Topic voor : 3 D printen/3 D printers

Hallo André,

Mooie printer !

Even een paar vragen :

Is het ook mogelijk om eerst bijvoorbeeld rood te printen, dan groen en dan blauw, zodat de kleuren gescheiden blijven ??
Zijn er ook nog meer kleuren mogelijk dan 3 kleuren te kunnen printen, bijvoorbeeld 5 ??
Of is 3 kleuren het maximale ?

Is het geprinte model ook mooi glad te schuren, zodat je print ribbeltjes niet meer ziet ??

Hallo André,

Mooie printer !

Even een paar vragen :

Is het ook mogelijk om eerst bijvoorbeeld rood te printen, dan groen en dan blauw, zodat de kleuren gescheiden blijven ??
Zijn er ook nog meer kleuren mogelijk dan 3 kleuren te kunnen printen, bijvoorbeeld 5 ??
Of is 3 kleuren het maximale ?

Is het geprinte model ook mooi glad te schuren, zodat je print ribbeltjes niet meer ziet ??

Je kan dus de kleuren ook apart achter elkaar gebruiken.
Je hebt in principe een rgb printer rood groen blauw en daar kan je dus mee mengen.
Maar je kan dus ook drie andere kleuren gebruiken om te mengen dus genoeg mogelijkheden.
De ribbels daar moet ik nog aan werken fine-tune van de printer.
Deze printer is pas sinds november uit dus is alles nog uitzoeken.

grt André

Je kan dus de kleuren ook apart achter elkaar gebruiken.
Je hebt in principe een rgb printer rood groen blauw en daar kan je dus mee mengen.
Maar je kan dus ook drie andere kleuren gebruiken om te mengen dus genoeg mogelijkheden.
De ribbels daar moet ik nog aan werken fine-tune van de printer.
Deze printer is pas sinds november uit dus is alles nog uitzoeken.

grt André

Hallo André,

Bedankt voor je antwoord, het is mij duidelijk.

Vraagje :
Welk tekenprogramma gebruik jij ?

ik print ook best veel op mijn actros heb ik het een en ander greprint om de hydrauliek te verstoppen maar meestal gebruik ik het om een prototype te maken

hier begint het altijd autodesk fusion 360

Naamloos.png

20191218_180311.jpg
de eerste onderdelen
20191219_153109.jpg

20191219_160105.jpg

en alles in elkaar lijmen
20191219_160114.jpg

en kijken of het echt netjes past en nergens tegen aan loopt
20191219_160141.jpg

tja net wat te dun getekend in cad dan slaat hij het gewoon over volgende keer een beetje dikker maken

raoul

Goede vraag! Ze maken genoeg reclame voor mooie trailers.. maar zie er nooit ergens 1 die daadwerkelijk zelf geprint is of laten printe aldaar..

Hallo Allemaal,

Algemeen topic :
Betreffende 3 D printers

De 3 D printers zijn in opkomst en zijn niet meer weg te denken en doen steeds meer intrede in de Modelbouwwereld.

Er zijn vele soorten en merken 3 D printers, ieder met een eigen besturingssysteem, of het installeren van een eigen besturingssysteem met diverse tekenprogramma's + Diverse soorten printmaterialen.

Hier kan en mag ieder MBF forumlid :
Vragen stellen.
Antwoorden geven.
Tips en tricks geven.

De merken van de printers en besturingssystemen en tekenprogramma's mogen genoemd/beschreven worden.

Er mag geen reclame gemaakt worden voor leveranciers en fabrikanten !!
Indien men toch reclame gemaakt, zal dit verwijderd worden.

(zie voorwaarden en regels van het MBF forum)

Het is de bedoeling dat u hier ook uw (3 D print) ervaringen en (3 D print) materialen deelt met de (mede) MBF forumleden.
Het beschrijven uw zelfgemaakte producten/onderdelen, enzovoort.

Hoi
ik ben nu een jaartje de eigenaar van een anycubic Mega S, ik gebruik PLA om vaste delen te printen. ik heb abs geprobeerd, maar bij mij leverde dat alleen frustratie op en geen resultaten.
er ligt een rol zwart flexibel klaar om een test te doen met banden.
de tekeningen maak ik met autocad beschikbaar via mijn werk, solidworks of inventer zijn waarschijnlijk beter. maar autocad heb ik ervaring mee. om de print bestanden te maken wordt door anycubic cura aanbevolen. en die gebruik ik dus ook.
tot nu toe heb ik nog geen hele opleggers of trucks geprint maar links en rechts al wel diverse onderdelen. en ondanks dat de printer geen top product is. was volgens een onderzoek wel de beste onder de 400 euro.

mijn ervaring tot nu toe is dat ik het nog steeds het leukste vind om dingen gewoon met de hand te maken. maar bijvoorbeeld de repeterende onderdelen zoals velgen mooi van de printer kunnen komen.

ik heb een laadbak geprint. deze moest in 4 delen. en elk deel duurde een nacht printen. in totaal dus een behoorlijk aantal uren printen. maar na die 4 nachten had ik wel de basis voor een laadbak.

het is geen wondermiddel zo'n printer maar wel makkelijk.

Precies, geen wondermiddel. En voordat je een mooie DAF cabine kunt tekenen en printen ben je heel wat uurtjes verder. Zelf heb ik nog geen printer, maar ben we wel aan het oriënteren naar een goede printer. Zoals jij zegt, repeterende onderdelen is een printer ideaal. ik heb inmiddels diverse soorten kastgrepen laten printen, velgen voor T 2 busjes van Dickie,
20190822_103219.jpg

En onderdelen voor brandweervoertuigen zoals de Storzkoppelingen maar ook een slanghaspel.
Zie verslag DAF autospuit Den haag
Maar ook werkende onderdelen heb ik getekend en laten printen> zo zijn de stempels onder mijn Magirus Autoladder compleet 3D geprint. De ruimte voor de motor, slag van de cilinder en de stempelvoet allemaal vooraf te testen.
20180816_202623.jpg

Laatste set was met een vloeistofprinter gemaakt, heel mooie onderdelen geworden, zeer glad en gedetailleerd voor een amerikaanse wagen ( Met gaten en wieldeksels)

Op de vraag Gallinger design ik heb toevallig de semi van hun. Momenteel staat de printer stil door een upgrade die niet helemaal wil lukken. Ik werk met een Ender 3 Pro die nu is voorzien van een Duet3d wifi heb hem ff live gehad maar ben nog steeds aan het programmeren. En excuses voor de gedraaide foto's blijkbaar worden de foto's iedere keer gedraaid.

Bekijk bijlage 376859 Bekijk bijlage 376859

Bijlagen

• 20200328_172830.jpg
    20200328_172830.jpg
    224,3 KB · Weergaven: 406
  • 20200328_172822.jpg
    20200328_172822.jpg
    231,9 KB · Weergaven: 446
Het ging mij meer om de betrouwbaarheid van de bestanden van gallinger design, aangezien je er voor moet betalen.

Verder ben ik net begonnen met een Ender 3 Pro, tekeningen maak ik met thinkercad. Dit is een eenvoudig tekenprogramma, zeker om weer even te beginnen.
Voor een aanhanger heb ik de zijkanten en de achterbumper zelf getekend en geprint.

Helaas lukt het nu niet een foto te plaatsen

Laatst bewerkt:
Voor zover ik alles heb bekeken van dit bestand wat ik heb is alles in orde. En ik werk met fusion360 wat voor mij aardig goed werkt alleen nog ervaren hoe de printer werkt met de nieuwe updates zodra ik hem eindelijk weer werkend heb gekregen.

Ik gebruik mijn printers ook voor onderdelen voor trucks en heli's en ook veel voor prototype
En in en rondom mijn huis.
Enkele voorbeelden .
Een 1:12 en 1:8 cabine hetzelfde bestand in verschillende maat geprint.
IMG_20200609_004000.jpg
IMG_20200609_004011.jpg
IMG_20200609_004028.jpg

IMG_20200521_164632.jpg

Foto boven zie je een deel van de 1:8 cabine die word geprint
Materiaal is ABS

IMG_0338.JPG

En dit is een deel van een cockpit van mijn heli
IMG_20190917_154733.jpg

Dit is met een resin printer geprint voor het 100 jarige bestaan van het bedrijf waar ik werk
IMG_20190914_190348.jpg
IMG_20191125_070148.jpg

Het eindresultaat.

Groetjes

Christiaan

Ik gebruik mijn printers ook voor onderdelen voor trucks en heli's en ook veel voor prototype
En in en rondom mijn huis.
Enkele voorbeelden .
Een 1:12 en 1:8 cabine hetzelfde bestand in verschillende maat geprint.Bekijk bijlage 379139 Bekijk bijlage 379141 Bekijk bijlage 379142
Bekijk bijlage 379143

Foto boven zie je een deel van de 1:8 cabine die word geprint
Materiaal is ABS

Bekijk bijlage 379144

En dit is een deel van een cockpit van mijn heliBekijk bijlage 379145

Dit is met een resin printer geprint voor het 100 jarige bestaan van het bedrijf waar ik werkBekijk bijlage 379146 Bekijk bijlage 379147

Het eindresultaat.

Groetjes

Christiaan
Wow, wat een mooie dingen zeg!!
Jij kan gewoon een eigen handel opzetten.
Wat betaal ik jou als je zo'n electro motor en zo'n bak voor mij print?

Back