Tito Neri

Heren,

Ik weet het, er zitten onder de Tito maar 2 schottels, achterin, een rotortug heeft er 3, 2 voor en 1 achterin midscheeps, dat gaat dus nooit lukken om de Tito om te bouwen, is ook niet de bedoeling, hij wordt omgedoopt naar de RT TOM en eigenlijk om een simpele reden, SD TOM of ZP TOM vind ik niet klinken.

Want bij de ZP's zitten de schottels voorin, en bij de SD achterin zoals bij de Tito, we hebben het hier ook alleen maar over de naam, en de kleuren van Kooren, verder verbouw ik de Tito wat naar eigen smaak en wordt er niet een bestaande boot nagebouwd.

Wat niet wegneemt dat ik de RT serie prachtige slepers vind, ik er zeker en vast ook een bouwen.....ze staat als nr 3 op mijn lijstje

1. verbouwing Tito naar RT TOM
2. bouwen sleepvlet Zeemeeuw zie elders op dit Forum
3. daar istie al !! bouwen RT Magic

Tom Boere

Ja en aangezien het nog niet warm genoeg is om te spuiten hobbyen we rustig door;

afb14730.jpg

Het begint ergens op te lijken, de mast is nog wat veranderd..

afb14731.jpg

Ik vond de meegeleverde uitlaten niet mooi, niet mooi rond en randen van het gietwerk die bijna niet weg te krijgen zijn, kortom dan maar zelf maar wat prutsen op de draaibank.

Tom Boere

Hallo Tom,

Ik heb eens even alle berichten zitten lezen, en dat berichtje van die schottels daar moest ik toch wel een beetje om lachen.

Die schottel 2 serie schijnt volgens hun alleen te werken met een hele dure servo, maar het feit is dat hij ook werkt met een normale standaard servo, je moet hem alleen iets aanpassen.

Zelf heb ik dat namelijk gedaan bij mijn RT Marcel en ze werken prima.

Dus het kan ook veel goedkoper, want ze willen je van Graupner een servo van 129 euro erbij verkopen maar de mijne kosten maar 8 euro per stuk, hihi.

Dus als je wil weten hoe ik het gedaan heb dan bel je me maar, want je weet dat mijn boot eerst Voith Schneiders had maar nu schottels.

afb15659.jpg

afb15660.jpg

afb15661.jpg

Groetjes Ricardo.

hoe of dat je dat heb gedaan kan je tog ook aan andere medelen of zie ik dat verkeerd
wij willen dat ook wel weten hoor ben tog benieuwd naar je antwoord als je dat al geef????????? :oops:

Ik ben daar idd ook wel benieuwd naar want ik heb er wel twee aanbevolen servo's instaan (in het kader "dubbel genaaid houd beter")

Tja Ricardo,

Net als mijn twee modelbouwvrienden v. Gent en Adam ben ik ook nieuwsgierig, komop met je oplossing, omschrijving, foto's nummers kortom hou je niet in en deel ons je oplossing mede via dit mooie medium MODELBOUWFORUM

Ik weet dat de peperdure servo's van G.... de volgende speciale eigenschappen hebben:

- ze passen perfect in de houders,
- het tandwiel past er goed op,
- ze hebben voldoende kracht,
- ze draaien net effe verder dan een standaard servo
- peperduur in de aanschaf :cry:

Eerlijk gezegd heb ik er ook 2 standaard servo's in, ze paste net niet in de houder maar effe tegen een schuurbandje gehouden links en rechts en toppie ze passen perfect, ik merk wel dat bij full power ze echt moeten werken om eea nog in de rondte te draaien, maar ik het eggie knallen die schottels ook niet in de rondte, wat betreft de iets groottere uitslag, met mijn computerzender kan ik easy de uitslag net effe wat vergroten, dus dat was geen probleem, mijn servo's waren iets duurder dan 8 euri p/stuk nl 2 voor 25 euri.

Kortom Ricardo, hier sopt mijn pleidooi en kom op met je truck ala Marcel....

Tom Boere

Zo inmiddels weer wat tijd voorbij, dus ook op de werf is er het een en ander gebeurt, vandaar deze update;

Inmiddels druk in de weer geweest met het spuiten van diverse kleuren,

afb16682.jpg

afb16683.jpg

afb16684.jpg

Zo het begint wat te worden....

wordt vervolgt.

Tom Boere

Hoi,

hier even een reactie op de schottels discussie.

Ik heb voor een collega modelbouwer een andere oplossing gemaakt die naar mijn inzien een stuk beter is dan de graupner versie. In de originele zit teveel speling tussen tandwiel en as, dit komt doordat de as conisch is en het gat van het tandwiel gewoon recht. Dit is vragen om problemen bij deze grote.

Oplossing:

Nieuwe aangepaste tandwielen en dan een aandrijving via een ketting.

afb16725.jpg

afb16726.jpg

afb16727.jpg

Van het tandwiel is het asgat conisch uitgedraaid en daarna zijn er twee plaatjes ingebouwd die ook het verloop van de as hebben. De pasvorm is spelingsvrij.

André

DreBo zei:
In de originele zit teveel speling tussen tandwiel en as, dit komt doordat de as conisch is en het gat van het tandwiel gewoon recht. Dit is vragen om problemen bij deze grote.

Ik vaar al twee jaar met de orginele Graupner schottels, maar ik heb er geen problemen mee.
Ik had zelfs moeite om de tandwielen er af te kunnen krijgen, laat staan de er speling op zat.

Misschien een setje uit de eerst serie geweest. :?:

Hoi Adam,

ik weet niet van welke serie deze waren, maar naar mij idee is de constructie niet juist. Je kunt geen verbinding maken waarbij 1 deel conisch is en het andere deel recht zonder speling.

André

Hoe krijg jij zo.n zwaar tandwiel op een SERVO ?
En zo heb je toch ook geen verhouding van bijvoorbeeld 1op2 of zo iets, want wat zijn het voor tandwielen die jij daar voor heb gebruikt?
Lijken wel kettingwielen voor een Fiets maar dat zal het wel niet zijn denk ik .
Maar toch wel zo iets he

Hallo F van Gent,

het contra tandwiel wordt op de servo arm gemonteerd en dan via een ketting heb je een prima aandrijving.
Een andere mogelijkheid is het tweede tandwiel op een motor te monteren en dan kun je de schottel eindloos laten roteren.
Dus mogelijkheden genoeg, kwestie van wat fantasie gebruiken :lol:

André

Het idee klopt wel,maar ik denk met dat kunststof gedoe en dat het tandwiel Servo, groter moet zijn als van de schottel in verband draaicirkel zal het niet meevallen om dat goed vast te houden od de servo want dat is toch maar poppenspul vind je ook niet?

T'is gelijk een ander schip zo, weer een Tito Neri minder

Zo is het maar net, nu hier en daar nog wat onderdelen erbij, ik zal het berghout rondom nog zwart maken en dan is er weer een schip toegevoegd aan mijn vloot........

Tom Boere

Even een reactie hierop:

"Het idee klopt wel,maar ik denk met dat kunststof gedoe en dat het tandwiel Servo, groter moet zijn als van de schottel in verband draaicirkel zal het niet meevallen om dat goed vast te houden op de servo want dat is toch maar poppenspul vind je ook niet?"

Als de servo sterk genoeg is, kan het best, mits het tandwiel GOED op de servo vastzit en groter is dan het tandwiel op de Schottel.
Persoonlijk prefereer ik de optie om (via de ketting) de Schottels te laten draaien met een motor met grote vertraging, zoals een Monoperm Pile. Alleen zit je dan met het probleem de motor exact stil te zetten. Vaak 'ijlt' zo'n vertraging nog na, en dan staat je Schottel net weer scheef.
Via een kortsluitschakeling zou dit te voorkomen zijn, maar daar weet ik het fijne weer niet van... :cry: (Niet goed opgelet met electronica op school, 30 jaar geleden...)

Het laten draaien van de schottels middels een motor heeft een nadeel, je zal ook moeten weten wat de stand is van de schottel, tenslotte wil je ook nog een een bepaalde richting uit !!!!!! dit is wel te doen middels een potmeter en wat servo elektronica maar het gaat best wel goed met een servo.

Roel,

een kortsluitschakeling is niets meer dan beide motorpolen met elkaar doorverbinden, een motor welke dan kortgesloten staat is moeilijker te draaien, maar eigenlijk houd je vertraging ook eea vast.

Tom Boere

Is een stappenmotor misschien iets :voor dat gedoe
moet maar eens vragen aan iemand die daar verstand van heb.

stappenmotor;

Is inderdaad een optie, maar om een stappenmotor aan te sturen heb je weer speciale electronica nodig, je bent wel af van de speciale electronica om de "stand" van de schottel te bepalen, je kan een stappenmotor naar een bepaalde stand sturen.

Kortom, een servo heeft nogal wat voordelen, het blijft allemaal in een behuizing zitten, en bij Adam werken ze al een tijdje zonder problemen dus daar gaan we dan maar voor.....

Tom Boere

Back