Topflite P51 Strega, afwerk fase (nieuwe foto's)

Tja, inverted 4 takten zijn altijd wat lastiger te starten.
Echter als je eenmaal de manier hebt gevonden is het vaak een eitje.

Wat die manier is verschilt per motor, ook al zijn het exact dezelfde motoren.
Maar vollopen van de plug is al snel een bekend probleem.

In mijn Skymaster had (heb) ik een Saito 125 en OS 90 op de kop hangen, elk heeft zijn eigen startmethode waarop ze redelijk vlot starten.
Op de rug starten is ook niet echt een optie met zo`n kist.

Gebruik ook een gloeiautomaat zodat stationair net even wat lager uitvalt en betrouwbaar tijdens het vliegen.
En handig om te starten.

Laatst bewerkt:
Hoi Wout!

Zie ik daar een saito Fa120s? Zo ja, deze zit ook in m'n Spitfire... tevens ondersteboven gemonteerd.
Eenmaal lopen geen probleem maar als de Saito na een vlucht weer gestart moet worden is er maar heel weinig nodig om de plug te doen verzuipen in de olie die onderin de cylinder zich lijkt op te hopen.... starten no way :confused:
Enige oplossing is de kist ondersteboven te starten en niet zonder gevaar weer om te draaien... Ik heb al mijn inmiddels opgedane ervaring met 4 takters erop losgelaten om een evt. probleem te vinden maar kwa setup kan er theoretisch niets misgaan... maar toch :rolleyes:

Heb jij inmiddels ervaring met een 'inverted' 4 takt motor, of beter nog: DE oplossing?

Mooie Stang overigens!!

Mzl,

E10

Thanks.
Het is inderdaad een saito 120.
Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen ervaring met os max, en die starten redelijk rap. Ik houd de uitlaat altijd dicht, draai de prop een paar keer heen en terug.. (dit is wel een motor met pomp)

btw. wat voor prop draai je??

Wout

Back