel dan ook).
Ben je ook al zwart geworden tijdens kolenbunkeren?
Heb je omdat het van dek niet meer in de bunkers liep de kolen naar voren geduwd in de bunkers?
Verder is het een erg klein bootje met beperkte voorzieningen.
Ik vaar als het kan en mag op een 22 meter bootje, (JdS is 14.5) daar zijn slaapplaatsen voldoende en ook in de machinekamer is het iets meer dan "vuurtje aanhouden" zoals op Jan de Sterke, vooral op reisjes van 10 uur aan 1 stuk. Reisje buitenom naar Zierikzee of Terneuzen.
Soms zijn we dan met 4 man voor beneden 2 op, 2 af en dat wisselt elke 30 minuten: dan is het een feestje.
Zou je maar met 3 zijn en een 4de heeft "zich bewezen" kan die mee: dan leert die het.
Op JdS is weinig plaats.
Ben je op een lokaal feest met rondvaarten, is er helemaal geen plek beneden om met een enkele betalende gast er bij ook nog "scholing" te geven aan iemand die "ook wel stoker wil worden".
Vele jaren terug stapte ik aan boord de Gebroeders Bever (1980?) kon en mocht van alles, kon ook meevaren en ben toen langzaam in het vak stoker machinist gerold. Ik heb echter ook tijdens een kerstweekend in de zeikstromende regen op stellingplanken in een "gratis dok , want kerst en dus leeg" tegen de boot geleund met een 300 bar hogedrukreiniger met heel veel liters, ik heb ook in een doorweekt regenpak onder de romp gelegen om te helpen met elektrodes aangeven een aanduwen van staal bij de lasser. Heb ook weekenden lang met een naaldenbikker in mijn handen gezeten om de machinekamer kap en het dek te ontverven.
Ja, dan blijk je bruikbaar en mag je inderdaad mee om stoker te worden...............
Niet alleen maar op vaardagen meegaan en spelen dus.