Tips voor een benzinemotor

Ik heb vandaag mijn 38 cc zenoah motor gekregen :D en ik heb wat vragen over het gebruik van zo'n motor.

- Kan je elke mengsmering benzine gebruiken of moet je zelf mengen.

- Tony clark adviseert een trechter op de carburatur voor een beter oppaken en stationaire loop, wie heeft hier ervaring mee.

- Moet je de motor cq bougie-kabel ontstoren cq afschermen.
 
hallo robin ik heb geen ervaringen met die motor maar ik heb wel
1 jaar gewerkt als monteur bij een tuin en park winkel[groothandel]
ik zou persoonlijk de benziene zelf mengen met een goede 2 takt olie
van een goed merk heb je er geen handleiding bij over mengverhouding?
ik denk dat je moet denken aan een verhouding tussen de 1op25
en 1 op 50 maar er zullen hier vast wel mensen zijn die het zeker weten
anders kun je vast wel de fabrikant mailen over je vragen
ik heb wel vaak een kelk gezien op dat soort motoren
kun je goed een kurk in kwijt tegen stof als de motor niet gebruikt word.
groeten wiebe
 
Robin Janse zei:
... Tony clark adviseert een trechter op de carburatur voor een beter oppaken en stationaire loop, wie heeft hier ervaring mee ...
Niet uit eigen ervaring maar gezien bij ons op de club: met een kelk minder benzine die uit de carburateur spettert, de motor loopt zuiniger. Aangezien de lucht met een kelk minder turbulent is, kan ik me voorstellen dat de stationairloop verbetert. Richard?

Robin Janse zei:
... Moet je de motor cq bougie-kabel ontstoren cq afschermen ...
Idem. Afgeschermde kabel, afscherming verbinden met metalen bougiedop en massa van motor.
 
Het enigste is dat die trechter zo uitsteekt uit de zijkant, maar als het de prestatie verbetert dan neem ik dat voor lief, en voor de prijs hoef je het ook niet te laten.

Er zit standaard een kunstof bougiekap op, die is dus niet te aarden.
Heb zojuist de motoren pdf gedownload van Tony Clark
Er is wel een metalen Boschkap te krijgen en een afscherming zetje wat uit een gevlochten mantel bestaat met een aansluitkabel met schoentje.
Als ik toch die trechter bestel dan kan ik die gelijk mee bestellen.
 
Ik heb wel eens een haakse adaptor voor tussen de carburateur en de kelk gezien (zelf maken?). Het voordeel is dat de trechter onder de motorkap blijft, lagere geluidsproduktie.
 
Bij Tony Clark is een 90 graden bocht te krijgen tussen de cilinder en de carburateur dus je carburateur verdraait 90 graden,maar dan komt die trechter uit in de ruimte waar de tank zit.
Dit wordt schijnbaar wel vaker gedaan, en dan verdwijnt de tank een stuk naar achter, maar ik moet dan eens kijken wat dit voor gevolgen heeft voor een aantal zaken in mijn romp.
 
Heeft iemand ervaring met de standaard uitlaat op een 38 cc zenoah, of het qua geluidsnivo acceptabel is en zo niet wat evt. een alternatief is.

Als nog iemand tips heeft m.b.t. de brandstof voor dit soort motoren bv. het gewoon halen bij een tankstation of zelf mengen, ook i.v.m. het nog latan inlopen van de motor want die is nog nieuw.
 
Robin,

Brandstof van de pomp zou ik niet gebruiken wat daar zit niet altijd evenveel olie in en dat betekent iedere keer weer opnieuw afstellen; nog afgezien van de onduidelijke invloed op de levensduur van de motor.
Hoewel geregeld lager wordt geadviseerd zou ik zelf (heb dat in het verleden ook altijd gedaan) 4% van een goede tweetaktolie mengen met Euro 95. Dit levert een 1:25 mengsel dat bruikbaar is in vrijwel alle benzinemotoren voor modelgebruik.

Verder punt van aandacht:
Carburatie afstellen gaat anders dan je tot nu toe gewend bent: Eerst stationar afstellen (oppaken e.d.) dan pas volgas. De achtergrond hiervan is dat de gebruikte carburarteurs (WALBRO) meerdere sproeiers bezitten (2-3 afhankelijk van het type) tegen een in de modelbouw gebruikelijke methanolmotor 1. Met het afregelen van de stationairsproeier (er staat "L" bij) regel je in feite de hoofdsproeier af; bij volgas is meer brandstof nodig en die extra brandstof regel je bij met de volgas-naald (Er staat "H" bij).
De reden voor het gebruik van de "trechter" op de carburateur is dat dit type motor de inlaat niet stuurt via de krukas maar met de onderrand van de zuiger. Technisch gezien betekent dit dat met name bij wat lagere toeren de Carburatie te laat wordt beeindigd en een gedeelte van het benzine/luchtmengsel weer wordt teruggeblazen. nadeel heirvan is een nogal inconstant mengsel. Door het plaasen van een verlenging wordt dit mensel bij een volgende arbeidsslag van de motor gewoon weer opgezogen en geeft zo een constanter mengsel en een rustiger motorloop in het onderste gebied.

Standaarduitlaat kan uit worden geprobeerd. Als alternatieven bij te veel geluid zijn de dempers van Krummscheid prima. Als je voldoende ruimte hebt in de romp kan uit twee lege "CAMPINGGAZ" blikjes ook een uitstekende demper worden gefabriceerd.

Succes!
 
Robin.

Ik ken de 38cc al erg lang, niet een van de "mooiste" motoren van Zenoah, maar verder OK.
Hij komt echter niet tot zijn recht met de fabrieksdemper, dat sigarendoosje.
Ik vlieg hem op een Hückepack machine met een ingebouwde reso van Krumscheid (met éne m...) Ondanks het hoge gewicht van 11,5 kg is de klimperformance met een stille 3-blad prop goed.

De carburateur is 90 gr omgelegd, en met een trechter. De argumenten zijn allemaal al genoemd waarom een trechter beter is, naast rompaanzuiging wat een grote geluiddemping heeft.
Over de trechter heen schuif ik een zelfontworpen, simpel filter wat voor mij gemaakt wordt door een filterbouw firma.
Naast verdere geluidsreductie levert een filter nóg zuiniger loop op (gespatte benzine blijft in het filter hangen en gaat de volgende slag naar binnen) en beschermd de motor als er onverhoopt een los schroefje richting carb gezogen wordt. Het werkt zo goed dat de romp aan de binnenkant NOOIT naar benzine ruikt.

En bovendien vind ik een carburateur met trechter die vér náást de romp uitsteekt geen gezicht en heeft natuurlijk ook veel meer weerstand als een naar binnengebogen versie

Afscherming heb ik gedaan volgens de gebruiksaanwijzing van TC, die metalen bougiekappen vind ik maar lompe dingen.

Voor mijn vele benzinemotoren gebruik ik al 15 jaar hetzelfde mengsel, 1 : 45 is genoeg, 1 : 25 is even te doen voor inlopen, maar te vet voor gewoon gebruik. Als olie gebruik ik Castrol TT raceolie. Als die goed genoeg is voor motorcrossmotoren die 14000 toeren draaien is dat voor mij met 6-7000 meer dan voldoende. Benzine gewoon euro 98, maar met 95 heb ik eigenlijk nooit echt verschil kunnen ontdekken

Mengsmering kun je volgens mij al lang niet meer aan de pomp kopen, ouwe Puch/Tomos rijders!!! Die moderne scooters hebben een eigen olietank aan boord, wel ff bijblijven he!(jaja, ik heb drie zonen)
 
Arjen en Richard dank voor jullie reactie,

Ik heb zaterdag de trechter binnen gekregen :D , heb hem gemonteerd maar wel 1,5 cm ingekort omdat hij anders wel erg ver uitstak :? .
Heb de bougie kabel afgeschermt door er soldeerlitze ( of zuiglint) omheen te draaien en met vulcaniserende tape afgedekt, daarna het uiteinde met een kabelschoentje aan de motor bevestigt.
Heb gisteren benzine gehaald en tweetakt olie en 1 op 35 gemengd.
Gistermiddag het model in de tuin gezet af getankt en gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, :evil: enfin na een kwartier kwam even iets en toen weer gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, toen liep hij even maar toen ik wat meer gas gaf stopte hij, toen maar weer gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gevloekt,gestart,gestart, gestart, gestopt.
Is er een bepaalde manier van starten, of is er een basis instelling van de regelnaalden waar ik niet van af weet?

Ik choke eerst en draai en paar maal tot ik zie dat er benzine in de caburatuur zit dan doe ik de choke open en geef iets gas.
Dan draai ik tot de magneet iets voor het anker zit en dan draai ik hem snel door.
De regelnaalden staan iets meer als 1 volle slag open, is dit te weinig of te veel( laatste kan ik mij niet voorstellen).
Ik dacht juist dat dit soort motoren redelijk makelijk te starten waren, volgens TC dan.
 
Robin Janse zei:
Gistermiddag het model in de tuin gezet af getankt en gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, :evil: enfin na een kwartier kwam even iets en toen weer gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, toen liep hij even maar toen ik wat meer gas gaf stopte hij, toen maar weer gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gestart, gevloekt,gestart,gestart, gestart, gestopt.

In ieder geval iets om mee te beginnen..... ;)


Een slecht begin is een hoop werk....
 
Robin.
Draai de bougie eruit en controleer of hij vonkt, massa van de bougie tegen de cilinder aan houden natuurlijk zoals je vroeger met je brommer deed.

Je kunt een benzinemotor bijna niet verzuipen, dus rijkelijk choken mag gewoon. Als het écht teveel is, is na een aantal malen doordraaien het teveel echt wel weer weg.

Je mag dus gewoon peut in de motor sprietsen, hij MOET dan een paar klappen geven, anders heb je een ontstekingsprobleem. Het inspuiten mag je zelfs direct in de cilinder doen als je de bougie eruit hebt.

Controleer of de druk gaatjes in de carburateur opgelijnd zijn. Ik bedoel dat kleine +/-2 mm grote gaatje wat in de FLENS van de carb zit. Door dat gaatje komt de carterdruk in pulsvorm voorbij en het is de aandrijving van de membraampomp in de carburateur. Soms wordt de carb verkeerd gemonteerd zodat het gaatje 180 verkeerd tegenover het gaatje in de motor komt, of je hebt de tussenliggende pakking verkeerd gemonteerd. Het gaatje moet dus overal door kunnen lopen.

Als het een gebruikte motor is, die lang niet gelopen heeft, kan het zijn dat het membraam verhard is en niet goed meer werkt. Soms helpt het nog dat membraam even in de benzine te leggen.

Er zit een minuscuul dun filtertje in, dat moet natuurlijk niet verstopt zijn, pas op met schoonblazen, als het wegvliegt vindt je het nooit meer terug. NOOIT de motor gebruiken zonder dat filtertje.

Hij vonkt alleen als je een goede slag hebt. Je moet hem goed doormeppen, dat is een kwestie van aanleren. Hoe sneller je mept, hoe beter de vonk is want dat is een functie van rotatiesnelheid.
Monteer de motor ook eens met de cilinder liggend. Daardoor komt je magneetontsteking op een ander punt te liggen, ten opzichte van je meppen. Het is zaak dat je prop en dus je magneet op het moment dat je hand de meeste kracht en dus snelheid uitoefent, de spoel passeert.
Ik heb zenoah's gehad die me gek maakten omdat ze op de proefbank tadelos startten. Ingebouwd nada niks, om gék van te worden. Kwam puur hierdoor.
De propellor daarna 30-40-50 graden anders op de motor zetten, misschien niet helemaal optimaal voor je startslag maar wel beter voor de magneet zodat hij alsnog start. Een drieblad prop kan daarbij helpen toch weer een goede startplek te vinden

Hij moet wel lucht krijgen dus je gasdicht stand moet wel zeker een opening in de carb te zien geven.

Gebruik goed gefilterde benzine.
Na het tanken aan de pomp giet ik hem via een trechter over in de tankfles. In de trechterpijp stop ik watjes om te filteren.
Het aanzuigen vanuit de tankfles geschiedt via een vilten clunk. Er zit als laatste ook nog een vilten clunk in de tank van de kist, naar de motor.

Ik ben panisch voor verontreinigde benzine, heeft me ooit een nieuwe carb gekost. Als de carb van binnen verontreinigd raakt kun je hem weggooien. Ik was ooit zo slim om dat kleine filtertje weg te laten(kwijt bij schoonmaken) en ik dacht dat het zo'n vaart niet zou lopen. Nou, mooi niet dus, nieuwe carb, je krijgt de minuscule boringen (een Walbro carb is eigenlijk een technisch juweel van vernuft) nooit meer open.

Je ziet dan pas hoe smerig benzine is die je aan de pomp tankt, vól met verontreinigingen zoals kleine vezels.
 
Hier heb ik weinig aan toe te voegen... Richard is erg compleet.

Nog wel een tip: Zorg er voor bij het aanslaan een ruime vrije slag te maken; magneten moeten van ver voor de spoel komen met een behoorlijke snelheid omdat tijdens dit deel van de slag de spanning voor de vonk wordt opgewekt... er is voor een juiste "benzineslag" maar sprake van "aanzwaaien" dan van "aanslaan".
 
Wederom bedankt voor jullie tips.

Nog wat info, de motor is hangend gemonteerd dus met de cilinder naar beneden, en de motor is nieuw, teminste de vorige eigenaar zegt dat hij de motor nieuw gekocht had bij Hobby In en hem nog niet had laten lopen en zo ziet hij ook uit.
Ik heb zojuist de caburateur en de kunstof flens gedemonteerd om te kijken of het "druk gaatje"goed zit, dit klopte.
Ik zag dat de carburatuur er op twee manieren op past maar bij een positie komt het "druk gaatje"overeen met de aansluiting in de carburatur.
Hoewel er ook twee gaatjes in de carburatur ziten lijkt er een van die twee een loos gat of loopt niet door.
Er zitten twee deksels op die caburatur een met een schroef in het midden en een zonder, ik neem aan dat de deksel met schroef de membraam is, omdat aan die zijde ook het gaatje in de flens van de carburatuur doorloopt.
Ik heb ook de bougie gecontroleerd en die vonkt, maar ik heb nu de propeller zo vast gezet zodat ik makelijk een vonk kan maken, wat betekent dat de magneten nu verder van het anker staan bij de zwaai als in het begin wat een betrouwbaarder vonk zou moeten geven.
Het kan ook nog geweest zijn dat ik te voorzichter ben geweest met choken omdat ik dacht dat je zo'n motor net zou makkelijk "verzuip" als een methanol.
Als ik morgen avond tijd heb probeer ik het met deze instellingen nog eens.
Is er nog een basis of fabrieks instelling m.b.t. de regelnaalden of moet die motor in ieder geval starten ook als die niet goed staan?
 
Robin,

De motor moet met benzine toevoer in ieder geval starten. Ben je de basis instelling helemaal kwijt dan beginnen met beide naalden 1 slag open Of net een fractie meer; starten en bijregelen. Let op met bijregelen; dit luistert gevoeliger dan bij een methanolmotor. Beetje te vergelijken met het afstellen van de stationair-sproeier van een "normale" modelmotor. enoige gevoel is hier on ontbeerlijk. Voordeel is wel dat er ook maar heel weinig te stellen valt aan zo'n motor. Met een keer afstellen kun je jaren vooruit.
 
Hij doet het !!!!!! :D

Ben vandaag op het veld geweest, na alles zo ingesteld te hebben zoals dat is hiervoor allemaal is beschreven, aanzuigen en bij de eerste slag lopen ( schrok er zelfs van). 8O
Er was ook nog iemand op het veld die er jaren lange ervaring mee had, die heeft de motor nog iets bijgeregeld zodat hij met stationair lopen niet te arm loopt in het begin i.v.m het te warm worden als hij stationair loopt en het volgas ook nog iets rijker gezet.
Dit kan na een tijdje weer wat terug gezet worden.
Nu is het zo dat de motor iedere keer bij de eerste slag al loopt, nooit gedacht dat het starten van zo'n motor zo makkelijk is ( als alles klopt natuurlijk :oops: )
Heb nog een reikwijdte test gedaan om te kijken of de motor nog iets van storing veroorzaakte , maar dat was niet het geval.
Nu nog een paar kleine dingetjes en dan kan ik hem gaan invliegen :D

Nogmaals bedankt voor jullie info en tips.
 
Back
Top