Topic voor : 3 D printen/3 D printers

Discussie in 'Model truckers' gestart door andre van der weide, 8 nov 2019.

  1. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    Dank je wel Cor!
    Nu zie ik het ook.
     
  2. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    66
    Locatie:
    leuven
    Precies ! Nu staan er 2 grote onderdelen op, gaan gelijk 21 uur aan de slag. Over het frame maak ik me geen zorgen, de rupsen gaan een ander potje verhaal worden.
    Er is niet echt een goede positie, en inleveren op kwaliteit en vormgeving wil ik niet. Zijn trouwens 74 afzonderlijke tracks die gaan verbonden worden.

    Was ook begonnen aan de concave of bolle kanten te printen van een ISO liquid 20 voet tank, schaal 1:14 maar deze was na 75 % printen gestopt. Terug naar de slice tafel !
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Dat is toch wel een beetje oneconomisch hoor; zoiets kan je beter van een 160 mm rioolbuis maken, en daarvoor alleen de deksels printen; destijds heb ik dat met epoxy gedaan, op een pannendeksel :) :yes:

    Trouwens, die heb je toch wel geprint met de bolle kant naar buiten, en een brim buiten èn binnen (is een vinkje in Cura), dan komt daarop je ondersteuning (support).
    Cor

    Kan vergroot worden
    IMG_4541.JPG
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2023
    Glennvb en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  4. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    66
    Locatie:
    leuven
    Dat is zeer mooi gedaan ! Ik zou ze graag meer concaaf of rond willen maken. De buis zelf is uiteraard van PVC. En een pannendeksel. Als ik die gebruik, dan open ik de doos van Pandora. Jij kent mijn vriendin niet. Dan zijn de huidige crisissen niets.

    Ik laat wel tonen als het me lukt. De mislukkingen natuurlijk niet :D
     
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Wat hebben jullie toch allemaal met die vrouwen... Geloof dat ik blij mag zijn... Of mijn vrouw...

    Rommelmarkt of kringloop een idee of Action maar dan wil de vrouw ook meteen weer mee.
     
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Klopt helemaal Rolf: kringloop, voor een paar Euro een schitterende mal gescoord.
    Cor
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  7. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    66
    Locatie:
    leuven
    Was maar aan het geinen eh beste heren. Is zo van die typische Belgische sarcasme.

    Mijn vriendin is eentje uit de miljoenen. Heeft geen problemen met mijn 3D prints. Alleen mag ik niet pronken met mannelijke geslachtsdelen die ik geprint heb en mooi tentoonstel op de kast.
     
  8. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedenavond,

    Even een vraagje, als je filament met daarin ijzer,brons,messing,koper oid hebt.. dan heb je een geharde nozzle nodig ivm slijtage van een normale messing nozzle.

    Kan je echter met een geharde nozzle ook normaal pla printen of heb je daar dan weer persé een messing nozzle voor nodig?

    Wellicht een domme vraag,maar er vast wel iemand die een antwoord heeft.

    Groetjes Tom
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  9. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    Tom,
    Er zijn geen domme vragen (hooguit zijn dat de vragen die je niet durft te stellen. Om wat je denkt wat ze van jou zullen denken)!
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Puur op gevoel zeg ik waarom? Ik heb er geen ervaring mee. Wel inderdaad een geharde gebruiken bij die harde materialen maar waarom zou die geen PLA of PETG kunnen verwerken?

    Gewoon proberen?
     
    articcie en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  11. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ja natuurlijk kun je daar PLA mee printen. Ze zijn alleen duurder dus als je geen carbon of metaal achtige materialen print kun je met alleen een messing nozzle af.
     
    articcie vindt dit leuk.
  12. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    66
    Locatie:
    leuven
    Je kunt uiteraard reguliere materialen printen met een geharde nozzle. Maar zeker je geharde nozzle langer laten opwarmen dan een messing. Warmte overdracht doorheen je nozzle is trager hier. Anders heb je het risico op koude plekken binnenin je nozzle, en als je warme filament daar in aanraking mee komt, kun je een blokkade riskeren.
     
    articcie vindt dit leuk.
  13. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    66
    Locatie:
    leuven
    De side carriage is eindelijk klaar. Zit nu in een basis laag. Nu nog de "gebruikte" look erop spuiten, lak erover en klaar.
    80 cm lang, 15 cm hoog en 12 cm breed. Bestaande uit 73 afzonderlijke tracks, verbonden met elkaar. Elke track ongeveer 2,5 print tijd.
    En dan het chassis nog eens een goede 110 uren.

    Op naar het volgend project !
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    66
    Locatie:
    leuven
    Side carriage is klaar, resultaat mag er zijn als je het mij vraagt !
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Mark300 en Helicor vinden dit leuk.
  15. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Mooi combinatie geworden zo
     
  16. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    In welke schaal? Lijkt niet heel groot voor 1/14,5
     
  17. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    66
    Locatie:
    leuven
    Ding is 80 cm lang, de persoon wou het in deze afmetingen. Niet echt naar schaal gekeken
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  18. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    hoi ff wat ideeen nodig van de ervaringsdeskundige hier.

    ik heb een ender 3v2. ding deed het prima. alleen ik heb op de X-as een direct drive gemonteerd. ook van creality hetzelfde merk als de printer.
    na het nodig aan testblokjes geprint te hebben. had ik het apparaat zover dat hij een goed blokje printe.
    probeer ik een groter object.
    verschuift de Y as.
    y-as verschuiving.jpg
    op de foto is te zien dat de 3e laag van de "raft" verspringt.
    dit stuur printen zonder raft werkte wel. en die is gelukt
    de opstappen voor deze 2600 zijn ook gelukt zonder raft.
    een bumper zonder raft. versprong ook. maar is acceptabel.

    een achterwand is een grote puinhoop geworden.

    ik heb een beetje het gevoel. je vervangt aan de auto de winterbanden voor zomerbanden. en de ruitenwissers doen het niet meer.

    weet iemand hier of er in cura een instelling zit waarbij de 3e of 4e laag verspringt.

    zelf ben ik eigenlijk bang voor een kabelbreuk. of eigenlijk hoop ik dat het een kabel breuk is want ik heb nog een geschikte kabel liggen.
    als het object in de y-richting niet groter is dan 2 cm gaat het goed. is het 3 tot 4 cm. is het te redden. wordt het groter. is het een grote smeerboel op de plaat. en een bult plastic om de extruder.

    vandaag of morgen ga ik de kabel vervangen. dus of iemand weet dat het ergens een instelling is dan hoor ik het graag.
     
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  20. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    ik kende deze nog niet.
    op het werk zijn er nog meer die 3d printen in de vrije tijd. en de algemene indruk is inderdaad een mogelijke kabelbreuk. of een slecht soldering van het stekkerblok aan het moederbord. die dingen ga ik eerst even onderzoeken.
     

Deel Deze Pagina