topmodel.cz Stinger

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door eric_laermans, 4 jan 2019.

  1. eric_laermans

    eric_laermans Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Zwolle region
    ... de LiPo-keuze wordt bepaald door het model. De wijze van monteren zoals op foto hierboven staat in de bouwbeschrijving van de fabrikant.

    Dan heb ik nog een vraag. Wat is een nette/ handige manier de LiPo in een model als dit onder te brengen, zonder dat de LiPo gaat schuiven. Let wel, de ruimte waar LiPo en motor worden ondergebracht, de neus van het model, is na inbouw motor erg slecht bereikbaar.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.208
    Locatie:
    Velserbroek
    Er zit wel behoorlijk veel ruimte in de hoogteroer hevel t.o.v. het stangetje? niet te veel speling?
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Zwolle region
    Nul speling (gezichtsbedrog?), heveltje zelf is behoorlijk stevig/ kan geen kant op.
     
    wvr vindt dit leuk.
  4. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    655
    Zelfklevend klittenband op de romp bodem en op de lipo onderzijde. Is standaard in mijn f5d en e2k kisten.
    Succes,
    Tjarko
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  5. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb deze Stinger. Er zit een ~120 gram motor in. Ik vlieg op 3S 2200 mAh (die past er strak in) lipo helemaal naar voren gedrukt, dan nog haal ik het cg net (volgens mij zit er zelfs nog een beetje lood om de motor). Wel zit mijn ESC achter in het toestel, daar is dus wat winst te halen door die naar voor te doen, maar dan word het voor wel krap met een 3S 2200 lipo. Ik heb trouwens gewoon een strookje klittenband onder in de romp geplakt. De lipo zit strak en het klittenband voorkomt schuiven.

    De hoogteroer servo naar voren brengen, tsja zal wel kunnen maar lijkt me niet eenvoudig met ruimte en bereikbaarheid. Let wel, je wilt zeker geen speling op het hoogte roer, hij reageer er flink op als je snel vliegt, dus speling is uit den boze.

    Ik heb zelf de achterlijst van de vleugel iets hoger gezet zodat hij wat vlakker ligt, nog moet ik op snelheid een fractie down bij mixen.

    Landen idd met de rolroeren omhoog, hij houd heel lang snelheid vast, en ook nieuwe propjes mee nemen. Als het gras iets hoog is breken ze echt vaak.

    Verder echt een toffe kist, wel een heel klein frontaal oppervlak, dus als hij recht op je af komt zie je niet veel, 100% aandacht vereist met vliegen, even blinken of door de zon vliegen en hij is weg, ik heb al wat "oei..." momenten gehad met hem.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.711
    Locatie:
    Uithoorn
    In F5B kisten deed ik in het begin ook klitteband.
    Later klemden we de accu's gewoon met zacht rubber (Zellkautschuck, cellenschuim) tussen vleugel en bodem van de romp.
    Dat was betrouwbaarder dan klitteband en ook makkelijker uitnemen.

    Wat Tbird schrijft over de achterlijst wat hoger zetten zodat hij wat vlakker ligt kan je ook anders oplossen.
    Dat is een probleem met instelhoekverschil of invalshoek.
    Als je op snelheid wat down moet trimmen dan moet je onder de achterlijst van de vleugel, waar hij op de romp ligt, wat tesa isolatietape plakken.
    Beginnen met 2 a 3 strookjes op elkaar.
    Je invalshoek wordt dan kleiner en hij vliegt dan neutraler, en sneller.

    Wat betreft zichtbaarheid als ie op je afkomt.
    Zelfs de grote 180cm span F5B kisten verdwijnen, vleugel is maar 13mm dik.
    Ik heb ooit iemand gezien die 2 felle witte leds in de voorlijst had gemaakt en dat werkte erg goed.

    GJ
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.209
    Locatie:
    Groningen
    Ik had altijd last dat na het weggooien tijdens het terug lopen je even omkeek, en dan was hij ook weg. Even up geven dan zag je hem weer.
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Zwolle region
    Het voorlopige resultaat met een minimale spraypaint afwerking... Afgelopen weken was het weer niet al te best, dus ook niet ideaal voor een kiekje. Binnenkort maiden en daar wordt ook een video'tje van geschoten, zo is de bedoeling.

    Gewicht: 639gr ... niet echt een lichtgewicht
    Wingload: 47gr/dm² (opgaaf fabrikant: 37-44,5 g/dm²)



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2019
  9. eric_laermans

    eric_laermans Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Zwolle region
    Vandaag dus "maiden". Aangezien de Stinger erom bekend staat dat de EWD "af fabriek" niet helemaal okay is, heb ik een ABS-plaatje onder de vleugel gedaan uit voorzorg. Tevens is 1gr motordomping ingebouwd. De CG komt uit op de door de fabrikant meest naar voren gepositioneerde plek. Echter, nog steeds heeft het model de neiging te klimmen, iets dat ik niet wil. Wat te doen? Het ABS-plaatje nog iets ophogen (twee laagjes TESA-tape) of wat extra lood in de neus?

    Situatie nu:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2019
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.711
    Locatie:
    Uithoorn
    Wat doet ie als je met motor af aanduikt?
    Dus... ligt je zwaartepunt goed?
    Als hij zijn neus hard omhoog steekt dan is ie te voorlijk, gaat ie redelijk neutraal door, dus licht parabolisch omhoog, dan ligt ie goed.
    Als het CG goed ligt dan zou ik de achterkant van de vleugel, of de voorkant van het stabilo, nog een paar laagjes tape geven.

    GJ
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  11. eric_laermans

    eric_laermans Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Zwolle region
    Dan uiteindelijk toch een paar keer de lucht in gegooid. Conclusie: Topmodelscz biedt niet een pylonracer aan, maar feitelijk separaat een romp, hoofdvleugel en stabilo. Fantastisch, totdat eenmaal in de lucht blijkt dat de EWD ver afwijkt van wat het moet zijn. Nu is dit wel te verhelpen.... dus laat ik dat maar doen. Wordt vervolgd...
     
    Wimh vindt dit leuk.
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Doesburg
    Ik ben benieuwd hoe je het gaat oplossen. Mijn toestel klimt ook met gas er op. Met gas dicht redelijk vlak, lichte neiging tot omhoog komen.
    Uiteindelijk gewoon een paar procent down trim op het gas gemixt.
    Is nu prima mee te vliegen.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.209
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb nog niets gebouwd, ik wacht even af wat jullie aanbevelingen zijn.
     
  14. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Putten
    Controleer de instelhoek maar eens indien die niet op 0 graden staat klimt hij ook, ook maar een klein verschil merk je gelijk
    ,verder geen motordomp of iets degelijks en uiteraard je zwaarte punt moet goed zijn

    mvg Andre
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.711
    Locatie:
    Uithoorn
    Als hij klimt met gas erop dan zou het motordomp kunnen zijn.
    Als ie in "zweefstand" nog steeds stijgt en je zwaartepunt ligt goed dan is het de instelhoek.
    Vaak is het bij dit soort simpel gemaakte modellen het geval dat ze een romp nemen, er een profiel opzetten waarvoor de romp niet bedoeld was en dan krijg je dit soort dingen.
    Zelfde is bij de Hawk F5B het geval.
    Ik ben een middag bezig geweest om hem neutraal te krijgen.
    Eerst zwaartepunt zo achterlijk leggen dat hij niet meer afvangt bij aanduiken en dan met motor en op snelheid zoveel tape onder de achterkant van de vleugel dat hij ook gewoon rechtdoor gaat als je vol motor geeft.
    Het instelhoekverschil goed maken scheelt heel veel weerstand dus snelheid.
    In F5B modellen hebben we geen motordomp, dat zou hele nare effecten geven.
    En de pylonmodellen die ik ken hebben ook geen motordomp, je wil de krachten recht door de romp hebben.

    GJ
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Zwolle region
    Bedankt voor de tips en aanwijzingen ... ben aan de slag gegaan met de EWD. Een flink stuk "steunzool" onder de hoofdvleugel. Lijkt zo makkelijk, maar het moet wel symmetrisch en strak (ivm scheve en/ of wiebelende hoofdvleugel).

    Voorlopig tevreden met het tussenresultaat (nog lang niet op full-speed):

     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.711
    Locatie:
    Uithoorn
    Er zit echt 2 a 3mm onder?
    Ik zag dat het een S7012 profiel is, dat is een profiel voor een snellere zwever.
    Wat is de wortel en tipkoorde van de Stinger?
    Misschien is het de moeite waard om er een ander profiel op te proberen.
    Een RK40 of ietsje minder extreem een MH43 zou denk ik beter zijn.

    GJ
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Zwolle region
    @GJ
    • wortelkoorde 17cm
    • tipkoorde 13cm
    Idd, 3mm aflopend naar 2mm zit eronder.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2019
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.711
    Locatie:
    Uithoorn
    Wat ik me kan herinneren zit er niet echt welving in de onderkant van de vleugel, dus ook niet echt in de romp/vleugel overgang.
    Alleen de voorkant van de onderkant loopt iets rond naar boven.
    Ik denk dat een MH43 gewoon zonder problemen pas.
    Ik zal eens gaan snijden, kijken wat eruit komt.
    13 April ben ik in Dalfsen, misschien heb ik dan een vleugeltje voor je maar je moet dan wel zelf weer zoeken naar het ideale zwaartepunt.

    GJ
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Zwolle region
    Voor degenen die dit toestel nog gaan bouwen/ assembleren. Op deze manier heb ik een redelijk goede EWD bereikt:

    [​IMG]

    Van 3mm -> 2mm (van achteraan naar voren). Op zich te doen, maar moeilijkheid zit 'm erin dit nauwkeurig te doen.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2019

Deel Deze Pagina