Torpedo boot PT 117 ful scratch 1/35

het prachtige weer van de afgelopen dagen lokten me meer naar de tuin dan de modelbouw tafel dus duurde het wat langer voor ik materiaal had voor een volgende up-date. De tweede geschuts toren is ondertussen voltooid en samen met de schutter zijn alle overige bemanningsleden die nog niet waren aangemonsterd ook geronseld. de geluidsdempers die op de achterzijde dienen gemonteerd te worden hebben wel voor wat denk werk gezorgd voor ze hun definitieve look kregen.
momenteel zijn we aan de torpedo buizen gestart. Stilaan zal ik maar eens een bus grondverf gaan aanschaffen want ik heb het gevoel dat ik deze kortelings zal nodig hebben.

vgr
Marc

Knap stukje modelbouw, wat een details.
Als ik zo naar de bemanning zit te kijken hebben ze een zware avond achter de rug aangezien hun vierkante kop, aan den duvel gezeten?

Mvg,

Pascal

@ pascall, merci ,Mijn dochter vroeg al of het Japanezen waren daar ze allemaal een dotje hadden.De waarheid is dat het vierkantje dient om de helm nog netjes op zijn plaats te zetten . Dit doen we pas na het schilderen van de figuren omdat we dan beter aan het gezichtje kunnen.
vgr
Marc

tussendoor up-date.
na een week werken aan de 2 torpedo buizen ontbreken enkel nog het draai en lanceer mechanisme. hierbij enkele foto's, anders worden het er volgende up-date zoveel in een keer.

vgr
Marc

hallo allemaal,
Laat ik eerst nog maar eens de vorderingen tonen en daarna mijn vraagjes op jullie loslaten.

2 torpedo buizen zijn volledig afgewerkt als ook de rookgenerator achteraan op het dek, deze is vervaardigd is uit een stukje torpedo en een balpen onderdeeltje.

Nu was mijn idee om maar twee van deze buizen te maken en de voorste te vervangen door diepte bommen , maar als ik deze nu presenteer valt het plaatje me wat tegen. wat vinden jullie er van ?

zoals origineel

ik kan natuurlijk ook de diepte bommen wat dichter bij elkaar zetten en dit er nog voor bouwen .

alleen zit ik dan historisch niet meer juist , want de periode dat de mark 50 geïnstalleerd werd waren alle torpedo buizen vervangen door rol rekken zoals op de laatste foto te zien.
wie durft voor mij de knoop doorhakken?
vgr
Marc

Twee buizen voor en dieptebommen achter al geprobeerd?
(In mijn ogen een logischer opstelling als je maar twee buizen wil gebruiken.)

Jouw buizen zien er wat volumineuzer uit als op tekening/foto, kan dat kloppen?

alvast merci voor je inbreng Niels
je hebt wel een scherpe blik hoor , het scheelt inderdaad 1mm.
Het is niet dat ik geen 4 buizen wil maken maar dan lijkt het dek zo vol te staan.
Je voorstel van opstelling ga ik uitvoeren , want na een avondje googelen heb ik ondertussen ook foto's gevonden van jouw voorstelt. en inderdaad het toont heel wat beter.
vanaf morgen dus geen excuses meer om niet verder te bouwen.
vgr
Marc

hoi allemaal, geen update vandaag maar wel wat foto's.
De bouw lag even stil daar ik eerst nog eens proef wou varen voor het schilder en definitief montage werk van start ging.
afgelopen paasmaandag was het dan zover op het vaarwater van vaargroep de kempen te Eersel konden we de laatste vaartesten positief afleggen.
We gaan dus dit weekend de afwas
smile.gif
ik bedoel ontvetten en kijken of we alles in een grondlaagje kunnen gezet krijgen.

en dan enkel fotokes van het varen.

indien je wil reageren op het vaargedrag hou je zeker niet in.

vgr
Marc

En dan denk je " alles in een badje en daarna alles in de grondverf"
Het badje was geen probleem
De volgende dag was alles netjes droog en de spuitbus witte grondverf stond al klaar.
De eerste stukjes ( figuren en geschut ) gingen allemaal nog zoals gepland, maar dan bij de tweede laag zetten op de torpedo buizen , stuurhut ,enz. was de bus leeg en kwam er plots nog net een laagje sneeuw uit geprutteld.
Toen ontvielen mij een aantal woorden die ik hier niet wens te herhalen en was de goesting meteen over om nog verder te doen.

Ik was al aan een volgend scheepje begonnen en donderdag toch de besneeuwde onderdelen terug op de werktafel uitgestald.
met een nieuw mesje om te schrapen en fijn schuurpapier zijn we dan maar aan de slag gegaan, alles opnieuw in bad en zaterdag een nieuwe bus grijze grondverf gaan halen. Ik ben opnieuw een gelukkig en tevreden modelbouwer......

Hopelijk loopt het volgende schilderwerk van vlotter.
vgr
Marc

Kijk nou, dat is nog eens handig. Wanneer je alles in kunststof/messing hebt gebouwd doe je de onderdelen gewoon in bad. Dat kan ik met mijn houtbouw maar beter laten. Ziet er goed uit.

we zijn al een tijdje aan het schilderen , maar we zijn met het moeilijkste en meest tijdrovende begonnen.
de bemanning ziet er momenteel netjes gewassen en gestreken uit zeg maar. er is nog wel wat werk aan voor ze volledig naar mijn zin zijn maar het grootste werk is achter de rug.
De Waterlijn hebben we tussendoor ook bepaald , afgetekend , afgeplakt met plakband en alles er onder ondertussen mooi rood gespoten.
Dit alles enkele dagen laten uitharden en dan boven de waterlijn spuiten.
werk genoeg voor de komende weken.

tot later
vgr
Marc

afgelopen dagen getracht om het draai systeem in orde te krijgen voor het geschut.
grootste probleem blijft het slippen op de servo, ik vermoed dat de dia meter te klein is.

hier onder nog een film fragmentje

winch PT boot - YouTube

Nu benedendeks alles loopt kan ik nu beginnen aan het definitief plaatsen van de opbouw.

vgr
Marc

Laatst bewerkt:
Kan je niet net zoals bij een zeillier een trommel maken aan de servo? Op de trommel kan je diverse wikkelingen kwijt en dan borgen met een knoopje aan beide kanten.

Waarschijnlijk moet je ook nog een spanner toevoegen die de snaar altijd op spanning houd en voorkomt dat hij van de andere trommels af loopt. Als je de snaar ook om de andere trommels wikkelt wordt dit sowieso al wat minder risicovol.

Draai systeem

Beste Marc

Wat jij wilt is niet zo moeilijk, als je de slip wilt ondervangen moet je het net zo doen als bij onze oude radio's welke een grote zenderdraaiknop hadden.
Ik kon op het net geen voorbeeld vinden, maar als je me een PB stuurd ik heb nog een pdf bestand van Robbe waar dit prima op weergegeven wordt.

Groet & succes Peter

Anlenkscheibensatz No. 1560
Dient zum proportionalen Schwenken von Kränen,
Löschmonitoren,Geschützen usw.
Durch das Übersetzungsverhältnis (3:1) der beiden
Scheiben wird der Schwenkbereich eines normalen
Drehservos von 90° auf 270° vergrößert. Die große
Scheibe mit ø 60 mm wird am Servo befestigt, die
kleine Scheibe an dem zu bewegenden Gegenstand.
Der Einbau ist sehr einfach und kann auch
nachträglich geschehen.

@ zeiler, als er nu iets is waar ik bijna niets van af weet is het zeilen en de techniek die in de rc bootjes zit. ik dacht het dicht benaderd te hebben met mijn creatie, maar niet echt dus :) :(

@ horsepower, bedankt pb is vertrokken

Hoi Marc,

Dat heb je ook zeker wel, alleen op 1 ding na en dat is de dubbele trommel op de servo. Zie dit voorbeeld:

Hiermee zal je nooit slippen op de servo trommel.

De andere enkele trommels kan je meer weerstand geven op de lijn door de lijn er een keer omheen te draaien.

Hopelijk maakt dit het een en ander duidelijk!

Laatst bewerkt door een moderator:
Vermits al het verf werk van de dek opbouw dient overgedaan te worden door een foutje van me zelf tijdens het verweren konden we vandaag op de vaardag van onze club een laatste vaartest maken met enkel de romp.
Helaas kost het op een steen varen net onder het wateroppervlak me 1 schroef + borgmoer en enkel krassen op de nog maagdelijke verf. Gelukkig heb ik de roeren stevig genoeg vast gegoten en is daar enkel wat verf af. Alles is dus nog te herstellen zonder al te veel ellende.
Het lijkt wel of er een vloek zit op de afwerking van dit schip want niets wil lopen zoals ik zou willen.
Er is ook nog goed nieuws , een lid van onze vaargroep heeft een kort filmpje geschoten in volle actie.

betreffende mijn probleem van het soms niet ronddraaien van de geschuts torens zou liggen aan de V inkeping van de loopwielen waardoor de koord zichzelf vast trekt en begint te slippen. Ik zal deze dan maar aanpassen naar een U profiel en hopen dat dan alle problemen zijn opgelost.
vgr
Marc

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi,allen.
Vermits ik na mijn vorige project me had voorgenomen om voortaan watergedragen verven te gebruiken voor het schilderwerk om van de onaangename geur in huis vanaf te zijn de daad maar bij het woord gevoegd. Vermits schilderen met het borsteltje niet zo een leuke opdracht is voor de grotere vlakken toch maar een airbrush aangeschaft.
Het idee was dat het wel zou loslopen daar spuiten met de spuitbus me best goed verging......... goed mis dus
sad.gif

Na menig x opnieuw begonnen te zijn op een proefstukje werd het eerste aanneembaar spuitwerk zichtbaar.
Daarna zijn we wat donkere lijnen gaan aanbrengen op de schaduw plekken met de bedoeling wat kleurschakering te bekomen ipv eentonig grijs.
Maar jullie kunnen het al raden weer dik mis ....
sad.gif

Gelukkig waren we met enkel simpele stukken begonnen zodat me nog enkel malen opnieuw konden oefenen.
Uiteindelijk komt ook op alle onderdelen iets of wat aanneembaar schilderwerk naar boven al is mijn bedoelde schaduwspel op de meeste plaatsen wel niet meer zichtbaar.
We zijn ondertussen al weer wat wijzer geworden en hebben besloten om toch maar met de verdere afwerking te starten en van de winter nog maar wat gaan oefenen met spuitwerk zodat voor een volgend project dit wat beter kunnen.

tot volgende up-date
vgr
Marc

Back