Maak eens een foto van dat verschil , torsie van de vleugel is moeilijk weg te werken zonder de bekleding te verwijderen. Het kan ook flap of aileron zijn die een torsie heeft.
Dankjewel voor jullie reactie Jan en René. Ik heb foto's gemaakt en dat bleek een waardevolle oefening. Ik meen het volgende te zien (alle servo's staan neutraal). De afzonderlijke vleugeldelen (paars, wit en rood) zijn recht. De flap aan de linkerzijde van de foto is getordeerd. De hoek van de eerste knik tussen paars en wit van de vleugel aan de linkerzijde van de foto is groter. Dit resulteert in een verschil in hoogte van 3 mm aan het einde van het witte vlak. De hoek van de tweede knik tussen wit en rood van de vleugel aan de linkerzijde van de foto is groter. Dit resulteert in een verschil in hoogte van 8 mm aan het einde van het rode vlak. Zien jullie dit ook? En bovendien, wat is hier wijsheid?
Heb je deze vleugel nieuw gekocht, zo ja wat zegt de bouwer er van De vleugel is recht dat is het voornaamste Dat verschil in knik is niet erg, gaat je niet merken als je vliegt. Getordeerde flap gaat een beetje maar weerstand geven , maar dat is weg te trimmen met richting, Ga er gerust mee vliegen. Als het echt te storend is kan je de covering van de flap losmaken de flap nat maken en met warmte recht buigen en met een beetje tegen torsie laten drogen. Ik heb dit al eens gedaan met een vleugel zonder kleppen waarvan alleen de achter lijst getordeerd was naar de tip toe dat kon je dus met de kleppen niet wegwerken, constant richting geven en draaide veel gemakkelijker rechts dan links.
Dankjewel René. De Marabu komt rechtstreeks van de fabrikant. Ik heb de versie gekocht die af fabriek bekleed is met folie. Topmodel CZ heeft een goede reputatie lees ik overal op de forums. Tot zover is dat in ieder geval ook mijn eigen ervaring. Mijn bestelling is perfect afgewikkeld. Ik zal Topmodel CZ in ieder geval op de hoogte brengen van mijn bevindingen. Ik ben benieuwd naar de reactie. Goed om te vernemen dat het verschil in de knik geen rol gaat spelen bij het vliegen. Ik ga met een gerust hart door met bouwen en ervaar graag eerst eens hoe het vliegt. Bedankt voor de tip voor het oplossen van de torsie. Dat lijkt mij heel goed te doen inderdaad.
Je zou zelfs kunnen proberen de folie op de flap even opnieuw te strijken terwijl je hem met de hand "tegen tordeert". Als je mazzel hebt is dat genoeg en hoeft de folie er niet af.
Dankjewel Hein, jouw suggestie brengt de gewenste correctie nog een stap dichterbij. Inmiddels heb ik ook antwoord van Topmodel CZ ontvangen. En dat antwoord komt kort gezegd exact overeen met de bijdrage van René en Heinz. Ik ga met veel plezier en verwachtingsvol verder met bouwen.
De maiden flight! Nadat ik de torsie in de flaps er met het foliestrijkijzer op een millimeter na heb uitgewerkt heb ik me vandaag aan de maiden flight gewaagd. En met succes! Mijn Marabu vliegt! Het is dan pas weliswaar de eerste vliegdag en er stond zo'n 8 tot 12 knopen wind, maar ik merk beslist geen vreemd gedrag. Aangezien ik het zwaartepunt zo ver als mogelijk naar voren op 67 mm heb gelegd heb ik zo'n 10% hoog bij moeten trimmen, maar dat was het dan ook. Geweldig, meteen genieten. De crow brake werkte ook perfect. 35% laag bij 50% crow en 50% laag bij 100% crow. Die tip had ik op rc-network.de gelezen.