AUW
AUW!
Dat is triest, ik heb een zelfde en heb met veel voldoening je draadje destijds gevolgd.
Hoe was je voeding naar je ontvanger toe, met enkele schakelaar en bedrading?
Vorige week nml eenzelfde crash bij onze club gezien met en Extra 300.
Gewoon netjes aan het vliegen op 2.4Ghz en wat figuren aan het oefenen toen de kist, na een halve loop en weer level floog, ineens in een spin naar beneden kwam. Snelheid was goed en geen geen grove uitslagen, dus high speed stall was het ook niet.
Op de plek des onheils aangekomen werkte alles gewoon perfect!
Nadat de restanten waren geborgen alles op de tafel bij ons vliegveldje gelegd en toen werkte alles nog steeds perfect.
De eigenaar begon aan alle stekkertjes te frummelen en wat denk je...
de Futaba stekker van de accu naar de aan/uit schakelaar was niet 100%, af en toe begonnen vnml de rolroeren flink te jutteren en dan was alles weer ineens o.k., na door te blijven friemelen met de stekker weer alle roeren te keer.
Maw, de zwakste schakel in een ketting is dooddoener.
Bij dure projecten en grote kisten is het belangrijk dat je de voeding dubbel uitvoerd.
Ik heb op mijn Nicd/NiMh accu's twee servokabels gesoldeerd die direkt op twee schakelaars zitten, vanwaar weer twee draden met stekkers naar de ontvanger gaan.
Voor het vliegen test ik eerst, om en om, of de schakelaars werken (net als bij het testen van de ontsteking bij een 1:1 vliegtuig), vervolgens zet ik beide schakelaars aan.
Bij mij is in het verleden (gelukkig bij een goedkoper kistje) ooit een draadje van de schakelaar afgebroken door trilling, kist zat net in de nadering en reageerde ineens niet meer zo'n 10 meter voor de landing, dan lijkt elke seconde wel een uur te duren voordat hij tegen de grond aan slaat.
Sterkte in ieder geval en de mensen die interesse hadden, de mijne staat ook te koop op het vekoop draadje.
Als ik alles weer lees en optel eigenlijk voor veel te weinig...


Alleen pbtje aub bij interesse.