Tomahawk Futura 1.9

Hoi Arie, leuk dat je mee leest.

Alle connectoren voor de vleugel en hoogteroeren aangebracht. Ook het landingsgestel en rem zijn elektrisch dus geen luchtslangen nodig.

full

full

En gelijk demontabel gemaakt voor transport.
full

Gelijk maar de servo's voor de hoogteroeren en richting ingebouwd.
full

full

Tijd voor een bijpassend biertje.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks, gaat wel lekker zo een heel weekend knutselen. Ook vandaag maar gelijk de Futura ingeschreven voor PMF. Wil m z.sm. af hebben. :yes: Mark neemt de Boomerang mee.

HELP! :lol:

Doorvoer jetpijp vergroot naar de standaard geleverde pijp van Tomahawk. Nu zit de pijp rondom geklemd door de romp en lijkt me niet verstandig. Ondanks dat de uitlaatzijde van de metalen cone bijna gelijk is aan de buitendiameter van de pijp.

Iemand ervaring????

Wanneer ik de metalen uitlaat cone plaats valt de pijp ca. 15mm terug aar dat lijkt me geen probleem.

Doorvoer op maat
full

Pijp er doorheen geschoven
full

Uitlaat zoals hij er straks van buiten uit ziet
full

Uiteinde pijp valt ca 15mm terug
full

Als die pijp echt heet word zou je dat beter anders kunnen doen maar dat hoef ik jou niet te vertellen....

Warmte achterin de romp raak je zo ook niet kwijt.

Lijkt op wat ik in de vision heb. Uitlaat die tegen het spant aan ligt. Randje van het spant is lichtjes bruin geworden. Maar dit is weer een apart geval want mijn buitenwand heb ik onderbroken omdat de doorvoer in het spant te klein was voor de buitenste pijp.
De buitenpijp stopt dus een stukje ervoor en gaat erna weer verder.

Lijkt me dat het geen punt is dat hij met de buitenwand tegen je romp ligt.

Dat hij een stuk naar binnen valt is juist goed, zo krijg je een goede airflow door je romp om de pijp heen.
Met die reden is een binnenpijp ook altijd korter als een buitenpijp.

Ik heb het destijds geleerd van Gerald, dus alle credits voor hem! :-)

Zo zit t bij mij:

Dit zijn precies mijn zorgen, misschien onterecht maar zekerheidshalve. Weet nu (nog) niet hoe heet die buitenmantel wordt ondanks de kelk vooraan. Mijn gedachte zegt dat de romp vrij moet blijven van de pijp, al is het maar minimaal zodat ook opgebouwde warmte in de romp er uit wordt gedrukt tijdens het vliegen.

Ik heb gezien dat een CARF Viper MII ook afgesloten is vanaf de buitenzijde van de pijp maar weet niet of deze contact maakt met de romp.

@Erwin, als je mee leest, hoe zit dit bij jou?

Hi Melvin,

Een houten cirkel om de pijp maken, zoals bij jou is ook mijn voorkeur. Die smelt niet en kan deze voorzien van openingetjes. Het is niet verplicht om rondom ondersteuning te bieden.

Een kleine kier zou welkom zijn, als is het maar 2 mm rondom voor mijn gevoel is dat toch beter.
Geen drukopbouw in de romp en de uitstralingswarmte van de pijp kan afgevoerd worden waardoor de pijp beter gekoeld wordt.

Volgens mij zat er bij Erwin een minimale kier, ook echt minder dan lekker 'voelt'.

is het wel een dubbelwandige pijp want zo zag ik het niet.
Uiltaatcone is enkel een los stukje "pijp" wat je achterop schuift toch?

full

Uiteinde van de cone tot uiteinde buitenpijp = 15mm
Uiteinde van de cone tot de binnenpijp = 20-25mm

Diameter buitenpijp 95mm
Diameter cone (uiteinde) 97mm

Is een dubbelwandige pijp, vanaf de kelk tot uiteinde.

@Dick, mooi spul. Heb je nog een voorbeeldje liggen voor morgenmiddag?

@Dick, mooi spul. Heb je nog een voorbeeldje liggen voor morgenmiddag?

Op het moment niet, moet nieuw bestellen voor de P59 daar ligt de pijp tegen de romp aan, je kunt de vlam ertegen zetten zonder het behang te verbranden.

gr
Dick.

Back