Torpedo boot PT 117 ful scratch 1/35

na een nachtje uitharden enkele foto's geschoten, vanaf morgen is het opnieuw schuren geblazen en de motoren steuntjes fabriceren.











solduurlas zal ook nog beetje bijgewerkt dienen te worden zo te zien.
vgr
Marc
 
Marc,
welke sterkte doek heb je gebruikt en hoeveel lagen?
Je schreef over een laagje primer alvorens te schuren; welke primer (merk type)
Ik ben bijna zover dat ik voor mijn baggermolen materiaal zal kunnen gaan halen.
Wat voor lak kan er over de primer die je gebruikt hebt?
Mij leverancier adviseerde mij DD lak (2 comp kwast/roller-lak) te gebruiken, maar die is er enkel in hoogglans en dat wil ik dus niet.
grt Harm
 
Marc,
welke sterkte doek heb je gebruikt en hoeveel lagen?
Je schreef over een laagje primer alvorens te schuren; welke primer (merk type)
Ik ben bijna zover dat ik voor mijn baggermolen materiaal zal kunnen gaan halen.
Wat voor lak kan er over de primer die je gebruikt hebt?
Mij leverancier adviseerde mij DD lak (2 comp kwast/roller-lak) te gebruiken, maar die is er enkel in hoogglans en dat wil ik dus niet.
grt Harm
Harm, na de kleur kan je toch altijd nog een laagje (zijde)mat transparant doen.
 
Harm,
over de mal 2 a 3 lagen doek 300 gr met zo weinig mogelijk epoxy , voor 1m² doek van 300 gr heb je 300ml aangemaakte epoxy nodig.
Tracht deze lagen zo strak mogelijk te leggen zodat je weinig moet schuren en plamuren. goed laten uitharden , mal er uit , en daarna aan de binnen zijde eerst in de kiel en de zwakke punten extra 2 laagjes en daarna nog een laagje over de ganse binnen zijde. Reden: aan de binnen zijde moet je niet zo nauwkeurig werken , kwestie van minder schuren en een betere romp vorm aan de buitenzijde.

wat het schilderen betreft gebruik ik steeds de grijze grondverf uit de Action.
mijn eerste project heb ik volledig gespoten met Motip verf maar dat zal ik zeker niet meer doen. Was vrij kostelijk en het stonk geweldig.
Op de grondverf kan je eender welke verf opzetten als je maar eindigt met een matte vernis voor buiten. ik schilder nu met verf op waterbasis Aqua coller van revell met airbrush gespoten voor grote vlakken. Je kan het gewoon binnen gebruiken zonder geur hinder en schadelijke dampen.

het laagje primer ( grondverf ) dat ik spuit voor het schuren begint is om beter te zien waar de oneffenheden zitten en heeft verder geen nut.
vgr
Marc
 
Sam,
is volgens mij ook nodig , de roeren steken meer dan 3cm onder de romp uit, wil er niet aan denken wat voor kracht daar op komt moest ik per ongeluk over een tak of ander drijvend voorwerp varen.

vgr
Marc
 
we zijn opnieuw wat verder.
de motorsteuntjes geknutseld en het geheel is aan elkaar gekoppeld.
Als ik alles in rechte lijn plaats moet ik nog 5a7mm onder vullen.
Nu ben ik een twijfelen op welke manier ik dit zou uitvoeren.
- kan er epoxy onder gieten of opvullen met gedrenkte doek
- silicone onder te spuiten
- blokje maken en vastlijmen met epoxy
iemand een idee wat het stevigste is?









vgr
Marc
 
beste marc

helemaal aan het begin van je verslag heb je het over uitneemwax.
ik heb al wat op internet gezocht maar kon het niet vinden. nu is mijn vraag wat voor wax heeft u gebruikt.

alvast bedankt

grt william vd
 
@ william: hier bij het linkje van de betreffende loswas
persoonlijk was ik er niet van in de wolken. was ook de eerste keer dat ik het gebruikt heb, misschien heb ik het niet helemaal correct gebruikt...... als ik nog eens in de winkel kom ga ik het zeker vragen( zal niet meer voor dit jaar zijn)

"Baggeraar" heeft het in zijn draadje "zelf-varende-stoom-baggermolen-camille-mortenol " over een lossingsfilm in post 322 . Ik ben reuze benieuwd hoe het hem zal vergaan bij het verwijderen van de mal.
 
Als ik alles in rechte lijn plaats moet ik nog 5a7mm onder vullen.
Nu ben ik een twijfelen op welke manier ik dit zou uitvoeren.
- kan er epoxy onder gieten of opvullen met gedrenkte doek
- silicone onder te spuiten
Marc
Hallo Marc,

Uit ervaring kan ik zeggen, dat 5-7 mm véél is om op te vullen met siliconen (of polymeer)kit, dat duurt eeuwig voor het uitgehard is en ondertussen moet de zaak goed uitgelijnd blijven staan.

De motorsteun in mijn MAS zit ook gekit, maar de kitlaag is max 2 mm. mijn motorsteun is grote en was voorzien van stelboutjes om, tijdens het uitharden van de kit, de steun, inclusief motor, op de goede plaats te houden.
Na het uitharden heb ik de boutjes er uit gedraaid.

Ik heb eerst de motorsteun gemonteerd en toen de schroefas uitgelijnd en in de romp gelijmd, dan vond ik eenvoudiger dan andersom, maar mijn motor plus steun is ook wat groter en zwaarder.

Verwacht niet te veel van de dempende werking van de kit, want via de as komt het geluid van de motoren toch aan de romp.

Verwacht ook niet teveel van de werking van de koelgaten in de motorsteun, dat effect is in een boot nihil.
Je hebt veel meer aan een groot contactoppervlak met de motorsteun, die op zijn beurt van waterkoeling is voorzien.
De opbouw van temperatuur in een buitenloper gaat niet zó hard (e.e.a natuurlijk afhankelijk van hoe hard de motoren moeten werken), maar het gaat wel door zolang de motor draait.

In mijn MAS heb ik dit aan de lijve ondervonden; na een testrun van ruim een uur in deellast heb ik mijn vingers gebrand aan de motorsteun (de motor was helemaal niet meer aan te raken...).

Een aluminium blokje met een boring voor waterkoeling, op de motorsteun geschroefd, voert voldoende warmte af om de motortemperatuur binnen de perken te houden.
Zie de foto's in mijn MAS topic: motoscafo-anti-sommergibile

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
- kan er epoxy onder gieten of opvullen met gedrenkte doek
Niet doen. Dat is een onomkeerbaar proces wat je niet in de hand hebt. Het geheel kan tijdens het uitharden inzakken en dan heb je nog steeds niet de juiste opvulling.

- silicone onder te spuiten
Zie de opmerking van Jan; ben ik het helemaal mee eens. Je motoren staan dan ook nauwelijks "vast", en dus krijg je steeds mee vibraties in je romp.

- blokje maken en vastlijmen met epoxy
Een stukje 5 of 6mm triplex of multiplex, in de boot leggen en het geheel met een matje bedekken wat overgaat in het matje van de boot.
Daarmee lamineer je het geheel goed vast en heb je meteen de juiste hoogte.
 
hallo

ik stel voor om er TEC7 onder te spuiten
tec 7 is een lijm op silicone basis en dus niet te vergelijken met silicone
met dit spul worden de ruiten in een auto vast gezet en daar spuiten ze een lint op dat 1.2 cm hoog is
je 7 mm moet dus zeker lukken
wat het uitlijnen betreft daar voor moet je de motor onder steunen al is de tec7 steviger dan siliconen kit
dit kun je doen met halve was spelden onder de steun te duwen
hier weer twee mogelijkheden
of je pak de speld in met van die huishoud folie en je kunt ze dus nadien verwijderen of je zet ze der zo onder en zaagt ze daarna gelijk met de steun af
beide werken evengoed maar en daar zie je dus nadien niets meer van
de tec7 door de gaten naar buiten laten komen en dan met zeep aan je vinger er platte dikke klinknagels van vormen en voordien de alu opruwen met een groffe vijl
al mijn motoren worden zo vast gezet en die zonder problemen
in de zinnia zit de motor ook zo vast gelijmd

gr raf
 
bedankt heren, voor jullie input.
ga opteren voor een mix van de voorgestelde oplossingen.
een recht blokje 5 mm vastlijmen met epoxy en daarna met tec7 het steuntje er op zodat ik de hellingshoek netjes kan bepalen. foto's volgen na uitvoering.

mochten de motoren te warm lopen kan ik nog steeds een koelblok tegen de huidige alu steuntjes aan plaatsen. ga hier alvast de nodige ruimte voor vrijhouden.

Het bouwen gaat momenteel wel heel langzaam daar een nieuw tuinhuisje plaatsen in de tuin bijna al mijn vrije tijd opslorpt.
vgr
Marc
 
In de doe het zelf handel heb je setjes wigjes van hout of plastic voor het leggen van parket vloeren, heel handig als basis om tot een hoek te komen.
 
Mag ik eerst jullie bedanken voor het advies,maar ik vrees dat ik nog een vraagje heb op het einde van dit berichtje :)

Maar eerst zijn we er nog eens met wat nieuws.
het blijft voorlopig niet snel gaan , na beeindigen van 1/1 project ( oud tuinhuisje afbreken en een nieuw bouwen ) ben ik ook beginnen tekenen aan mijn volgende RC bouw project, maar daar binnenkort meer over in een nieuw draadje.

motor steuntjes zijn ondertussen geplaatst als ook een montage plaat voor regelaars en ontvanger. Tussen de motoren een batt bakje geplaatst en voorlopig vastgezet met dubbelzijdige kleefband.

alleen de roer servo geeft me wat problemen. de uitslag van de servo is veel te groot voor wat mijn roeren moeten bewegen wat me toch wat zorgen baard.
mijn ervaring is niet voldoende om zo meteen hier een oplossing voor te vinden. Dus mocht iemand me willen helpen?????

ach , ja en de fotokes natuurlijk.









vgr
Marc
 
Laatst bewerkt:
Volgensmij word de uitslag kleiner als je de stuurstang verder naar het buitenste gaatje op de servoarm doet. Die van jou zit nu op de binnenste wat de servouitslag vergroot en de servo meer kracht kost. Volgensmij klopt dit wel toch?

Gr. Sam
 
Nee Sam, precies verkeerd.

Hoe dichter je bij de as zit op de servo, hoe kleiner de slag en hoe meer kracht je kan zetten. dit volgt uit het simpele sommetje "Moment (Nm) = kracht (N) x arm (m)": het moment is bekend (eigenschappen servo), als je meer kracht wil moet de arm kleiner en vice versa. (bij het roer geldt het natuurlijk precies andersom: Daar weet je de kracht - die vloeit voort uit de constructie bij de servo en zijn moment - en hangt het dus af van de arm wat het moment op de roeras gaat worden...)

@ Marc:
Als zelfs het binnenste gaatje bij de servo in combinatie met het buitenste gaatje bij je roeren al te veel uitslag geeft kan je nog proberen de arm bij je roeren wat te verlengen.

Overigens moet je met de constructie zoals je hem nu lijkt te willen (servo stuurt één roer aan, dat vervolgens "doorlust" naar het tweede roer) wel oppassen voor speling, je tweede roer gaat meer speling krijgen dan je wellicht wilt.
 
Natuurlijk, was heel de tijd aan het denken dat ik de servo verkeerd had opgesteld of te dicht had geplaatst :) gewoon armpje verlengen aan het roer en alles is ok.

Na het testen wou ik de hele constructie in alu maken met vaste stangen.
moet ik dan nog rekening houden met speling op het 2de roer?

thx , vgr
Marc
 
Het heeft nog wel even geduurd maar alle draadjes zijn aangesloten.
dus maar meteen even wat gaan testen. na het instellen van de regelaars een eerste motor test en stroom meting. Het verbruik valt me reuze mee nog geen 1A bij max toeren. Valt me wel op dat de motoren niet meteen starten en soms zelfs staan te wiegelen voor ze starten.iemand een idee of dit een verkeerde instelling is wat anders ?
de filmpjes zullen het wel duidelijk maken.





En nu hopelijk dit weekend nog even naar de grote plas om het echte vaarbeeld te kunnen vast stellen.
vgr
Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top