Toch wel gevaarlijk...

Hallo forumgangers,

Vandaag lekker met mijn trex 500 gevlogen. Er zit een nieuwe scorpion 3026 1400kv motor in en lichtere paddles. Sooow! wat houdt ik van de power & wenbaarheid. Klimbouts, tic-tocs, hurricane ging allemaal perfect.

Op mijn 4e vluchtje van de dag ging het helaas mis. Het ging allemaal zeer snel.
Ik vloog richting mezelf en merkte ineens dat de heli niet meer reageerde zoals ik gewend was. Ik probeerde te corrigeren maar dit lukte maar moeizaam.
Hierdoor kwam ik boven het publiek terecht (SORRY SORRY) iedereen schrok zich rot natuurlijk (3000+ rpm helpt daar bij).

Nog een draai kunnen maken om de heli op de grond te zetten (dit alles duurde max een paar seconden)
Ik wist meteen dat er iets met de heli aan de hand was, en bij nadere inspectie bleek de achterste servo (elevator) van de swash vast te zitten.
Gelukkig zat hij halverwegen de swash vast en had ik dus nog wat controle om te kunnen landen.
Het landen gebeurde op de voorkant van de skids (heli navoren leunend omdat achterwaards cyclic niet hielp) en toen throttle hold.

Ik ben erg hard geschrokken en hoop dat ik dat nooit meer meemaak. Een onbestuurbare heli boven het publiek. Ik voel veel verantwoordelijkheid voor de heli en besef ook de schade die het bij iemand had kunnen aanrichten.
Gelukkig was er niets ergs gebeurd en is de heli in orde behalve een 5245 servoje.

Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt? en voelde dat ook zo k*t?

p.s (met publiek bedoel ik mijn mede piloten in de "pits")

Laatst bewerkt:
Das bagger ja, geluk dat je hem nog mooi geland heb!
Maar ik bedenk idd ook wel eens met vliegen van: nu moet er niks mis gaan. Maar 90% van de tjid probeer ik ook de heli's in vliegtuigen niet bv vol speed op mensen af te laten gaan, voor als je ineens de controle kwijt ben.

Maar alsnog, hoe veilig je het houd, het kan altijd mis gaan. Vlieg je heel hoog en ver weg, dan kan bij toeval nog steeds een heli vol gas het publiek in vliegen (bij gebrek aan controle). Het gaat er natuurlijk om om die kans zo klein mogelijk te maken.
Als je daar goed je best voor doet en heb gedaan hoef je je volgens mij niet al te schuldig te voelen gok ik.

Ik was een gedeelte van het publiek :shock:

Ik piste zowat in mijn broek, dat was heel spannend !!!!

Ik was ook gedeelte van het publiek, en ook ik piste zowat in mijn broek ;).

Het vreemde is dat iedereen op zon moment gewoon verstijfd blijft staan in plaats van weg rennen:confused:.

groeten remie

Tijd voor een nieuw t-shirt denk ik ;) :

heli_chase_tn.gif

Hoi,

Shit happens en je word dan idd even met de neus op de feiten gedrukt, gelukkig is het goed gekomen. Het blijft natuurlijk techniek en je ziet ook bij normale belasting en goed gebruik gaat het nog wel eens mis ooit komt een servo aan het eind van zijn levensduur, en wellicht een Hitec wat eerder dan een JR/Futaba maar ook die gaan uiteindelijk stuk. De vraag is alleen wanneer en dat is altijd het grote vraagstuk en dat kan op vervelende momenten gebeuren zoals nu.

Daarom kan ik ook nog steeds niet begrijpen dat sommige mensen de servo's ver buiten spec gebruiken ( Volt) bijv. Dan vergroot je het risico alleenmaar en heb je kan dat een servo nog erder dan verwacht stopt met functioneren.

Greetz,

Michiel.

p.s. Wel snel weer gaan vliegen om de spanning er af te krijgen!

Welke servo's heb je erin zitten ?
Uit je verhaal maak ik op dat je lekker aan't 3D-jen bent met je toestel :)
Dat belast de servo's uiteraard meer dus een goede kwaliteits-servo is dan geen overbodige luxe.
Heb je nog kunnen ontdekken wat er precies met de elevator-servo aan de hand was, tandwieltje gestript ofzo ?

Ik lees in zijn verhaal dat hij de Hitec s5245MG erop heeft zitten. Toch niet slecht denk ik. Misschien dat JR beter is, maar de 5245 kom ik toch overal tegen als één van de betere servo's.

De Hitec 5245 is van de meest gebruikte, maar naar mijn mening niet 1 van de betere.

Zoals Michiel zegt, snel weer vliegen zodat je er een beetje in blijft en niet bang voor je heli wordt.

PS
Ik vermoed dat het het pinnetje van de tussentandwielen is die los is geschoten.

Ja als die hitec 5245 servo's stuk zijn is het een beetje appart... ze bewegen nog normaal onbelast maar belast doet hij het 1 kant wel en de andere kant niet meer.
Al je hem openmaakt zie je dat het middelste pennetje bovenin niet meer vast zit.
Nieuw huisje erom en hij is weer perfect.

Ja als die hitec 5245 servo's stuk zijn is het een beetje appart... ze bewegen nog normaal onbelast maar belast doet hij het 1 kant wel en de andere kant niet meer.
Al je hem openmaakt zie je dat het middelste pennetje bovenin niet meer vast zit.
Nieuw huisje erom en hij is weer perfect.

Persoonlijk zou ik juist die servo dan niet meer vertrouwen. Nieuw jasje of niet...
Gebeurt dat vaker met die 5245'ers ?

Ja, het servohuis is aan de bovenkant erg zwak. Het schijnt verholpen te zijn met de nieuwe versie servohuizen.

@ Ron
Zo goed als elke heli heeft tegenwoordig 3 swashservo's, volgens mij heeft alleen vario nog 4punts aansturingen.

Persoonlijk zou ik juist die servo dan niet meer vertrouwen. Nieuw jasje of niet...
Gebeurt dat vaker met die 5245'ers ?

Waarom niet? Als er (duidelijk) een onderdeel stuk is en je vervangt dat onderdeel en het probleem is verholpen dan is er toch geen reden hem niet te gebruiken.

Als bij jou een 5245 stuk is stuur hem maar naar mij op hoor, ik betaal de verzendkosten wel.

Laurens & Nando jullie hebben gelijk. Het was het middelste pinnetje die losgeschoten is bij de bovenkant van de case(de kant van het heveltje).

Hoe herken ik de nieuwe casing?

Veel dank

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een goed adres voor de nieuwe case.
Ik heb nu een een goede uit mijn Funtana gehaald voor mijn 500, nog steeds niet de kapotte gerepareerd.
De vorige keer haalde ik hem uit singapore...

... Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt? ...
Indirect, jaar of 25 geleden. Collega was nieuwe heli aan het invliegen, Graupner Helimax 40, ik hielp mee, stond schuin achter hem. Hij merkt dat het niet goed gaat, heli richting pits, en stuurt de heli opzettelijk de grond in. Grote klasse, hoeveel mensen zouden niet tot het laatste moment, tot het echt mis gaat, de heli proberen te redden?
Dezelfde collega heeft in 1989 als toeschouwer tijdens een show in Gorinchem nog een rotorblad tot halverwege in zijn handpalm gehad doordat hij probeerde een 10cc heli af te weren.

Laatst bewerkt:
Ik had het laatst met mijn Vibe. de gyro werkte niet goed en de staart werkte totaal niet mee. daarbij ging ie ook nog richting de pits. Toen heb ik m direct vol -pitch naar beneden getrokken (-10). Schade viel nog alles mee. Als het niet goed gaat en er is gevaar voor omstanders gaan die in alle gevallen voor het redden van het model.

Back