Toeschouwer gedood door RC vliegtuig

Ken het vliegveldje wel (ik kom regelmatig in het Engadin), ik wist niet dat daar ook met modellen gevlogen werd ... hoewel "model" 30 kg en 3m span ... klinkt toch redelijk buiten reglementair ... als je de aankondiging van de show ook leest http://www.engadin-airport.ch/fileadmin/user_upload/MGE_Plakate_1Aug10_web.pdf dan klopt dat wel ...

Engadiner Post zei:
Anlässlich der Modellflugshow auf dem Flughafen Samedan hat es am 1. August einen schweren Unfall gegeben. Ein Modellflugzeug geriet ausser Kontrolle und stürzte auf die Zuschauer ab. Ein Mann wurde am Kopf getroffen und getötet. Die Flugshow wurde unverzüglich abgebrochen.

Am Sonntagmorgen hat die 21. Modellflugschau am Flughafen Samedan begonnen. Kurz vor Mittag führte eine Person mit seinem Propellerflugzeug verschiedene Figuren vor. Aus noch unbekannten Gründen geriet das Gerät bei einem Manöver ins Trudeln und stürzte in die Zuschauerränge. Dabei wurde ein 45-jähriger Mann am Kopf getroffen. Der ausgerückte Arzt der Rettungsflugwacht konnte nur noch den Tod feststellen. Die anwesenden Personen werden durch das Care-Team Grischun betreut.

Die Modellflugschau findet bereits zum 21. Mal, jeweils am 1. August, in Samedan statt und wird durch die IG Modellflugschau Engadin organisiert. Dabei werden zahlreiche Modellflieger ausgestellt und vorgeführt. Die Fluggeräte haben eine Spannweite von bis zu drei Metern und ein Gewicht von bis zu 30 Kilogramm.

Sonntag, 1. August 2010

(ins Trudeln = in een spin geraken)

Maar ook met de 1:1 "modelen" ging het niet goed die dag ... http://www.engadinerpost.ch/2010/08/bruchlandung-am-engadin-airport-1.html
Engadiner Post zei:
Ein während des Zweiten Weltkriegs gebautes russisches Jagdflugzeug ist am Sonntagmorgen auf dem Engadiner Flughafen Samedan unsanft gelandet. Der 73-jährige Pilot setzte nach einem Rundflug die Maschine zu hart auf die Piste auf, worauf das Fahrwerk einknickte.

Laatst bewerkt:
hoewel "model" 30 kg en 3m span ... klinkt toch redelijk buiten reglementair
Hoezo dat nou weer???

Ken jij de regels in Zwitserland?
En de vergunningen van de vliegshow?

Vermoedt van niet, dus "buiten reglementair" is niet van toepassing.

Feit is dat er iemand overleden is door een modelvliegtuig :-(
En of dat nu is door een kist van 5kg of 1 van 50 maakt niet uit.

Vraag me eigen wel af als de kist in een spin raakt hoe dat boven het publiek kan gebeuren.
Eenmaal in een spin verplaatst de kist zich niet meer in het horizontale vlak.

Misschien fout gegaan bij het eruit trekken?!?!?

Ik heb wel is gezien wat voor modellen ze daar vliegen
30 kilo is daar nog niks naar wat ik heb gezien
Maar dit is wel een naar ongeluk
Dan zie je tog maar dat boven het publiek vliegen erg veel gevaar met zich mee brengt
En voor de hobby is dit zeker niet goed

Dat hij in een spin geraakt is de conclusie van de "Engadiner Post" ...en hoe groot het model was staat ook nergens ... er zou gevlogen worden met modellen tot 30 kg en tot 3 meter spanwijdte ...

Het vliegveldje ligt naast de Inn, in de bovenloop van Inn-dal (en claimt het hoogst gelegen vliegveld van Europa te zijn op 1707 m) ... op veldniveau is er meestal weinig wind, maar bij de bovenrand van het vrij smalle dal kunnen er verraderlijke (val)winden plaatsvinden ...

Laatst bewerkt:
Eenmaal in een spin verplaatst de kist zich niet meer in het horizontale vlak.

Hey Berto,

toch even tegenspreken. Ik heb vorig jaar in Moorsele een Kangaroo jet (of toch zoiets) in een platte spin zien gaan. Die geraakte er niet meer uit, niet met vol gas, half gas, toe gas, niks. En door de wind is die uiteindelijk nog ongeveer 500m meer naar links van het veld geduwd op een terras van een huis. Dus het kan wel hoor (afhankelijk van toestel waarschijnlijk).

Triest dat het weer gebeurd is trouwens !

Groetjes,

Davy

Hee Davy,

dat is natuurlijk zo, wind zal de kist wel opzij duwen (had ie ook alles uit gedaan, flaps, airbrake, gear, misschien had dat hem nog gered?!?!?).
En flat spins, neh, nog niet mijn ding :nooo:

Maar zeker zeer triest :cry:
Zeowel voor de nabestaanden als de piloot, vraag me af of je daarna nog ooit zal gaan vliegen.

Inderdaad erg triest... :( Moet ik toch even denken aan het filmpje van een mislukte jet low flyby zeer recent... :nooo: Dit alles bewijst maar weer hoe belangrijk veiligheid is met deze hobby en wanneer het fout gaat er genoeg afstand tussen model en publiek is. Met 1:1 ook het geval en dat zou met modellen net zo moeten zijn...

Laatst bewerkt:
Nu zeg je 2 verschillende dingen
Dat was naar aanleiding van Davy z`n reaktie.
Ik ging in eerset instantie even uti van windstil weer maar Davy zegt terecht dat bij wind de kist zeker zal afdrijven, vandaar mijn reaktie daarop.

genoeg afstand tussen model en publiek is
Dat is iets wat niet te berekenen is.
Je gaat uit van een veilige afstand maar bij ongelukken zal altijd blijken dat dat te weinig is, maar dat kan zelfs op 100 mtr nog zo zijn.

Met 1:1 ook het geval en dat zou met modellen net zo moeten zijn...
Tja, hier eigenlijk hetzelfde verhaal, bij een ongelujk sta je er altijd te dicht op, ook al sta je 1 km weg ;-)
Feit is dat er een veiligheidsafstand wordt ingebouwd waar er vanuit wordt gegaan dat het voldoende is.

Daarnaast wordt er van de piloten natuurlijk verwacht dat ze zich aan de regels houden en veilig voorvliegen.

Echter door een onvoorzien technisch mankement kan een kist (zowel 1 op 1 als model) de gekste dingen doen en alsnog in het publiek terecht komen.

Ergens houdt de afstand tot de flight line op, en onder normale omstandigheden is die meer dan genoeg.
Echter in sommige onberekenbare situaties zal dat nog te weinig blijken.

Als je een dergelijke vliegshow voor de 21ste keer organiseert, mag je aannemen dat je veiligheid op orde is ... vliegveldje is niet veel meer dan één betonbaan van 1800 meter die van noord naar zuid loopt, met parallel daaraan een taxibaan, in het zuiden is er een kleine opstelplaats voor een paar kisten en in het noorden is deze ruimte een grasbaan waar gezweefvliegerd wordt ... als ik de foto's zie dan is de show op de hoofdbaan tenover de hoofdingang van het veld ... als het er al waait dan is het meestal zuidenwind min of meer parallel aan de baan en 3 bf is daar al veel wind ....

Voorlopig is het risico dat er wat gebeurd tijdens een rc show, nog heel wat minder dan wanneer je in een auto stapt.
Maar hoe groter en sneller de kisten worden hoe meer inpact ze hebben.
Ik verwacht in de toekomst ook meer ongelukken.
Dit vooral omdat je de grote en snelle kisten arf kan kopen en iedereen aan de gang kan met zulk spul.
Ik zeg niet dat dit hier de reden is, maar dat er meer ongelukken komen staat voor mij vast.

Ik zie overigens nergens staan dat hij ook echt geraakt is door een model van 30kg.
Er staat alleen dat er tot 30kg werd gevlogen.

500gram met een beetje gang kan ook genoeg zijn dus daar zit weinig verschil in.

Lompe reacties ook in de eerste link met het artikel.

Flugshow Samedan - RC-Network

Ich war da, 20m weg von der Absturzstelle. Es ging sehr schnell, Strömungsabriss, Trudeln, Bumm. Es war der zweite Absturz innerhalb 30 Minuten. Der große Fehler lag darin, daß diesmal die Zuschauer überflogen wurden. Die Absturzstelle lag genau inmitten des Kinderbereiches, ich habe dort bei der Evakuirung geholfen. Es war grauenvoll. Mein Mitgefühl gilt der betroffenen Familie genauso wie dem Unglückspiloten.
Marc

Der große Fehler lag darin, daß diesmal die Zuschauer überflogen wurden.
Tekst aangepast ivm onderstaande post.

Maar hieruit blijkt maar weer dat dit het domste is wat je kan doen.

Laatst bewerkt:
Flugtag Samedan - Flugzone.ch - Das RC Heli Forum

Hallo Heligemeinde
Ich war als helipilot eingeladen um in samedan zu fliegen, leider wurde dieser schöne Anlass durch einen Tragischen Unfall überschattet.
Ich denke dieser sinnlose unfall hätte vermieden werden können, leider überflog der pilot die zuschauer und hatte das gefühl noch eine rolle machen zu müssen, diese führte allerdings zu einem stall, anschliessend zur vrille und der absturtz war geschehen mitten in die zuschauer am sicherheitszaun.
Ich kann euch sagen, kein gutes gefühl 3 meter neben einem 30 kilo flugzeug zu sein das einschlägt,und ersthelfer zu sein auch nicht.
Daher mein aufruf an alle Flugtagteilnehmer, Fliegt auf keinen Fall über die zuschauer in keiner situation nie nie

Mein Beileid an die hinterbliebene famillie

Stephan

"Im Zuschauer-Raum gibt es ein striktes Flugverbot" - suedostschweiz.ch

Bei der 21. Modellflugshow auf dem Flugplatz Samedan kam es am Sonntag zu einem tragischen Unglück. Ein Modellflieger stürzte aus noch ungeklärten Gründen in die Zuschauermenge.
Ein 45-jähriger Mann aus dem Kanton Zürich kam dabei ums Leben. Die IG Modellflugschau Engadin, die die Show organisiert, zeigte sich auf Anfrage von Radio Grischa betroffen vom Unglück: "Wir drücken der Familie und den Angehörigen des Getöteten unser tiefes Beileid aus", so Thomas Brütsch, Mediensprecher der IG Modellflugschau. Zum Unglückshergang könne er nichts Näheres sagen. Dies müssten die Untersuchungen nun zeigen. Die Piloten hätten aber klare Richtlinien erhalten, wo sie fliegen dürften und wo nicht: "Wir haben den Piloten klare Angaben gegeben. Im Vorfeld wurde auch der Flugsektor ganz klar eingeteilt. Im Zuschauerraum herrscht absolutes Flugverbot, was wir auch klar kommuniziert haben." Die Modellflugzeuge, die in Samedan im Einsatz waren, haben laut Kantonspolizei Graubünden eine Spannweite von zwei bis drei Metern und sind bis zu 30 Kilogramm schwer. Die Flugshow wurde unmittelbar nach dem Unglück um etwa 11.30 Uhr abgebrochen

Back