De Smit Singapore die ik getransformeerd heb vanuit een statische Smit Rotterdam heeft in de originele hoofdmast 2x een plateau zitten met de radarantennes onder elkaar, die voor mijn creatie en vingers net even te klein waren.
Via de foto's op Internet blijkt de Singapore al weer een ander plateau te hebben met de radarantennes naast elkaar en 2x een satelliet doom, en zo veranderde er wel eens wat aan het schip.
Nadat ik deze topic opende wist ik nog niet wat en hoe ik de radarantennes werkend zou gaan maken.
Uiteindelijk gewoon maar begonnen te bouwen., en de creatieve geest de vrije hand geven.
IK heb totaal een nieuwe mast gebouwd van triplex, waarin ik de techniek in kwijt kan.
De motor is een gear-micromotor 6 volt a 5 euro uit china die 50 rpm draait, ten minste zo heb ik hem besteld.
Mijn eerste gedachte was, waar plaats ik de motor. Daar hoefde ik gezien het formaat van de motor niet lang over na te denken, en dat is in de mast zelf foto 1
Dan moet de draaiende beweging nog worden overgebracht naar de radarantennes, hierin was mijn eerste creatie om dit via tandwielen te doen zoals op foto 1.
Maar gezien ik geen gereedschap heb om de asjes exact gecentreerd te krijgen, heb ik dit idee al snel overboord gekiept. de tandwielen liepen gewoon te zwaar.
Daarom maar overgegaan op looprollen met een elastiekje, voordeel is dat de elastiekjes evt oneffenheden opvangt. foto 2
Vanaf de motor heb ik wel een tandwiel overbrenging gemaakt dmv een kunststof tandwiel op de motor as naar een kunststof tandwiel, met een looprol..
Het uiteindelijke resultaat foto 4 zoals die op het stuurhuis gemonteerd wordt.
Echter voordat ik ga opbouwen wil ik eerst de motor testen, maar heb niks in huis liggen wat 6 volt is,
Dus eerst maar een regelbare labvoeding besteld 0 tot 15 volt bij 3 amphere regelbaar zodat ik ieder geval de elektronica van mijn toekomstige nog te bouwen schepen ook kan testen.
En zo bestel ik alles weer opnieuw nadat ik 25 jaar geleden eerst alles had weggedaan.