TopModel CZ Cap 232 (servokeuze vraag)

Gistermiddag heeft de Cap zijn maiden gehad. Dat ging helaas niet zonder slag of stoot en was blij dat hij weer heel aan de grond stond8O. Gelukkig was hij in de handen van een meer capabele piloot in dat opzicht dan mij.

Gezocht wat nou de reden van zijn rare vlieggedrag kon zijn. Hij had de neiging om steeds vanzelf te klimmen en te duiken....dit was alleen op te vangen met het spelen met de motor. Op deze manier ook weer geland.
Voor de vlucht zijn CG punt uitgeprobeerd en dat "leek" goed te zijn. Op de grond de instelhoeken van de vleugels en stabilo nagemeten en die waren spot-on, dus daar zat het niet.

Na beraad met wat meer wijze mannen op ons veld toch tot de conclusie gekomen dat het CG totaal verkeerd zat. Het moet een centimeter of 5 naar voren en dat is een hoop maar verklaarde wel zijn vlieggedrag.

Terug naar de tekentafel dus met de Cap. Heb vanmiddag een andere demper gehaald van Krumscheid die een stuk dunner is en daardoor dieper in de romp komt te zitten, waardoor een kleinere en plattere tank een stuk naar voren kan en die op het zwaartepunt komt te liggen. Dan verhuisd de ontvanger accu ook onder de motorkap en dan eens meten hoe ver we komen ermee.

Was bijna weer een duur middagje:(.....was het vanmiddag toch al met een nieuwe uitlaat, klemmen, tank enz. enz....

Marc
 
Ben zelf "ook" een cap-fan en inderdaad de uitlaat is altijd een probleem zelfs wanneer hij 2.2m is met aansteekvleugels. Ik heb zelf een eigen cap-ontwerp van die taille gebouwd met een zdz50ng in op zn zij gemonteerd en super korte bochten naar uitlaat en dan zat hij nog maar een ca 5mm van de al extra naar achteren geplaatste vleugelbuis. Misschien is het volgende te overwegen.
Eerstens is de DA50 in een 2m kist een overkill maar je hebt m liggen en hij is lichter dan een vervanger zoals de zenoah 45 dus het is logisch dat je m gebruikt.
Op mijn club is er echter iemand met zo'n zenoah en een Pitts slimline muffler of hoe noemen de amerikanen dat, zoeentje die overal in past en ook nog behoorlijk licht is.
Deze kombinatie is echter stiller dan de 50cc krachtbeesten a la DA, 3W DL enz want kracht is luid ongeacht in hoeveel kamers j'm laat brullen. Komt daarbij dat deze motor wel zwaarder is dan de DA maar in combinatie met een lichtere demper???
Hoedanook, ik vermoed dat ik te laat ben maar ik wou het toch even kwijt.
 
Ik heb deze kist overgenomen, dus zal dit draadje verder over nemen. Het zwaartepunt zat inderdaad veel te ver naar achteren. Ik heb even de bouwbeschrijving bij de fabrikant opgevraagd en CG moet tussen de 13,5 en 14,5cm van de voorlijst af liggen. Dus ik moet nog e.e.a aanpassen.
 
Back
Top