Topflite DC3

Het neusje is inmiddels weer hersteld en is klaar voor de lijmdruppel-klinknagels en de alu spuitbus
Regelaars zijn de D-power Comet 60A geworden, deze komen hopelijk vandaag :)
Boel nog solderen
Als koelingsopening heb ik de voorruiten eruit gehaald, achterin de romp is een luik bij het achterwiel verwijderd
De prophubs zijn er ook reeds dus we kunnen de boel weer klaarmaken voor een vlucht

DSC_4578.JPG


In de grondverf nog

DSC_4579.JPG


Sluit niet zo mooi aan als ik had gewild maar hij zal er niet minder om vliegen zullen we maar zeggen

DSC_4576.JPG


Groeten, Ralf
 
He Ralf leuk ook een dakota van Tf.
Hier ook voorheen op 20 nicad cellen. Nu op 6 s lipo 4500. 1pakketje voor beide motoren.
Gaat als een scheermesje. Motoren zullen we het maar niet over hebben. Die bestaan niet. Alleen deze twee. serie nummer 00001 en 00002.
Was de eerste bouwdoos in nederland. Lang geleden voor dat er internet was.
Het domme is dat ik eigenlijk een nieuwe regelaar er in moet zetten en dan vliegt die weer.
Succes met het weer proberen.
Hier nog wat foto.s. https://onedrive.live.com/?id=CAB8549280FF1186!484&cid=CAB8549280FF1186


Groeten Han. Ps was op zoek naar je lazy ace draadje.
 
Zit zeker een mooi geluid in!!!! Top!
Mooi gevlogen.
Maarehhhh... met zulke landingen... gaat de koffie (of de kippesoep) wel tegen het plafond :D :thumbsup:
Gr Bas
 
Beste Ralf zijn er nog ontwikkelingen met de DC-3 te melden,waarom ik dat vraag ik ben zelf ook met
het zelfde toestel bezig en ben zeer nieuwschierig hoe het afgelopen is ik hoop dat je dit nog leest in
dit oude draadje en het even wil laten weten. Gr Giel
 
Hallo Giel, gaaf dat je met de DC3 bezig bent!

Ontwikkelingen van mijn kant zijn er, en de kist heeft inmiddels weer gevlogen
Motorisering was prima echter mijn kist was te zwaar gebouwd ben ik achter
Totaalgewicht vliegklaar was 5,4 kg en dat kwam de vliegeigenschappen niet ten goede :(
(Topflite geeft aan 3,6-4,6 kg)
Hij moest redelijk snel gevlogen worden en in een bocht tegen de wind in viel hij weg over een vleugeltip.
Te weinig snelheid dus
Ik wist op dat moment niet dat dat de oorzaak was maar was bang dat er weer een regelaar problemen had.
Proberen te landen dan maar, wind in de rug, hoopte er nog een bocht uit te persen zodat hij tegen de wind in kon landen maar daarvoor had ik te weinig snelheid.
Flink wat schade weer.
Ik heb mijn zinnen op een nieuw 2-motorig project gezet en ben gestopt met de DC3

Ik zou het leuk vinden vorderingen van jouw kist te zien/volgen
Probeer de kist zo licht mogelijk te houden dan heeft hij niet die gemene vliegeigenschappen van de mijne.

Groeten, Ralf
 
Prachtig toestel! Snelle tip voor het verwijderen van de Rode draad van je esc's. Ik gebruik zelf altijd een 5cm servokabel verlenger. Die sluit ik op de esc aan. Uit de verlengkabel knip ik de rode draad. Zo kan ik hem altijd weer eruit trekken als hij aan de computer moet, en blijft die intact. Verder vind ik de verstelbare props geweldig. Wist niet dat ze bestonden. Castle heeft een nieuwe 14 ampere bec mocht je nog 1 zoeken. De 10 ampere variant is al meerdere malen in zowel auto's en vliegtuigen bij mij doorgefikt
 

Bijlagen

  • IMG-20181010-WA0007.jpeg
    IMG-20181010-WA0007.jpeg
    177,8 KB · Weergaven: 283
  • IMG-20181010-WA0009.jpeg
    IMG-20181010-WA0009.jpeg
    128,1 KB · Weergaven: 268
  • IMG-20181010-WA0011.jpeg
    IMG-20181010-WA0011.jpeg
    151 KB · Weergaven: 281
Laatst bewerkt:
... Hij moest redelijk snel gevlogen worden en in een bocht tegen de wind in viel hij weg over een vleugeltip. ...
Vlieggedrag staat los van de (constante) windsnelheid en -richting Ralf.
Twee uitgebreide verhalen door @Richard Branderhorst, voor aantal mensen een fikse eye-opener, ondanks flink tegenspartelen ;)
Grondsnelheid versus luchtsnelheid, ofwel de invloed van de wind - MBF
Invloed windshear op modelvliegtuigen - MBF

Regelaars zijn de D-power Comet 60A geworden,
En hoe bevallen die?
 
Nou Ralf dat is niet goed erg jammer dat je met de DC-3 gestopt bent. Ik weet dat het moeilijk te vliegen
toestellen zijn maar ik probeer in ieder geval moet te houden en ben inderdaad zo licht mogelijk aan het
bouwen maar weet van mij zelf dat ik eigenlijk niet echt licht kan bouwen altijd nog een latje hier of daar
als extra versterking maar daar zal ik mee stoppen.
Heb je het nog op kunnen lossen met de lengte van de accu/regelaar kabels? en hoe lang waren deze nu?.
Ik laat je af en toe wel even weten hoe het er voorstaat hier maar dit gaat nog wel even duren hoor.

Gr Giel.
 
CNN dank voor je tips! Ik had een 6A Antares UBEC in mijn DC3 en had daar geen probleem mee
Ron dank voor de links, ik zal ze eens op mijn gemak doorlezen
De D-power Comets 60A zijn prima en laten zich eenvoudig inregelen met de kaart
Ze werden ook nauwelijks warm in tegenstelling tot de Turnigy Trust 55A

Giel, de kabellengte van de accu naar regelaar is ca. 18cm
Van regelaar naar motor 44cm
Zou leuk zijn wat van je vorderingen te volgen!

DSC_0240.JPG


Hier mijn gebruikte setup

DSC_0248.JPG


Ik heb de smaak van meermotorige kisten wel te pakken gekregen en ben bezig met een oefenkist voor 2 Laser 70's.
Spanwijdte 2,2m met retracts en flaps
Hier wat vorderingen

DSC_0245.JPG


DSC_0231.JPG


DSC_0252.JPG


DSC_0253.JPG


Groeten, Ralf
 
Ik weet niet of ik het hier in dit topic moet vragen. Maar zo te lezen zijn jullie wel de mensen die ik nodig heb :)

Ik wil beginnen met het zelf bouwen van een vliegtuig, en ben erg fan van de DC-3.
Daarom denk ik ook aan bouwen van de Top Flite DC3.

Echter vraag ik mij af of dit goed te doen is?
Ik heb wel ervaring met dingen bouwen.

Mijn vraag is vooral over het bouwen van de romp/beplanking.
Is dit goed te doen voor een onervaren vliegtuigbouwer.

Ik hoop op jullie antwoord

Tim
 
Hallo Tim,

De DC3 is zeker een mooie kist :thumbsup:
Heb je zelf al eens eerder een vliegende kist gebouwd?
Wil je de DC3 vliegend maken of als decoratie bouwen?

Als eerste kist vind ik de DC3 niet geschikt, er zijn talloze andere goede starterskisten.

Er zit bij de Topflite kit een uitvoerige handleiding met veel foto's.
Daarvandaan zou je kunnen denken dat de bouw redelijk te doen is maar ik ben bang dat je tegen een hoop dingen aan zult lopen waarbij je echt wat bouw ervaring nodig hebt

Mijn advies zou zijn eerst met een simpeler toestel te starten om ervaring op te doen.
Kijk hier eens naar de manual van de DC3 dan heb je een idee van wat je te wachten staat:

https://www.top-flite.com/manuals/index.html

Groeten, Ralf
 
Ik als ervaren bouwer. Sluit mij volkomen bij Ralf aan.
Toen ik de dc 3 bouwde van Topflite (de eerste in nederland) Had ik nog niet de ervaring van nu.
Al had ik al heel wat gebouwd.
Toch was het niet zo makkelijk.
Succes met je keuze.

Gr Han.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik vind de DC3 een prachtig vliegtuig, en zou eigenlijk niks anders willen bouwen.
Ik hoopte dat het een vliegtuig was die bij volgen handleiding, redelijk goed in elkaar zat. En dat het een kwestie van finetunen was.
 
Back
Top