Torque tube of aandrijf riem voor de heli

@ Bert, Ik begrijp uit Anko z`n verhaal dat zijn gehele kop ervandoor ging, ik heb hetzelfde gehad met een Raptor 90 waarvan de hub brak. De kop met bladen vloog zeker 100 meter weg. ( was trouwens een heel aparte ervaring)

Dat is inderdaad een héél ander verhaal: de rotor als "systeem" blijft dan intact, en dus blijft de energie in het systeem ook véél langer behouden.
Zo'n rotor kan wel degelijk op grotere afstanden nog letsel veroorzaken; het wordt dan een moderne vorm van boomerang.
Maar dat is wel een heel wat extremere situatie natuurlijk....

De enige keer dat ik dat meegemaakt heb was met een héél oude Fixed Pitch brandstofheli. Die rotor kwam niet ver, vanwege de gewelfde bladen en de toenmalige érg lage rotortoerentallen (95 cm rotor, plm 950 RPM), maar tegenwoordig geloof ik gerust dat dat véél verder komt.

Groet, Bert

Dit is echt PUUR en ALLEEN bij HK heli's zo. Niet alleen bij de 500. ook de hk450, en hk550 hebben daar last van gehad.

Waarom? Bij de aligns zit er een pennetje in zowel de tailbox als de t boomblock, die je in de boomblock prikt. de boom, en de tailbox KAN dus niet gaan verdraaien.

Aha ik heb het gevonden. De tailboom is voorbereids op het pennentje want er zit een gaatje erin. Ik heb een boutje ingekort en in het gaatje gestoken. Daaroverheen komt de tail assembly. Verdraaien is dus niet meer aan de orde.
Maar het uiteen spatten van de tail feathering shaft blijft wel een probleem dus er komt een Align staart nu op.

Laatst bewerkt door een moderator:
1 advies

BOUTJES VAST IS VAST ZETTEN en niet denken extra vast omdat het mss los kan komen,de loctide moet zijn werk doen op zo'n boutje e.d.

Jeroen

@ Bert, Ik begrijp uit Anko z`n verhaal dat zijn gehele kop ervandoor ging,
Zo kan je het stellen..

hex11.jpg

hex12.jpg

Maare, Bert, je vergeet dat FBL bladen een flinke klomp lood in de tips hebben, en dus krijg je een dartpijl effect. de root ''waait'' achter de tip aan. gooi maar eens een FBL blad weg en hij gaat kaarsrecht ervandoor
;)

Maare, Bert, je vergeet dat FBL bladen een flinke klomp lood in de tips hebben, en dus krijg je een dartpijl effect. de root ''waait'' achter de tip aan. gooi maar eens een FBL blad weg en hij gaat kaarsrecht ervandoor
;)

Schaalbladen niet dan? Die zijn namelijk ook bedoeld voor "FBL" (maar dan anders... ;) ).
Als ik daar een setje van prak haal ik er zo'n 40 gram loodkoord per blad uit.... Toch beginnen die echt te "fladderen" als ze loskomen.

Groet, Bert

Bij een blad zoals anko bedoeld zit het zwaartepunt verder naar buiten.
Geen idee of dit bij jouw schaalbladen ook zo is..

ik heb wel eens een fbl blad en een flybar blad naar elkaar gelegd, maar daar zit echt schofterig veel verschil in..

Back