Topic voor : 3 D printen/3 D printers

Discussie in 'Model truckers' gestart door andre van der weide, 8 nov 2019.

  1. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Cor, dat probleem met die dunne draadjes het "stringen". Zijn diverse oplossingen voor, o.a printsnelheid verlagen, of print volgorde etc.
    Wegbranden is inderdaad een oplossing, en dat het glanst klopt, maar dat geeft toch niet ?
     
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.649
    Locatie:
    Drenthe
    Fred, dat dit filament meer glanst is natuurlijk geen probleem; mijn opmerking was meer om aan te geven, dat je oppervlakte verschillen/gladheid beter ziet, dan met de wat mattere PLA, en daardoor toont het wat minder. Als je met je nagel over het oppervlak gaat dan is er eigenlijk geen verschil tussen de PETG en de PLA.
    Ik dacht dat het 'stringen' mogelijk beïnvloed kon worden door andere temperaturen te gebruiken, maar als ik jou goed begrijp is het een kwestie van ervaring, dan wel 'vallen en opstaan'.....
     
  3. blackduck

    blackduck

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    235
    Locatie:
    weert
     
    trialrolf en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  4. blackduck

    blackduck

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    235
    Locatie:
    weert
    zo een 3d printer heb ik ook staan gloed nieuw nooit gebruikt heb geen kennis van t cat tekenen dus deze mag inderdaad verkocht worden
     
  5. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    66
    Locatie:
    leuven
    Petg kan soms gevoelig zijn aan temperaturen. Best teken je ff een cilinder en laat je op verschillende snelheden en temperaturen lopen. Laat koeling de eerst4-5 lagen op 25 % en daarna kun je opzich verhogen naar 50%
    Als je fijne haartjes hebt, is het misschien om je nozzle temp paar graadjes te laten zakken en/of je fans verhogen.
    Bij petg heb je echt een sweetspot. Het kan soms uren duren, of veel minder lang, maar eens je die hebt, schrijf het op. En blijf bij hetzelfde merk filament.
    Maar het hangt af van printer en merk filament. Ik print quasi evengoed petg als pla. Alleen staat mijn fan lager, 240/80 graden bij mij.

    De vraag van die velg is me niet vrijwel duidelijk. Ik wil je gerust verder helpen, maar dan moet ik meer duidelijkheid en data hebben. Stuur gerust hier een berichtje of in prive.
     
  6. MAN F90

    MAN F90

    Lid geworden:
    1 apr 2018
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik gebruik PETG van 123 3D bij een temp van 240/75, en de fan op 50 of 60 % geeft een goed resultaat.
    Heb er mijn sturende assen voor mijn Carson dieplader mee gemaakt en kunnen veel dragen aan gewicht.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  7. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.649
    Locatie:
    Drenthe
    Dank voor deze info; qua tempraturen zit ik dus erg dicht bij jouw gegevens (70 vs. 75 frame temp.), alleen mijn fan staat op de default waarde, dacht dat dit 100% is, zal dit snel controleren.

    Is het probleem met jouw Ender van een paar maanden geleden al gefixed?
    en heb je (uit nieuwsgierigheid) ook plaatjes van jouw dieplader? Zelf ontworpen/getekend?
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2023
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  8. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    Leuk!
    Interessant!!
     
  9. MAN F90

    MAN F90

    Lid geworden:
    1 apr 2018
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Eindhoven
    Probleem met de Ender is opgelost, retour en ander gekregen. Tevens ook nog een CR-10s PRO v2 gekocht maar deze zit nog in de doos.
    De dieplader is nog in aanbouw, zag op een site dat er ook sturende assen onder kunnen, zodoende de file aangepast op schaal en geprint.
    Was ook nog bezig met de Unimog brandweer, maar dit project heb ik op een langere baan geschoven.
    Nu even een project tussendoor, een tankoplegger met een lengte van 84 cm.
    Je ziet bij mij staat de printer bijna dag en nacht aan, ben zeer tevreden met de resultaten en kwaliteit.
    PLA print ik over het algemeen met de temperaturen van 200-220/50 en de fan op 100, het bed nooit warmer als 50 graden want ik heb gemerkt dat als dit hoger is sommige platte of rechtopstaande producten krom trekken van de warmte.
     
  10. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    ik las dit topic door en zag wat vragen wat de STL-files van gallinger betreft.

    ik heb een aantal bestanden van hem gekocht. (papier-pers container voor de haakarm, dieplader, modulaire semi dieplader)
    de oudere files zijn minder doordacht als het om het makkelijk monteren gaat.
    nieuwere sets hebben meer detail, betere handleiding, betere koppeling tussen bv de chassis balken.

    de dieplader bv. is door middel van aluminium profielen versterkt in de lengte in het bed.
    de verbreders zijn weer met messing staf of aluminium staf in de breedte versterkt door de middenbalk.
    de nek is niet helemaal zoals het orrigineel afneembaar. er zit bv geen "stempel"onder de nek om op het vrachtwagen chassis te rusten wanneer je het bed af koppelt.

    ik heb nog geen complete dieplader af. wel de papier-pers container.
    foto's heb ik nu niet voor handen.
     
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Cor, neem aan dat je mijn verstofte 3D draadje ook heb gekeken. PETG is een raar goedje. Ik heb er ook ruzie mee en zelfs zo erg dat ik het project even in de ijskast heb gezet......Trouwens (voor iedereen) als je een print niet goed van een bed afkrijgt even 20 minuten geheel in de vriezer., pak je het er zo af.

    Stringing, de hele fijne draadjes, is nog het kleinste probleem. Als dit heel weinig is inderdaad even een aansteker langs en je veegt het er zo af.

    Glimmen doet PETG bijna altijd wel iets. Als je het waterproof schuurt is het dof. Ik heb ergens gelezen als PETG dof is dan is je temperatuur ook niet goed en het werkstuk niet sterk. Kan ik niet bevestigen overigens.

    Mijn dieplader is ook helemaal van PETG destijds op mijn oude Ender 3 pro. Heb ik niets aan hoeven doen,m poepte er zo allemaal uit met niet of nauwelijk stringing of andere klachten.

    Nu met de nieuwe printer en ander merk PETG heb ik stringing, klonten, slechte lagen en gewoon minder mooie prints. Het zit hem inderdaad in het experimenteren met temperatuur, koeling, retraction, snelheid etc etc. Vooral op 0,12 mm is het een mess. Ik heb nu PLA erop liggen en hij poept zo de mooiste prints weer.

    Hierboven noemt ook al iemand een test model. Op Thingiverse staan er ook wel wat. Ik ga wat maken dat ca 30 min print. Daarmee ga ik mijn instellingen zoeken voor petg. Het is voor iedere printer en merk filament weer anders.

    Hoorde vorige week trouwens van iemand dat PLA + ook veel beter te printen was dan PETG en ook sterk en voldoende UV bestendig was voor constructieve zaken.
    Maar ook daar nog geen ervaring mee.

    Voor die wielen neem ik even contact met je op. Heb beide maar begrijp niet wat je bedoeld,
     
  12. blackduck

    blackduck

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    235
    Locatie:
    weert
    mocht er iemand belangstelling hebben hoor ik dat graag de prijs tuurlijk worden we t er over eens
     
  13. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    66
    Locatie:
    leuven
    Heeft er iemand ideetjes voor speciaal lading voor op een flatbed of dergelijke ? Een silo is maar gewoontjes. Ik heb momenteel weinig inspiratie en wil me printer aan het werk zetten.

    Ik kan zelf tekenen dus dat is het probleem niet.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.649
    Locatie:
    Drenthe
    Kratje met flesjes pils (uitneembaar), en dan 500 stuks of zo?
     
  15. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Een stationaire dieselmotor. Dat houd je wel even zoet, zowel met tekenen als met printen:beer:
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Onderdelen van grote graafmachines of kranen. Zag een keer eentje met een bak van zo'n kettingkraan die ze in een mijn gebruiken. Staat er eentje op thingiverse volgens mij. Kop van een windmolen. Landbouwmachines, hoef je niet te printen neem je Bruder voor...
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  17. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    66
    Locatie:
    leuven
    nou, pilsjes is maar gewoontjes. 500 stuks zuip je in 1 ademhaling leeg.

    Dieseltje is voor de plebs.

    Ga voor een side carriage track van een liebherr 1750. Ga het ding een 80 cm lang maken. Voor me schoonpa. Niet voor mij. Natuurlijk niet voor mij. Ik ben maar een object die een object print !
    Ik zou meer mijn creaties hier moeten tonen, soms heb ik wel leuke dingetjes. Ben nu bezig aan een custome made stuk voor een persoon die met speciaal transport rijd in het belgisch leger. De eenheid achter de cabine moet nagemaakt worden en geprint.
    Daarnaast wou ie ook een bruder sprinter ombouwen tot foodtruck. Dit heb ik ook uitgetekend en is ook de bedoeling dat ik deze ga printen
     
    ozy en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  18. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    Een 'side carriage track van een Liebherr 1750', zie je die hier?

    Ik weet niet of het qua administratie hier mag maar je zou natuurlijk ook altijd een nieuw draadje aan kunnen maken waar mensen hun geprint 3D spul op kwijt kunnen.
    Ik zou dat wel leuk vinden omdat te zien hoor, ik verbaas mij nog regelmatig wat er allemaal geprint KAN worden!
    dus mijn zegen heb je, hoor @Glennvb
     
  19. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    66
    Locatie:
    leuven
    Het is de liebherr LR 1750
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  20. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    De hier had je moeten verwijzen naar de 'Counterweights'.
    Ik heb er geen verstand van, maar dat had je al begrepen neem ik aan.
    Maar de counterweights liggen ergens op en steken aan de zijkanten uit dus ik dacht .....
    Of gaat het over het contra gewicht wat je hier ziet.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2023

Deel Deze Pagina