Was van mij ook zeker niet lullig bedoeld, maar ik ben van mening dat je je heli altijd moet checken, voor en na een dag vliegen.
En bij twijfel tussendoor ook.
Het benodigd onderhoud op modelhelikopters is naar mijn mening per fabrikant verschillend, per piloot verschillend (vliegstijl), per temperatuur verschillend, per setup verschillend, etc.etc.etc.
Vrij veel variabelen dus...
Als je met identieke helikopters les geeft of vliegt, dan zal je misschien met behulp van schema's een behoorlijk veilig geinterpoleerd onderhoudsplaatje kunnen vormen.
Echter zijn er naar mijn mening op het moment diverse betaalbare merken binnen onze hobby in omloop, die er zelf aardig wat moeite mee hebben om een echt consistente kwaliteit op de markt te brengen, omdat ze simpelweg gebruik maken van verschillende producenten, halffabricaten, en verschillende QC afdelingen...
Ben het volledig met je eens dat veel sleutelen niet aan te bevelen is.
Heb je een heli waar dat bij nodig is om hem goed vliegend te houden, dan raad ik aan om naar een andere heli te gaan kijken.
Het Bijv. niet aanbrengen van locktite op staal/staal/aluminium draadverbindingen, vind ik persoonlijk knap suf...
Dat zijn basisregels die iedereen die RC heli's vliegt vol automatisch moet toepassen.
Dat is niet iets wat je zomaar vergeet lijkt mij.
De meeste problemen vind je terug in het vlieggedrag van je heli, en het geluid.
Als je heli goed afgesteld staat, en je bent zelf op de hoogte van de afstelling, dan merk je vrij snel dat er iets mis is.
Op zo'n moment doorvliegen is naar mijn mening zowiezo vragen om problemen.
Als je heli anders vliegt of anders klinkt, dan is er iets aan de hand.
Goede visuele en handmatige inspecties op speling en breuk (het normale pluk en trekwerk

) ondervangt de rest wel.
En dan nog bestaat het risico dat het mis gaat...
En daar houd ik altijd rekening mee.
Groet,
Eric