tips voor moter en servo's in sleper en zeilvlet

• Topicstarter Topicstarter basje94
  • Startdatum Startdatum
Maar ik denk niet dat je s'avonds laat nog gaat zeilen met een RC.. Of dat je er een hele dag mee gaat zeilen want daar is een RC niet voor een hele dag kan je er wel mee zeilen maar in het donker zie je hem toch niet?

Dus gewoon geen motor erin en anders gooi je die sleper in het water om hem te redden!
ja of wij gooien er een kano in omdat we toch bij het clubhuis zullen varen met het model en als we een keer op de kaag er mee zouden gaan zeilen zullen we dit toch vanuit zijn grote broertje doen en daar hebben ook een motor achter hangen en over de motor in de sleper als het aan mij licht word het een elektro motor. hoe sluit je die aan, aan je ontvanger en moet daar nog iets van tussen van een kasje of zo, ik heb alleen ervaring met statische modelbouw

ja of wij gooien er een kano in omdat we toch bij het clubhuis zullen varen met het model en als we een keer op de kaag er mee zouden gaan zeilen zullen we dit toch vanuit zijn grote broertje doen en daar hebben ook een motor achter hangen en over de motor in de sleper als het aan mij licht word het een elektro motor. hoe sluit je die aan, aan je ontvanger en moet daar nog iets van tussen van een kasje of zo, ik heb alleen ervaring met statische modelbouw

Er moet zeker wat tussen, een ontvanger kan niets anders dan stuursignalen van de zender doorgeven, maar geen grote stromen leveren. Dan is het "rookwolkje" en weg...

Dat "kastje" heet een snelheidsregelaar, en die heb je ook weer in soorten en maten. Belangrijk is te weten hoeveel ampere de motor die je wilt gaan inbouwen, maximaal zal gaan verbruiken. Dan kun je je regelaar een stukje daarboven kiezen, wat stroomsterkte betreft die hij kan hebben.

Voorbeeld: Je motor trekt maximaal 10 ampere. Nu zou je in theorie met een regelaar die 10 ampere aan kan toe kunnen, maar het is beter een beetje overcapaciteit te hebben, dus bijvoorbeeld eentje die continu 15 ampere kan hebben.

Als we weten welke motor in combinatie met welke schroef je gaat gebruiken, is misschien vooraf in te schatten welke regelaar je nodig hebt, anders is het een kwestie van amperemeter tussen accu en motor, en kijken wat de motor maximaal verbruikt. Maar dan moet je wel eerst de motor en schroefas hebben ingebouwd.

oke bedankt ik zal er naar kijken. zondag zullen jullie meer van mij te horen krijgen

Van de Radiator is die van mij

Die motor die die gigantische koelventilator aandrijft? Dat is een beste motor, in welk formaat schip heb je die zitten? Maar dat is dan geen aanjager, de aanjager is toch nog steeds de veel kleinere fan die voor warme of koude lucht in het interieur zorgt, althans die in beweging zet. Daar zit ook wel een radiator in de buurt, althans eerder een warmtewisselaar, om de lucht die je naar binnen blaast op te warmen wanneer gewenst, maar het is niet "de" radiator.

Die motor die die gigantische koelventilator aandrijft? Dat is een beste motor, in welk formaat schip heb je die zitten? Maar dat is dan geen aanjager, de aanjager is toch nog steeds de veel kleinere fan die voor warme of koude lucht in het interieur zorgt, althans die in beweging zet. Daar zit ook wel een radiator in de buurt, althans eerder een warmtewisselaar, om de lucht die je naar binnen blaast op te warmen wanneer gewenst, maar het is niet "de" radiator.
Ik heb het over een RADIATOR toch
En de motor zit in een opduwer vam 1.16 Mtr
Er zat toch een foto bij
ps en hij is niet veel groter als de power 1000 hoor
Maar hij is wel 150 watt
Bij 15 ampere verbruik

Laatst bewerkt:
Ik heb het over een RADIATOR toch
En de motor zit in een opduwer vam 1.16 Mtr
Er zat toch een foto bij
ps en hij is niet veel groter als de power 1000 hoor
Maar hij is wel 150 watt
Bij 15 ampere verbruik

Excuus, ik dacht dat u het het eerder over een aanjager motor had gehad, maar dat was Roel.

Ik zie trouwens geen foto bij je bericht. :confused:

Excuus, ik dacht dat u het het eerder over een aanjager motor had gehad, maar dat was Roel.

Ik zie trouwens geen foto bij je bericht. :confused:

Je schijnt ergens anders ook een topic over dit onderwerp te hebben daar staat hij wel op

full

dan zet ik hem er bij deze even bij
En hier staat hij in
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Frederik,

wat voor afmetingen heeft die motor?
wat voor regelaar heb je hier aan hangen?

Hij is haast net zo lang als de power 1000 maar wel de helft dikker nou de helft is wat overdreven hoor
De regelaar is zo.n blauwachtige van Robbe met water koeling
Kan er op het ogen blik niet even goed bij i v b met
Opknappen huis
mvg
Frederik :D

full

Dit is de regelaar

zegt me zo even niets dat plaatje :)...

btw wat heb je bovenop die motor eigenlijk zitten (die spoelen) is dat ontstoring oid?

zegt me zo even niets dat plaatje :)...
btw wat heb je bovenop die motor eigenlijk zitten (die spoelen) is dat ontstoring oid?
Dit is zo'n motor uit een auto : Ø 63 mm, lengte tussen de lagers 85 mm:

full

Deze komt uit een franse auto en dreef de fan voor de radiateur aan.

Ik heb de behuizing open gewerkt vanwege de luchtcirculatie (de behuizing was helemaal gesloten) en om de koolborstels van waterkoeling te kunnen voorzien.
Ook heeft deze motor en waterkoelmantel.
Ik ga de motor op het dubbele voltage laten draaien, dan is, in een gesloten romp wat extra koeling wel lekker.

Rechtstreeks kun je met zo'n motor een schroef met hoge stijging (een X-prop) van 65 mm draaien, het stroomverbruik ligt dan tussen de 10 en 20A op 24V .
Een werkschroef kan aanzienlijk groter zijn, 80 - 100 mm.

Ik heb voor deze motor een 15A regelaar aangeschaft, véél hoger wil ik het stroomverbruik niet hebben, want dan wordt de vaartijd zo kort, dan liever een kleinere prop en iets minder snelheid.
De motor gaat een MTB van 110 cm aandrijven.

De spoelen en condensatoren vormen een externe ontstoring (kitje van Conrad), bij deze meerpolige motoren is een ontstoring met drie condensatoren eigenlijk (ruim) voldoende.
Ik ben geen fan van de spoelen, omdat ze het maximale voltage beperken, en de stroom, die over de spoelen afvalt, niet meer voor de aandrijving beschikbaar is.

Groeten, Jan.

oke wij zijn er uit de sleper gaat op een elektro motor varen de brandstof motor is simpelweg te duur maar wat is een goed rpm voor de motor of ís er ergens iets van een vergelijkings tabel of een formule die je er bij kan helpen, want als ik het goed heb hangt het dus van je schroef af en dan de grote van de schroef, de hoek waar onder hij staat en hoe de schoepen(de rotorblade of hoe je het moet noemen) staan ten opzichten van de as

is nog 5700 toeren bij 12 volt.. is dat niet wat veel voor een sleper?

Met een goede regelaar, die ook in het lage toerengebied goed werkt, moet dat toch wel gaan? Ik heb een Speed 280 in mijn Vegesack zitten, op vol gas gaat hij als een speer, maar met een paar klikjes trim kan ik de motor ook zo langzaam laten draaien dat je de schroefbladen nog kan onderscheiden. Regelaar is een Robbe Micro Controller 2A. Te klein voor deze boot natuurlijk, maar het geeft wel aan wat mogelijk is. In mijn Dolly heb ik een Quartronic, die duidelijk minder fijngevoelig is, bij de laagst mogelijke stand van het gas draait de motor al redelijk vlot.

Back