Erwin.
Met alle respect voor je initiatief, maar nu ga je wel erg ver, ook al het maken van een zweverromp opnieuw uitvinden. Je komt op een projekt uit wat grof gerekend minimaal 3 jaar gaat duren en dat in alle avonden werken.
Het procede wat je beschrijft is al oefkeer toegepast bij makers van (eigenbouw) rompen, maar, tenzij je het piepschuim aan de binnenkant laat zitten, niet sterk, óf heel zwaar als je alles dik lamineert.
De jongens die met eigenbouw schaalkisten (zoals slope soarers) werken, gebruiken een héél lichte piepsoort en een uiterst dunne glasmat erover.
Praat eens met mannen die al eens een eigenbouw motorkapje gemaakt hebben, volgens dat principe en wat dat voor geknoei is en dat je meestal een zware kap overhoudt. De buitenkant wordt nl ruw dus je moet dik lamineren om veel "schuurruimte" over te houden. Als je dit ook nog eens in sandwich zou willen maken, dan wordt het een knoeizooi van jewelste.
Om het procede wat je wilt ook nog eens in sandwich uitvoering (zonder de -t- want anders wordt het een zandheks) te maken gaat niet.
Het tussenmateriaal (Stützstoff) is weliswaar makkelijk plooibaar maar dan het is vrijwel niet over een bolvorm te trekken omdat het niet elastisch is. Aangezien de neus van een zwever één en al dubbele countouren zijn, gaat dat uiterst moeilijk. Vervolgens moet je deze tussenlaag aan het model zien te plakken.
Als je dan vervolgens er aan de buitenkant van dat materiaal nóg een laag tegenaan wilt zetten als buitenhuid, dan kan ik je voorspellen dat dit een fiasco wordt, probeer het maar eens op bvb een ronde vorm uit en dan zie je wat ik bedoel.
Het wordt echter wel veel gebruikt in de omgekeerde volgorde van het maken van modellen IN een vorm.
Je maakt éérst een oermal, maakt daarvolgens een contramal van, daar komt dan de eerste (buitenlaag) in te liggen, de tussenstof en de binnenste glaslaag. Omdat de vorm nu buitenwerks in een mal ligt, blijft de buitenkant echter strak en worden de onregelmatigheden, veroorzaakt door de tussenstof, alleen aan de binnenkant zichtbaar.
Maar wat ik hier in één alinea opschrijf, daar zijn hele boeken vol van geschreven en vereist een lange aanloopperiode voordat je het procedé volledig beheerst.
Dus laten we het maken van een eigenbouw romp in dit draadje even buiten beschouwing svp.
Aan je onderschrift zie ik dat je interesse naar heli's uitgaat en dus geen wonder dat je niet op de hoogte bent van deze technieken.