top flite gold edition P40 warhawk

hallo,

ik ben in het bezit van een p40 die klaar is om te spuiten.
nu ben ik wat aan het rondkijken voor rc.

weet er ook iemand hoeveel kg servokes erin moeten? of zijn standaards genoeg.
spuitverf ben ik ook nog aan het controleren en zoeken

graag had ik er ook een 3blad op gezet en een passende spinner natuurlijk.
groeten

iemand enig idee qua motor?
graag een 4takter.
ze spreken van een 120 maar ook van saito's 180 enzo...

Laatst bewerkt:
alright I get the point :p dan moet een saito 125 toch volstaan?

Standaard servo`s zijn meer dan voldoende.

En een 4-takter in de 120 klasse zal ook prima voldoen.
Een Satio 125 zou dus zeker wel een goede keuze zijn, een 180 is denk ik al wat te veel van het goede.

idd een 125 zou goed kunnen normaal ik had vroeger zo eentje was een goede motor...

hopelijk komt deze niet te licht uit qua gewicht vooraan... maar daar is wat aan te doen natuurlijk...
zijn er feitelijk mensen die betere ervaringen hebben tussen de os120/saito 125/ asp 120/...

trouwens op aileron zit 1 servo en op flaps zitten er 2( kunnen daar eventueel ook kleinere servo's op)
iedere gewichtsbesparing kan wel wat tellen denk ik op een warbird??

Ik zelf zou ook voor de ailerons voor 2 servo`s gaan, kan je de uitslagen gemakkelijk instellen zodat je de kist zeker lekker kan laten rollen.

Qua OS of Saito vindt ik persoonlijk de Saito mooier lopen, maar beiden zijn goed genoeg voor deze kist.
ASP heb ik zelf niet, maar heb ze op het veld er wel eens mee zien rommelen en toen kwam het op mij over dat de OS/Saito dan een betere keus zou zijn.

Voor de flaps zou ik zeker wel 3kg servo`s aanhouden, de standaard zijn dus goed genoeg.

En qua gewicht heb je wel wat speling hoor.

okez,

ja voor aileron ben ik ook voorstander van 2 servo's, echter zit het systeem al compleet in de vleugel gebouwd en is er niet veel meer aan te veranderen denk ik...

ik zal nog eens terug zien naar de saito's maar ik kan eventueel aan een os 120met pomp geraken voor 130euro...

welke spuitverf kan ik het best gaan gebruiken op deze kist( moet dus nitro bestendig zijn)

in de winkels in de buurt kan ik aan motip en dupli color bussen geraken, beiden denk ik niet goed(tenzij ik afwerk met blanke lak)
het toestel is niet geglast maar is voorzien van beige ultracote denk ik(lichte structuur erin"stof")

Die 120èr met pomp zal ook zeker wel gaan werken, heb ik ook een versie van liggen en die zat op de Pfeil tot de crash.
Was zelf niet helemaal weg van de pompversie, de verise zonder pomp werkte bij mij beter.

Motip is zeker niet methanol bestendig en ik verwacht de dupli ook niet.
en ja, beide behandelen met 2k lank is dan de optie.

Of direct spuiten met 2k lak.

als schema ben ik er nog niet uit. heb verschillende keuzes, waaronder de laatste 2/3 wel wat unieks zijn. de andere zijn gekender.

1618819

een van de achterste 2

Photo-9-P40-Taxiout.jpg

p40_1.jpg

2005-07-22_103447_p40_5.jpg

ikzelf neig eerder naar de laatste dit is qua type ook het meest lijkend, al heb ik van de originele nog geen foto's gevonden...

Ik zelf zou ook voor de ailerons voor 2 servo`s gaan, kan je de uitslagen gemakkelijk instellen zodat je de kist zeker lekker kan laten rollen.

Voor de flaps zou ik zeker wel 3kg servo`s aanhouden, de standaard zijn dus goed genoeg.

En qua gewicht heb je wel wat speling hoor.

Waarom voor die zware standaard servo's gaan als je daarvoor ook bv de Hitec HS82MG kan gebruiken. Zijn ook rond de 3 kg en toch een stuk lichter. Wellicht heb je wat speling maar dan zou ik liever voor een goede afwerking gaan met eventueel 2K lak. Keuzes, keuzes ;)

vind het kleurenschema met het geel op de staart het mooiste Chris!

Chris,
Ivm met de aansturing op 1 servo, zou ik me zeker geen zorgen maken.
Ik heb de Mustang met veel plezier gevlogen en dat ging moeiteloos op 1 servo.

Een goede motor met genoeg pit en niet overdreven zwaar maken,... door de afwerking.
En hebt een leuke kist geloof me maar.

Hallo Chris,
Niet te zwaar maken. Hoe meer schaalfuncties, des te zwaarder.
De Top Flite is al aan de zwaarlijvige kant.
Ook met glassen gaat het gewicht enorm toe nemen. Dus gekiend zuinig met G4 of Epoxy.

Top Flite geeft een prima advies voor de motoren.
Saito FG20? Zou kunnen. Voordeel is het compacte uitlaatsysteem.
DLE 20? Krijg je weer een aardig uitlaatsyteem er bij opgeteld om in te bouwen en aangenaam stil te krijgen. De Saito draait weer wat rijker in olie dan de DLE.
Met benzine motoren hoef je je niet te vergrijpen aan epoxylakken.

Op RC Universe zijn specifieke draadjes te vinden over De DLE 20 in combi met de TF P-40.. ook al in verband met de .60 ARF versie die nu op de markt is gekomen.

Kleurenschema's. De TF P-40 is een E versie. De ene P40 is de andere niet :wink:

De beroemde 325 Fighter Group (Checkertail) die rond de Middellandse Zee het met Macchi's en Messerschmits moest opnemen vloog met P40F, andere snuit, motor (Packhard/Merlin) en naar achteren geschoven stuurvlak.
Zo ook de zwarte Stud van de flamboyante Baseler. Die kist heeft nooit gevochten in deze kleurstelling, maar de sqadron leider mocht hem houden wegens enorme verdiensten van zijn Fighter Group. Deze had net nieuwe P-47D Thunderbolts (Rasorback) gekregen. De Thunderbolt van Baseler heette toen Big Stud. Zijn wederom opvolgende P-51D Mustang heette Little Stud...

Dit alles uit de boekjes...

Veel pret met de nieuwe kist!
Gr Bas

hehe,

ja idd qua schema ben ik er nog niet uit.
de decals zitten erbij van de tigers maar ze zijn naar mijn mening te blinkend(gewoon stickervel)

glassen is niet nodig, hij is momenteel volledig bespannen met beige oratex(lichte stofstructuur erin) spuitklaar dus...

tja dle20 heb ik ook zitten denken maar de uitlaat is idd een serieus nadenkpuntje... over deze kist met de dle heb ik nog geen draadje bekeken( heb vooral op rcscalebuilders gekeken)
verdere suggesties zijn altijd welkom,
zowel van rc als voor motor als natuurlijk kleurenschema's...

morgen gaat alles al eens op de weegschaal, ik vind hem licht aanvoelen, morgen weten we het zeker:p

groeten en alvast bedankt

even de dle20 bekeken, ziet er idd redelijk goed uit, standaard uitlaat zou binnen de kap moeten lukken, alleen het lawaai moet opgelost geraken...
zou de power wat gelijk zijn aan de saito 120??

nog een voordeel is dat een grotere prop(meer schaal mogelijk is) eventueel een 3blad:p

Laatst bewerkt:
oke, ik denk dat ik redelijk overtuigd ben van de DLE20.
componenten nodig voor bij de motor:

+ 300cc tank (zou moeten voldoen denk ik??)
+16x8 prop (later mss een 3blads)
+ 1000mah lipo 2s ( of heb ik meer nodig)
+ een ubec voor de lipo(turnigy 5amps+ een schakelaar ertussen)
servo moet ik nog eens uitzoeken net zoals de 4inch spinner

overige rc componenten:

+ ontvangeraccu (lipo 1800mah 2cell)
+ Ubec 15amp (turnigy met schakelaar)

servo's:

richting,hoogte,aileron en flaps: 5stuks 25grams 4,5kg
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HKS-9257 High Speed Servo 4.5kg/ 25g/ 0.07sec
gas en retracts: 12,5gram 2,2kg (heb ik zelf al in gebruik)HobbyKing Online R/C Hobby Store : Corona 939MG Digital Metal Gear Servo 2.7kg/ 12.5g/ 0.13sec

meningen hierover... is een budget setup en licht gekozen denk ik

even wat foto's:

P1030273.JPG

P1030274.JPG

de bijhorende decals... ik weet nog niet wat te doen hiermee:p

P1030278.JPG

P1030276.JPG

P1030275.JPG

wat gewichten:

vleugel met flaps en roeren : 856gram
retracts met wielen 436gram
kleindelen(luchtfles,plastieken onderdelen,dekseltjes,...) 140gram
schaal cockpit 100gram zonder piloot
romp+canopy :1200gram

samen vlug even opgeteld momenteel 2750gram ongeveer zonder motor rc,spinner,...

suggesties voor schema's zijn nog altijd welkom, evenals commentaar op de gegeven setup en foto's
groeten

Laatst bewerkt:
Gespreid bedje Chris!
Hoop werk al aan die kist verzet! Mooi hoor!

Mocht je toch willen methanollen... :rolleyes: Kan je natuurlijk ook nog een Laser 100 overwegen. Deze kan je zonder nitro aandeel laten tokkelen.
Daarnaast is er ook nog de bere sterke YS 110... verzot op nitro...
Nitro is de meest agressieve component betreffende lak.
Nee... DLE 20 is wellicht zo gek nog niet...

In dit draadje de VQ P-40...
VQ P-40 Maiden Flight
Zie filmpjes.... de YS gaat hard!

Gewicht lijkt me heel netjes. Mijn RC1 Sultan 5 zit thans op 3650 gram, inclusief Giezendanner retracts en Saito 91s. Span is 160 met faom core vleugel en epoxy-glas romp...
Op je wielen kan je nog bezuinigen door lichtere te kiezen. Beïnvloed ook weer wat minder je zwaartepunt. (balanceren doe je met de wielen ingeklapt)

Servo? Durf ik je van mijn kant niet in te adviseren. Spot goedkoop.
Je kan ook nog Diamond servo's van Staufenbiel overwegen. Inmiddels bewezen goed, wel iets duurder. Zelf heb ik nog luxe voorraad high-end Multiplex Profi Digi's en Hitec's digi's...
Ik geloof dat je bepaalde Tower Pro servo's moet mijden. Ergens gelezen...

Je kan altijd een search doen betreffende de kwaliteit van de HK's...
Gr Bas

ik heb deze servo's wel al zitten in een model en nog geen probs mee gehad... ik bezie het wel nog...
motor tja Dle heeft de meeste voordelen, alleen zal de power mss minder zijn??
de ys is natuurlijk een pak duurder ook, en zoals je zegt nitro... ook moet ik de brandstof dan zelf gaan mengen en nitro bestellen enzo( hier binnen west vlaanderen geen nitro te koop:p)

de laser ken ik niet

volop aan het zoeken naar schema's:p
bedankt

Laatst bewerkt:
Back