Topmodelcz Stinger

Tuurlijk vliegt dit leuk aan de helling.
Deden wij altijd, speedkistjes aan de helling vliegen.
Ook de Robbe Racerat en de Jet en Speed Stiletto hebben we aan de helling gevlogen, grote pret!
Op de radar haalden we 180 km/u, aan de voorkant van de helling.

GJ
 
Voor mij de eerste keer dat ik aan de helling heb gezweefd met een relatief hoge wingload van ongeveer 45gr/dm². Daarom even onwennig en afwachten wat het toestel zou doen, maar ook als de wind wat afnam gelukkig geen verrassingen. Landen was een uitdaging. Heb heel bewust een spot gekozen met mogelijkheid om achter de helling te landen (geen verkeer, wel gras en daarachter dan weer bos). Tot twee keer toe redelijk ver van me af geland.

Wellicht kan ik in het najaar 'ns een F3F-wedstrijd meepikken met dit model :).
 
Tipje... land altijd voor of op de helling.
Achter de helling is een rotor en veel turbulentie.
Het model kan in een downwind komen en dan tegen de grond slaan.
Met dynamic soaring maken we juist gebruik van die grenslaag achter de helling om meer snelheid op te bouwen.
Normaal gesproken wil je daar niet komen.

GJ
 
Daar moet ik nog wat handigheid in krijgen. Op één of andere manier wil dit model maar niet landen voor de helling. Iedere keer kiest-ie weer het luchtruim.
 
Haha, komt me zo bekend voor.
Je moet hem ook tegen de helling op vliegen.
Ooit.... met slecht weer op komst, zijn we aan het strand gaan vliegen.
We stonden op het duin en we zagen de regen al komen.
Het ging steeds harder waaien en na nog wat extra lood in de kist te plaatsen ging ik weer vliegen.
Op een gegeven moment begon het te flitsen.
Dus dan maar landen.
Tja, dat ging altijd prima maar op dat moment niet door de buiige wind.
En het ging te hard om hem tegen het duin aan te vliegen.
Ik geloof dat ik hem net op tijd aan de grond had en we zeiknat naar de auto gerend zijn.
Dus ook als ervaren hellingvlieger heb je wel eens een momentje.

GJ
 
En inmiddels een paar jaartjes verder in de tijd wordt er weer gebouwd aan dit model. Valt er iets aan te bouwen dan? Ja, zeker! Met dank aan GJ voor een compleet nieuwe vleugel, was het zaak de vleugel te voorzien van servo's, te voorzien van het nodige carbon/ glasvezel voor bevestiging op de romp en uiteraard verdere afwerking van de "huid" (balsa).

Ruimte voor de servo's is uitgesneden en aan de zijden versterkt met balsa:
full


De nieuwe servo-draden heb ik op de printplaat gesoldeerd. Eerst desolderen oude draden uiteraard:
full
 
Laatst bewerkt:
Dubbelpost... het internet is hier een beetje stuk denk ik.. 2 Mb upload..

GJ
 
En inmiddels ook al geprobeerd aan de helling. Verwacht geen F3F-skills van mij, want zo goed vlieg ik nou ook weer niet. Er stond een pittige bries, mss wel iets te hard voor deze vlakke helling:


En hoe bevalt de snelllere vleugel ten opzichte van de oude?
Wat betreft F3F, wij haalden met dit soort modellen hogere topsnelheden dan een gemiddeld F3F model tijdens een wedstrijd,
Radar gemeten iets van 180 km/u.

GJ
 
Vliegt prima, verwacht verschil met originele Stinger-vleugel vooral te merken op betere helling en/ of met betere condities. Deze helling is erg vlak en met dermate harde wind is er praktisch geen liftband. Wellicht 'ns een keer aan zee (Maasvlakte-strand).
 
Leuk om je eens op de Maasvlakte te zien.
@GJVO
Wat betreft de maximale snelheden is het inderdaad dat je veel sneller vliegen dan in het F3F parcours. Dan vlieg je ruimer met grotere bochten.
 
Rick, ik zou wel willen maar mijn darmziekte is al 1,5 jaar erg actief.
En geen enkel medicijn helpt, toen ik naar de Compocon kwam moest ik mezelf onderweg ook al verschonen op een parkeerplaats.
Ik heb nu ook echt nergens zin in en energie voor.

Vraagje aan jou, heeft iemand al eens een draaivleugel geprobeerd in F3F?
Wij (Gerben en ik) hebben meerdere kopieen van de Sig Samurai gevlogen en die waren best snel (ook met het oude RG14 profiel) naar ze keerden op hun plek, dus ik denk dat je daar redelijk wat winst zou kunnen pakken.
Alleen bij een te hoge belasting spatten ze uit elkaar, dynamic soaring kunnen ze absoluut niet aan.

GJ
 
Wat ik heb begrepen zijn die draaivleugels niet lekker te sturen op ‘pitch’. Heb er wel eens een overwogen (Gurke), maar dat werd hier op het forum afgeraden.
 
Mijn Samourai wilde op topsnelheid absoluut de bocht niet om. Zaten de sterkste servo's in die ik tot dan toe ooit in huis heb gehad (7,5kg MG op 6V als ik het goed heb) en ik moest hem op zijn zij gooien en laaaaang wachten tot hij de bocht om ging. Zo heb ik hem ook aan poeier gevlogen want hij wilde geen up geven en kwam toen een pluk helmgras tegen.

Hij liep wel hard en rolde heel erg goed maar was niet vlot de bocht om te trekken
 
Bovengenoemde ervaringen deel ik. Maar ik heb draaivleugels wel aan de helling gezien, zelf ook gevlogen, maar bij F3F zeker niet.
Los van het vliegen waarbij, rechtuit de weerstand laag is zonder kleppen in de vleugel, is het landen bij harde wind op de helling niet te doen.
Acro met draaivleugels plus rolroeren en all moving stabilo voor hoogte heb ik wel zeer succesvol gezien.
 
Gerben en ik hebben ze toch met veel plezier op de helling gevlogen.
De laatste heeft Gerben opgevouwen toen ie probeerde te dynamic soaren, geloof dat ie bij het 3e rondje uit elkaar klapte.
En we hadden er helemaal geen overdreven servo's in.
Ik moet wel zeggen dat het een kopie was van de Samurai, deze heette de Ninja van Jet en Speedmodels.
Misschien dat daar de aansturing van de vleugel (hevelwerking) net iets anders was.
Maar ze gingen haaks de bocht om en landen was ook niet echt een probleem, tegen het duin aanvliegen.
Ik kan me herinneren dat ze er destijds in Langevelderslag wedstrijdjes mee vlogen, tenminste dat zei Look.
Wat betreft geen kleppen in de vleugel...
Dan zou een model zoals Jaro Muller dat heeft, de Elasto, het goed moeten doen.
Als je toch al mallen hebt Rick.... misschien een idee.
Ik weet dat iemand in F5B daar een paar jaar geleden mee geexperimenteerd heeft maar dat werkte niet omdat de krachten te groot werden.
Maar in F3F zou het kunnen werken.
De vleugel is dan helemaal glad, geen naden niets...

GJ
 
Back
Top