Goed verslag met mooie foto's. Ik vind het leerzaam en ik ben zeer benieuwd hoe de Marabu gaat vliegen. Ik zie dat je al bezig bent met de stuurkabel en stuurstang van de staart. Toch wil ik je nog even laten zien welke methode ik heb geleerd van een Zwitserse bouwdoos. Dit voorbeeld gaat over het inbouwen van 2 stalen stuurkabels met plastic ommanteling in een ronde staartbuis, maar natuurlijk kan dit ook in een ovale buis worden toegepast. De Buitenkabels worden om de 10 cm vastgelijmd in ronde plaatjes van triplex. Daarna wordt het geheel in de staartboom geschoven en het eerste ronde plaatje wordt aan de voorzijde in de staartbuis vastgelijmd. De andere plaatjes hoeven niet vastgelijmd te worden. Aan de staartkant, waar de buitenkabels uit de romp komen, worden de buitenkabels aan de romp vastgelijmd. Op deze manier is er zeer weinig speling als de stuurstangen heen en weer bewegen. Je kunt de op maat gemaakte triplex plaatjes met hulp van een m3-draadeinde in de staartbuis schuiven om zo controleren of de diameter juist is. Steeds even schuren totdat het plaatje op de goede plek niet verder in de buis geduwd kan worden. Daarna worden de gaatjes opgeboord tot de diameter van de buitenkabel en kunnen de plaatjes aan de buitenkabels gelijmd worden met epoxy. Vervolgens worden de buitenkabels met de plaatjes in de staartbuis geschoven en het voorste plaatje wordt vastgelijmd aan de binnenzijde van de staartbuis. Op de volgende foto is te zien waar de buitenkabels uit de staartbuis komen vlak voor de staart; de buitenkabels worden daar aan de staartbuis vastgelijmd. Veel succes met bouwen, Pieter
K'heb jouw voorbeeld min of meer gevolgd Jeroen en de geleider voor de rudder zit ook achteraan aan de romp vastgekleefd en vooraan het houten blokje en dat lukt best . Geen al te duidelijke foto maar met wat verbeelding De servo tray heb ik dan toch wat meer naar achter geplaatst om wat meer kabelruimte te maken voor de vleugelservodraden .. Bestaat dat woord ?
Je zou eens moeten weten hoeveel er van mijn bouw)- en hobbytijd ervan afgaat met de fly-in... Een pak meer dan twee dagen alleszins... En 't is met plezier gedaan nochtans ;-) Verder weeral een nette bouw Guy!
Ondertussen zijn de ontvanger problemen opgelost . Dus verder met de servo inbouw in de vleugels . Verlengingen zijn nodig dus solderen maar . Niet mijn favoriete werkje maar nood breekt wet . Om de draad door de vleugel te trekken , had ik gelukkig nog ergens een flexibele maar toch stevig genoeg zeg maar "stuurstang" liggen en zo was het klusje snel geklaard . Wordt vervolgd ...
Vleugel 1 is voorzien van servo's . De kapjes die de servo's afdekken heb ik niet gelijmd zoals ze in de handleiding tonen maar gewoon tape . Kan dus altijd losgemaakt worden . Het voorbeeld van de krimpkous rond de servo's ook niet gevolgd maar k heb ze gewoon goed vastgezet maar niet ingemetseld Ze passen er net in , moesten niet veel groter zijn . Op naar vleugel 2 nu . En ook eens beginnen denken aan motor-esc combo . Ik ben geneigd om de SK3 gliderdrive van HK eens te proberen . Die krijgen goede reviews behalve dat ze rap warm zouden worden ? Nu bij een zwever is het toch maar kwestie van hem op hoogte te trekken en ik zou ook eens een turbo prop gebruiken . Qua esc ben ik altijd tevreden geweest van de TGY plush serie . Wat de motor betreft , er is keuze uit verschillende KV waarden : 840-960-1120 . Iemand idee welke beste zou zijn voor deze zwever ? Of waar vind je een goede calc voor E motors ?
Wat de gliderdrive motoren betreft kan ik je wel mijn ervaring delen. Ik heb zelf een 840 en een 1140 Gliderdrive in gebruik. Wat gewicht komen deze overeen met de 183 gram wegende Xpower motor die Topmodel adviseert. De gliderdrives wegen 189 gram. De 840 gebruik in een 2100gram wegende zwever. Met een 14x8 aeronaut, 60amp YEP, 3s 1800Mah lipo trekt de motor iets van 42-45 amp. Stijgsnelheid 10-11m/s. De 1140 heb ik in een warmliner van 1700gram, 3s 2200, 80amp YEP. Een 13x7 aeronaut is hier met 68apm echt de max en sleurt het kistje met 19m/sec omhoog. Ik heb zelf geen warmte problemen met deze motoren. En heb een voorkeur voor een YEP esc, deze zijn platter en de softstart vind ik prettiger dan van de Plush serie. Ik denk dat je met de 840 en een 13x7 of 14x8 als je meer stijgvermogen wenst, een hele mooie combi hebt.
Top info ' super. Ik heb nog een 13 x 7 graupner folding prop liggen en die kan ik nu gebruiken . Ook tof te horen dat deze motoren goed zijn. Qua esc nog eens overwegen .
KV zegt niets over motorvermogen. Om KV te kunnen bepalen moet de gekozen systeemspanning bekend/gekozen zijn. Je wilt een bepaalde prop met bepaald toerental rondslingeren. Daaruit volgt je KV = toerental/spanning (in toeren per minuut, per.volt). Dit geldt voor een onbelaste motor, lekker recht-toe-recht-aan. In een goed systeem draait een motor op 70-80% van dat toerental (want er treden spanningsverliezen op in accu, draden, regelaar en motor), dus nog 20-30% optelllen bij berekende KV. Kijk ook nog 's even naar de quote in bericht #9 , beginnend met While an absolutely critical part of the system ... ... Kv is actually the item one should choose last. Calculators eCalc (16 talen, waaronder NL, en instructievideo's) Drive Calculator (Engels/Duits, Windows/Mac/Linux) MotoCalc more e-flight calculators
Brr , k ga mijn best doen om alles te bekijken maar ik ben een zeer eenvoudige geest . Daarom vraag ik ook graag simpele setups van mensen die theorie in praktijk hebben omgezet . Niettemin ik probeer bij te leren . Thx Ron .
Dan vermoed ik dat het concept van Kv nog niet helemaal helder voor je is, en dat heb je wel nodig om een e-calculator te gebruiken. De (bewust?) verkeerde Kv notatie door fabrikanten en leveranciers maakt het er ook niet duidelijker op. Willen versus kunnen. Motor Kv (in toeren per minuut per volt) betreft willen, motor-stroom (in ampère) en motor-vermogen (in watt) betreffen kunnen ... Willen Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien. Kv = rpm_onbelast /spanning Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen. stroom = koppel × Kv Kunnen De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan. Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren willen het toerental constant houden. Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
Ga je de stabilohelften vastlijmen of blijven ze demontabel? Daar staat niets over vermeld in de meegeleverde montagehandleiding. Ik heb ze demontabel gemonteerd (dat lijkt me het meest praktisch). De zwarte glasvezel staaf (scharnierpunt van stabilo) heb ik wat vaster gemonteerd in het kielvlak door deze te doen spannen in het gat (draaipunt) van de elevator horn zonder deze definitief vast te lijmen. De metalen dunnere meeneempin achteraan die de stabilohelften doen kantelen zit ook min of meer vast in het achterste gat van de elevator horn. De bedoeling is dat deze 2 staven centraal blijven zitten in het kielvlak en zo vervoerd worden zonder de 2 stabilohelften. Om te beletten dat de stabilohelften kunnen losvliegen na montage, heb ik ervoor gezorgd dat de dikste pen in het draaipunt genoeg spant in de holle buizen in de stabilovleugels. Dat heb ik gedaan door aan de uiteinden van deze dikke pen een heel klein beetje dunne CA-lijm aan te smeren. Goed laten verharden en dan proberen de stabilo vleugels er overheen te schuiven. Het moet nog net goed gaan zonder te blokkeren. Als het teveel spant, lichtjes wat van de lijm afschuren tot de gewenste weerstand bereikt is. Dat blijkt tot hiertoe een betrouwbare borging te verzekeren van de stabilovleugels.
Nog niet bij stilgestaan maar ik denk als je ze niet teveel losmaakt dat het voldoende strak zit . Ik heb vroeger eens gezien dat men vooraan de stabilo aan beide zijden een kopspeldje stak en deze verbond met een elastiekje ? Vandaag , ga ik me eens verdiepen in de calculators , als ik tenminste wat tijd krijg
Bij het stabilo van de Marabu loopt de achterste stalen pen door een rubber tule, die klemt voldoende. dus aan één kant de pennen in een helft lijmen (niet aan de kant van het rubbertje ) Dat houdt voldoende! Ik heb in de mijne trouwens een Derkum D-Power AL 35-09 motor met een 13 x 7 prop. Stijgt onder een hoek van 60 graden in 15-20 seconden naar 150 meter... Het verbruik is dan 37 A (3S Lipo 2400 mAh)...
Ik heb nog een 13 x7 liggen van Graupner met middenstuk maar ik zoek een spinner waar er koeling door kan ? Graupner heeft deze niet denk ik ?
Ik denk niet dat Graupner hiervoor een passende turbo spinner heeft. Misschien is een spinner van YUKI MODEL met ref. 701130 (40mm diameter) wel iets? https://yuki-model.de/folding-spinners Ik heb op mijn model geen turbo spinner gemonteerd. Dat is ook niet echt nodig gebleken (mijn electromotor wordt nooit heet, hoogstens wat lauw warm).
Het gebruik van een rubberen tule lijkt me ook een elegante oplossing voor de bevestiging van de stabilo, maar dan moet die rubberen tule aan de buitenrand wel stevig vastgelijmd worden in één van de dunne stabilohelften.
Kleine update , vleugel 2 is ook afgewerkt , nu even een weekje verlof en daarna motor en esc bestellen .