Top Flite T-34 Mentor schaal 1/5. EERSTE VLUCHT FOTO'S

Heel erg jammer. Zeker als de oorzaak onbekend blijft voelt het vreemd. Veel wind was er gisteren niet, maar hij draaide wel. Je kan net een valwind hebben gehad misschien. Erg jammer........

wat was ongeveer het totale kostenplaatje van dit toestel….

Ja, dat telt toch wel op hoor. De kit zelf was iets van 300 euro geloof ik. Alleen de Robart retracts waren al duurder. Dan iets van 10 (digitale) servo's, ontvanger met sateliet en powerswitch, electro aandrijving, accu's, verlichting, gear-door-sequencer ga zo maar door.
Even snel opgeteld iets over de 2000 euro.
Valt totaal in het niet bij de hoeveelheid werk.

Auw!! Potverdrie zonde man! Je had `m erg mooi gebouwd!
Hoop dat je er snel overheen komt en weer kan genieten van `t vliegen!

Succes,
groeten, Ramses

Heel erg jammer.

Was echt een juweeltje; erg mooi gedaan.

Anything that doesn't kill you makes you stronger . . .

Weet je hoeveel de vleugelbelasting was?

jan.

Oeps dat is minder nieuws.
Weet hoe het voeld, knap kl.......n!!!!
Mijn beech lag ook in duizend stukjes.
Maar ter motivatie.
Dat gebeurde op 20 sept. en op 10 okt al begonnen met een nieuwe.
Niet telang wachten.
Ik zelf vloog de zelfde dag nog.
En gelijk weer gaan vliegen al is het met wat anders.
Goed voor je zelf vertrouwen.

Sterkte met de verwerking.

Han.

denk dat ook, direct proberen te vliegen of opnieuw beginnen te bouwen.
anders vliegt de boel aan de kant...en komt er niets meer van...
vooruit met de geit....

Oeps dat is minder nieuws.
Weet hoe het voeld, knap kl.......n!!!!
Mijn beech lag ook in duizend stukjes.
Maar ter motivatie.
Dat gebeurde op 20 sept. en op 10 okt al begonnen met een nieuwe.
Niet telang wachten.
Ik zelf vloog de zelfde dag nog.
En gelijk weer gaan vliegen al is het met wat anders.
Goed voor je zelf vertrouwen.

Sterkte met de verwerking.

Han.

Zonde man
ik ken het gevoel
Dat is precies de reden warom mijn D21 nog niet gevlogen heefd
Ik heb hem al een keer plat gehad
Dat geeft je tog angst voor een model
hoe goed i ook vloog

had je een aparte ontvanger voeding of gebruikte je je bec voor de ontvangerspanning?
Heb ooit een kist verloren omdar de bec de geest gaf.

Ik gebruikte 2 aparte (hacker) lipo's voor de ontvanger. Die waren geschakeld via een Graupner PRX die de batterij met de hoogste spanning gebruikt.

Na een beetje bijgekomen, heb ik de bos met bedrading gewoon weer even aangesloten op de batterij. En wat denk je? Alles doet het gewoon. De ontvanger (JR 921)heeft een lampje dat knippert als hij de vorige vlucht een storing heeft gehad en dat knipperde niet eens. Het lijkt er dus op dat de elektronica gewoon gewerkt heeft.
de ESC heeft een datalog funtie, die moet ik nog uitlezen, maar als ook daar niks uit komt, dan blijft het toch een groot mysterie waarom de kist gewoon tijdens een rechte vlucht, ineens naar beneden spiraalt. Voor mijn gevoel vloog hij snel genoeg, met half gas, wat normaal ook genoeg is voor level-flight.

Het veld ligt wel in de buurt van een drukke snelweg, maar ik ken geen verhalen dat mobile telefoons o.i.d. de 2.4 Ghz kunnen storen.

Wel een lichtpuntje; alles werkt dus nog. Er zijn wat servo's gestript en het neuswiel is gebroken, maar dat is te fixen. Ik kan het tzt nog eens gebruiken....

AUW

AUW!
Dat is triest, ik heb een zelfde en heb met veel voldoening je draadje destijds gevolgd.
Hoe was je voeding naar je ontvanger toe, met enkele schakelaar en bedrading?
Vorige week nml eenzelfde crash bij onze club gezien met en Extra 300.
Gewoon netjes aan het vliegen op 2.4Ghz en wat figuren aan het oefenen toen de kist, na een halve loop en weer level floog, ineens in een spin naar beneden kwam. Snelheid was goed en geen geen grove uitslagen, dus high speed stall was het ook niet.
Op de plek des onheils aangekomen werkte alles gewoon perfect!
Nadat de restanten waren geborgen alles op de tafel bij ons vliegveldje gelegd en toen werkte alles nog steeds perfect.
De eigenaar begon aan alle stekkertjes te frummelen en wat denk je...
de Futaba stekker van de accu naar de aan/uit schakelaar was niet 100%, af en toe begonnen vnml de rolroeren flink te jutteren en dan was alles weer ineens o.k., na door te blijven friemelen met de stekker weer alle roeren te keer.
Maw, de zwakste schakel in een ketting is dooddoener.
Bij dure projecten en grote kisten is het belangrijk dat je de voeding dubbel uitvoerd.
Ik heb op mijn Nicd/NiMh accu's twee servokabels gesoldeerd die direkt op twee schakelaars zitten, vanwaar weer twee draden met stekkers naar de ontvanger gaan.
Voor het vliegen test ik eerst, om en om, of de schakelaars werken (net als bij het testen van de ontsteking bij een 1:1 vliegtuig), vervolgens zet ik beide schakelaars aan.
Bij mij is in het verleden (gelukkig bij een goedkoper kistje) ooit een draadje van de schakelaar afgebroken door trilling, kist zat net in de nadering en reageerde ineens niet meer zo'n 10 meter voor de landing, dan lijkt elke seconde wel een uur te duren voordat hij tegen de grond aan slaat.

Sterkte in ieder geval en de mensen die interesse hadden, de mijne staat ook te koop op het vekoop draadje.
Als ik alles weer lees en optel eigenlijk voor veel te weinig...

Alleen pbtje aub bij interesse.

Laatst bewerkt door een moderator:
Liever MPX of EC3 of anders 4mm goudcontacten gebruiken in het voedings circuit naar de ontvanger. Dan de ontvanger in met 2 goede stekkers, dus niet van servo's afgeknipt als het kan. Dubbel kan maar beter is een goede degelijke oplossing.

Ik bedoelde de standdaard 2-3 aderige draad, natuurlijk niet van servo's afknippen oid.
Dubbel is altijd veilig en je kunt beide circuits altijd testen, dit wordt nog steeds veelvuldig toegepast in de luchtvaart.
Maar we gaan hier verder geen discussie starten denk ik, daar hebben we andere draadjes voor.

Onvoorstelbaar jammer dat alle plaatjes uit het prachtige bouwdraadje zijn verdwenen!
Natuurlijk... de kist is heengegaan. Maar het was een mooie visuele referentie voor aanstaande bouwers geweest hoe het een en ander aan te pakken. Stik zonde XXXL !!!!!!!!!!!!
Ik wilde er aan refereren... :(

Back