Toch geloof ik dat als de olie die je gebruikt in je brandstof in basis beter is, dat er dan ook een beter eind product uit komt.
Maar dat is aanname van mij.
Jan
Dan zou je voor de grap eens moeten uitzoeken hoe het zit met de verkrijgbare synthetische oliesoorten in de USA....
In tegenstelling tot Europa, zijn de enige oliesoorten in de USA die zich enigszins lenen voor gebruik in de modelbouw, oliesoorten uit de koel en vries industrie. Dit in verband met de mengbaarheid met Methanol.
Voor het specifieke gebruik in koel en vries compressors, is het 100% overbodig, dat die oliesoorten corrosiebeschermende werking hebben, een hoog vlampunt, neutraliserende eigenschappen, detergerende eigenschappen, of wat dan ook. Het binnenste van een koelcompressor komt namelijk niet in aanraking met water, zuurstof, verbrandingsgassen, hoge temperaturen (relatief, vergeleken met een verbrandingsmotor)
en deze oliesoorten
zoals in de USA verkrijgbaar, smeren prima, uitstekend zelfs (een koelcompressor draait moeiteloos 15000 uur ofwel twee jaar non-stop zonder oliewissel), maar zijn voor de rest niet heel erg goed bruikbaar als olie voor modelbrandstoffen. De marktverhoudingen in de USA maken het niet lonend, speciale oliesoorten te ontwikkelen, en de kosten voor import zijn bij de benodigde relatief kleine hoeveelheden ook te hoog om lonend te zijn. Het is er dus domweg niet....
Je mag van mij aannemen, dat Morgan Fuels, de producent van Coolpower, uitsluitend de beschikking heeft over deze, ten opzichte van de in Europa verkrijgbare merken,
absoluut minderwaardige oliesoorten. De brandstof word dan ook stevig voorzien van allerlei additieven om roestvorming en stabiliteit in de hand te houden.
Toch zweren veel mensen bij het merk Coolpower.
Ergo: zou je de olie, die in Coolpower zit, aan dezelfde test onderwerpen, dan zou die er nog VEEEEEEEL slechter uit komen.
Nogmaals, die test, die zegt helemaal NIETS.
Voor diegenen met problemen met bepaalde brandstoffen: Heeft er ooit wel eens iemand aan gedacht, dat methanol en olie, na verloop van tijd gedeeltelijk scheiden? M.a.w. dat je je blik brandstof regelmatig moet schudden, omdat anders de olie uitzakt, en je de laatste twee liter van je blik een veel schralere brandstof hebt, dan de eerste twee liter?
Het valt te verwachten, dat als je brandstof is uitgezakt, doordat je het niet goed geschud hebt, dat de olie dan inderdaad wel eens zijn beschermende werking niet zou kunnen doen.
In dat geval is het een gebruikersfout, en niet een slechte brandstof.
Groet, Bert