Topline cabine

• Topicstarter Topicstarter Boerkuh Dimi
  • Startdatum Startdatum
B

Boerkuh Dimi

Guest
Hallo allemaal,

Zoals ik al eerder vermeld heb, ga ik een poging doen om zelf een toplinecabine te maken, omdat ik het budget niet heb om er eentje te kopen (en ik vind ze eigenlijk wat duur). Alle tips zijn welkom.

Ik dacht eerst om een bak te nemen en deze te vullen met polyurethaan, dan de PU eruit trekken als deze droog is en dan daar de vorm uit te snijden. De afmetingen heb ik al, dus dat is al geen probleem. Dan folie over de vorm doen en dan insmeren met kunsthars. Goed laten uitharden en bijschuren en vlakken. Achteraf de polyurethaan zien eruit te krijgen. Maar ik heb gezien dat de highline cabine hetzelfde is als de topline, enkel wat lager. Dus deze dacht ik dan eerts in het polyurethaan te drukken, overtollig PU wegsnijden en dan harsen. De highline cabine wordt dan eigenlijk teruggebruikt.

Hiervoor zijn alle tips dus welkom, welke folie of kunsthars ik het best gebruik e.d.

Mijn tweede poging was om de highline cabine te gebruiken. Met Alu plaatjes de cabine op hoogte brengen op de truck. en dan met polystyreen of abs plaat dichtmaken en dan plamuren.

Hier zijn ook alle tips welkom.

Laat me ook maar weten welke methode jullie het beste vinden.

Ik zeg er wel bij dat ik een POGING ga doen om deze cabine te maken. Mislukt het, dan bestel ik er me gelijk een.

Ook dacht ik mijn voorbumper wat te verlagen. Ik weet nog niet precies hoe, maar ik dacht eerst een plaatje plexi of ALU eronder maken en deze dan bij te plakken.

Ook hier zijn alle tips welkom

groeten

Dimi

Alle tips zijn welkom!

PS: ik heb ook gezien dat catweazle zijn cabine voor zijn king hauler had aangepast, dus het zou toch wel moeten lukken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

PS: ik heb ook gezien dat catweazle zijn cabine voor zijn king hauler had aangepast, dus het zou toch wel moeten lukken.

Ik wens je veel succes maar een king hauler cabine is wel even wat anders al een topline dak he. Aangezien de rondingen en de lijnen waar je rekening mee moet gaan houden om het er zo echt mogelijk uit te laten zien. Maar het is natuurlijk wel leuk om te gaan proberen.

Ja ik heb gezien dat nog niemand op het forum het geprobeerd heeft. Iemand moet de eerste zijn hé :D

Bedankt voor de positieve reacties!!

Waarschijnlijk ga ik dinsdag beginne met de bouw ervan, eerst nog mijn laatste examen leren, en ik ben het middelbaar af. Dan 3 maandjes relaxen en aan men truck bouwen.

groeten

Alle tips zijn welkom

hallo
waarom niemand hier het heeft geprobeerd???!!!!
is namelijk dat als je het zelf probeert veel tijd kost,
hopen dat het lukt,
mislukt het dan ben je het geld van je matriaal ook kwijt,
tel alle spullen die je gebruikt bij elkaar eens op,
wat is het verschil dan nu met de dak wat je zo kan kopen????!!!!
ik zou zeggen koop gewoon zo een dak en je hebt tijd om rustig te leren,
succes met leren en bouwen,
mvg markioo

Ja ik weet dat het veel tijd kost, geld valt nog mee. Ik heb het uitgeteld, en ik kom op zo'n 20 euro. Het meeste materiaal heb ik ook al hier. En ja als het mislukt, dan koop ik er mij gewoon eentje. Maarja ik zou het toch eens willen proberen. Als het lukt heb ik een goedkoop dak.
Vanaf volgende week heb ik toch 3 maanden vakantie, kan ik lekker veel aan men truck bouwen.

Mijn motto is namelijk: Zo veel mogelijk doen met zo weinig mogelijk geld.

groeten

Alle tips zijn welkom

zo probeer ik het ook
maar dat valt tegen
als je kijkt wat de hobby
tegenwoordig kost haha
maar met bruder kun je
al leuke dingen maken voor een
klein prijsje
alleen dan komt helaas de dure elektro er weer bij

elektro maak ik ook volledig zelf. Ik heb zo'n programma via de school: crocodile physics. Daar maak je al aardig wat schakelingen mee. Ik zoek meestal de elektrische schema's op en deze maak ik dan zelf. Ik heb wel al 2 modules van conrad gekocht, deze voor remlichten, achteruitrijlichten, richtingaanwijzers en waarschuwingslichten (4 pinkers). Nu ben ik nog op zoek naar een module voor de lichten afstandsbediend te besturen. Dat van de zwaailichten heb ik al een module gevonden, enkel nog in mekaar solderen. LED's heb ik ook al gekocht via ebay. Dus het meeste materiaal heb ik al, nu nog in mekaar zetten

groeten

Ja ik heb de module niet, ik heb er gewoon het elektrisch schema van. Dat kan je terug vinden op conrad.

bij de gebruiksaanwijzing vind je normaal gezien het elektrisch schema terug.

http://www1.conrad.be/scripts/wgate/zcop_be3/~flN0YXRlPTE1Njc3MTE0ODQ=?direkt_aufriss_area=SHOP_B2C_Modelling&~template=PCAT_AREA_S_browse&p_page_to_display=&catalogs_sub_id=sub14&aktiv=14&navi=oben_1

modelbouw>toebehoren>elektronica>model verlichtingselektronica>SMD 4 kanaals rondomlicht

Deze zijn wel voor zwaailichten van conrad.

groeten

Hoi Dimi,

kijk daar hebben we weer een echte modelbouwer. :lol:

Zoveel mogelijk proberen te realiseren met normale "huis, tuin en keuken" materialen en gereedschappen. :)

Zou zeggen, kom bij mij aan de huiskamer tafel zitten, dat is mijn werkplaats, dan kunnen we lekker samen klussen. :lol:

Veel succes met de bouw en ik blijf je draadje volgen.

Hoi,

Is het niet makkelijker om MDF (misschien te zwaar) of een blok balsa hout in model te schuren / vijlen /frezen ?

Je hebt bij de gamma ook plaatjes mdf van 4mm dik , die kan je ook trapsgewijs op elkaar lijmen en dan afwerken...

Misschien gaat dat niet zo makkelijk , ik zit nl ook al zit te verzinnen hoe je dat het beste kan doen...(ik moet ook nog een hele cabine + opbouw zien te maken)

succes!

Groet,
Marcel

Laatst bewerkt:
cabine maken

hallo.
voor het maken van een model voor een cabine kan beter abachi hout
gebruiken dan balza.
het voordeel van abachi, laat zich beter verwerken dan balza dit is erg kwetsbaar b.v indrukken.abachi laat zich goed snijden en schuren.
vr.gr.adrie

Neen, ik ga niet met hout werken, omdat ik het liefst een holle cabine heb om mijn elektronica in te bouwen. Ik zou ook mijn highline cabine willen teruggebruiken. Dus ga ik een grote bak met PU vullen, dan mijn highlinecabine erin drukken en het overtollige PU eronduit snijden. En dan de rondingen fatsoeneren. folie erop en insmeren met hars. Dinsdag ga ik de materialen halen (mss maandag al); en dan begin ik. Ik zal steeds foto's plaatsen. Als het mislukt kan ik nog andere pogingen doen, met ABS plaat en dan plamuren e.d. Maar ik ga het eerst op deze manier proberen.

Alle tips blijven welkom, indien mijn methodes niet zouden lukken.

groeten

Bedankt voor de snelle respons

ahzo, maar, als je het hout dan insmeert met de hars, dan krijg je het er toch niet terug uit, of begrijp ik je nog verkeerd?

groeten

cabie maken

neem hiervoor eens contact op met bred-last die heeft dit meer toegepast,want er is een speciaal middel voor het lossen van de mal.
vr.gr.adrie

Hallo iedereen,

Ik ben vandaag al PUR schuim gaan halen, ik ga het dus eerst op die manier proberen. De PU in vorm snijden, dan insmeren met kaarsenvet (om de PU achteraf te kunnen verwijderen), en dan laag per laag hars erop. Achteraf bijschuren...

Maar weet er iemand waar ik (kunst)hars kan halen? En welke soort zou hiervoor het beste zijn, mijn pa stelde al voor van een soort polyesterhars en dan harder daar bij doen. Zou ik ook moeten gebruik maken van glasvezelmat?? Ik denk het persoonlijk niet, want mijn highlinecabine ga ik toch teruggebruiken, en mss steek achteraan nog een stukje alu.

regio Limburg België.

groeten

Back