Top Flite T-34 Mentor schaal 1/5. EERSTE VLUCHT FOTO'S

Ik denk niet dat Chielles er nu alsnog glas op gaat zetten. :nooo:

Dus heeft het ook niet zoveel zin om hem eindeloze twijfels en een nachtmerrie aan te praten . . . :nooo:

Als 'ie binnenkort z'n maiden heeft, en daarna: kalm aan!

jan.

Op zich zelf zou de constructie stevig genoeg moeten zijn.

Vroeger werdt er niet veel geglast en alleen maar bespannen en die bespanning brengt amper stevigheid aan het model.
Dat is puur voor een mooiere afwerking.

Dus aan de constructie zal het niet liggen :nooo:
Die houdt het wel :yes:

Dus heeft het ook niet zoveel zin om hem eindeloze twijfels en een nachtmerrie aan te praten . . . :nooo:

Is ook helemaal niet mijn bedoeling geweest, maar gewichtsfreaks zoals jij en ik, zijn daar toch benieuwd naar? :p
En ik betwijfel of 5 lagen smurrie lichter zijn als glas, maar als dat zo is zou ik het best wel eens kunnen overwegen om toe te passen.

Nou nachtmerries heb ik er niet van hoor! :-) Ik heb veel vertrouwen in deze methode. Door de gleufjes in de stuurvlakken was glas of folie geen optie. Op een groot Amerikaans forum las ik dat er een paar mensen spijt hadden dat ze de kist geglast hadden, omdat het veel te zwaar werd. Ik denk zeker dat mijn methode lichter is.

Het idee, om meerdere lagen porievuller te gebruiken, kwam van de Hobby-inn in Waalwijk. Deze mensen weten wel waar ze over praten. En vergeet niet dat het een electro-kist wordt. Geen last van sterke trillingen. Ik weet wel dat folie of glas de boel versterkt, maar de constructie zelf is zonder ook sterk genoeg. Het wordt ook geen harde 3D kist. Gewoon wat milde aerobatics.

Of het een goed idee is weten we pas na een paar vluchten. Soms moet je een beetje "out of the box" denken.

Wat er in de zon zou kunnen gebeuren ben ik ook nog niet helemaal uit. Wat het ook mag zijn; bij een witte kist heb je daar dan ook weer minder last van.

Ik vind het goed dat jullie je zorgen kenbaar maken. Het geeft alleen maar aan dat er wordt meegeleefd.

Sinds jaar en dag wordt er glasmat op modelvliegtuigen gezet. Sinds jaar en dag wordt nog steeds veel te zwaar gebouwd.
Na 30 jaar begrijp ik nog steeds niet waarom. Ik heb NOOIT glasmat gezet en ook nooit een breuk gehad op die plaats waar er een mat moest komen. Als je een verkeerde landing zet (niet noodzakelijk een crash) dan breekt het materiaal gewoon NAAST de mat en vaak bemoeilijkt de mat de herstelling. Als je enkel voor de afwerking een folie zet, gebruik gewoon zijdepapier (ik gebruik zelfs bruin inpakpapier). Dat werkt zeer gemakkelijk af en weegt nagenoeg niets.
"Thinking out of the box" doe ik al mijn hele leven. Het is dan ook mijn lijfspreuk geworden!

PS ik wil Chielles zijn draadje niet verder verstoren... enkel genieten van het mooie werk!

Wat nog wel een idee is, is om voor de eerste (en eventueel twede) laag wat microballoons door de porienvuller te mengen. :p

Vult gelijk een stuk beter, en weegt echt helemaal niks . . . :o

jan.

Overigens zit ik hier in 'Das Elektro-impeller Buch' (2000, vth) van Dirk Juras te kijken, en die schrijft op pag. 86 over de 'Oberflaechenversieglung mit Porenfueller' als een eenvoudige, lichte finish voor een model.

Dus toch gangbaarder dan gedacht . . .

jan.

Zo, een tijdje niks gepost, maar er wordt nog steeds goed doorgebouwd. Hier een up-date:

Begonnen met stickers plakken:
web.jpg

Stuurstangen gemaakt voor het neuswiel. De servo's van de neuswieldeuren zitten in de weg voor het gewone kabel-systeem, dus zelf stangetjes gemaakt die bij gear-up door de servo-arm naar achter kunnen schuiven.
web.jpg

De Zippy lipo's waren eindelijk aangekomen. Bovenin de romp, net voor de cockpit een luik gemaakt waardoor de batterijen makkelijk gewisseld kunnen worden. Hieronder zitten ook de twee ontvanger lipo's en de verlichting lipo.
web.jpg

Ook is de ESC binnen. Bij de Hobbyking had ik er een besteld, maar die was na 3 maanden nog steeds niet leverbaar, dus uiteindelijk voor een CC Phoenix 120 ICE gekozen.
web.jpg

Toen alle bekabeling... Doordat de vleugel vol zit met; gear met deuren, ailerons, flaps en volledige verlichting, was dit nog een aardige klus.
web.jpg

web.jpg

Voor de verlichting eerst gekozen voor een kante en klaar led-setje, maar tijdens het inbouwen werd al snel duidelijk dat dit goedkope Chinese kwaliteit was. Toen alles er eindelijk in zat deed de helft het al niet meer en fel was het al helemaal niet. Uiteindelijk maar voor Duitse kwaliteit gekozen van optotronix. Landings- en taxi-lampen, beacon boven en onder, positielampen rondom en strobes op de wingtips. Kost wat, maar dat is ook bij daglicht goed zichtbaar.
web.jpg

Het verlichtingssysteem heeft zijn eigen schakelaar en stroomvoorziening en staat geheel los van de ontvanger en servo's. De landingslampen in de vleugel kunnen met de zender, via een relais, aan en uit worden gezet. De taxilamp in de neus heeft een eigen microswitch op het gear zitten waardoor die automatisch aan gaat als de gear down is.
web.jpg

Na al dit werk toch ook maar voor wat extra zekerheid gekozen door een Graupner PRX 5A schakelaar te installeren. Deze voorziet de ontvanger stroom dmv twee onafhankelijke Lipos's van 1500mAh per stuk. Al met al zit er dus aardig wat bedrading in de kist, maar alles is makkelijk toegankelijk op het veld via het luik bovenin.
web.jpg

De hele boel al even op de weegschaal gelegd en ik zit net boven de 7 kg, dat is keurig. Nu de laatste loodjes en details zodat er in het voorjaar gevlogen kan worden!

Laatst bewerkt:
2 jaar bouwen en hij is klaar!

Voor het zwaartepunt hoeft er maar een beetje lood in de staart. Vandaag even rond gereden in de straat:

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

Meer foto's volgen snel, waarvan natuurlijk ook vliegend!

Prachtig, super mooi model :thumbsup:
En als ie nog voor het eerst de lucht in moet, succes!
Maar dat zal wel goed komen, Top Flite kisten vliegen super :D

Groeten Danny.

Heel mooi :)

Kleine opmerking over die rode 6 polige stekkers die je gebruikt : Die metalen ring moet je verwijderen, is bedoeld als je 3 polen tegelijk gebruikt met een dikke siliconen kabel. Nu heb je losse metalen delen die eventueel kunnen doorschuren door een scherp punje in de soldering.

Zo he die is mooi geworden.
Vind alleen die piloot niet passen.
Maar goed maakt niet uit.

En Chiel zo'n wedstrijd is heel leuk en gezellig.
Je hoeft daar echt geen stres voor te hebben.
En je kunt zo mee doen in de sportschaal klasse.

Samen met Kim en wie weet ik ook.
Als mijn beech vliegwaardig is.

Succes met invliegen.

Groeten Han.

Back