Tornado Fuel. rotzooi?

Jungs,
Ik was 5 dagen in Duitsland bij de IG Warbird meeting,
Morgen komt het antwoord op de PB.
Ik wil nog even benadrukken dat het in de test gaat om de OLIE, niet de totale mix die als verkoopbaar product over de toonbank gaat.
Iedereen kan natuurlijk wel op zijn klompen aanvoelen dat de olie een zeer prominente rol speelt in het geheel.

Laatst bewerkt:
PDF omgezet in jpg bestanden.

öltest;

groetjes,
Jan

blz1
full

blz 2
full

blz. 3
full

blz. 4
full

blz. 5
full

blz. 6
full

blz. 7
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi, dat is dan ook weer in het publieke domain, bedankt Jan!

Dit zijn tenminste nog eens argumenten waar geen welles-nietes discussie over gevoerd kan worden :-)

Het is wel stil geworden nu...
Wat is de stemming na deze resultaten? Mogen we stellen dat Tornado niet bepaald "je-van-het" is?
Dat het predikaat "prima brandstof" ook nog uitermate twijfelachtig is?

Mag de vaststelling zijn dat doorsnee modelvlieger uitermate eigenwijs is, zijn schouders nu ophaalt en denkt "ach het is al jaren goed gegaan en die paar lagers die wegrotten dat ligt aan dat fietsenschuurtje"

Ik vraag het maar want ik ben wel nieuwgierig of er personen zijn die deze metingen ter harte nemen en het roer omgooien.

In elk geval happy landings, welke peut je ook gebruikt.

Het is wel stil geworden nu...
Wat is de stemming na deze resultaten? Mogen we stellen dat Tornado niet bepaald "je-van-het" is?
Dat het predikaat "prima brandstof" ook nog uitermate twijfelachtig is?

Mag de vaststelling zijn dat doorsnee modelvlieger uitermate eigenwijs is, zijn schouders nu ophaalt en denkt "ach het is al jaren goed gegaan en die paar lagers die wegrotten dat ligt aan dat fietsenschuurtje"

Ik vraag het maar want ik ben wel nieuwgierig of er personen zijn die deze metingen ter harte nemen en het roer omgooien.

In elk geval happy landings, welke peut je ook gebruikt.
Ach, de enige ervaring die ik met dat Tornado spul heb is van instructie aan leerlingen die deze peut gebruikten.
Zonder uitzondering motorproblemen:
Slecht starten, instabiele motorloop -met name stationair-, motor slaat af voordat de tank helemaal leeg is.
De eerste keren heb ik motor + tank compleet uitgebouwd om de fout te zoeken. Na het vervangen van slangen en verdere lektesten, vervangen van de plug en ander onderzoek op verdachte puntjes liep de motor nog net zo slecht.
Toen niets hielp, uiteindelijk andere brandstof geprobeerd.
Tank leegmaken, vullen, nu met mijn eigen mengsel (5Nit-20Ric-75Meth). Meteen starten, onkritisch op de afstelling en de hele tank leeg.
Heb geen idee wat de detailoorzaak was, maar vervanging van Tornado door peut waarvan ik wist dat deze goed was, bracht de oplossing.
Dus als ik iemand zie met onverklaarbare motorproblemen en zo'n oranje blik, dan mag duidelijk zijn wat mijn eerste advies is.....;)

Tsja gegevens zijn wel 8 tot 25 jaar oud......

Ben net weer begonnen met methanol motoren en heb er nu 4 liter tornado doorheen gedraaid, motor start perfect, inlopen ook geen enkel probleem.
Ga toch over op MA10. Op de club slechte ervaringen met tornado als het gaat om roest na de winterstop.
De cijfers lijken dit nu te ondersteunen, reden te meer om over te gaan.

Dit zijn tenminste nog eens argumenten waar geen welles-nietes discussie over gevoerd kan worden

Nou.... zelfs de auteur van dat artikel is dat niet met jou eens: Hij geeft heel duidelijk aan, alleen testresultaten te vermelden, en de interpretatie daarvan aan de lezer over te laten. Dat is een indicatie, dat de auteur zelf van mening vind dat de resultaten discutabel zijn.

Hij geeft ook aan waarom: het zijn industrie-standaard tests, die ontworpen zijn om de "kwaliteit" van circulatie-oliën te bepalen.
Hij wijst er meerdere malen op zelfs, alsmede op het feit dat de oliën zoals wij ze gebruiken, géén circulatie olie is.
Hij laat het aan de lezer over om daar zijn conclusies aan te verbinden.

Ik zal je er eentje geven om over na te denken:
Alle auto en motor oliën die je koopt, staat luid en duidelijk een viscositeit en viscositeitsindex op vermeld. Dat zijn allemaal circulatie oliën.
Echter, probeer eens een bus tweetaktolie te vinden waar de viscositeit op aangegeven staat.... als het er al op te vinden is, is het in kleine lettertjes. Blijkbaar niet belangrijk dus.

Mij zeggen die tests niet zo heel veel, en het feit dat ik meer dan tien jaar nagenoeg probleemloos Tornado gebruikt heb, en plenty mensen ken die het ook probleemloos gebruik(t)en, zegt mij véél meer.

Het enige nadeel wat ik destijds aan het spul kon ontdekken was dat het de ongekoelde resonantieuitlaten van mijn heli's deed verstopt raken, maar meer ook niet.

Ik vind, met alle respect, de manier waarop er hier over dat spul gepraat wordt (er word door roeien en ruiten gegaan om "aan te tonen" dat Tornado slecht spul is, terwijl 99% van de lezers niet de kennis heeft om die testresultaten correct te interpreteren; namelijk dat ze voor tweetaktoliën tamelijk nietszeggend zijn) tamelijk tendentieus.

Ik hoor ook niemand over het feit dat Synth Glow en aerosynth, die toch een ge-wel-di-ge reputatie hebben, nauwelijks verschillen van de olie van Jonker op het gebied van neutralisering (mg KOH/g) terwijl iedereen hier klaagt over dat Tornado je lagers laat roesten, en hooguit AeroSynth een puntje beter scoort op de korrosiebeschermings test. Vlampunt is nauwelijks beter ook, niet voldoende om zelfs maar aannemelijk te maken dat de olie van Jonker wel wegbrand waar de anderen dat niet zouden doen: de vlampunten liggen namelijk ALLEMAAL beduidend lager dan de temperaturen in de verbrandingskamer....
De viscositeit, nou ja, die doet nauwelijks ter zake, dat heb ik hierboven al aangegeven (en wonderolie, waar toch nog steeds duizenden mensen volkomen onterecht heilig in geloven, heeft een nog véél lagere viscositeit bij bedrijfstemperatuur).

Het getalletje "asgehalte" is ook al zo'n nietszeggend iets voor motoren die mengsmering gebruiken, alhoewel het voor circulatieoliën best wel een leuk wetenswaardigheidje is: het verklaart hooguit waarom mijn resonantieuitlaten dichtsloegen (en dat deden ze alleen in de heli's waar ze geen koeling hadden. In vliegtuigen was er niks aan de hand)

Daarnaast hoor ik NIEMAND hier (ja zelfs Bruno niet, die anders altijd het grootste woord heeft over wonderolie en dat bepaalde motoren absoluut niet zonder dat spul kunnen) zelfs maar vallen over het feit dat de auteur van het artikel nagenoeg letterlijk stelt dat ALLE synthetische oliën beter zijn (hij gaat nog nét niet zo ver om te zeggen dat zelfs ongeblende polyglycolen al beter smeren) dan wonderolie, terwijl er hier nog plenty mensen beweren dat er niks beters bestaat dan wonderolie. Alleen dat feit al, zou voor de wonderolie adepten moeten betekenen dat de auteur niet weet waar hij het over heeft.

Ik ben met iedereen eens, dat ik die olie van Jonker NIET in het carter van mijn auto zou gooien, maar bij gebruik als tweetaktolie doen deze metingen er (zoals de auteur reeds in bedekte termen toegeeft) absoluut niet toe, en ik ga, net als overigens IEDEREEN hier, óók geen "gewone" tweetaktolie in het carter van mijn auto gieten....0.

Met andere woorden: dit topic is ontaard in een onterecht "Tornado-bashen", en dat vermeende gebrek aan kwaliteit van Tornado wordt, in mijn bescheiden mening ABSOLUUT NIET onderbouwd door deze metingen.
Daarnaast vind ik het tamelijk vreemd dat we hier niet aan winkelbesprekingen mogen doen, maar wel een (ook nog eens nederlandse) fabrikant de grond in mogen boren zonder dat die zich kan verweren....0

Groet, Bert

Laat ik nu eens flink verwarring stichten door te melden, dat ik het in grote lijnen met Bert eens ben.

Ik heb weliswaar motoren die met Tornado volkomen onhandelbaar waren met simpele 5/20/75 peut weer vrij eenvoudig in het gareel gekregen, maar hoeveel zullen er dat geweest zijn?
10, misschien 15, dus erg wetenschappelijk mag je dat niet noemen.

Zoals gezegd, voor je het in de gaten hebt ben je een soort winkelbespreking aan het doen en dat zou inderdaad niet moeten.

tornado slecht zal ik niet beamen .
heb er jaren mee in modelauto's gereden .
Zelfs ook nog mee gevlogen .
ben daarna over gestapt op klotz en nu vlieg ik met 15% olie(50%klotz en 50% castrol-M)
Eerst met 20%klotz .

Het vergelijk wat ik nu kan trekken is nadat ik diverse malen de motoren los heb gehad .is dat tornado wel olie achterlaat in de motor,maar deze vrij dun is van zich zelf. Klotz laat een wat dikkere olie achter in het karter en ook meer .
Ik heb nu met minder olie aandeel ,dezelfde hoeveelheid olie in het carter wat achterblijft .
Nu stel ik een andere vraag aan eenieder die last heeft van roest .
Hoe leggen jullie de motoren weg en hoe gaan jullie om met de brandstof ?

de methanol die jullie gebruiken neemt snel vocht op .dit kan sneller de oorzaker zijn van roest problemen dan de olie .
ik sluit altijd alles snel af en laat niks te lang open .
Mijn vermoedens is dat 90% van de klagers met Tornado niet juist omgaan met de spullen en dan de brandstof de schuld geven .Ik zeg vermoedens want ik kan het niet zien vanaf hier .

Laat ik nu eens flink verwarring stichten door te melden, dat ik het in grote lijnen met Bert eens ben.

Ik heb weliswaar motoren die met Tornado volkomen onhandelbaar waren met simpele 5/20/75 peut weer vrij eenvoudig in het gareel gekregen, maar hoeveel zullen er dat geweest zijn?
10, misschien 15, dus erg wetenschappelijk mag je dat niet noemen.

Zoals gezegd, voor je het in de gaten hebt ben je een soort winkelbespreking aan het doen en dat zou inderdaad niet moeten.

Dank je....

Ik heb vorig najaar nog een motor die TOTAAL niet wilde lopen (sloeg af zodra de plugklem er af was, ongeacht drie verschillende brandnieuwe gloeipluggen) op brandstof van "ModelTechnics", het brandstofmerk van Peter Chinn, een zéér bekende motorexpert, en staat als absoluut goede brandstof bekend, weer aan de gang gekregen met.... Tornado....

Is ook niet erg wetenschappelijk....

Het is dat Tornado voor mij 40% duurder is als de brandstof van mijn thuismenger, maar anders had ik gewoon Tornado gestookt (en ieder jaar mijn uitlaten uitgekoold) want het zal vast niet de absolute top zijn, maar er is ook niet iets mis mee.

Groet, Bert

Back