Topflite P51 Strega, afwerk fase (nieuwe foto's)

Na mezelf beloofd te hebben voorlopig echt niks meer te kopen, kroop het bloed toch weer waar het niet gaan kan..

Op internet kwam ik een half gebouwde Topflite P51 tegen
Compleet met spinner en pneumatische retracts...

Aangezien ik nog een ongebruikte osmax fs120 had liggen en een hoop servo's, toch maar weer gekocht.. (ik kan zo slecht nee zeggen , ook tegen mezelf blijkbaar :D)

Inmiddels thuis naast de huidige reparatie projecten
img0013ui7.jpg

Ik heb vorig jaar al een p51 van topflite gebouwd, deze vliegt onwijs goed en mooi.

baldeagle002mediumgy2.jpg

Om niet twee exacte dezelfde kisten te hebben wil ik deze gaan "verbouwen" naar een reno racer. "Strega" of "Dago Red"

strega_r01_02.jpg

P-51D_Mustang_Dago_Red.jpg

Laatst bewerkt:
Na gisteravond de nodige tijd besteed te hebben aan het bijwerken van de bouwtekeningen. En een hoop tijd "verspild" te hebben met het filosoferen waar en hoe te beginnen.
Heb ik besloten om bestaande constructie eerst te updaten naar race model.

Zo gezegd zo gedaan. Vanmiddag even lekker bezig geweest
De achterkant van de romp aangepast. Eerst de hele boven/achterkant eraf gehaald, vervolgens de "race stroomlijn" gemaakt.

Het stabilo is inmiddels ook ingekort, naar "Strega maten"

, en zo juist de klaar met het verlagen van de radiator scoop.

Even ter vergelijking naast de "originele" romp

Fijne Avond

Laatst bewerkt:
Weer verder

Eerst de zijkanten van de cockpit weggesneden..
Een extra spant gemaakt om de nieuwe zijkanten te ondersteunen.

img0024uk8.jpg

Latjes gesneden uit plaat 5mm balsa, afgetekend en gelijmd

img0029cv3.jpg

Nieuwe zijkant gemaakt, de onderkant vast gelijmd

img0032hk7.jpg

Vervolgens doen een hoop heet water en een paar elastiekjes de rest!

img0034zl2.jpg

Hier komt nog een laagje van 1,5 mm balsa over heen, dit om een beetje vlees te krijgen om glad en vloeiend te schuren
Morgen de andere kant!

Laatst bewerkt:
Collega!

Wat leuk, nog een Strega. :p

Succes!

(Die van jou is waarschijnlijk eerder in de lucht dan de mijne . . . ;))

jan.

Dank je Jan,

vandaag nog eens goed gekeken naar de cockpit stroomlijn. Deze stond me toch niet zo aan, dus hem er maar weer afgesneden. En weer lekker helemaal opnieuw begonnen.. (Dat schiet lekker op zo)

het nieuwe resultaat, stukken beter al zie je dat op de foto waarschijlijk niet!
img0038ni9.jpg

Grtn

Laatst bewerkt:
Vandaag weer wat gedaan aan de mustang..

De strega heeft iets kortere vleugels dan de originele p51. Daarom de vleugels gechopt. (dit kwam ook goed uit, het hout op de tips was helemaal kapot).

.
Zoveel is er dus vanaf gehaald. (er onder ligt de origele maat rolroer)

Als straks de vleugel helemaal ingedekt kan worden, moeten de aerodynamische wingtips erop dat wordt nog een lekker schuurwerkje.
Volgende week verwacht ik de toebehoren voor de vleugel, (drukslangen servokabels servo's). Dus nu maar weer verder met de romp. Na het lezen van Jan zijn strega thread. Besloten om ook maar aan de fairings te beginnen.

Het verloop van de fairing had ik vorige week al afgetekend, en het achterste gedeelte alvast gefabriceerd. (vergeten foto's te maken)

Eerst stukje scrap oracover over de vleugel om deze te beschermen tegen lijm, plamuur, schuren etc etc. De onderkant van de fairing zit standaard in de kit. Daarop ribbetjes gelijmd in de juiste holling.. (help de onderkant ook mooi aan te sluiten op de vleugel)
Vervolgens op de ribben kletsnat balsa gelijmd(wat buigt dat toch makkelijk als het nat is).

Dit geeft alvast de grove lijnen. Een potje balsaplamuur doet de rest!

Morgen of maandag de andere kant.. En dan maar lekker schuren schuren en nog een schuren.
Grtn

Laatst bewerkt:
"model lite" light weight filler! Gekocht bij de grote Q
ik noem het balsa plamuur!

Het witte potje in het midden boven op de foto
img0032hk7.jpg

Laatst bewerkt:
Wordt inderdaad gewoon als balsaplamuur verkocht. In werkelijkheid is het microballoon-gebaseerd.

Werkt op zich erg prettig en met water verdunbaar.

@ burner,

nou idd het schuurt heel makkelijk, soms beetje te makkelijk.

vandaag de fairingen glad geschuurt, her en der moet nogwel een stukje plamuur voor een strakke afwerking.

Ook nog even de balansjes op de roeren gemaakt. Daarna de romp eens effe opgebouwt om de globale lijnen te bekijken.. Het begint ergens op te lijken. (de canopy outline was effe een snel in elkaar geflanst)

.

Heb in de tussentijd ook maar besloten om er maingear doors, en rectract tailwheel in te gaan fabriceren.

Laatst bewerkt:
De witte vlekken zijn plamuur, weet niet precies wat voor plamuur maar het is knal en knal hard en loeizwaar (zal wel buiten plamuur zijn).
Dit zat erop toen ik de kist overnam, (zie de eerste foto)
Zo zijn er nog wat dingetjes die ik niet helemaal begrijp van de eerste bouwer, is goed voor de bezigheidtherapie.!

grtn

Laatst bewerkt:
Ik vind hem mooi.

(Uiteraard, want het is een P-51 als Strega), maar toch is hij iets anders als mijn Strega.

Zit 'm in de kap / achterdek . . . ?

Strega%20Color.jpg

Succes!

jan.

Back