Toni Clark PA-18 Super Cub

Omdat ik nu de afmetingen weet van de staartservo's kon ik de staart verder afmaken:

main.php

Inmiddels zijn ook de bovenste vuren verstevigingsdriehoekjes erin gelijmd (geen foto van).

Het eindschot van het electronica-bakje ingelijmd en de vier bevestigingsblokjes van het buik-luik ingelijmd. Beetje zitten tobben hoe ik dat lekker voor elkaar zou krijgen, aangezien ik het luikje absoluut vlak met de bodem wou krijgen. Meten/aftekenen/lijmen ging het niet worden, veel te onnauwkeurig. Opgelost door de romp met de bodem op een vlakke plaat te zetten met het luikje erin (ingepakt in folie) en vervolgens de blokjes daar bovenop gezet:

main.php

Resultaat:

main.php

Tussendoor een heel ander klusje aangepakt, de carburateur 90 graden gedraaid:

main.php

Klein foutje ook rechtgezet. Bij de motorsteun zaten 4 boutjes + ringetjes. De ringetjes had ik keurig onder de boutjes geplaatst, maar tijdens dit klusje viel mijn oog op de Duitse beschrijving hiervoor en kwam ik erachter dan er iets anders staat: de "Scheiben" moeten tussen de motor en de steun ... opgelost!

Aanzuigtrechtertje moet nog aan het tufnol dragertje worden ge-epoxied. Moet daarbij oppassen dat ik het trechtertje niet te diep erin duw, anders blokkeert de choke heb ik gemerkt. Maar eerst nog een aanzuiggat in het motorschot maken en kijken of dat een beetje past zo. Klusje voor later (daar is inmiddels een heel lijstje van ;))

Nog zo'n klusje waar ik al een aantal weken tegenaan zat te hikken: de sleepkoppeling eindelijk afmaken. Maar eens begonnen met het inlijmen van het triplex dragertje voor de kabel:

main.php

Ondanks dat de tank volgens tekening is geplaatst, toch het dragertje grof moeten modificeren om het in het midden te krijgen. Leermomentje: never trust a drawing :p !

Ball-link aan de kabel ge-epoxied:

main.php

main.php

Natuurlijk tussendoor al gechecked, maar: hij werkt (en soepel ook nog)! :D

Als laatste de gasservo-mount gemaakt:

main.php

Zijn jullie weer helemaal bij!

Groeten,
Ronald

Zonet het gat in het motorschot gemaakt voor het aanzuigtrechtertje:

main.php

Vrij krap allemaal ... dat roept wat vragen op:

1.
Kom ik er mee weg om die balsa aanzuig tunnel zo dicht langs de uitlaat te laten lopen of wordt dit te warm ? Speling tussen het proefstukje balsa en de uitlaat is ong. 2 a 3 mm ...

2.
Misschien is het beter om net achter het trechtertje het tunneltje smaller te maken en zo de speling met de uitlaat wat groter te houden. Om dan de aanzuigopening groot genoeg te houden wat uit laten lopen naar former 22 (rechterkant foto) toe misschien ?

3.
Kan ik ongestraft een stuk uit former 22 zagen om dat tunneltje door te laten lopen ? Niet dat ik straks na 1 keer opstijgen meteen 2 delen krijg zeg maar ... :mad:

Groeten,
Ronald

Tipje,
niet vergeten het gaatje van de de carburateur te "verlengen"
zie toni clark catalogus pagina 84 ,85
http://www.toni-clark.com/ftp/cat_11_2008_april_1_2010_en.pdf

ivm de warme lucht zou ik gewoon een schot zetten van boven tot onder.
en evt iets voor zien voor aanvoer van koude lucht want het gat aan de onderkant werkt volgens mij als venturi met als onderdruk als gevolg (voor het afzuigen van de warme lucht). terwijl je beter overdruk kunt hebben.

Tipje,
niet vergeten het gaatje van de de carburateur te "verlengen"

Hmmm, dat had ik idd nog niet eerder gezien ...

Staat wel alleen in het gedeelte voor de ZG45/62 en niet bij de 38er ... maar ik houd het even in de gaten. Misschien even een mailtje richting TC wat hier wijsheid/nodig is ...
ivm de warme lucht zou ik gewoon een schot zetten van boven tot onder.
en evt iets voor zien voor aanvoer van koude lucht want het gat aan de onderkant werkt volgens mij als venturi met als onderdruk als gevolg (voor het afzuigen van de warme lucht). terwijl je beter overdruk kunt hebben.

De onderkant van de ruimte wordt idd gebruikt als afzuiging van de warme lucht. Plan was om het rechterschot dicht te zetten met 3mm balsa en een tunnel te construeren tussen het linker en rechterschot voor aanzuiging van koele lucht.

Weer even een kleine update.

We hebben raampjes, kan niks anders meer worden dan een Piper nu:

main.php

Linkerkant van de romp van stringers voorzien:

main.php

En we zitten (bijna) droog:

main.php

Groeten,
Ronald

Jullie zijn toch niet in slaap gevallen he, tis hier zo rustig ... ;)

Laatste paar dagen vooral met de vleugel bezig geweest.

Achterste tipje en sub leading edge gelijmd:

main.php

Stilleven van vuren blokjes:

main.php

Onderkant wing-sheeting:

main.php

Moest nog behoorlijk wat kracht zetten om de 3mm balsa sheeting netjes op de wat schuin aflopende spar te krijgen. Met deze "afplak-tape-methode" bemerkte ik nadien dat je door het schuin aflopen van de sub-leading edge deze dan op sommige plaatsen naar binnen drukt.

Hier is vast een betere methode voor. Hoe doen jullie dit ?

Vervolgens de cap-strips onder en de trailing edge gelijmd:

main.php

Cap-strips en sheeting op de bovenkant:

main.php

Leading edge in progress:

main.php

En de leading edge helemaal erop (het lijkt wel een vleugel!)

main.php

Ohoh, tijd voor de gelamineerde wing tips ... :mad: Hier zie ik al een tijdje tegenop ...

Eerst de zaag er maar eens in:

main.php

Dit is nog wel lekker gelukt, al zeg ik het zelf:

main.php

Ja, en dan ?

main.php

Hoe klem/zet je dit vast om te lijmen ?? Er is nergens houvast :confused: ...

En ik neem aan dat het de bedoeling is dat de wing tips horizontaal in lijn komen te liggen met de spars ?

Jullie zijn nu live trouwens, dus ik ga nog even puzzelen ... tips zeer welkom!

Groeten,
Ronald

Hmmm, dat had ik idd nog niet eerder gezien ...

Staat wel alleen in het gedeelte voor de ZG45/62 en niet bij de 38er ... maar ik houd het even in de gaten. Misschien even een mailtje richting TC wat hier wijsheid/nodig is ...

De onderkant van de ruimte wordt idd gebruikt als afzuiging van de warme lucht. Plan was om het rechterschot dicht te zetten met 3mm balsa en een tunnel te construeren tussen het linker en rechterschot voor aanzuiging van koele lucht.

Hallo Ronald,
Wat betreft het gaatje van de carburateur verlengen: Bij de ZG45 pagina 84 onder de tekst:
Carb bend for ZG 45SL zie je de afbeelding van betreffende inlaat bocht. Aan carburateurzijde van deze bocht zie je het grote gat voor het mengsel en klein gaatje (kanaaltje) voor vacuuumpuls carburateur.
Aan cylinderzijde van de inlaatbocht zie je alleen het grote gat voor het mengsel. En geen gaatje voor vacuumpuls. Vacuumkanaaltje van carb.zijde staat in verbinding met nippeltje net boven het gaatje. Op dit nippeltje dient een slangetje aangesloten te worden welke in verbinding komt te staan met carter (voor vacuumpuls).

Als je dit vergelijkt met de inlaatbochten voor de ZG62 (pagina 84 en 85), zie je dat op deze
twee bochten het kanaaltje van begin tot eind van de inlaat bocht doorloopt.
Er zit ook geen nippeltje op deze twee bochten, dit is ook niet nodig daar de vacuumpuls geheel via de bocht plaats vind en niet via een extern slangetje.

Bocht van de ZG 38 op pagina 58 staat helaas niet met deze openingen naar voren op de foto. Heb wel 45 en 62cc en geen 38, weet dus niet uit ervaring welke uitvoering bocht erop zit. Denk dat je met bovenstaande het zelf wel uit kunt vogelen.

Succes Hans

ander gaatje

Sorry, maar dat gaatje bedoelde ik niet.
Het gaatje in het membraam afdek plaatje (omgevings druk) zou de zelfde druk moeten hebben als de inlaat van de carburateur .
Wanneer er een kelk opgezet wordt en deze in een ander deel uit komt( achter het motorspant) is mij altijd verteld een pijpje op het dekseltje te solderen om daar een slangetje op te kunnen zetten die gelijk komt met de voorkant van de kelk. (zie de eerder plaatjes op aangegeven pagina's), maar ik weet niet of dit ook voor de ZG38 ook zo is lijkt mij wel

Oke jetprodix, begrijp nu dat je de opening voor refentiedruk bedoelt.

Kan zeker geen kwaad om hier een nippeltje op te solderen en dan met een slangetje of iets dergelijks te verlengen naar dezelfde ruimte als waar opening inlaatkelk zich bevind.
Komt stabiliteit van motorloop ten goede, onder een motorkap kan nogal wat drukverschil door prop wind ontstaan.

Groet Hans

Back