Toch wel gevaarlijk...

@ DaMiGe:

Ik zou het je niet kunnen vertelen, en daarom doe ik ook geen uitspraken over de nieuwe(re) typen van Hitec. Nogmaals, ik wil niet op mijn geweten hebben een merk "neer te halen". Het enige wat ik zelf zeg, is: voor mij geen Hitec meer, wegens slechte ervaringen. Ik heb zelf voornamelijk gevlogen met de HMG645 en HMG625.
De 645 zit ook standaard als gasservo in de Marder van FG. Ook hier heb ik al een kapotte servo meegemaakt in een nieuwe Marder direkt uit de doos.

@ Ron:

Duidelijk nu. Maar wel een behoorlijk onzinnige reden eigenlijk. Als ik na middernacht in mijn auto rijd en er gaat iets mis, lig ik ook mogelijk uren in de sloot zonder dat iemand me ziet (het is hier s'nachts nogal rustig op straat), en ik geloof dat er niemand hier op dit forum om die reden de auto s'nachts laat staan....
Nee hoor, ik vlieg gerust in mijn eentje, geen probleem. Mischien maakt het verschil dat ik absoluut geen 3D of kunstvlucht doe, en ik dus iets meer vertrouwen heb in de mechanische betrouwbaarheid van mijn heli's.
Ze wegen wel 10+ kilo, dus als ie komt, komt de klap goed aan, maar toch lig ik daar geen moment wakker van.

Ik sluit me aan bij het betoog van brutus.
Ook ik vlieg regelmatig alleen, maar ben altijd erg voorzichtig, vlieg eigenlijk nooit met de heli heel dichtbij mezelf ....

Bas

Ik heb meestal iemand bij me als ik vlieg, maar ik vlieg ook wel eens alleen.
Zoals ik al aangaf het is en blijft een mechanische sport, als je in je eentje gaat motorcrossen / mountainbiken etc. etc. loop je ook risico's.
Ik heb altijd mijn mobiel bij, als ik die zelfs niet kan bedienen, dan heb je het over het nemen van een zgn.. aannemelijk risico, en vind ik iets wat iedereen voor zichzelf moet kunnen bepalen.
Ik ben waarschijnlijk net zo zeker van de staat van mijn heli als Brutus, echter heb ik door mijn technische achtergrond en materialen kennis iets minder vertrouwen in elke machine die zwaar belast wordt en onderhevig is aan materiaalmoeheid en slijtage.
Zolang fabrikanten geen maximale levensduur voor een onderdeel opgeven kan je helaas niet alles voorzien.

Eric

Hoi Eric,

Het is niet lullig bedoeld hoor, maar ik ben ook (beroepsmatig) redelijk op de hoogte van zwaar belaste machines, slijtage en materialenkennis.
Ik ben ook meer dan redelijk op de hoogte van het fenomeen onderhoudsplanning (maintenance management), en mijn heli's worden via een onderhoudsprogramma (het oude AMOS-D, waarvan ik zelf de database aangepast heb) aan de hand van draaiuren en tijdsintervallen onderhouden. Ik ben zelfs van mening, dat doordat ik het sleutelen dank zij deze manier van onderhouden tot een minimum beperk, de betrouwbaarheid alleen maar verder word vergroot. De meeste mensen halen hun heli of componenten ervan voor ieder wissewasje uit elkaar, en veel ongelukjes worden juist veroorzaakt door dolgedraaide schroefjes, het vergeten van borgmiddel etc etc, ofwel, menselijke fouten.
Dat er nog wel eens wat mis gaat, weet ik. Met name onze leshelicopters willen nog wel eens een onverwacht probleempje ontwikkelen, want die krijgen wel eens wat te verduren wat buiten de normale belastingen valt. Echter ook dat is dankzij goed onderhoud zeer binnen de perken te houden. en met drie lesheli's en toch maar gemiddeld een crash per 18 maanden noem ik ook dat volledig acceptabel.

Groet, Bert

Was van mij ook zeker niet lullig bedoeld, maar ik ben van mening dat je je heli altijd moet checken, voor en na een dag vliegen.
En bij twijfel tussendoor ook.

Het benodigd onderhoud op modelhelikopters is naar mijn mening per fabrikant verschillend, per piloot verschillend (vliegstijl), per temperatuur verschillend, per setup verschillend, etc.etc.etc.
Vrij veel variabelen dus...

Als je met identieke helikopters les geeft of vliegt, dan zal je misschien met behulp van schema's een behoorlijk veilig geinterpoleerd onderhoudsplaatje kunnen vormen.
Echter zijn er naar mijn mening op het moment diverse betaalbare merken binnen onze hobby in omloop, die er zelf aardig wat moeite mee hebben om een echt consistente kwaliteit op de markt te brengen, omdat ze simpelweg gebruik maken van verschillende producenten, halffabricaten, en verschillende QC afdelingen...

Ben het volledig met je eens dat veel sleutelen niet aan te bevelen is.
Heb je een heli waar dat bij nodig is om hem goed vliegend te houden, dan raad ik aan om naar een andere heli te gaan kijken.

Het Bijv. niet aanbrengen van locktite op staal/staal/aluminium draadverbindingen, vind ik persoonlijk knap suf...
Dat zijn basisregels die iedereen die RC heli's vliegt vol automatisch moet toepassen.
Dat is niet iets wat je zomaar vergeet lijkt mij.

De meeste problemen vind je terug in het vlieggedrag van je heli, en het geluid.
Als je heli goed afgesteld staat, en je bent zelf op de hoogte van de afstelling, dan merk je vrij snel dat er iets mis is.
Op zo'n moment doorvliegen is naar mijn mening zowiezo vragen om problemen.
Als je heli anders vliegt of anders klinkt, dan is er iets aan de hand.
Goede visuele en handmatige inspecties op speling en breuk (het normale pluk en trekwerk ;) ) ondervangt de rest wel.

En dan nog bestaat het risico dat het mis gaat...
En daar houd ik altijd rekening mee.

Groet,
Eric

Quote:Echter zijn er naar mijn mening op het moment diverse betaalbare merken binnen onze hobby in omloop, die er zelf aardig wat moeite mee hebben om een echt consistente kwaliteit op de markt te brengen, omdat ze simpelweg gebruik maken van verschillende producenten, halffabricaten, en verschillende QC afdelingen... Quote

Klopt, heb ik in het verleden ook veel meegemaakt. Die wisselende kwaliteit, regelmatige ontwerpwijzigingen en marginale sterktereserves van sommige van die modellen was ik meer dan zat. Daarom vlieg ik tegenwoordig uitsluitend Vario. Niet omdat het zo geweldig vliegt (al vliegt het naar mijn smaak méér dan goed genoeg) maar omdat de kwaliteit van met name de draaiende delen niet alleen (naar mijn mening) uitstekend en zeer constant is, maar ook omdat de mechanische delen zeer vaak uitwisselbaar zijn, en je daardoor erg makkelijk aan de hand van model A kan inschatten hoe de componenten van model B zich gaan gedragen qua onderhoud en slijtage. En die betrouwbaarheid en slijtvastheid heeft bij mij veruit de voorkeur boven prestaties, en is op de lange duur nog eens goedkoper ook.

Quote:Het Bijv. niet aanbrengen van locktite op staal/staal/aluminium draadverbindingen, vind ik persoonlijk knap suf...
Dat zijn basisregels die iedereen die RC heli's vliegt vol automatisch moet toepassen.
Dat is niet iets wat je zomaar vergeet lijkt mij.

Zal je nog tegenvallen. Niet alleen moet ik tot mijn schaamte toegeven dat ookk mij het met toch 25 jaar ervaring wel eens overkomen is (niet vaak gelukkig) maar ik controleer ook vrij regelmatig tweedehands aangeschafte machines van leerlingen, en geloof het of niet, in ruwweg de helft van deze machines, die regelmatig al best wel wat draaiuren hebben, en dus betrouwbaar geacht zouden mogen worden, kom ik niet of slecht geborgde boutverbindingen en andere "missertjes" tegen. Je hoeft niet per se de loktite te vergeten, het niet goed schoonmaken van boutjes en draadgaten kan al tot slechte resultaten leiden.

Er kan altijd wat misgaan, wat je ook doet. Alleen als je heli op de kast blijft staan weet je zeker dat hij niet crasht (of moeders de vrouw moet wat fanatiek aan het afstoffen gaan). Maar dat kan overal, of je nou op de fiets door de stad peddelt, of met de motor de snelweg op gaat. Ik hou er tijdens het vliegen niet meer rekening mee, dan bij bovengenoemde activiteiten. Gewoon met gezond verstand vliegen.

Groet, Bert

Back