Topic voor : 3 D printen/3 D printers

Over welk model ben ik nog niet uit, de korte of het iets langere versie.
Heb inmiddels als diverse onderdelen geprint.
Vanavond de cabine maar eens printen want dit gaat bijna 23 uur duren.
Heb alles grijs geprint zodat met plamuren en schuren de oneffenheden beter zichtbaar zijn.

Omdat mijn Arocs al redelijk vordert ben ik al een beetje vooruit aan het kijken naar mijn volgende project, dat moet een Daf XF105 haakarmchassis worden.
Online heb ik bestanden van de Daf XF cabine gekocht maar kan er niet zoveel mee.

Het bestand heb ik geopend in Blender maar begrijp het programma niet zo goed.

Daf-XF105.jpg

Kan iemand mij helpen met het "uit elkaar trekken" van alle onderdelen in apart printbare bestanden? Ik kom graag een keer bij iemand langs die mij uit kan leggen hoe ik dat moet doen.

Dat is heel simpel, dat kan niet.
Je hebt denk ik één file van de cabine als geheel. De ontwerper heeft hem niet getekend voor modelbouwers om in delen te printen maar als 3D animatie.

Er staat dat je model uit 9 files onderdelen bestaat. Dus je moet die onderdelen hebben.
Wat je nu laat zien is de "samenstelling", maar je hebt dus dat model in onderdelen gekocht, voor $40,-
Er staat ook dat hij je hulp kan geven, als je vragen hebt, en dat de prijs onderhandelbaar is. Met alleen jouw plaatje kom ik niet verder.

Dit zijn alle bestanden die ik heb:

daf-files.jpg

En als ik het STL bestand laad in Ultimaker krijg ik dit (met meldingen van bestandsfouten)

daf-stl.jpg

heb de verkoper uiteraard gemaild maar omdat wij beiden gebrekkig engels kunnen zijn wij er niet uitgekomen

Alleen je laatste is een Stl, je hebt dus maar één bestand en dus geen losse onderdelen.
Zou dat nog maar eens goed navragen, anders heb je voor $40,- iets gekocht waar je niks mee kan.

In Blender kun je toch in de rechterkolom, zaken aanklikken en verwijderen, vooraleer je ze weer exporteert? Nu staat de hele lijst geselecteerd, en staat het ganse model oranje. Probeer dat eens met enkele onderdelen, aan te klikken op je 3d, ofwel uit de lijst? Heb zo ook nog modellen opgesplitst (op voorwaarde dat zaken afzonderlijk getekend zijn). Veel kans dat elk volume (deur, klink, spiegel, sierstrip) afzonderlijk te selecteren is.

Want geen idee wat je precies wilt, maar een cabine in 1x printen van een gekocht 3d bestand is 100% onrendabel, dan zul je uuuuuren verloren supports printen. Als je zelf niet kan tekenen zou ik het helemaal afraden.

Een cabine is bijna een doos, en zou je moeten kunnen printen in bijvoorbeeld 6 vlakke delen, die je telkens vlak om je printbed kunt printen. Met misschien nog losse grilles, details, ...

Probeer eens het programma meshmixer om één groot onderdeel, op te splitsen in 2 afzonderlijke. Zoek op youtube eens filmpjes van 'meshmixer split volume' om een idee te krijgen...

Ik denk dat het probleem is dat het model niet als 3D print model ontwikkeld is voor modelbouwers. Als ik naar zijn andere zaken kijk van de ontwerper is het bijna allemaal voor 3D animatie.
En bedenk, je zet er even STL bij in de lijst en je hebt er weer een groep potentiele kopers bij. Het is een verdien model, iedereen die het koopt voor 40,- is er weer één, en zo kan je een leuk bedrag per maand erbij verdienen.
Ik heb een CF cabine voor een vriend geprint, zelfde probleem, zag er mooi uit, maar resultaat was bedroevend.
Dat hij er nog wat moois van heeft kunnen maken was een wonder.

Helaas door het vele printen heeft mijn printer het gedeeltelijk begeven, scherm blijft blauw zelf na langdurig uitgestaan te hebben. Voor de zekerheid vandaag maar een nieuw mainboard besteld, hoop dat het daar aan ligt. Voorlopig dus even alles op non actief. Heb inmiddels wel de goede maten voor mijn Unimog gevonden. Deze zal volgens de originele maten omgezet worden naar 1:13,5 (Tamiya schaal). In CURE is dit makkelijk te wijzigen, alleen maar de X-as aanpassen en enter geven de X en Y-as gaan vanzelf mee.
Inmiddels tussendoor ook nog de cabine van de Renault Magnum AE grotendeel geprint, ziet er op zich niet slecht uit. Heb wel door dat ik niet te veel hooi op de vork moet nemen en eerst maar eens 1 model moet afmaken. Hou jullie weer op de hoogte als mijn printer gerepareerd is, dan zal ik ook eens foto's plaatsen van de geprinte delen.

In Blender kun je toch in de rechterkolom, zaken aanklikken en verwijderen, vooraleer je ze weer exporteert? Nu staat de hele lijst geselecteerd, en staat het ganse model oranje. Probeer dat eens met enkele onderdelen, aan te klikken op je 3d, ofwel uit de lijst? Heb zo ook nog modellen opgesplitst (op voorwaarde dat zaken afzonderlijk getekend zijn). Veel kans dat elk volume (deur, klink, spiegel, sierstrip) afzonderlijk te selecteren is.

Want geen idee wat je precies wilt, maar een cabine in 1x printen van een gekocht 3d bestand is 100% onrendabel, dan zul je uuuuuren verloren supports printen. Als je zelf niet kan tekenen zou ik het helemaal afraden.

Een cabine is bijna een doos, en zou je moeten kunnen printen in bijvoorbeeld 6 vlakke delen, die je telkens vlak om je printbed kunt printen. Met misschien nog losse grilles, details, ...

Probeer eens het programma meshmixer om één groot onderdeel, op te splitsen in 2 afzonderlijke. Zoek op youtube eens filmpjes van 'meshmixer split volume' om een idee te krijgen...

Zal van de week eens kijken of het lukt om te splitsen.

De bedoeling is om deze dag op een Tamiya schaal te printen voor mijn haakarm chassis.

Uren support printen zal wel meevallen denk ik. Kan de cabine (na het splitsen van alles andere delen) op zijn kop op het printed laten printen. Dan heb je niet zo heel veel support nodig volgens mij.

Eerst maar kijken of het splitsen lukt. Als dat niet gaat zal er een standaard Tamiya cabine op moeten denk ik.

Dit zijn alle bestanden die ik heb:

daf-files.jpg

heb de verkoper uiteraard gemaild maar omdat wij beiden gebrekkig engels kunnen zijn wij er niet uitgekomen

Als je geluk hebt is het .dxf bestand een 3D bestand, maar dan moet het wel als 3D .dxf zijn opgeslagen. Dan kan je er in een CAD pakket nog wat mee.

Wat @FredK schrijft, het is een verdienmodel. Persoonlijk vind ik de 3D print mogelijkheden fantastisch, maar ik vind wel dat teveel mensen het lot van het ontwerpen bij thinginverse of erger, dit soort malafide tekenboeren leggen, waardoor je geen goed resultaat uit je printer kunt toveren. Jammer dat veel mensen bij de eindstap, het printen beginnen, en niet bij het begin, het ontwerpen.

Ik maak professioneel onderdelen met CNC machines, en de basis is een goede file want daar moet ik op programmeren. Omdat we het meeste zelf tekenen gaat dat wel goed, maar wat aangeleverd wordt is vaak corrupt met alle ellende van dien.

Het is wat het is en dat geldt hier ook. Waarschijnlijk is dit een gevalletje uithuilen en opnieuw proberen, want die file deugt waarschijnlijk niet.

Uren support printen zal wel meevallen denk ik. Kan de cabine (na het splitsen van alles andere delen) op zijn kop op het printed laten printen. Dan heb je niet zo heel veel support nodig volgens mij.

Ik hoop voor jou dat het zo werkt. Dak zou ik niet op zijn kop printen, maar juist amdersom. Het dak is niet 100% vlak, er zit relief in en loopt iets rond naar alle zijden. Bij jouw methode krijg je dan als nog support.

Als je geluk hebt is het .dxf bestand een 3D bestand, maar dan moet het wel als 3D .dxf zijn opgeslagen. Dan kan je er in een CAD pakket nog wat mee.

Wat @FredK schrijft, het is een verdienmodel. Persoonlijk vind ik de 3D print mogelijkheden fantastisch, maar ik vind wel dat teveel mensen het lot van het ontwerpen bij thinginverse of erger, dit soort malafide tekenboeren leggen, waardoor je geen goed resultaat uit je printer kunt toveren. Jammer dat veel mensen bij de eindstap, het printen beginnen, en niet bij het begin, het ontwerpen.
Het is wat het is en dat geldt hier ook. Waarschijnlijk is dit een gevalletje uithuilen en opnieuw proberen, want die file deugt waarschijnlijk niet.

Ik snap wat je zegt maar dan moet je wel kunnen tekenen, ik kan dat niet. Ben dus afhankelijk van wat anderen aanbieden.
Als iemand een tekening verkoopt en daar bij zet dat er .stl bestanden toegevoegd zijn en te printen is in meerder schalen, dan moet dat ook uitvoerbaar zijn.

Ik hoop voor jou dat het zo werkt. Dak zou ik niet op zijn kop printen, maar juist amdersom. Het dak is niet 100% vlak, er zit relief in en loopt iets rond naar alle zijden. Bij jouw methode krijg je dan als nog support.

inderdaad krijg ik dan support maar veel minder als dat ik de cabine rechtop ga zetten, dan wordt de hele holle ruimte van onder tot het dak gevuld met supports. Of mis ik ergens iets?

Ik snap wat je zegt maar dan moet je wel kunnen tekenen, ik kan dat niet. Ben dus afhankelijk van wat anderen aanbieden.

Toen ik nog op een speen lag te sabbelen kon ik bijna niks, heb ik allemaal geleerd.
De info en tutorials die je nu hebt had ik niet toen ik het boek heb besteld om te leren tekenen, maar hé, ik geef maar een tip. Als je een printer koopt, is het gewoon handig dat je zelf je onderdelen tekent, op de maat die jij wil, in de vorm die jij wil en met de nauwkeurigheid die jij wil (zie opmerking hieronder)

Als iemand een tekening verkoopt en daar bij zet dat er .stl bestanden toegevoegd zijn en te printen is in meerder schalen, dan moet dat ook uitvoerbaar zijn.

Nee dus, er moeten behoorlijk wat instellingen goed staan in het CAD pakket om de juiste STL file te krijgen. En die zijn voor elk CAD pakket ook weer anders.
Één van de vervelendste is de resolutie (nauwkeurigheid, daar hebben we hem!) want die maakt de bestanden namelijk erg groot, en dat kost meer tijd en serverruimte. Jij hebt je knaken al uitgegeven als je erachter komt dat je vlakken in plaats van een kromme lijn hebt, of de maat niet goed is. STL bestanden zijn dimensieloos, je kunt er geen maten uithalen, uit het originele CAD bestand wel.

En de maker had gelijk dat de bestanden te printen zijn, alleen verteld die er niet bij wat het eindresultaat is, dikke kans dat die het zelf nooit geprint heeft.

Ben even aan het klooien geweest in Blender. Ik heb nu het geheel zover kunnen strippen dat alleen de cabine zelf over blijft. Zitten nog wel fouten in en de print tijd is wel erg lang.....

daf-ultimaker.jpg

Denk dat ik hem nog verder in stukjes kan hakken, bumper, dak, raam, wanden etc
Als dat lukt zijn het behapbare stukje om te printen.

Dit wordt niks. 15 dagen! Denk dat je Filament rol dat niet eens aan kan.
Je zult de cabine in vijf delen moeten zien te krijgen, twee zijwanden, front, achterwand, dak. En die moet je dan met de zichtzijde naar boven printen. Maar zoals William schrijft, als het intwopr niet als 3D print model in onze schaal is getekend zullen veel zaken met printen niet lukken. Wens je veel succes en wie weet, komt er toch nog iets goeds uit.
Zie mijn resultaat van de CF cabine
20220227_084614.jpg
20220227_084522.jpg
20220227_084545.jpg

Ik deel de mening van FredK, dat moet je gewoon niet willen, een cabine printen. Tenzij je pakweg een ervaring hebt van 5 kg of 10kg filament, én zelf kunt tekenen. Geen idee wat je zelf al geprint hebt, maar ik denk dat je wat stappen overslaat.

1,5kg en 15 dagen, komop zeg, is die cabine 3cm dik en print je hem met 100% infill misschien :confused:? En stel dat je hem in 1x geprint krijgt, hoe groot is de kans dat hij dan 2% te klein geprint is, en de banden bv te ver uitsteken... Groot printed heb je trouwens, is dat 30x30cm, of moet de cabine nog groter verschaald worden?

Zet in cura de zichtbaarheid van de layers eens aan, en gebruik het schuifbalkje om eens door de lagen heen te lopen van onder tot boven, wedden dat je nu massief, en holle volumes door elkaar hebt? Oftewel garantie op 1,5kg verloren filament. Welk materiaal gebruik je trouwens pla, abs, petg,...?

Tip: hoe verleidelijk het ook is nu je een maak-machine hebt staan: gebruik hem voor accessoires: bullbar, logo, Deense kisten, beugels, houdertjes, bumpers, bestuurders figuurtje, desnoods delen voor een trailer, en zet een cabine uit je hoofd.

Constructieve tip omdat ik weet dat je het zo graag wilt: om je veeeel tijd en filament te besparen, snij eens uit het front van de cabine, een stukje van ongeveer 10x10cm waar een stukje grill, lamp, plaatwerk, raamrand inzit. Print dat vlak op je printer, zal hooguit 100gr en 6u zijn, en probeer dat eerst eens effectief af te werken/schuren, plamuren, schilderen en vergelijk dat resultaat dan eens met je verwachtingen...

Als je zo'n stuk er niet uitgesneden krijgt wil ik je wel helpen, maar dat zou met bv "meshmixer" (split plane, separate shells, make solid, export) een kwartiertje werk moeten zijn, en peanuts tegenover het printen/printklaar maken van een ganse cabine...

Back