Frederik,
Helaas ben ik nog nooit in de omstandigheden geweest een walvis in het echt te zien zwemmen. Zou ik best eens willen.
Maar: ik denk dat ze niet bijzonder goed achteruit kunnen zwemmen. De goudvissen in onze vijver kunnen ook behoorlijk sneller vooruit dan achteruit zwemmen. Om achteruit te gaan, flapperen ze een beetje met die vinnen en gaan ze langzaam achteruit.
Terug over de aandrijving:
Ik ben een beetje aan het schetsen geweest op basis van dat filmpje. De staart van de vin legt eigenlijk een sinus achtige weg af.
Ik heb op basis daarvan het volgende bedacht:
De achterplaat zit op het buitenste planeetwiel (ik ga inderdaad ook uit van een van een zonnewiel met eromheen een aantal planeetwielen, net als Frederik voorstelde)
Deze achterplaat moet gedurende de omloop horizontaal blijven.
Gedurende de omloop maakt het wiel 1 omwenteling.
Het is eigenlijk een kruk mechanisme wat de staart eenmaal omhoog en eenmaal omlaag beweegt.
(Onderste plaatje)
In stand 1 is de situatie zoals die in de bovenste tekening staat.
De combinatie beweegt naar stand 2. Het wiel moet dan 1/4 slag linksom draaien (*). De pen komt boven in te zitten en de staart wijst daarmee naar boven. De beweging van het gehele blad is omlaag (van stand 1, via stand 2 naar stand 3) en er is dus aandrijving.
In de onderste stand is het wiel inmiddels een halve slag gedraaid en is het blad dus weer in de horizontale stand.
Als het geheel door draait gaat de pen naar beneden en zal de staart van blad ook naar beneden wijzen. Ook nu is er aandrijving.
(*) Wanneer de pen niet rechts is gemonteerd maar links, dan kan het wiel rechts om draaien. Misschien is dit handiger bij het maken van de aandrijving.
Voorwaarde voor het geheel is dat de achterplaat zoals die in het bovenste plaatje getekend staat gedurende de gehele omloop horizontaal blijft.
Het blad moet dan de hiervoor geschetste beweging maken. Hoe het wiel aangedreven moet worden laat ik even aan jullie over.
Wat ik wel zie is dat het zonnewiel (het middelste tandwiel) en de planeetwielen (de tandwielen die er omheen draaien) even groot moeten zijn.
Wie werkt dit verder uit? :wink:
Wim