Topmodel Minus Acro / Thermal montageverslag

Als je onderstaande foto goed bekijkt zie je wat ik bedoel:
Minus60.jpg
Ah, nu snap ik waar ik de mist in gegaan ben.... Jammer. Nu maar hopen dat ik met mijn correcties e.e.a. goed krijg. Thanx

Ik krijg steeds meer zin om hem te bouwen! Moet volgens mij in een paar avondjes gepiept zijn. Heeft iemand toevallig nog een kitje van de Thermic liggen?

RCTechnics heeft ze op voorraad!

Staat dat niet in de handleiding? Ik kan me niet herinneren dat ik daar problemen mee heb gehad (maar de bouw is al een tijd geleden).
Niet hoe je het best de verlijming kan doen. Ik heb m net in de epoxy gezet.

Staat er geen foto in mijn Minus draadje?
Heb je een linkje naar je draadje?

Nog een kleine tip: ik zou de romp net voor/onder de staart verstevigen met een stukje koolstof roving oid. De staart is bij mij al een paar keer gebroken bij de voorlijst van de staartvlakken, het is daar erg dun en fragiel.
Ja, goede tip! Ik heb aan de binnen kant wat restjes triplex ingelijmd ter versteviging. Hoop dat het genoeg is!

4 winkels die de thermik niet hebben, ik wacht ook tot ze beide op voorraad zijn:p
ik laat het je weten indien er ergens wat binnenkomt

Maakt topmodel geen bouwdoos met 1 romp met beide vleugels erin?? Dat zou veel meer verkopen dan nu 2 verschillende modellen..........

Heb je een linkje naar je draadje?
De link die je in de eerste post van dit draadje hebt staan. Ik dacht dat het draadje van mij was, maar Vjete heeft hem destijds gestart.
Inderdaad daar geen info over de verlijming van de staart. Ik weet het ook niet meer, sorry. Het is te lang geleden dat ik hem gebouwd heb. Het zou best kunnen dat ik het met dikke CA heb gedaan.
Ja, goede tip! Ik heb aan de binnen kant wat restjes triplex ingelijmd ter versteviging. Hoop dat het genoeg is!
Lijkt me een prima oplossing, alleen misschien iets zwaarder dan roving.

Maakt topmodel geen bouwdoos met 1 romp met beide vleugels erin?? Dat zou veel meer verkopen dan nu 2 verschillende modellen..........
Nee, helaas niet, dat heb ik destijds ook nagevraagd. Ik heb ook beide kits gekocht, de niet gebruikte romp heb ik nog steeds liggen als reserve, kan ik altijd nog bouwen indien nodig.

Voor mij is de Thermic de meest interessante. Als iemand t.z.t. de wortelrib van de acro vleugel onder de scanner legt dan red ik het wel...

Niet tevreden

Ik heb wel wat voortgang gemaakt, maar het gaat minder hard. Mijn werkgever wil dat ik ook af en toe iets voor hem doe, en dat zit mijn bouwschema behoorlijk in de weg.

Voordat ik de plaatjes van de voortgang laat zien, wil ik aangeven dat ik in het geheel niet tevreden ben met hoe mijn bouwsel in elkaar zit. Dit zit voor een groot deel in de verbinding van de vleugels.

1. De gaatjes die vooraf gefreesd waren om de vleugel verbinders door te steken waren te groot voor de Carbon binnen buis en te klein voor de Aluminium buitenbuisjes welke uit de vleugels steken. Ik heb er dus voor gekozen om deze gaatjes iets te vergroten zodat de aluminium buisjes in de romp vallen.
  2. Verder sloten de vleugels niet goed aan bij de romp. Hier heb ik balsa vulstukjes voor gemaakt.

Verdikking op rootrib by flying-rcmodels

Opgevulde kier by flying-rcmodels
  3. Daarnaast pasten de vleugel bevestigingen niet goed. Bij montage was de aanvalshoek van de vleugels verschillend. Ik heb het sleufje aan bakboord kan dus iets vergroot, naar onder toe, zodat de aanvalshoek gelijk is.
Al deze aanpassingen leiden er toe dat de vleugels, indien gemonteerd, los zitten rond de romp. Dit kan nooit de bedoeling zijn.

Door puntje 1 hierboven is er te veel ruimte in de doorvoer van de buis (mijn gevijl en geschuur is toch iets minder nauwkeurig dan computergestuurd laser snijden...). Ik denk dat ik een restantje aluminium ga inlijmen in de romp, om zo de speling er daar uit te krijgen. Dan moet ik wel uitstekende alu buisjes van de vleugel af schuren.

Een andere optie zou zijn om romp 2 van de Acro kit ook te bouwen en goed te kijken waar ik de mist in ben gegaan.

Graag hoor ik jullie meningen en oplossingen!

De voortgang
Na het in profiel schuren van de tweede vleugel (nog bedankt voor de Balsa-schaaf optie. Scheelde mij een half uur schuren en resultaat is mooier!) heb ik de wingtips er afgesneden. Het idee om bakpaier te gebruiken om te voorkomen dat de ribben aan elkaar plakten wat een goed:

bakpapier tussen ribben by flying-rcmodels

Vervolgens met behulp van de mee geleverde Jigs en wat schuurpapier de V-stelling gemaakt en de wingtips weer vastgeplakt.

Vervolgens wat V vormige ruimte gemaakt in de staartsectie om de staartvlakken op te lijmen:

Ruimte voor de V-tail by flying-rcmodels

Het staartje was reeds behangen en met de eveneens mee geleverde Jig aan elkaar geplakt. Vervolgens heb ik een Mockup gemaakt van de situatie, de staart geplaatst en een klein houtje aan de vleugel gepakt met de juist hoogte.

Staart behangen en Jig gemaakt voor lijmen by flying-rcmodels

Vervolgens met een beetje 5 minuten Epoxy de staart er op gelijmd.

Mockup by flying-rcmodels

Het ziet er scheef uit, maar dat is door het loshangen van de hoogte/richtingsroeren.

Daarna gestart met het behangen van de vleugels en rolroeren.

Behangen van vleugel by flying-rcmodels

Half behangen by flying-rcmodels

Dat was 'm weer.

Voortgang

Geen foto's, wel voortgang.

Ik heb in het rompje een stukje aluminium buis gelijmd zodat de carbon verbindingsbuis wat meer steun heeft. De vleugels zitten als een huis. Ik hoef dus niet het andere rompje te bouwen, alleen moet ik de andere vleugels op de zelfde (foute) manier bouwen, dan past het als een huis:cool:

Electronica vraag

Als aansturing komen er 3 diamond servo's in, zoals aanbevolen. De bouwhandleiding geeft aan dat er voor de stroomvoorziening een 1/3AAA 150 mah NiMh batterij in moet.

In al mijn enthousiasme heb ik hier voor in de plaats een lipo besteld, echter dit is een 2S 7,4 V geworden (de Servo's mogen dit hebben volgens de specs).
Nu zit ik in de specs van de lipo en ruimte in het kistje te kijken en het lijkt er op dat de 2S lipo niet in het rompje gaat passen. Ik kan nu het lipo'tje splitsen in 2 stuks 1S packs, maar wat ik mij afvraag is of dit slim is?
De standaard spanning van een geladen lip is 4,2 Volt, maar zakt weg naar 3,4/3,3 volt (laagste mogelijke spanning). Dit is wel dicht tegen het randje van de ontvanger's laagste spanning aan lijkt mij, en ik vraag me af hoe lang je kan vliegen. Ook verwachten de servo's tussen de 5 en 7 volt spanning, niet 3,8 (gemiddeld)

Hoe zijn jullie gedachte hier over?

Ik gebruik een 1S 100 mAh lipo met kleine voltage booster, werkt prima. Vliegtijd is daarmee lang, zeker meer dan een uur.

kost bijna niets, is bij Hobbycity te koop. Welke merk zender/ontvanger heb je? Als het Spektrum is kun je de ontvanger ook op 2S vvoeden. In dat geval zou ik liever een minuscuul 2S pakketje kopen dan een 1S pakket met Voltage Booster. hoe minder systemen hoe minder kans op breakdown. En dan liever een paar gram accu dan het 'dood gewicht' van een Voltage Booster.

Welke merk zender/ontvanger heb je? Als het Spektrum is kun je de ontvanger ook op 2S voeden.
Ik vlieg met futaba, maar er komt een frsky ontvangertje in )ik twijfel nog tussen een 8 kanaals normale, of een 4 kanaals indoor modelletje)
Ik moet nog kijken of die op 7,4 volt kunnen lopen, maar volgens mij kan dat (net)

In dat geval zou ik liever een minuscuul 2S pakketje kopen dan een 1S pakket met Voltage Booster. hoe minder systemen hoe minder kans op breakdown.
Dat was inderdaad ook mijn overweging om voor een 2S te kiezen...

En dan liever een paar gram accu dan het 'dood gewicht' van een Voltage Booster.
Mijn referentie is een beetje het gewicht waar de kist mee ontworpen is. Dat is met een NiMh. De 2S lipo is waarschijnlijk een stuk lichter dan de1/3AAA 150 NiMh, al kan ik nergens vinden wat dat ding ooit gewogen heeft. Ook jouw setup (incl "dood"gewicht) zal een stuk lichter zijn en dus geen nadelige gevolgen voor de vliegeigenschappen,... toch?

En evt 2 1 cel lipo'tjes van bv een mcpx?
even via een kabel goed aan elkaar aansluiten, en je bent er.
1 zo'n accu weegt ong 10 gram.

Mijn referentie is een beetje het gewicht waar de kist mee ontworpen is. Dat is met een NiMh. De 2S lipo is waarschijnlijk een stuk lichter dan de1/3AAA 150 NiMh, al kan ik nergens vinden wat dat ding ooit gewogen heeft. Ook jouw setup (incl "dood"gewicht) zal een stuk lichter zijn en dus geen nadelige gevolgen voor de vliegeigenschappen,... toch?
True. De specs noemen zo'n 100 gram vlieggewicht, terwijl hij veel lichter te bouwen is.

Ik heb even een fotootje gemaakt van de cockpit van mijn Minus.
full

Naast de ontvanger ligt de 1S lipo, daarvoor de Hobbyking voltage booster. Voorin ligt verder nog een grammetje of 2 lood. Totaalgewicht staat in mijn herinnering als 93 (acro) en 97 (thermic) gram.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back