Topmodel Minus Acro / Thermal montageverslag

Ik heb even een fotootje gemaakt van de cockpit van mijn Minus.
full
Goede info! Wel "volle bak" zo he... Net mijn servo's en batterijen binnen gekregen! Kan niet wachten om in te bouwen!

Naast de ontvanger ligt de 1S lipo, daarvoor de Hobbyking voltage booster. Voorin ligt verder nog een grammetje of 2 lood. Totaalgewicht staat in mijn herinnering als 93 (acro) en 97 (thermic) gram.
Gister weer een beetje folie er omheen gehangen. ben bijna klaar met de folie. De romp bovenkant moet nog en 1 zijkantje. Het is niet het leukste klusje, maar hij knapt er erg van op!

Bijna in de folie by flying-rcmodels
Vleugels zijn van transparant metalic rood en transparant wit. Voorkant van de romp is ook transparant wit en de achterkant is weer rood. Ik denk dat ik de bovenkant net zo zwart maak als het canopietje (canopytje?)

Laatst bewerkt door een moderator:
De Thermic is af. Het was nog een aardig geknutsel om de aansturing in orde te maken. Ik had het gevoel dat ik een bouwsel van DeAgoustini in elkaar aan het zetten was...

Eerst de versterking er op gezet. Ook hier is het opletten geblazen, want de twee hoekjes van de staart zijn anders dan de twee hoekjes van de rolroeren.

driehoekjes geplakt by flying-rcmodels

Vervolgens de stangetjes naar de heveltjes gemaakt (nadat ik deze foto gemaakt heb heb ik het opnieuw gedaan omdat er teveel flex zat in deze door een te kort carbon stokje)

rolroer aansturing by flying-rcmodels

De staart aansturing:

Staart linkage by flying-rcmodels

Max Up:

Max Up by flying-rcmodels

Max down:

Max Down by flying-rcmodels

Rol vlak:

Rolroeren vlak by flying-rcmodels

Rol max links:

Rolroer max rol links by flying-rcmodels

Rol max rechts:

rolroer max rol rechts by flying-rcmodels

Ondertussen heb ik ook het kistje in elkaar gezet en alles pas gemaakt. Het hangt nu in de schuur te drogen van de glitsa.

Electronica

Ik worstel wel met de elektronica. De ontvanger past er niet goed in omdat het rompje smaller is dan een servo stekker en het ontvangertje dus op zijn zijkant er niet in past.

rompje met ontvanger vertikaal by flying-rcmodels

Ook horizontaal lukt het niet, want het printplaatje is breder dan het rompje...

rompje met ontvanger horizontaal by flying-rcmodels

Diagonaal is 'm ook niet...

rompje met ontvanger 1 by flying-rcmodels

De oplossing zal er in zitten dat ik de voedingstekker moet weghalen en iets anders er op moet solderen.

Overigens past het batterijtje dat ik voor ogen had (ernaast op de foto) er ook niet helemaal in... Meten is weten, alleen ben ik vergeten te meten,...:rolleyes:

voor de mensen die er een 2cell lipo in willen van hobbyking
hier even vlug een lijstje van de 2cell lipo's tussen de 100 en 260mah.
300mah is al wat groter; prijzen tussen de 1,5 en 5dollar(behalve de 2 zonder c waarde 8 en 17dollar)

lipo%2527s.JPG

Leuk ding Arthur!
Geinig vliegtuigje, ....Is zo een ding niet te converten naar elektro?
Dan denk ik aan een 280ish BL met een Gunther, aangezien ik in mijn omgeving niet kan hellingzweven.

[off topic]
Ik heb eerder in de post ook de handleiding gezien met tekening, mss die eens gaan aanpassen voor een fietsbel dingetje...:P

voor de mensen die er een 2cell lipo in willen van hobbyking
hier even vlug een lijstje van de 2cell lipo's tussen de 100 en 260mah.
300mah is al wat groter; prijzen tussen de 1,5 en 5dollar(behalve de 2 zonder c waarde 8 en 17dollar)

lipo%2527s.JPG
Goede info, echter ik denk niet dat de batterijen met een breedte/hoogte van 35 mm of meer er in passen. Ik heb nu E-flite 120 mah 2s er in gepropt en daar moest de krimpkous van af anders paste het niet. Ik vlieg met een futaba zender en ik had er eerst een FrSky indoor ontvanger in gestop, maar later vond ik op de site van Lindinger.at een Fasst compatible minireciever met full range (2 antenes):
XPOWER R4B 2,4GHZ FASST MICRO EMPFÄNGER.

Verder heb ik het ding gewogen en zit op 110 gram, echter lag het zwaartepunt heel ver naar achter. Ik heb er nog 20 gram lood in de neus moeten stoppen.

In principe ben ik nu klaar om te laten keuren en te testvliegen. Als het weer eens een regenachtig weekend is dan zal ik de andere vleugel set (Acro) bouwen.

Groeten,
Arthur

Leuk ding Arthur!
Geinig vliegtuigje, ....Is zo een ding niet te converten naar elektro?

Als je het dingetje gebouwd hebt dan valt op dat alles veel kleiner is dan de foto's doen lijken. De neus is echter wel prima te vervangen voor een BL motorretje, echter weet ik niet wat je voor batterij er in moet. Mocht je besluiten dit te doen, dan zie ik graag hier je vorderingen! Ik heb namelijk nog een extra rompje liggen als reserve!

......Ik heb namelijk nog een extra rompje liggen als reserve!

Hoi Arthuur,
Klinkt goed, maar ik ga eerst proberen de romp van de tekening te modificeren voor elektro.
Zal niet binnenkort gebeuren want er staan een hoop modelbouw projekten in de wachtrij!
(vandaag begonnen met het glassen van de 182 :-))

Ben benieuwd hoe je Acro vliegt!

ik wacht nog even tot ze beiden in stock zijn en dan gaat de bestelling:p
dus de 120mah is meer dan voldoende dan?
2stuks bestellen dan maar.
voor mijn dlg mimi en spinning birdy(iets groter) zal ik er ook bestellen 1servo minder, dus 120mah is ook genoeg, alleen zou hij zwaarder mogen zijn, dus hiervoor net wat groter nemen denk ik.
heb je een foto van de 120mah in de romp?

dus de 120mah is meer dan voldoende dan?
Tja, of het genoeg is weet ik niet zeker. Als ik uit ga van wat Fotor schreef:
Ik gebruik een 1S 100 mAh lipo met kleine voltage booster, werkt prima. Vliegtijd is daarmee lang, zeker meer dan een uur.
Dan moet 120 mah meer dan genoeg zijn, want ik heb een 2cell en wat minder verliezen omdat ik geen voltage booster heb.

heb je een foto van de 120mah in de romp?
Ik ben van het weekend even buiten bereik van het vliegtuig. Ik zal daarna even een foto maken.

Minus Acro

Zo, ook de vleugeltjes van de Acro zitten in elkaar.
Bovenkant:

Bovenkant Minus Acro by flying-rcmodels, on Flickr

Onderkant:

Onderkant Minus Acro by flying-rcmodels, on Flickr

Wel moet de aansturing naar de rolroeren nog gemaakt worden.

Ook het kistje voor het kistje is gereed.
Acro vleugels boven op:

Acro Vleugels by flying-rcmodels, on Flickr

Daaronder de Thermic vleugels:

Thermic Vleugels by flying-rcmodels, on Flickr

En daaronder een rompje:

Minus romp by flying-rcmodels, on Flickr

Eerder vroeg iemand of het mogelijk is om twee rompjes in het kistje te krijgen. Ik denk dat het kan, maar dan moet je de tussenschotje helemaal ombouwen en de rompjes diagonaal in het kisje leggen met de neus van de ene bij de staart van de ander. Makkelijk zal het niet zijn denk ik.

Mooie bespanning!

Ik zou niet weten waarom je 2 rompjes in het doosje zou willen hebben. Eén romp is toch genoeg? Je kan toch niet met beide varianten tegelijk vliegen. En al zou dat kunnen hebben beide vleugels ander weer nodig.

Mooie bespanning!
thanx. Ik blijf het wel een dievenklus vinden. Ieder vleugeltje is een avond werk!

Ik zou niet weten waarom je 2 rompjes in het doosje zou willen hebben. Eén romp is toch genoeg? Je kan toch niet met beide varianten tegelijk vliegen. En al zou dat kunnen hebben beide vleugels ander weer nodig.
Ik ook niet, maar het werd gevraagd, dus ik dacht; ik geef er eens antwoord op!:xmas:. Ik geloof dat het idee was om een gemotoriseerde versie te maken, of ééntje meet een trekhaak er in.

Wat mij overigens wel verrast is dat bij de Thermic, het zwaartepunt wat verder naar achter ligt dan mij de Acro. Logisch misschien, want het vleugeloppervlak achter de hoofdligger is bij de Thermic groter.

Hebben andere Minus eigenaren hier nog ideeën over?

Uit mijn hoofd: 93 (acro) en 97 (thermic) gram. Ik heb veel minder lood voorin liggen, slechts enkele grammen. En ondanks de slechts 93 gram is de acro al een flinke vlotte jongen! Je zult echt duidelijk verschil in vliegeigenschappen merken. De Thermic vliegt redelijk rustig (superlangzaam is hij niet) en stabiel, de Acro is vlot, fel en vereist goede reflexen. Als de condities juist zijn (helling met goede lift, windkracht 4) lach je je suf met de Acro.

Hieronder nog een filmpje waar mijn Acro zijn opwachting maakt van 8'40-9'10. Hier was de wind eigenlijk nog wat te weinig waardoor ik niet genoeg kon 'spelen', je moet dan goed je best doen om boven te blijven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Uit mijn hoofd: 93 (acro) en 97 (thermic) gram. Ik heb veel minder lood voorin liggen, slechts enkele grammen.
Wow, wat een verschil! Daar snap ik geen snars van. Ik heb m gebouwd volgens plan, bijna geen epoxy gebruikt, OraLight folie er op en toch ben ik in de ruwbouw 10 gram zwaarder! Wat ik helemaal niet snap is dat mijn zwaartepunt zo anders ligt? het enige dat ik in de staart anders gedaan heb is een klein beetje triplex in gebouwd voor de sterkte...

Hieronder nog een filmpje waar mijn Acro zijn opwachting maakt van 8'40-9'10.
Dat ziet er super gezellig uit! Dat moesten wij ook maar een gaan doen met de MV-Europoort! (leuk ge-edit ook!)

Ik ben hem ook aan het bouwen. Ik begrijp alleen niet hoe je de aansturing van de rolroeren los haalt als je de vleugels er af haalt. Steek je de heveltjes gewoon los in het gat van de driehoekjes?

Back