Er zullen wel aardig wat flames op me afkomen maar,,,
Nou dat vind ik erg ver gaan. Hoeveel mensen vliegen nog rate, over 5 a 6 jaar gaan zeker de laaste ook over (bij onze club al 100 HH), en het nut om daarmee te leren vliegen zie ik niet. Ik ga ook niet met houten wielen op mijn auto rijden omdat ze daar vroeger mee reden.
Je hoort ook geen jongeren die dit nuttig vinden. (geen beledeging)
Ik snap dat je niet met FBL mag afvliegen omdat ik het ook belangrijk vind dat je leert je heli te corrigeren in hover (al moet dit met FBL toch echt ook, maar zeker in mindere mate, en er zijn ook dingen moeilijker met FBL vergeet dat niet). Maar ook dit zal net als rate vliegen ooit nou eenmaal de standaard zijn.
En ergens mee vliegen voor een brevet om het vervolgens nooit meer te gebruiken is naar mijn mening gewoon niet meegaan met de tijd. Als je schaal wilt vliegen prima, ga er voor, maar als je gewoon al weet dat je de 3d kant op wilt heb je het al moeilijk genoeg. Het zien van HH als "valsspelen" is gewoon raar.
Er komen inderdaad wat vlammen op je af, al zijn ze niet gemeen bedoeld, en ook niet vervelend....
Een dikke en vooral zware schaalheli is het juist AF te raden om met bijvoorbeeld FBL te vliegen, omdat de grens niet meer aangegeven word vóór je hem bereikt, de grens word aangegeven op het moment dat je hem overschreden hebt en het te laat is. En dat kan heel vervelend aflopen. Zonder FBL voel j het aankomen.
Idem dito met HH.... met een dikke schaalheli merk je in HH niet wanneer de hekrotor aan zijn grenzen komt, in normaalmode wél...
Dat wil niet zeggen dat je er niet mee kunt vliegen....
Maar stellen dat iedereen toch met HH en FBL gaat vliegen is eerstens alleen het geval als ook iedereen uitsluitend 3D heli's vliegt, en voor de heren schaalvliegers met dergelijke systemen kan ik alleen maar zeggen, je koopt schijnveiligheid, en schijn-vlieggemak.
Maar goed, het word allemaal weer aan de kapstok "vooruitgang" opgehangen, of aan "over een paar jaar"....
Bij ons vliegt nagenoeg IEDEREEN nog rate, omdat ze het zo geleerd hebben. En de meesten (niet 3D vliegers) vinden HH niet eens prettig vliegen. M.a.w.... dat iedereen bij jullie HH vliegt is niet een kwestie van dat het beter is (want ik geloof niet dat jullie 100 3D of aerobatics vliegers op jullie club hebben en geen enkele gewone rustige rond-tuffer), maar gewoon omdat het ze zo aangeleerd is net als bij ons iedereen in normaal mode vliegt.
En net als met een auto-rijbewijs, waarbij je leert schakelen en remmen en gasgeven, OOK AL ga je later met een auto met tractiecontrol, stability control ABS en inparkeerhulp rijden, zo goed vind ik ook dat je als je heli wilt leren vliegen, er ook geen shortcuts genoemen moeten worden, ook al ga je later met HH en FBL vliegen....
Het heeft dus niks te maken met of het beter of slechter is, maar gewoon, de hele meute neemt de methode van de lokale clubkampioen over (overigens net als bij ons, dat ontken ik niet)
Maar waar het bij de meeste helivliegers onbekendheid is met de overige mogelijkheden, en blind navolgen wat de grote jongens doen, of erger nog "ach, want over een paar jaar is er toch geen normaalmode meer....", zit er bij ons wel degelijk een goede gedegen basisredenering achter waarom wij normaalmode vliegen (en daar zal IK wel weer een hop vlammen voor gaan krijgen....).
En inderdaad, je gaat niet met houten autowielen rijden.... maar denk je dat je je byzondere verrichtingen af mag rijden met die nieuwe Ford, dat ding wat zelfstandig in kan parkeren?????
Vliegen is vliegen, en hoe je het ook wend of keert, als jij hooverfiguren moet vliegen terwijl je de hele hekrotor niet aan hoeft te raken, is dat GEEN volledig vliegen.
En waar zeuren we nou over.... Wou je beweren dat het moeilijk is om met een normaalmode te hooveren? Als het antwoord "ja" is, dan zou ik nog maar eens achter de oren krabben, want dan beheers je in mijn ogen gewoon je heli niet...... Net zo goed als dat je met die Ford niet kunt zeggen dat je achteruit inparkeren beheerst.....
Groet, Bert