Topic voor : Nieuwe en gebruikte zenders en alles wat hiermee te maken heeft.

Discussie in 'Model truckers' gestart door Bv3l, 2 aug 2019.

  1. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hey @Mark300
    In de zender ga je naar de page Mixen en daar scroll je naar Channel twee.
    Als er al een “Mix” staat, dan klik je lang op Enter en kies je “wijzigen” (van uitgaande dat je menu taal NL is)
    Nu zit je in de Mix settings en kun je de input weinigen “Source” scroll daarheen en klik op enter…
    Het gaat dan knipperen als het goed is en nu beweeg je de stick die je wilt gebruiken en druk je weer op enter.
    Nu is de juiste stick aan dat kanaal gekoppeld.
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  2. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Je gaat naar kanaal 2
    Enter ingedrukt houden.
    Wijzigen
    Source
    Dan blijf er wat knipperen daar achter.
    Vervolgens beweegt je de stick die je wilt gaan gebruiken.

    Escape en klaar
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  3. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Ahaaa, ik was aan het stoeien op de computer in Companion
     
    ArjanN vindt dit leuk.
  4. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Op de computer in Compagnion kun je het ook invoeren onder "mixer" ik vind dat zelfs makkelijker maar dat is persoonlijk. Vergeet in ieder geval niet je model te updaten naar je pc als je de aanpassing in de zender gedaan hebt.
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  5. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland

    Hoe heb je dit voor elkaar gekregen dan?
    ACCES is het zend protocol?
     
  6. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    @ mark jij hebt toch een X9E? Die kan alleen het D16 protocol aan en heeft 16 kanalen of evt 32 wanneer je een 2e zendmoduel plaatst.
    Met 1 ontvanger kun je via de Sbus altijd 16 kanalen uitlezen.
    of met 2 8 kanaals ontvangers die idd alleen aan de zender gekoppeld worden.

    Overigens is een 2e zendmoduul niet nodig wanneer je een arduino kunt gebruiken want het is mogelijk alle 18 beschikbare schakelinputs over 4 kanalen te verzenden zodat de 12 analoge inputs over kanaal 1 t/m 12 verzonden worden.
     
  7. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Ik heb hier inderdaad een X9E liggen

    Wil 2 ontvangers parallel naast elkaar werkend hebben, zonder tussenkomst van draden met elkaar.

    Bijvoorbeeld
    Kanaal 1-8 over ontvanger 1
    Kanaal 9-16 over ontvanger 2
     
  8. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat kan. Dan moet je de 2e onvanger binden op kanaal 9 tm 16 zonder telemetry meende ik
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2022
  9. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    @Mark300 Dat is voor een hijskraan zeker?

    @Blauwwinde Wat jij doet met een propkanaal opdelen is wat is essentie de Pistenking Kingpad en de Kraftwerk Steuerpad ook doen.
    De Kraftwerk https://kraftwerk-zone.com/easybus-lichtanlagen/87/steuerpad-licht-und-sound/
    vind ik zelf wel fraai, en het kost je ook één propkanaal. De Beier SFR1 heeft in de software al een tabblad voor de steuerpad zitten, hiermee heb je de module in je model niet meer nodig.

    Ik weet niet wat een Arduino kost en de tijd en moeite daarbovenop, maar de Steuerpad is een kant en klare oplossing. Alleen het bedieningskastje moet op de zender geplaatst worden, hiervan staan voorbeelden op de website.
    Dit kan voor vele modelbouwers en vriendelijke en snelle oplossing zijn om over één propkanaal vele functies aan te sturen.

    Het wordt nog mooier, voor Ethos is er in ieder geval van Pistenking, en van Kraftwerk komt deze eraan, een Lua script dat de iconen op het touchscreen weergeeft. Hiermee is de noodzaak voor het bedieningspaneel weg en kun je de procentinstellingen die jij hebt gemaakt in het script ook nog aanpassen en fijn afregelen.

    Hier de link naar het script: https://www.pistenking.com/shop/product_info.php?info=p296_smart-kingpad-fuer-frsky-tandem.html

    Hier op het Modelltruckforum loopt een draadje hierover: https://www.modelltruckforum.de/for...ndmodul-mit-kingpad-von-pistenking-ansteuern/

    Het maakt de FrSky Tandem met Ethos voor de functie modelbouwer wel interessant, en de nieuwe pultzender komt er ook nog aan, dit is in mijn optiek wel echt een waardige en doorontwikkelde vervanger voor de oude Nautic/Multiswitch oplossing, die inmiddels wel een beetje bejaard is geworden. Het maakt de Beier SFR1 ook superieur als module vanwege de vele mogelijkheden.

    Als een soortgelijk script ook uitkomt voor bijvoorbeeld Graupner kun je met de MZ16/32 of de nieuw aangekondigde MC32 pultzender op een soortgelijke manier gaan werken.

    Voor mijn Jeti overweeg ik de opbouw van een Kraftwerk Steuerpad, dan moet ik wel een 3D print steun ontwerpen om hem bovenop de behuizing te plaatsen zonder dat de antenne hier last van heeft.
     
  10. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    @ TrilliWillie,

    Ik had die van Pistenking ook gezien maar dat is bedoeld voor Trucks, ik heb een functie boot :) .
    De Arduino die ik gebruik is een Teensy 4.1 (600Mhz) en kost ca 40 euro, mogelijk dat het met de veel goedkopere Nano (16Mhz )ook al kan, dat heb ik nog niet geprobeerd. De instellingen om 5 switches over 1 kanaal te zenden heb ik eerder al gepost en de software in de Arduino wil ik best delen maar ik stuur behalve de Beier ook een of meer 24 kanaals 12 bits Leddriver aan over de SPI poort. Hiermee kan ik alle ledjes direct insteken zonder weerstand en mooi onafhankelijk regelen op intensiteit.

    Voor mij gold dat het budget niet alles toe liet en ik wel veel schakelaars wil hebben. De X9E was daar een goede zender voor terwijl de X9D wel meer kanalen heeft maar de kast heeft geen ruimte voor veel switches. Eigenlijk geld dat ook voor de Tandem X20, ik heb er serieus naar gekeken maar zag voor mijn toepassing de meerwaarde niet.

    Ik ben het met je eens dat het multiswichts verouderd is het kost ook 9 x 20ms om 8 schakelaars over te zenden. Met de methode die ik gebruik gaat alles als data over en kun je de pulsbreedtes veel dichter op elkaar zetten dan vroeger met de 40MHZ kon bovendien kun je met de huidige 2.4GHZ met LBT geen treintjes meer doorzetten omdat er wel eens een pakketje wegvalt en dan zend de ontvanger gewoon de laatstbekende nog een keer door.

    Mijn prio was eerst alle switches die op de zender beschikbaar zijn en dus niet extra kosten over te brengen naar de ontvanger.
    De pulsbreedte kan nu op plus of min 1 microseconde herleid worden en dat zit in de afronding. Dat betekend dat je in theorie ca. 333 verschillende combinaties over 1 kanaal in 1 pakketje kunt zenden. Echter omdat ik van de standaardinstelling in de zender gebruik wil maken kon ik niet meer dan 182 (2x3x3x3x3x3) combinaties doorzetten op 1 kanaal, bovendien is dat voldoende om alle ingangen van de zender te benutten. Zaken als een soort shift functie op een schakelaar om de beier met 50pct en 100pct aan te sturen regel ik evt in de Arduino.

    De Opvolger van de X9E was een maand of 2 geleden bij mij nog niet in beeld dus ben ik voor X9E gegaan.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2022
  11. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Voor een schip zijn de functies anders als voor een truck, alleen je hebt bij beiden meestal wel veel nodig.
    Deze info is echter niet alleen voor jou bedoeld @Blauwwinde , maar voor alle andere lezers die hier ook naar oplossingen zoeken die makkelijk werken en enigszins betaalbaar zijn. De Kraftwerk Steuerpad is acht tientjes en heeft alleen wat in/ opbouwtijd nodig en deze werkt met bijna alle zenders die een prop kanaal beschikbaar hebben.

    Ze worden zelfs op de goedkope Carson Reflex zenders gebruikt, het is daarmee een hele chique en tegelijkertijd toegankelijke optie. Niks ten nadele van jou werk, maar ik post hier voor alle lezers die er wat aan kunnen hebben, en we zitten hier in het truck gedeelte, daar spits ik mijn advies ook op.

    Mijn mening, ik vind zoveel schakelaars op een zender erg onoverzichtelijk, zeker als de functie er niet bij staat vanwege ruimtegebrek bijvoorbeeld, daar zijn deze oplossingen van Pistenking en Kraftwerk ook erg goed in vind ik.
    Het Lua script voor de Tandem met Ethos kost je overigens niks, alleen wat meer tijd.
     
  12. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Dat is 1 van de mogelijkheden ja
     
  13. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik

    Heb op mijn x9e en q7 zenders ook gewoon d8 mode zitten



    Liever dat dan wat ik nu op me q7 heb.



    Een 6 standen schakelaar op een potmeter functie om flight modes te switchen
    om dat ik te weinig schakelaars heb
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  14. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb naar volle tevredenheid de bedienpad van RC Lab. Werkt plug en play op mijn Spektrum DX10 met de SFR1.
    Moet wel zeggen dat RC lab en ik onze woonplaats delen, dus makkelijker kon het niet.
    Nadeel, de drukknopjes en het simpele symbool velletje over de drukknopjes. Op de foto is mijn symbool velletje te zien, omdat ik een aantal specifieke 20200428_121932.jpg symbolen zocht.
    Dan is zo'n mooi scherm natuurlijk wel een heel erg groot verschil.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2022
    Trilliwilli vindt dit leuk.
  15. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Touchscreen layouts zijn de toekomst, vooral om het overzicht te behouden.
    Mijn FrSky X20 is inmiddels onderweg en ben vooral benieuwd naar de touchscreen limieten.
    Op zich heb al wel met touchscreens kunnen spelen (Nextion) en is een layout creëren eenvoudig.
    Ook met animatie beelden erbij, dit was een project voor schepen.
    Het zal dan ook vooral samengaan met een juiste LUA script, welke de vertaling (actie/reactie) omzet.

    Edit:
    Hier toch een touchscreen ontwerp voor truck (banen) met animatie, al dan niet voor de zender gerelateerd;
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2022
  16. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Dat is toch Jeroen? Wij zijn nog collega’s geweest.

    Over wat iedereen fijn vind verschillen de meningen nogal. Sommige zweren bij schakelaars, anderen vinden de softkeys van een Servonaut zender weer veel fijner. Het menselijk ook is nogal visueel ingesteld, er staan daarom ook symbolen op verkeersborden en op de knoppen in je auto.

    Ik vind dat persoonlijk ook het makkelijkste, maar dat blijft ieders eigen smaak. Die Lua scripts op de Ethos zijn veelbelovend, betaalbaar en fraai.
     
  17. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Klopt, is Jeroen, of misschien eigenlijk meer zijn zoon Michael.
    Bedoelde met drukknopjes dat ze niet 100% betrouwbaar werken, kan aan de kwaliteit liggen.
    Symbolen van vooral brandweer acties, zwaailichten blauw, oranje, tweetonige hoorn etc zaten niet bij Pistenking en Krafwerk.
     
    Trilliwilli vindt dit leuk.
  18. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Inmiddels heb ik de X9e als draadloze leraarzender in gebruik icm een X9d. Ook in de X9e kun je een XM+ ontvanger op de middelste 3 pinnen voor een uitbreiding prikken. De zender krijgt dan via Sbus de signalen van de X9d binnen.
    Alles zit netjes in een geprint kastje wast precies in de klem past.
     
  19. Twente ontour

    Twente ontour

    Lid geworden:
    8 jan 2022
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Twente
    hoi mensen.. ik heb een graupner mc 28 4D zender.. die geeft elke paar sec een pieptoon ik hoorde dat het een alarm is maar kan ik deze ook uit zetten word zelf helemaal piep gek van
     
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik had een MC20. Kon daar diverse alarmen en timers instellen. Heb je een timer ingesteld? Iets met accu of spanning? Of sensoren die hij niet vinden kan? Alles zou eigenlijk in handboek moeten staan.
     

Deel Deze Pagina