Tips over zwevers met een (intrekbare) e-motor

Zo... beetje oud draadje weer leven inblazen :wink:

Ik ben in ieder geval reeds begonnen met het maken van een KTW.
Deze komt in de ASH26 4,5m versie van Beineke (zelf bij hem opgehaald) en zal er binnenkort foto's van maken.

Dat verwondert mij, dat U hem zelf kon ophalen, NORMAAL DOET HIJ DAT NOOIT.
Selbstabholung ist nicht möglich ! Nur Versandhandel ! *
Eenmaal is er een kit bezorgd op het verblijfadres waar ik logeerde (Poppenhausen in de Wasserkuppe )

Niet bij hem thuis, maar op een pleintje in het dorp.
Als zijn huis er uit ziet als de auto waar in hij rijdt, kan ik mij voorstellen waarom. :lol:

Gelijk nog maar even een vraag.
Iemand een tip over hoe het beste de luiken uit de romp kunnen worden gemaakt?
bv met een dun freesje of met zo'n dremel slijpschijfje of gewoon snijden of.... ?

Ik persoonlijk zou geen dremel gebruiken...gewoon met de hand...heb je veel meer controle en gaat het minder snel mis.

Je kan zo'n fijn zaagje gebruiken als dit:
B0000WTCAM.01-A3S73R09HVA18._SCMZZZZZZZ_.jpg

Erwin!

Wat pas echt dun is (en loeischerp 8O ) is het cirkelzaagje van Dremel. :D

Maar dat is ook heel flexibel . . . :(

Rustig met de hand is denk ik inderdaad het beste. :yes:

Maar wat ook nog zou kunnen, is dat er eerst een opening (globaal de juiste vorm) uit de romp gezaagd wordt.

Die wordt mooi recht gemaakt, versterkingen worden aangebracht, en pas daarna worden nieuwe deuren (overmaat) gemaakt, die vervolgens pas-gemaakt en afgehangen ( :wink: ) worden. 8)

Iets meer werk . . . :wink:

jan.

hoe geraakt u anders met zo een handzaagje in de romp? en wij modelbouwers hebben toch allemaal 2 rechterhanden ( ik niet ) om met een dremel om te gaan .

Denk eraan: de vorm van de deurtjes is (zoals bv. hier, bij mijn DG) niet per se rechthoekig, met allemaal hoeken van 90 graad. :nooo:

Hier kun je het een beetje zien.

afb17819.jpg

Hoe krijg je die rondingen er mooi in? :roll:

jan.

OK. hier vast een tip van de sluier :wink:

Ook al ben ik nog lang niet gereed, het lijkt wat te gaan worden.
Het "werk" klap ten minste al in & uit. :D

Principe%20doorsnede%7E0.jpg

Hier is een principe dwarsdoorsnede te zien.
Nu nog met een "bakje" waar de mast in ligt, maar deze heb ik reeds laten vervallen.
Vertikaal zie je de Funtronic500, die via een tandriem de prop aandrijft, net links daarvan de motor die voor het in- & uitklappen zorgt.
Dus geen servo voor het in- & uitklappen, maar een motor met vertraging (1:110). Met de de tandriem-overbrenging wordt dat ca 1:440)
Alles draait dus om de vleugelpen (glijlager + nylon)

boven%20aanzicht%7E1.jpg

Hier het ingeklapte werk met het rechter achter-luik (er komen 4 luiken) gemonteerd.

ingeklapt%20plus%20luik%7E0.jpg

Hier zie je iets meer van de scharnier-constructie.
Ik wil geen scharnier aan de buitenzijde en op deze manier krijg je "blinde scharnieren".
Het uitslijpen heb ik gedaan met een "Aldi"Dremeltje met een Proxxon doorslijpschijfje (die zijn het dunst), langs een geleider (dunne metalen lineaal).

vooraanzicht.jpg

Vooraanzicht waar het "klap"motortje met vertraging is te zien.

uitgeklapt%202%7E0.jpg

En hier de mast uitgeklapt.
Later wordt alles nog mooi in kleur gespoten. :D

Morgen verder met de rest van de scharnieren.
Dan het intrekbaar neuswiel, de sleep(ont)koppeling, etc etc etc :lol:

8O

:D

Goed bezig, hoor! :P

Petje af hoor.

:worship:

Ik kan natuurlijk een heeeeeeeeeeeeleboel vragen stellen, maar dat doe ik niet, op één na:
heb je al een idee hoe je de prop in verticale stand krijgt om in te klappen? :roll:

jan.

Ik zou graag willen dat je een heeeeeeeeleboel vragen stelt.
Want... ik vind bouwen erg leuk, maar ik weinig behoefte om goede ideeën zelf uit te vinden :D

Over de prop ben ik nog niet geheel uit :evil:
In het uiterste geval wordt het de "traditionele"-propkiller, maar ik ben er nog over aan het denken.
Als een afgeleide alteratief zit ik te denken (indien geen andere oplossing) aan een "stapeltje" silicone-ringetjes.
Silcone is natuurlijk een zacht materiaal en zal de prop redelijk kunnen opvangen en eventueel tussen de ringen kunnen slaan.
De rest is nog niet verder dan "het stadium brainwave". :wink:

Gaaf hoor Erwin! Is dit nou ook een zelfgemaakte ktw?
En hoe klapt die vertraagde motor de klapprop eigenlijk uit? Ik zit nu al een tijdje naar de foto's te kijken, maar wordt er niet veel wijzer van. :?

Yep. Dit is een eigen brouwsel.
Aan de binnenzijde van de mast komt in alle vier de hoeken nog een streng koolstof te liggen.

Het uit- en inklappen gebeurd door dit vertraagde motortje.
Deze drijft ook weer een tandriem aan.
Het andere tandwiel zit aan de zijkant van de mast en draait dus ook weer om de vleugelpen.

Op de uitvergroting hier onder kun je het waarschijnlijk wat beter zien.
Detail%20uitklappen.JPG

Het motortje vraagt bij 5V slechts maximaal 250mA, dus voor de besturing hiervan gebruik ik straks gewoon de elektronica van een oude servo.
Het klappen gaat mooi langzaam (op 5V), een seconde of twee.

Erwin,
Laat ik voorop stellen dat ik het een verstandige beslissing vind, dat je nu niet alles tegelijk aanpakt en van uit een bestaande kit gaat werken.
Dat scheelt je een enorme tijd aan "leercurve". Ik heb dus meer vertrouwen in deze aanpak.

Ik neem aan dat je het rompgedeelte rond het gat en de kleppen zelf nog gaat versterken met koolstof? Als je dit niet doet hou je een te zwakke romp over om mee te vliegen. Zeker omdat je een flinke lange sleuf hebt moeten zagen.

Nieuwere ontwikkelingen zijn om een interne "kast" van koolstof in de romp te maken, maar dat kan eigenlijk alleen maar fatsoenlijk tijdens het fabricage proces als je de romphelften aan elkaar aan het maken bent.
Ik ken tenminste één fabrikant die dat doet op bestelling, en het bovendien aanpast aan het type KTW.

Van het weekend overigens gehoord dat de Engelse benaming voor een "KTW" een "up and go" is, nou nog een Nederlandse naam.

Ook nieuwere ontwikkelingen zijn banaanvormige KTW's, props met losse bladen die naar voren klappen, éénbladige props. Allemaal met als doel het "gat" zo kort mogelijk te houden.

Romp wordt zeker nog versterkt rond (en verder) de uitsparing, maar ik wil eerst de luiken met scharnieren terug plaatsen zodat ik hier straks geen last van heb.

Ook moet er nog een aanslag voor de mast komen, en de micoswitches die de uitslag (in & uit) detecteren.

Werk zat dus nog, maar erg leuk om te doen. :D

8O :thumbsup:

goed bezig :yes:

kun je niet een vrijloop maken op de prop, of de regelaar heel langzaam laten draaien.?
dan met een stukje heel dikke visdraat onder bij de tip van het blad iets maken wat je tussen de prop kan steken. ik denk dan aan een soort U op zijn kant. doordat dit draat kan buigen gaat de prop als het toerental nog hoog is wel door deze blokkering heen en remt (als de luchtstroom niet al te sterk is) af zodat hij op een gegeven moment tegen het draadje blijft staan. door de vliegwind blijft hij dan mooi vertikaal. een vrijloop is dan wel het mooist.

je kunt natuurlijk ook een electrisch oog maken wat telkens het blad ziet, of de posiete door op een ander punt te menten (gaatje door de as) en dan iets maken wat er voor zorgt dat de regelaar hem presies op dat punt stopt. kun je er gelijk een toerenteller aan koppelen en daarmee de luchtsnelheid van de prop bepalen en dan dat koppelen aan de vliegsnelheiden dan een atomaat die de optimale steighoek bepaald...enz... :hammer:

Groeten Halmar

Back