Topic voor : Servonaut, Beier-USM-RC en MFU en alle Besturings en Verlichtingssystemen.

ik denk dat het stekkertje wat er nu in zit omgedraaid moet worden.
dan heb je dat rare gedoe niet met het vooruit en achteruit rijden.
het zelfde als met het + en - van een accu daar moet je het ook goed erop doen,
voordat hij het doet.
succes nog!!!
 
stekkertje van het betreffende kanaal 180 graden draaien.

als het
bruin rood oranje

dan wordt het

oranje rood bruin
 
ok mensen, het is me inderdaad gelukt om het om te keren.
nu heb ik een volgende vraag:
als ik alle stekkers van de servo's aansluit en van de mfu op de ontvanger zoals het hoort dan lukt het me niet om én mijn stuur bv naar links te draaien én mijn knipperlicht naar links te laten werken.
ik kan alleen óf mijn stuur draaien en als ik em op een ander kanaal zet (dmv het stekkertje op mijn onvanger om te zetten) ó mijn knipperlicht.
mijn gas werkt dan trouwens ook niet, alleen op een ander kanaal.
ben ik stom:p of doe ik iets serieus mis!

alvast bedankt voor alle hulp mensen, het word zeker gewaardeerd, top!
 
ik gebruik een robbe f14 maar moet ik dan in de zender zelf het stekkertje omdraaien of omwisselen met een ander stekkertje? Er zitten iets van 4 stekkertjes in de zender bovenin
Sorry voor de misschien stome vraag maar dit is mijn eerste truck waar ik zelf elecctronica in zet

bedankt

Stomme antwoorden bestaan wel ! (niet dat je die gekregen hebt hoor)
Ik bedoel er mee te zeggen dat hoe "stom" jou vraag ook mag zijn gewoon plaatsen hier op het forum.

And you know ! We Love Pictures :mrgreen:
 
Tevens heb ik samen met me pa ook nog een paar "vreemde" dingen in de MFC-01 gevonden.

Bijvoorbeeld: De MFC-10 schakelt ook elektrisch, dus haal het stangetjes van je servo maar eens af, en schakel dan gewoon je servo via de MFC-01.
Gegarandeerd dat je andere snelheden krijg.

Maar daar maak ik van de week nog wel een apart stukje van, eerst ff kerst vieren.

Hoi Mark,
heb eens uitgeprobeerd wat je aangaf.

Heb ivp de servo stang het stekkertje van de schakel servo uit de MFC getrokken.
Daarna eens gekeken wat de motor deed.
Hij schakelt dan inderdaad ook elektrisch. :lol:
In de 1e versnelling gaat hij er als een speer vandoor.
Maar hoe hoger je opschakeld, des te langzamer de truck gaat rijden.

Je krijgt dus precies het tegenover gestelde beeld van de 3bak. :lol:

Is wel grappig om te zien.
 
hoi ruud. heb je dan niet je gas verkeerd om staan en de aandrijfassen in spiegelbeeld gemonteerd liggen?

Hoi Alwin,
alles ligt goed.

Als ik alles gekoppeld heb, de servo's en zo, werkt het precies zo als het hoort.

1e versnelling langzaam en krachtig.
2e versnelling normaal
3e versnelling sneller en de minste kracht.

Koppel ik de servo los van de MFC, dus zo dat de 3bak in de 2e versnelling vast staat en niet meer schakelt naar de 1e en 3e versnelling, dan regelt de MFC het max. toerental van de motor nog wel.
Nu alleen dus tegengesteld.

1e versnelling hoog max. toerental.
2e versnelling normaal.
3e versnelling laag max toerental.

Ik vermoed dat Tamiya dit zo geprogrammeerd heeft vanwege de tandwiel verhouding in de 3bak.

Bij een klein aangedreven tandwiel dat een groot tandwiel aandrijft krijg je een krachtigere overbrenging dan bij een groot aangedreven tandwiel dat een kleiner aandrijft.

Je zal dan ook de motorsnelheid aan de aan te drijven tandwielen moeten aanpassen om nog vooruit te kunnen komen.

Dat is denk ik ook wat ik waarneem.
Om de truck opgang te krijgen, start ik in de 3bak met een klein- naar grote tandwiel overbrenging. 1e versnelling, hoger toerental motor, kracht.

Naar mate je minder trekkracht en meer snelheid wil, schakelt je de 3bak door naar een groter aangedreven tandwiel dat dan een kleiner tandwiel gaat aandrijven. 2e versnelling, normaal toerental motor, minder kracht.

Heb je de truck dan goed aan het rijden, heb je nog minder kracht nodig en kan je nog sneller gaan rijden door een nog groter aangedreven tandwiel te kiezen dat een nog kleiner tandwiel aandrijft. 3e versnelling, laag toerental motor, nog minder kracht.

Lijkt me dus te kloppen met wat de MFC doet.

Dit zal waarschijnlijk ook zo gedaan zijn om de rijtijd van de accu gunstiger te kunnen beinvloeden. Minder toeren is langere rijtijd.:)
 
goed nieuws mensen, ik heb het uitgevogeld!:p:p
ik heb het werkend met het sturen dat dan mijn r.a.w. aangaat e.d.
nu moet ik nog de kabeltjes wegwerken en de schotel monteren.
en @ robbert, tuurlijk zal ik foto's posten
hier alvast een voorproefje (zie link hieronder), maar met verlichting doe ik van het weekend.

bedankt voor de hulp mensen!
er zullen nog wel wat vragen volgen:mrgreen:

Foto's king hauler en volvo fh12
 
Laatst bewerkt:
@ruud

toch heb ik het idee dat het meer te maken heeft met een verkeerd om draaiende motor en vervolgens de assen in spiegelbeeld gemonteerd.

als je de draairichting van de motor veranderd. en je assen omdraait. dan gaat je truck alsnog dezelfde kant op. je zal alleen merken naar mijn idee dat dan het toerental juist wel oploopt in plaats van afloopt zoals nu.

EDIT: hmm alhoewel.dan zou je gasregeling al verkeerd om moeten werken uhh volg het zelf even niet meer :lol:.. laat op de avond.
 
allereerst de beste wensen allemaal!!

ik heb nog een vraagje.
ik heb nu zo goed als alles werkend, maar ik kan mijn verlichting niet bedienen via mijn zender (dus met de rechter knuppel) en de toeter werkt ook niet.
iemand enig idee wat dit kan zijn?
 
allereerst de beste wensen allemaal!!

ik heb nog een vraagje.
ik heb nu zo goed als alles werkend, maar ik kan mijn verlichting niet bedienen via mijn zender (dus met de rechter knuppel) en de toeter werkt ook niet.
iemand enig idee wat dit kan zijn?

Hoi,

Ik neem aan dat u de gebruiksaanwijzing door heeft genomen,misschien heb ik het mis,maar heeft u de mfc-01 en de zender gecalibreerd(reset knop indrukken,trims neutraal,sticks uiterste naar links en rechts,ed)
Daarna de betreffende trim op z'n uiterste stand zetten gevolgd door een snelle maximale uitslag van de stick....

Succes,

Jan
 
allereerst de beste wensen allemaal!!

ik heb nog een vraagje.
ik heb nu zo goed als alles werkend, maar ik kan mijn verlichting niet bedienen via mijn zender (dus met de rechter knuppel) en de toeter werkt ook niet.
iemand enig idee wat dit kan zijn?

Hoi lawine12,
als het na het callibreren wat Jan aangaf nog niet lukt, kan je proberen de zaak fijn af te stellen met het potmetertje "v1", op de MFC.
x68a1.jpg


Schuif voordat je deze gaat instellen, wel even de trimmer van kanaal 3 helemaal naar voren.
 
ok, het is me gelukt, het stekkertje in de zender zat niet helemaal goed erin :hammer::hammer:
sorry voor de overbodige vraag, ik zal van het weekend wat foto's maken en hier posten zodat jullie mee kunnen genieten :-D:-D
het begint nu ergens op te lijken, nu nog mijn schotel monteren en de kabels wegwerken
 
Laatst bewerkt:
[URL="
volvo fh12 met mfu[/URL]

hierbij een kort filmpje van mijn truck.
sorry voor de slechte kwaliteit deze is opgenomen met mijn telefoon.
graag hoor ik van jullie wat jullie ervan vinden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stuur anders forum gebruiker Corrien een Pb'tje.
Als die het niet weet, dan weet niemand het, of het is onmogelijk.
 
Hallo Ruud,

Heel even een vraag aan je...
Heb je na die zender-ombouw, ook de MFC opnieuw gekalibreerd ?
Zodat hij de nieuwe waardes weer heeft !

Kon dat niet uit je tekst ophalen.

Indien nee, dan is er misschien nog hoop...
 
Hoi allemaal,
ben weer een beetje aan het experimenteren met de verlichting van mijn truck.

Ik ben van plan een contactstrip in de kap van de truck te maken.
Hier wordt de verlichting die in de kap van de truck zit op aangesloten.
Er wordt een contra-contactstrip op het chassis van de truck gemaakt vanwaar de bedrading naar de MFU wordt geleid.

Tijdens het monteren van de kap vallen te contactstrips tegen elkaar waardoor de verlichting dan weer normaal zou moeten werken.

Het voordeel hiervan is dat ik dan niet steeds alle bedrading van de MFU los/vast hoef te maken als ik de kap van het chassis halen of opzet. ;)

Nu weet ik echter niet of ik de min polen van de LEDs die door de MFU aangestuurd worden omgestraft allemaal met elkaar kan doorverbinden.
Dat scheelt nl. een hoop draden en contacten.

Wie weet of dit mag/kan of niet mag/kan?
 
Theoretisch zou dat kunnen.

Het zijn allemaal kleine belastingen, en die passen wel door die ene min draad.
Maar toch zou ik voor de zekerheid het opsplitsen in 2 draden voor de min.

Toevallig heb ik gister een vergelijkbaar systeem gemaakt op mijn Axial SCX10 met Hilux kap.
Oude 24-polige computerstekker genomen. Werkt tot nu toe goed, en ik heb nog een paar draadjes over :D

@Piet, er al achter hoe je van dit topic een sticky moet maken?
 
HO! STOP! HO!

dit kan dus niet zomaar ongestraft of het moet 1 uitgang betreffen. maar dat betwijfel ik ten zeerste.

de MFU is min schakelend.

je kan wel een algemene plus gebruiken.

dat merk je ook vrij snel met meten via de multimeter op de diode stand.

Je zult zien dat alle + signalen aan elkaar zitten op de print van de MFU.
 
HO! STOP! HO!

dit kan dus niet zomaar ongestraft of het moet 1 uitgang betreffen. maar dat betwijfel ik ten zeerste.

de MFU is min schakelend.

je kan wel een algemene plus gebruiken.

dat merk je ook vrij snel met meten via de multimeter op de diode stand.

Je zult zien dat alle + signalen aan elkaar zitten op de print van de MFU.

Hoi Alwin,
ben even aan het meten gegaan.
Heb de min meetpen steeds op het zelfde contact gehouden.
Linkerpin, linkerrij, bovenste connector.
Daarna alle verlichting aan geschakeld.

Nu heb ik 3 verschillende waarde gevonden.
De aansluitingen voor enkele LEDs hebben allemaal 5volt. (linkerrij op de foto)
De aansluitingen voor dubbele LEDs hebben allemaal 10volt.(rechterrij op de foto)
En dan nog twee aansluitingen van 7.5volt.( 2 bovenste connectoren rechterrij)
Alle meetpunten waren onbelast op het moment van de metingen.
x68a1.jpg


Nu hebben de koplampen, 2 sets, dubbele LEDs dus 10volt aansluitingen.
De richtingaanwijzers en spatbordlampen, 4 stuks, enkele LEDs dus 5volt aansluitingen.

Als ik nu een gemeenschappelijke plus wil maken, moet ik dan 2 aparte groepen maken om alles goed aan te sturen.?

Eén plusgroep van 10volt, voor de koplampen, en één plusgroep van 5 volt voor de rest.
De minpunten van de LEDs moeten dan dus in dit geval allemaal 1 op 1 zitten.
 
Back
Top