Tips over zwevers met een (intrekbare) e-motor

laughing.gif


We 'll see. :wink:
 
Erwin!


Ik wil wel een paar foto's maken . . .

Maar hij zit ingebouwd, dus dat wordt lastig. :?

Zal binnenkort eens kijken. 8)

Ik zou zeggen, ga naar Dortmund; camera mee. :D


jan
 
Erwin Lokhorst zei:
De eigenlijke drijfveer is dat ik het veel leuker vind om dingen zelf te maken mbv opgedane en gedeelde kennis om zo tot een succesvolle toepassing te komen.
Ik vind dat "geknutsel" nu eenmaal leuk.

Eeuh, Erwin, dit is toch precies het stukje "BOUW" in het woord modelbouw.
Ook ik vind het leuk om te knutselen, en dat je er dan ook nog mee kan vliegen is helemaal gaaf.
Maar ik vind het bouw gedeelte zeker zo belangrijk.

Neem anders eens kontakt op met Bertus, als die begint te praten en uitleggen over zijn zwever ben je voorlopig nog niet thuis, dat vind ie geweldig.
Ik vond het trouwens als newbie ook verschikkelijk interessant.

maarre, wel foto's posten van je voortgang he.

Succes,
Jaap
 
Ik heb al met Bert een afspraak. Komende dinsdag hebben we de hele avond. :wink:

En natuurlijk zodra ik ga beginnen zal ik er een draadje over openen.
Eens kijken waar het op uitkomt, ik ben benieuwd.
Ik zal jullie adviezen hard nodig hebben. :D
 
Bertus zei:
1 belangrijk ding vergeet ik nog.
Alle troep van electro die je niet nodig heb niet doen.

Alle elektro troep??? Is ook een mooie hobby hoor! :wink:
Ik denk dat ik wel zal moeten. Mijn zender is 8-kanaals (FF8-super) en ik heb aan 8 functies mijn handen vol.

Nee als er iets automatisch kan, dan ga ik er voor.
 
Hier nog een mooi voorbeeld van een romp, waarin het duidelijk is hoe je de verloren gegane sterkte vanwege het gat weer ongedaan kan maken:
http://home.c2i.net/petter.oestbye/dg_600_ktw.htm

Voor de duidelijkheid: ik ben iemand die innovatie vanuit de grond van mijn hart stimuleert, alleen meende ik in het begin enige onderschatting ten opzichte van de complexiteit te moeten bespeuren bij Erwin waarvoor ik hem wilde waarschuwen.
Inmiddels is aan de reacties wel duidelijk dat dit niet geheel onterecht was.

Verder moet iedereen het zelf weten hoe hij zijn hobby invult, hij is daar aan niemand enige verantwoording verschuldigd. De persoon die een zelf getekende en in 3 jaar gebouwde machine maakt niet, en de man die veel plezier beleefd aan een 2e hands Charter niet. Als je maar plezier en voldoening hebt.
 
Klopt als een bus.
Met de huidige motors en batterijen is het mogelijk om meerdere grondstarten uit te voeren. Dus het heeft niks meer te maken met vermogenverlies door grondstart. De sandow, of beter bungeestartmethode is bovendien ook vrij veilig, omdat je onmiddelijk voldoende druk op je roeren hebt.
Wat Bert schrijft over de neus die zo onhebbelijk naar beneden gaat is een normaal verschijnsel en niet enkel bij de modellen. Ook een DG 505 Elan met zelfstarter aan boord gaat zo onhebbelijk op zijn neus staan.
Beredeneer het even en het is nog logisch ook.
Meteen een goede reden om een extra klein wieltje vooraan te hebben als je een zelfstartversie vliegt. Het scheelt wat kraswerk aan je romp.
 
klopt, echte doen dat ook. ken een verhaal over iemand die op aosta met zijn splinternieuwe zwever (1:1) wilde gaan vliegen. dat was voor hem de eerste keer dat hij met een zelfstarter zou starten. deze persoon was vrij eigenwijs en weigerde ongeveer alle hulp. :mad: de eerste startpoging eindigde na een tiental meters naast de baan, en de verdere waren niet veel beter, aan het eind van de week was de kist totaal los :( . wat leer je daar van? mij lijkt een regelbare motor als je puur grondstats wil maken een must. een (bestuurbaar)neuswiel lost overigens ook een hoop op, maar die zie je alleen op tweezitters.

leuk project zo'n lapwerk zelf maken, heb er zelf ook even aan gedacht. idee alleen aan de kant gezet omdat je er in een zwever van 3m nog een ruimte probleem bij krijgt als je het mij vraagt. eerst dat ding maar eens laten vliegen.

ik ben net als Erwin ook voor de automatische aanpak, het lijkt mij niks om een voor een de handelingen te moeten doen.

groeten Halmar
 
Bertus.

Je hebt niet helemaal ongelijk. Het hoeft idd geen carbon te zijn. Het wordt vaak onterecht gebruikt in de modelbouw en ver daarbuiten. Iedere kunststof heeft zijn voordelen en beperkingen. Carbon zeker ook.
Je moet echter wel verstevigen op die plaats omdat je de romp echt flink verzwakt.
Ik zal bij de aanvang van het seizoen wat foto's maken van de echte bakken. De komende wedstrijden hebben we een bende van die tuigen staan.
Gewoon glasmat volstaat voor ons. Tegenwoordig hoef je die zelfs niet eens meer te kruisen tijdens het lamineren. Je kan speciaal geweven matten kopen bij
VOS CHEMIE http://www.vosschemie.be/ned/systems.asp of zeker in Nederland, bij de boothersteldiensten. Gebruik je dan nog eens een schuimplaat als sandwitch, dan maak je een bijzonder stevige constructie. Wielrenners hebben dezelfde opbouw met gesloten achterwielen bv.
De Twin Astir is ook op die wijze voorzien van verstevigings spanten in de romp.
Ik haal mijn lamineermiddelen steeds bij deze winkels. Informatie kan je halen bij gespecialiseerde bedrijven. Ik heb contact opgenomen met dergelijk bedrijf en mocht een hele zaterdagvoormiddag aanwezig zijn om te leren over het gebruik, toepassing en de producten.
Voor een modelbouwer hebben deze bedrijven vaak nog een groot hart.
 
Back
Top