hoi ruud. heb je dan niet je gas verkeerd om staan en de aandrijfassen in spiegelbeeld gemonteerd liggen?
Hoi Alwin,
alles ligt goed.
Als ik alles gekoppeld heb, de servo's en zo, werkt het precies zo als het hoort.
1e versnelling langzaam en krachtig.
2e versnelling normaal
3e versnelling sneller en de minste kracht.
Koppel ik de servo los van de MFC, dus zo dat de 3bak in de 2e versnelling vast staat en
niet meer schakelt naar de 1e en 3e versnelling, dan regelt de MFC het max. toerental van de motor nog wel.
Nu alleen dus tegengesteld.
1e versnelling hoog max. toerental.
2e versnelling normaal.
3e versnelling laag max toerental.
Ik vermoed dat Tamiya dit zo geprogrammeerd heeft vanwege de tandwiel verhouding in de 3bak.
Bij een klein aangedreven tandwiel dat een groot tandwiel aandrijft krijg je een krachtigere overbrenging dan bij een groot aangedreven tandwiel dat een kleiner aandrijft.
Je zal dan ook de motorsnelheid aan de aan te drijven tandwielen moeten aanpassen om nog vooruit te kunnen komen.
Dat is denk ik ook wat ik waarneem.
Om de truck opgang te krijgen, start ik in de 3bak met een klein- naar grote tandwiel overbrenging. 1e versnelling, hoger toerental motor, kracht.
Naar mate je minder trekkracht en meer snelheid wil, schakelt je de 3bak door naar een groter aangedreven tandwiel dat dan een kleiner tandwiel gaat aandrijven. 2e versnelling, normaal toerental motor, minder kracht.
Heb je de truck dan goed aan het rijden, heb je nog minder kracht nodig en kan je nog sneller gaan rijden door een nog groter aangedreven tandwiel te kiezen dat een nog kleiner tandwiel aandrijft. 3e versnelling, laag toerental motor, nog minder kracht.
Lijkt me dus te kloppen met wat de MFC doet.
Dit zal waarschijnlijk ook zo gedaan zijn om de rijtijd van de accu gunstiger te kunnen beinvloeden. Minder toeren is langere rijtijd.