Gistermiddag heeft de Cap zijn maiden gehad. Dat ging helaas niet zonder slag of stoot en was blij dat hij weer heel aan de grond stond8O. Gelukkig was hij in de handen van een meer capabele piloot in dat opzicht dan mij.
Gezocht wat nou de reden van zijn rare vlieggedrag kon zijn. Hij had de neiging om steeds vanzelf te klimmen en te duiken....dit was alleen op te vangen met het spelen met de motor. Op deze manier ook weer geland.
Voor de vlucht zijn CG punt uitgeprobeerd en dat "leek" goed te zijn. Op de grond de instelhoeken van de vleugels en stabilo nagemeten en die waren spot-on, dus daar zat het niet.
Na beraad met wat meer wijze mannen op ons veld toch tot de conclusie gekomen dat het CG totaal verkeerd zat. Het moet een centimeter of 5 naar voren en dat is een hoop maar verklaarde wel zijn vlieggedrag.
Terug naar de tekentafel dus met de Cap. Heb vanmiddag een andere demper gehaald van Krumscheid die een stuk dunner is en daardoor dieper in de romp komt te zitten, waardoor een kleinere en plattere tank een stuk naar voren kan en die op het zwaartepunt komt te liggen. Dan verhuisd de ontvanger accu ook onder de motorkap en dan eens meten hoe ver we komen ermee.
Was bijna weer een duur middagje
.....was het vanmiddag toch al met een nieuwe uitlaat, klemmen, tank enz. enz....
Marc
Gezocht wat nou de reden van zijn rare vlieggedrag kon zijn. Hij had de neiging om steeds vanzelf te klimmen en te duiken....dit was alleen op te vangen met het spelen met de motor. Op deze manier ook weer geland.
Voor de vlucht zijn CG punt uitgeprobeerd en dat "leek" goed te zijn. Op de grond de instelhoeken van de vleugels en stabilo nagemeten en die waren spot-on, dus daar zat het niet.
Na beraad met wat meer wijze mannen op ons veld toch tot de conclusie gekomen dat het CG totaal verkeerd zat. Het moet een centimeter of 5 naar voren en dat is een hoop maar verklaarde wel zijn vlieggedrag.
Terug naar de tekentafel dus met de Cap. Heb vanmiddag een andere demper gehaald van Krumscheid die een stuk dunner is en daardoor dieper in de romp komt te zitten, waardoor een kleinere en plattere tank een stuk naar voren kan en die op het zwaartepunt komt te liggen. Dan verhuisd de ontvanger accu ook onder de motorkap en dan eens meten hoe ver we komen ermee.
Was bijna weer een duur middagje

Marc