Topic voor : 3 D printen/3 D printers

Dan is het ontwerp zo gemaakt dat je support had noeten hebben onder de andere delen van de bumper. Het ontwerp ligt dus niet vlak. Kan zijn dat de ontwerper de bumper voor een andere printtechniek heeft ontworpen.
We wachten het resultaat wel weer af.

IMG_20210809_193044.jpg
En hier het resultaat. Moet nog wel geschuurd, geplamuurd en gespoten worden maar vind het er niet slecht uit zien.

Laatst bewerkt:
Sander ik ken Sketch up niet. Maar ga je die onderdelen printen? Ik zou alles in onderdelen tekenen, dan samenvoegen om de passing te bekijken. Voordeel is dat je een wijziging in een dwarsbalk het hele ontwerp niet hoeft te openen. En dan de onderdelen printen om samen te voegen tot één geheel. Die balk teken je dus één keer, met alle noodzakelijke gaten, hoeken, bochten en dan spiegel je hem. Heb je al twee onderdelen klaar. Althans zo werk ik, maar misschien dat andere een werkwijze hebben.

Het tekenen vind ik voor nu even te veel werk en sketch-up is volgens mij niet het meest ideale programma om te teken. Daarom leg ik het zelf ontwerpen van een trailer even stil.
Op Thinigverse een mooi dieplader gevonden.

Nu wil ik het eerste onderdeel printen maar vraag mij af of de ontwerper het deel expres rechtop heeft gezet, terwijl de zijkant helemaal vlak is. Lijkt mij logischer om het plat te leggen. Heeft iemand een idee?

De zijkant wordt zichtbaar, als je die vlak legt zou je misschien geen support nodig hebben voor de uitsteeksels. Die worden dan verticaal geprint. Maar de zijde op de buildplate is niet altijd net zo mooi als een geprintte bovenzijde.
Na bewerken moet je toch.
Je kan altijd nog een dunne 5mm plasticplaat op de zijwand lijmen. Scheelt veel schuurwerk.

De ontwerper heeft de 3d gemaakt en weet niet welke slicer software, materiaal, settings, printer jij gebruikt. De onderdelen zullen dus hoogstwaarschijnlijk in dezelfde oriëntatie inladen als hoe ze op de trailer zitten. Heeft beide weinig met elkaar te maken, oftewel jij bepaalt hoe je produceert en print. Zo'n onderdeel dus op zijn platte kant, tenzij je een massa aan supports wil printen...

Ah, hier zou ik eerder kiezen voor 30% en achteraf verstevigen met een alu profieltje, het is maar wat je wilt...

Op thingiverse kan je bij 'makes', de instellingen van anderen zien, vergelijk eens!

Ik heb laatst STL bestand gekocht van een DAF XF 105

In de begeleidende tekst op de website stond het volgende:

Als ik het enige meegelverde STL bestand open in Cura krijg ik het volgende:

Ik zie geen bestanden voor de verschillende schalen zoals de tekst suggereert.
Ook weet ik niet hoe ik de onderdelen los kan printen.
In mijn beste engels heb ik de aanbieder van de bestanden gevraagd hoe dat zit.
Dit is zijn antwoord:
Hello, how are you? Thank you for contacting me
See that the files you purchased are not separate STL partitions
But the parts inside the format are separate

Kan iemand mij vertellen hoe ik de onderdelen los kan printen?

Verschalen doe je in de printerinstellingen. Hij zal niet elk onderdeel in alle schalen getekend hebben. Betekent wel dat bijv wanddiktes heel dun kunnen worden, of details weg vallen. Welke schaal heb jij gekocht?

Back