Fotor
Forum veteraan
Ik heb zojuist een Topmodel CZ Fantasy uit Duitsland meegenomen (de gemotoriseerde versie van de Elixir), en aangezien dit me wel een interessant model voor meer mensen lijkt zal ik mijn ervaringen hier beschrijven. Voor de duidelijkheid: de Elixir en de Fantasy zijn op de neus na gelijk. De Elixir heeft een zweefneus, de Fantasy een elektroneus.
Hoe het kwam…
Stiekem ben ik al een tijdje aan het kijken voor een mooie all-round zwever die alles kan. Goed thermieken, maar ook lekker snel aan de helling. Dan kom je al snel in de F3J-achtige zwevers terecht. Er moest wel een motor in komen om niet afhankelijk te zijn van de aanwezigheid van een lier. Tijdens een kleine expeditie naar de Wasserkuppe moesten we voor spullen in een lokale modelbouwzaak zijn. We zijn bij Harry's Modellbau geweest, een mooie winkel met vooral in de werkplaats een ongelofelijke verzameling van de prachtigste zwevers. Daar kwam ik de Fantasy tegen. Een grote bruine doos, maar de combinatie van het plaatje en de prijs op de doos trok mijn aandacht. Het feit dat de eigenaar van de winkel zelf net zijn tweede had afgebouwd leek mij een goed teken, en de inhoud van de doos zag er op het eerste gezicht prima uit. Ik heb er dus één meegenomen.
Enkele gegevens volgens de fabrikant:
- Spanwijdte 3200 mm
- Lengte 1557 mm
- Vleugeloppervlak 67,6 dm2
- Vleugelbelasting 44,4-49 g/dm2
- Gewicht 3-3,3 kg
- Profiel MH32
De inhoud van de doos
- Romp, 374 gram
- Vleugelmiddenstuk, 725 gram, 136 cm
- Vleugelbuitendelen, links 272 gram, rechts 265 gram, 91 cm/stuk
- Hoogteroer, 118 gram
- Stickerset
- Handleiding
- CD
- Kleindelen, ca 130 gram
Eerste indrukken
De romp heeft een vrij zichtbare naad, maar deze is wel redelijk goed afgewerkt. De neus is aan de voorkant open en klaar voor de plaatsing van een motor. Het kapje past werkelijk prachtig op de romp, sluit overal zeer goed aan. Het richtingroer is al opgehangen, maar aan de open kant komt er wel een hele grote spleet bij uitslag van het roer.
De sleuven voor de hoogteroeraansluiting zijn al gefreesd. In het kielvlak staan de contouren van een rond gat voor de hoogteroerservo, dit gat moet je zelf nog uitsnijden/frezen.
De vleugels zien er prima uit. Ze hebben een schuim kern en zijn met houd bekleed. Alle verbindingen zijn reeds ingebakken, pennen erin en het zit goed (hoop ik, nog niet geprobeerd). De vleugelpennen zijn van glas, 8mm diameter. De gaten voor de servo’s zijn reeds voorgeboord, maar er zit folie overheen gespannen. Er zijn kabelgoten in de kern geboord en in de ribben zitten al mooie gaten voor MPX stekkers (niet meegeleverd). De bespanning is netjes aangebracht, nergens kreukels oid, hoekjes zitten goed vast. De rolroeren en flaps zijn reeds mooi uitgesneden en bespannen. Enige vreemde is dat de flaps helemaal recht afgesneden zijn. Deze zullen aan de onderkant moeten scharnieren en kunnen dan dus niet meer naar boven uitslaan. Er is dus vrijwel geen mogelijkheid voor een echte speed-stand van de flaps. Flaps en rolroeren zijn nog niet opgehangen.
De buitenste vleugeldelen zijn een beetje taps toelopend en lopen naar de tip een beetje omhoog. Erg mooi om te zien. Het kleurenschema vind ik persoonlijk ook erg mooi. De bovenkant is hieronder goed te zien, de onderkant van de buitenste vleugeldelen is helemaal rood.
De hoogteroeren zijn reeds aan het stabilo opgehangen met scharniertape. Ook dit ziet er allemaal prima uit. Het stabilo kan heel mooi klem in de romp worden geschoven, kan dan niet meer schuiven of heen en weer wiebelen.
De set kleindelen lijkt me vrij volledig. Hij bevat alle vleugelpennen, vleugelbouten, roerhorns, hoogteroerschommel, servokappen, servotray voor de richtingroerservo, alle kwiklinks en een mooi motorschot. Prima.
De bouwhandleiding is niet meer dan een kopie met een serie fotootjes met een zeer summiere uitleg in het Tsjechisch. Op de CD staat dezelfde ‘bouwhandleiding’, maar dan met (idem summier) Engels commentaar en de foto’s zijn in kleur. De foto’s zijn op een zeer lage resolutie genomen. Hier had topmodel meer van kunnen maken. Ik verwacht overal wel uit te zullen komen.
Het gewicht van alle onderdelen in de doos komt op bijna 1900 gram. Tel hierbij op de servo’s (ca 140 gram), motor (ca 200-250 gram), regelaar, ontvanger, accu (ca 400 gram) en het gewicht van 3 kg zou goed te halen moeten zijn.
De prijs van deze doos was 315 euro. Even zoeken op internet levert op dat Bichler de Elixir en de Fantasy ook levert voor respectievelijk 315 en 299 euro.
Als laatste nog een fotootje van het model van Harry zelf:
Hoe het kwam…
Stiekem ben ik al een tijdje aan het kijken voor een mooie all-round zwever die alles kan. Goed thermieken, maar ook lekker snel aan de helling. Dan kom je al snel in de F3J-achtige zwevers terecht. Er moest wel een motor in komen om niet afhankelijk te zijn van de aanwezigheid van een lier. Tijdens een kleine expeditie naar de Wasserkuppe moesten we voor spullen in een lokale modelbouwzaak zijn. We zijn bij Harry's Modellbau geweest, een mooie winkel met vooral in de werkplaats een ongelofelijke verzameling van de prachtigste zwevers. Daar kwam ik de Fantasy tegen. Een grote bruine doos, maar de combinatie van het plaatje en de prijs op de doos trok mijn aandacht. Het feit dat de eigenaar van de winkel zelf net zijn tweede had afgebouwd leek mij een goed teken, en de inhoud van de doos zag er op het eerste gezicht prima uit. Ik heb er dus één meegenomen.
Enkele gegevens volgens de fabrikant:
- Spanwijdte 3200 mm
- Lengte 1557 mm
- Vleugeloppervlak 67,6 dm2
- Vleugelbelasting 44,4-49 g/dm2
- Gewicht 3-3,3 kg
- Profiel MH32
De inhoud van de doos
- Romp, 374 gram
- Vleugelmiddenstuk, 725 gram, 136 cm
- Vleugelbuitendelen, links 272 gram, rechts 265 gram, 91 cm/stuk
- Hoogteroer, 118 gram
- Stickerset
- Handleiding
- CD
- Kleindelen, ca 130 gram

Eerste indrukken
De romp heeft een vrij zichtbare naad, maar deze is wel redelijk goed afgewerkt. De neus is aan de voorkant open en klaar voor de plaatsing van een motor. Het kapje past werkelijk prachtig op de romp, sluit overal zeer goed aan. Het richtingroer is al opgehangen, maar aan de open kant komt er wel een hele grote spleet bij uitslag van het roer.

De sleuven voor de hoogteroeraansluiting zijn al gefreesd. In het kielvlak staan de contouren van een rond gat voor de hoogteroerservo, dit gat moet je zelf nog uitsnijden/frezen.
De vleugels zien er prima uit. Ze hebben een schuim kern en zijn met houd bekleed. Alle verbindingen zijn reeds ingebakken, pennen erin en het zit goed (hoop ik, nog niet geprobeerd). De vleugelpennen zijn van glas, 8mm diameter. De gaten voor de servo’s zijn reeds voorgeboord, maar er zit folie overheen gespannen. Er zijn kabelgoten in de kern geboord en in de ribben zitten al mooie gaten voor MPX stekkers (niet meegeleverd). De bespanning is netjes aangebracht, nergens kreukels oid, hoekjes zitten goed vast. De rolroeren en flaps zijn reeds mooi uitgesneden en bespannen. Enige vreemde is dat de flaps helemaal recht afgesneden zijn. Deze zullen aan de onderkant moeten scharnieren en kunnen dan dus niet meer naar boven uitslaan. Er is dus vrijwel geen mogelijkheid voor een echte speed-stand van de flaps. Flaps en rolroeren zijn nog niet opgehangen.

De buitenste vleugeldelen zijn een beetje taps toelopend en lopen naar de tip een beetje omhoog. Erg mooi om te zien. Het kleurenschema vind ik persoonlijk ook erg mooi. De bovenkant is hieronder goed te zien, de onderkant van de buitenste vleugeldelen is helemaal rood.
De hoogteroeren zijn reeds aan het stabilo opgehangen met scharniertape. Ook dit ziet er allemaal prima uit. Het stabilo kan heel mooi klem in de romp worden geschoven, kan dan niet meer schuiven of heen en weer wiebelen.
De set kleindelen lijkt me vrij volledig. Hij bevat alle vleugelpennen, vleugelbouten, roerhorns, hoogteroerschommel, servokappen, servotray voor de richtingroerservo, alle kwiklinks en een mooi motorschot. Prima.
De bouwhandleiding is niet meer dan een kopie met een serie fotootjes met een zeer summiere uitleg in het Tsjechisch. Op de CD staat dezelfde ‘bouwhandleiding’, maar dan met (idem summier) Engels commentaar en de foto’s zijn in kleur. De foto’s zijn op een zeer lage resolutie genomen. Hier had topmodel meer van kunnen maken. Ik verwacht overal wel uit te zullen komen.
Het gewicht van alle onderdelen in de doos komt op bijna 1900 gram. Tel hierbij op de servo’s (ca 140 gram), motor (ca 200-250 gram), regelaar, ontvanger, accu (ca 400 gram) en het gewicht van 3 kg zou goed te halen moeten zijn.
De prijs van deze doos was 315 euro. Even zoeken op internet levert op dat Bichler de Elixir en de Fantasy ook levert voor respectievelijk 315 en 299 euro.
Als laatste nog een fotootje van het model van Harry zelf:

Laatst bewerkt door een moderator: