Topflite P51 Strega, afwerk fase (nieuwe foto's)

Voortgangsrapport:

Ik heb inmiddels de wielkasten en deuren gemaakt. Dat was nog best een hele opgave want degene die met de vleugel begonnen is, had er een beetje een zooitje van gemaakt..
overal zaten dikke klonten houtlijm, de vleugelribben waren niet gelijk etc etc. Maar de aanhouder wint:

Zie hier, ze zijn dan wel niet helemaal schaal, maar er zit nog wel een gelijkenis in.

img0579.jpg

En ja, het wiel past er in.

img0578h.jpg

En ook de deuren sluiten redelijk goed aan.

img0580sl.jpg
.

Vanavond ga ik de deurscharnieren maken, aangezien ze van robart nogal prijzig zijn.
Maar eerst werken nu!

Groeten Wouter

Laatst bewerkt:
Kickje omhoog,

tussen de ijspret door de vleugel gedeeltelijk geglast, morgen doe ik het laatste stukje. en plant ik even wat foto's

Ik heb nu vakantie, dus tussen het tekenen maken voor mijn nieuwe huis, schuur en verf ik af en toe!

Na 3 plamuur en schuur ronden, gisteren de vleugel in de primer gezet. Het is de eerste keer dat ik een vliegtuig glas, jonge jonge wat een werk.. (Maar tis ook wel mooi dan)

En voor het eerst sinds de bouw even alles (met plakband dat wel) in elkaar gezet voor de beeld vorming.

Na alles in elkaar gezet te hebben viel me eigenlijk direct op dat het stabilo niet evenwijdig aan de vleugel stond. Na meten bleek dat de romp ongeveer 5 graden getordeerd was..
(Verbaasd me niks, degene vanwie ik de ruwbouw gekocht heb, had een beroerd timmermans oog. 50 procent van de vleugelribben stond ook niet haaks op de ligger).
Eerst meten dan pas verven............(normaal doe ik dat wel ... bla bla..)

Met de dremel aan de gang, sleufje gefreest net onder stabilizer. (Daar gaat je verfwerk)
Sleufje boven de waterkoker om het hout binnen in beetje zacht te krijgen. Vervolgens met epoxy en onder torsie de romp weerverlijmd. Vandaar dat streepje plamuur achterop. Ook zat er een lekker deuk links op de neus, die heb ik eerst ook eens dichtgesmeerd

Laatst bewerkt:
Vandaar dat streepje plamuur achterop

Nou je het zegt . . .

Eerst helemaal niet gezien!

Mooi wordt 'ie wel! :p

Twee kleine dingetjes:
- het lijkt of de spinner net niet helemaal de juiste vorm/maat heeft. Da's jammer, een perfecte spinner doet veel!
- stop je er nog wel een piloot in? Een piloot doet veel!

Succes!

jan.

Jan, Hoe gaat het met jouw strega

Om even te reageren op jouw puntjes. De spinner is inderdaad niet helemaal de goede vorm. De diameter klopt wel, maar ja deze zat erbij toen ik hem kocht. Ik heb nog niet de juiste vorm kunnen vinden.

Euh piloot......
img0606uz.jpg
[/URL]

`Stevo´ ziet nog een beetje wit, moet nog een kleurtje krijgen..

grtn
Wouter

Aangezien de Epoxy op de reparatie van een crash vorige week lag te drogen, heb ik maar weer even wat aan de Strega gedaan.. Hij moet toch echt nog dit jaar vliegend zijn..

Ik had al wat pijpjes gezaagd in maart, dus vandaag de uitlaten gemaakt.
Aangezien ze tevens als koellucht afvoer moeten dienen, zat er wat extra werk aan.

De pijpjes met epoxy gelijmd er vervolgens met een de dremel de achterkant opengemaakt.

strega003.jpg

strega004.jpg

Een beetje creatief bezig met matzwart en velgenspray..

strega005.jpg

De romp van `koel´gaten voorzien

strega002.jpg

En vervolgens de uitlaat op de romp geepoxied..

strega001.jpg

Ik weet erop is niet helemaal schaal, maar anders wordt het allemaal wel heel erg gecompliceerd.
Ben er wel tevreden over zo!

Volgende week meer....
Foto´s zijn gemaakt met de telefoon, vandaar de wat mindere kwaliteit

Groet
Wout R

Laatst bewerkt:
TBeste forummers

Tijd niks gedaan, maar het bouw het seizoen is weer begonnen. Ik ben inmiddels bijna klaar om de 2K lak te gaan spuiten, laatste dingetjes moeten nog gebeuren.. Aflakken gaan we maar in het voorjaar doen, als de temp geschikt is.

Paar foto's van hoe er er nu bijstaat

full

full

full

full

De stuurvlakken e.d. moeten nu voorzien worden van de besturing (hoortjes, links e.d.)

Keep ya updated!

Laatst bewerkt door een moderator:
Je foto's hebben status van vriendje.
Dus ziien we niets.

Mooi opgelost zo nu zien we wat.
Ziet er goed uit.
Nog effe en hij vliegt.

Han.

Laatst bewerkt:
Zelf bouw demper

In eerste instantie was ik van plan om slechts een uitlaatbocht en geen demper te gebruiken.. De standaard saito demper kon ik nergens kwijt, en een beetje herrie hoort nu eenmaal bij dit soort kist.

Van de week kwam ik in mijn hobby berg, nog een uitlaatpijpje tegen. Na 5 minuten kijken en denken, besloten om hier maar een kleinere demper van te maken.

Het saito pijpje aan stukken gezaagd en gesoldeerd.
full

Volledig in elkaar en gemonteerd
full

En deze demper steekt dús bijna minder 6 cm minder ver uit als de originele demper. En stoort me absoluut niet
full

Hopelijk dempt hij ook nog wat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Wout,

Wat een prachtig toestel is dit, en tjonge wat maak je er een werk van:D.
Ik heb ook een vraag, je schrijft:
Ik ben inmiddels bijna klaar om de 2K lak te gaan spuiten, laatste dingetjes moeten nog gebeuren.. Aflakken gaan we maar in het voorjaar doen, als de temp geschikt is.
Kun je dat eens uitleggen, heb je dan eerst met een ander soort verf (geen 2K) gespoten en gaat er als laatse een laag blanke 2K lak over? Of zit het anders? Mvg Arie

Bedankt Arie

de kleur lak is gewone autolak (motip) deze is niet echt gloei brandstof bestendig. Vandaar dat 2 k blanke lak, die is dat wel..

Mooi hoor, nog steeds :yes:

Kleine tip, mocht je er niet om gedacht hebben.

Spuit wel met alle luikjes en kleppen eraf anders kan de brandstof nog hele lelijke sporen op je kist gaan aanbrengen.

Grt,
Berto.

Snap ik Berto, er zit sowieso nog geen brandstof aan, alleen vette handen e.d.. Maar ontvetten doe ik altijd voor het verven.. Maar bedankt voor het meedenken.

Je weet maar nooit ;-)

Maar die vette vingers zijn op de motorkap goed te zien ja :lol:

Heb je 2K lak uit een spuitbus of ga je zelf mengen?

Vingervet, en elbowgrease.. zullen we maar zeggen,

Ik heb uit blik, via een autospuiter.. , Zelf mengen dus.. Maar niet met deze temperaturen...

Hoi Wout!

Zie ik daar een saito Fa120s? Zo ja, deze zit ook in m'n Spitfire... tevens ondersteboven gemonteerd.

Spit01.jpg

Eenmaal lopen geen probleem maar als de Saito na een vlucht weer gestart moet worden is er maar heel weinig nodig om de plug te doen verzuipen in de olie die onderin de cylinder zich lijkt op te hopen.... starten no way :confused:
Enige oplossing is de kist ondersteboven te starten en niet zonder gevaar weer om te draaien... Ik heb al mijn inmiddels opgedane ervaring met 4 takters erop losgelaten om een evt. probleem te vinden maar kwa setup kan er theoretisch niets misgaan... maar toch :rolleyes:

Heb jij inmiddels ervaring met een 'inverted' 4 takt motor, of beter nog: DE oplossing?

Mooie Stang overigens!!

Mzl,

E10

Back