stunthenk
PH-SAM
Oplettende lezertjes zullen hebben opgemerkt dat er nog niet echt een verbinding was tussen de tuimelaar en de flaphoorn, op de laatste foto. Dat vroeg natuurlijk om correctie, door middel van een stootstang. Omdat hier nogal wat krachten op komen, voldoet een spaak niet, maar moet er een koolstofbuis komen. Het stuk spaak in de tuimelaar wordt in de buis gelijmd, en de ruimte opgevuld met hout. Aan de kant van de flaphoorn zijn twee zgn. Rampa moeren ingelijmd. Het M3 inwendig formaat past precies in een 6 mm inwendig koolstof buis. De verbinding met de flaphoorn is weer een stuk bromfietsspaak, waar aan beide kanten M3 op is gesneden. Ook al is de diameter van de spaak geen 3 maar 2,7 mm, gaat dat prima. Natuurlijk zijn ook deze onderdelen gerecyceld!
Inmiddels is ook de achterromp aan de bovenkant verstevigd, om te zorgen dat hij in de lucht onder invloed van het stabilo niet gaat torderen. De verbinding aan de bovenkant van de beide romphelften is nog niet aangebracht, want die onderdelen moeten vooral aan de voorgevormde 3 mm balsa rompbovenkant worden gelijmd, dus zit er tijdelijk een klem op.
Dan zijn er nog twee belangrijke onderdelen toe te voegen: de net genoemde voorgevormde rompbovenkant, en het stabilo. Voor de rompbovenkant zoek ik nog een geschikt plankje 3 mm balsa (max. 30 gram, langsgezaagde nerf zodat ie mooi wil buigen) dus is het stabilo eerst aan de beurt. Het stabilo wordt in een 3 mm triplex kastje gemonteerd, wat achter in de romp wordt gelijmd. Het stabilo wordt aan de voorkant op z'n plaats gehouden door een 3 mm beuken rondhoutje wat in het schot vlak voor het stabilo steekt, en in het midden door een M3 boutje wat door het alu klosje in het stabilo loopt. Aan de bovenkant schroeft het boutje in een inslagmoer die in de bovenkant van het kastje is gelijmd. Het gat in het rompschot is overmaats, om het stabilo nauwkeurig te kunnen uitlijmen. Als dat gelukt is, komt er een nieuw stukje triplex tegenaan met een passend gat.
Het juist uitlijnen van het stabilo is van het grootste belang, dus wordt het model weer zorgvuldig op de bouwtafel geplaatst, met de vleugel precies parallel aan de tafel. De achterromp wordt ondersteund zodat de bovenkant van de rompzijkanten overal even hoog is, in dit geval 85 mm. Als het stabilo droog is geplaatst, wordt het aan één kant ondersteund door blokken en geshimd met balsa totdat het stabilo van voren gezien precies parallel is met de vleugel. Dan wordt een recht latje in vliegrichting bovenop het stabilo gelegd zodat ik extra nauwkeurig kan meten of het stabilo geen instelhoek heeft, maar precies vlak is. Ten slotte wordt met een latje gecontroleerd of de achterlijst van het stabilo precies parallel is met de achterlijst van de vleugel. Als dat drie maal is gecontroleerd wordt het onderste triplex plankje van het inbouwkastje tussen de rompzijkanten gelijmd. Tussen dit triplex plankje en het stabilo plaats ik een stukje plasticplaat om te zorgen dat er straks als het stabilo bekleed en afgewerkt en dus dikker is, voldoende ruimte is. Natuurlijk wordt voordat de epoxy uithardt, de uitlijning nog maal gecontroleerd!
En dan nu maar hopen dat het model ook uit elkaar wil, als ik de boutjes losschroef!
Inmiddels is ook de achterromp aan de bovenkant verstevigd, om te zorgen dat hij in de lucht onder invloed van het stabilo niet gaat torderen. De verbinding aan de bovenkant van de beide romphelften is nog niet aangebracht, want die onderdelen moeten vooral aan de voorgevormde 3 mm balsa rompbovenkant worden gelijmd, dus zit er tijdelijk een klem op.
Dan zijn er nog twee belangrijke onderdelen toe te voegen: de net genoemde voorgevormde rompbovenkant, en het stabilo. Voor de rompbovenkant zoek ik nog een geschikt plankje 3 mm balsa (max. 30 gram, langsgezaagde nerf zodat ie mooi wil buigen) dus is het stabilo eerst aan de beurt. Het stabilo wordt in een 3 mm triplex kastje gemonteerd, wat achter in de romp wordt gelijmd. Het stabilo wordt aan de voorkant op z'n plaats gehouden door een 3 mm beuken rondhoutje wat in het schot vlak voor het stabilo steekt, en in het midden door een M3 boutje wat door het alu klosje in het stabilo loopt. Aan de bovenkant schroeft het boutje in een inslagmoer die in de bovenkant van het kastje is gelijmd. Het gat in het rompschot is overmaats, om het stabilo nauwkeurig te kunnen uitlijmen. Als dat gelukt is, komt er een nieuw stukje triplex tegenaan met een passend gat.
Het juist uitlijnen van het stabilo is van het grootste belang, dus wordt het model weer zorgvuldig op de bouwtafel geplaatst, met de vleugel precies parallel aan de tafel. De achterromp wordt ondersteund zodat de bovenkant van de rompzijkanten overal even hoog is, in dit geval 85 mm. Als het stabilo droog is geplaatst, wordt het aan één kant ondersteund door blokken en geshimd met balsa totdat het stabilo van voren gezien precies parallel is met de vleugel. Dan wordt een recht latje in vliegrichting bovenop het stabilo gelegd zodat ik extra nauwkeurig kan meten of het stabilo geen instelhoek heeft, maar precies vlak is. Ten slotte wordt met een latje gecontroleerd of de achterlijst van het stabilo precies parallel is met de achterlijst van de vleugel. Als dat drie maal is gecontroleerd wordt het onderste triplex plankje van het inbouwkastje tussen de rompzijkanten gelijmd. Tussen dit triplex plankje en het stabilo plaats ik een stukje plasticplaat om te zorgen dat er straks als het stabilo bekleed en afgewerkt en dus dikker is, voldoende ruimte is. Natuurlijk wordt voordat de epoxy uithardt, de uitlijning nog maal gecontroleerd!
En dan nu maar hopen dat het model ook uit elkaar wil, als ik de boutjes losschroef!