Toch wel gevaarlijk...

Hallo allemaal,

Ik weet dat de door Hitec voor heligebruik aanbevolen servo's erg veel gebruikt worden, populair zijn en volgens de spec's ruim aan alle normen voor heli gebruik voldoen, maar toch komen ze bij mij in geen enkele heli meer! Ik heb er in de loop der tijd voor verschillende heli's meer dan twintig van die dingen aangeschaft (Voor alle duidelijkheid: Ik rust ALTIJD iedere nieuwe heli met NIEUWE servo's uit, bouw dus NOOIT reeds gebruikte servo's over in een ander model. Kwestie van principe)
En toch: In een tijdsbestek van ongeveer vier jaar deden het er TWEE nieuw vanuit de doos het al niet, zijn er drie tijdens het vliegen gestopt met functioneren. Da's een kwart van het totaal. En als klap op de vuurpijl: Ik heb twee weken terug een heli verkocht die maar dertig vlieguren had. De servo's dus ook. Nooit wat aan gemerkt. Een dag later belde de koper me, omdat hij een van de tuimelschijfservo's wat veel speling vond hebben. Hij had hem gedemonteerd, en er bleek GEEN KOGELLAGER om de uitgaande as te zitten!!! Gewoon, vergeten te plaatsen op de fabriek blijkbaar.

Ik waag me er niet meer aan, voor mij alleen nog Futaba (of Graupner, maar ik "mix" liever geen verschillende merken in een besturingsinstallatie, en ik heb nu eenmaal een Futaba zender)
Groet, Bert

het lijkt me echt heel erg klote om mee te moeten maken dat je heli ongecontroleerd richting mensen gaat en zou dan ook mn heli de grond in duwen. de paar honderd euro schade die de heli dan heeft is voor mij te overzien en op een later tijdstip gewoon weer overheen te komen. ik zou er echt niet aan moeten denken wat er zou kunnen gebeuren als ie echt het publiek in zou gaan. de ambulance, ziekenhuisopnames e.d. lopen in kosten trouwens veel hoger op als een nieuwe heli zou kosten.

persoonlijk heb ik voor andere doeleinden als heli's heel veel gebruik van hitec servo's gemaakt en nooit enige problemen ondervonden. ik vond ze altijd lekker krachtig en snel genoeg voor een redelijke prijs.

corné

Schade bij mensen is niet in geld uit te drukken, moet gewoon voorkomen worden ben ik van mening.

Als de heli er op zichzelf vandoor gaat richting een persoon (ook jezelf) is eigenlijk de enige juiste keuze hem de grond in boren.
Geld voor reparatie kan na verloop van tijd wel weer gespaard worden.
Littekens blijven (intern en extern)

Persoonlijk heb ik trouwens ook een hele rits van hitec, nooit problemen.
Misschien dat de servo de specifieke trilling van de heli niet kon handelen, waardoor deze kapot ging.. Hitec word toch tot de betere servo's gerekend..

Ben het helemaal met iedereen eens die zegt dat als de heli richting het publiek gaat dat je hem de grond in moet duwen, Alleen bij mij gebeurde dit zo snel dat er niet genoeg tijd was om hem de grond in te kunnen duwen.
Hij bevond zich ook boven de hoofden van iedereen +- 4meter, dus overgaan naar -14 graden zat er niet bij :wink:
Om die reden heb ik geprobeerd hem terug het veld op te krijgen, waarna ik toen zoiets had van: "okey nu hij toch over het veld is kan ik ook proberen te landen)

Maar geloof me, als ik moest kiezen tussen heli of mensen schade, dan wist ik het wel

Laatst bewerkt:
nu we het hier toch over hitec servo`s hebben..
Jullie gelofen het of niet maar heb hier 2 foto`s zoek de verschillen...

Bij mij nee geen hitec meer..

407227705_6_uvjt.jpeg

407228383_6_89U7.jpeg

volgensmij het zelfde als mij (maar moeilijk te zien): casing kapot bij middelste staafje op onderste foto?

Zit dus gewoon geen lagertje in de 2e servo ?....
Als dat zo is, wat ik me bijna niet voor kan stellen, dan is dat schandalig slordig.

Eric

Ik heb in mijn funtana40 al 3 HS 5245MG servo's kapot gehad!
Wonder boven wonder heb ik de kist elke keer kunnen landen zonder schade.

-servo gewoon dood (aileron)
-inwendig casing afgebroken waardoor de tandwielen niet meer centreren en stuk gaan (aileron)
-Tandwiel stuk (rudder servo)

Dit is allemaal tijdens het vliegen stuk gegaan zonder gekke dingen te doen.
Dus ik koop dit typen servo nooit meer aangezien ze niet goedkoop zijn en je er troep voor terug krijgt!! Het enigste pluspunt van deze servo's is de snelheid en het formaat.

idd er zat gewoon geen lager in...
heb gelijk de defecte weg gegooit en al mijn hitecs verkocht .

Laatst bewerkt:
dat is inderdaad schandalig dat je zoiets krijgt voor die prijs!

om maar niet eens te spreken over de gevolgen die dit missen kunnen hebben!

Ik had vandaag ook zo'n leuke verassing met de 500 gelukkig was het slecht weer en waren er geen toeschouwers maar ik spin m'n heli op en test even de swash plate voor take off tot mijn grote verbazing trekt mijn heli schuin naar achter mijn kant op ik reageer direct maar de heli blijft komen PFFFF nog net op tijd motor uit en hopen dat hij op zijn pootjes bleef staan dat ging net goed. Ik kwam er achter dat de rand van de canopy onder de bal-link van de linker servo bleef haken. Achter af had ik vorige week ook al een paar vreemde moves waar ik mijn twijvels bij had, ik heb vanavond even wat zitten vijlen. Maar ik weet hoe je je kunt voelen in zo'n situatie. Je word je wel weer bewust van de verantwoording die je hebt als bestuurder van zo'n cirkelzaag..

Henry

Ik heb ook veel respect voor 2 mes scherpe carbon tips die met een slordige 600 km/h ronddraaien.
Zijn van die broekpoep momenten, die je op alle manieren probeert te voorkomen.
Je heli en besturing altijd checken, etc.etc.
En toch glipt er wel eens wat door, vooral na een crash ben ik extra zeikerig, en controlleer ik alles echt heel goed op evt. haarscheurtjes enzo.
Laatst kreeg ik last van tailwag (zwabberstaart) in wat snellere bochten.
Bleek dat ik alsnog een scheurtje in mijn staarthuis had zitten na een wat te harde landing.
Weer eens geluk gehad, gelijk vervangen en weer vliegen..
Ook al kijk je alles heel goed na, en ben je heel zeker dat je heli technisch in orde is, dan nog bestaat er een risico dat er iets kapot is of gaat.
Ik ben me daar heel erg van bewust, en houd altijd ontzag.
Meer kan je niet doen, het blijft een mechanische sport.

Eric

... Ook al kijk je alles heel goed na, en ben je heel zeker dat je heli technisch in orde is, dan nog bestaat er een risico dat er iets kapot is of gaat. Ik ben me daar heel erg van bewust, en houd altijd ontzag.
Meer kan je niet doen, het blijft een mechanische sport.
Wie van jullie gaat er wel eens in zijn uppie vliegen, zonder toezicht?

Laatst bewerkt:
@ Ron:

Euh, ikke, hoezo?

@ alle anderen:

Die servo die Rick op de foto zet hier in deze draad, komt dus bij mij weg, en hoewel ik niks wist van dit ontbrekende lager. Deze servo heeft exact 29.6 vlieguren achter zich, is destijds nieuw in de heli gezet die ik aan Rick verkocht, en nooit overgezet in of vanuit een andere heli, gedemonteerd of wat dan ook.

Ik Ken Rick, en heb hem destijds leren heli vliegen, geloof me, ik heb hem niet proberen te belazeren of zo.
Ik heb Rick namelijk bij de verkoop vrijwel exact hetzelfde verhaal verteld als wat ik hier ook al eerder gepost heb.

Ondertussen zag ik dat ik niet de enige ben met dergelijke ervaringen met Hitec. Het laatste wat ik wil is een bepaald merk naar beneden halen, en
van de nieuwere typen kan ik niks zeggen (ze zullen bij Hitec ongetwijfeld ook met hun tijd meegaan), maar de oudere types: Idereen moet het zelf weten, maar ik zou ze niet gebruiken, zeker niet in een heli.

Groet, Bert

Back